Byggetips for dedikert kino 4,4 x 4,6 m

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggetips for dedikert kino 4,4 x 4,6 m

Vi har en påbygget ekstrastue som skal bygges om til dedikert kinorom. Rommet måler nå ca. 4,4 x 4,6 x 2,4 m.

Bør jeg vurdere rom-i-rom eller bare gå igang med å rive gulvet, taket og veggplatene?

Egen prosjekttråd for kinoen er her: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...cinema-v1.html

Det er ingen rom over eller under, ønsker å isolere for naboer og den andre stuen, samt optimalisere lydbildet for optimal kinoopplevelse. Noen tips og referanser jeg bør sjekke ut?

(Bilder kopiert fra den andre tråden for referanse):

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en skisse av utgangspunktet. Ekstrastuen er et påbygg fra 1983 på et hus fra 1951. Derfor er det allerede relativ god tykkelse mellom stuene. Påbygget grenser kun til annen konstruksjon i veggen som illustrert i tegningen.

Har lyst til å bygge en skikkelig løsning hvor det er minst mulig lekasje av lyd, men er usikker på hvor mye arbeid det er nødvendig å legge ned i jobben med tanke på hvordan konstruksjonen er pr. idag. Kommer flere skisser og bilder straks.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt er en enkel planskisse for oppsettet av stoler, lerret, høyttalere og ekstra dør mot stuen. De sorte platene er akustikkplater som skal ta de første refleksjonene fra fronthøyttalerne.

Vinduene skal selvsagt dekkes igjen og ikke lengre brukes ;-)

Døren ut til venstre går ut på en liten platting. Lerretet blir ca. 120" og vurderer hvorvidt vi skal gå for 16:9 eller bredere. Skal brukes primært til å se masse filmer. Forslag?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spennende prosjekt, morsomt med dedikerte rom!

Litt avhengig av hvor "dedikerT" vi her snakker om; det første jeg hadde vurdert, er de to vinduene... Der vil du får mye lydlekkasje ut (som kanskje ikke gjør så mye?), men viktigst av alt er jo at du får lys inn...

Dernest er dører alltid et herk, så klarer du å kvitte deg med en av dem er det positivt. En lyddør er nok et must, men selv med en grei lyddør vil det alltid lekke en hel del ut her.

Rom-i-rom gjøres jo absolutt ut som en grei løsning her, forutsatt at du godtar en takhøyde på mellom 210-220cm. Du trenger jo ikke nevneverdig med demping i gulvet, men husk uansett at bassen forplanter seg veldig lett i betong, så litt bør du nok ha. Lydtrinnplater får du jo ned i noen få cm, men oppå må du jo ha teppe el. l., så det bygger vel gjerne 5-6cm uansett.

I taket er jo lydbøyler sikkert greit, men ta tar du jo 10cm med en gang hvis du plasserer et par lag gips i tillegg...

mens du i veggen bør decouple hvis mulig, samt gjerne bruke et par lag med gips, eventuelt da med et lim mellom som absorberer og styrker platenes stivhet.

Et viktig moment du bør vurdere med en gang er ventilasjonen. Selv om du bruker f.eks. en varmepumpe må jo lufta ut et sted, og der har du en kilde til støy. Bruk så lange rør som mulig, og da dempet så godt som overhode mulig. Det finnes også ferdig lydisolerte rør.

Når det gjelder inspirerende tråder kan du jo ta fatt på "leksikonet" til RuneW om det er ønskelig, BEF har også en veldig fin tråd, og ellers finnes det almass gode byggetråder her inne i det noe mer "normale" sjiktet...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt er en skisse for hvordan jeg ser for meg konstruksjonen. Jeg er som nevnt tidligere noe usikker på hvorvidt jeg bør rive eksisterende gulv (parkett), kledning (plater med tapet) og tak (plater) og bare bygge det nye rommet oppå en eller annen form for gummi? Da vil jeg bevare rommet til en fremtidig eier som ikke ønsker kino.

Hvis jeg river den eksisterende kledningen, vil jeg sannsynligvis få noen få centimeter større rom.

Konstruksjonsskissen viser ikke isolasjonen mellom stenderne, men jeg må eller bør vel ha noen spon/isolerende treplater rundt reiseverket til rom-i-rommet? Det vil vel være litt vanskelig å få konstruert? Eller holder det med en fuktduk?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Spennende prosjekt, morsomt med dedikerte rom!

Litt avhengig av hvor "dedikerT" vi her snakker om; det første jeg hadde vurdert, er de to vinduene... Der vil du får mye lydlekkasje ut (som kanskje ikke gjør så mye?), men viktigst av alt er jo at du får lys inn...

Dernest er dører alltid et herk, så klarer du å kvitte deg med en av dem er det positivt. En lyddør er nok et must, men selv med en grei lyddør vil det alltid lekke en hel del ut her.

Rom-i-rom gjøres jo absolutt ut som en grei løsning her, forutsatt at du godtar en takhøyde på mellom 210-220cm. Du trenger jo ikke nevneverdig med demping i gulvet, men husk uansett at bassen forplanter seg veldig lett i betong, så litt bør du nok ha. Lydtrinnplater får du jo ned i noen få cm, men oppå må du jo ha teppe el. l., så det bygger vel gjerne 5-6cm uansett.

I taket er jo lydbøyler sikkert greit, men ta tar du jo 10cm med en gang hvis du plasserer et par lag gips i tillegg...

mens du i veggen bør decouple hvis mulig, samt gjerne bruke et par lag med gips, eventuelt da med et lim mellom som absorberer og styrker platenes stivhet.

Et viktig moment du bør vurdere med en gang er ventilasjonen. Selv om du bruker f.eks. en varmepumpe må jo lufta ut et sted, og der har du en kilde til støy. Bruk så lange rør som mulig, og da dempet så godt som overhode mulig. Det finnes også ferdig lydisolerte rør.

Når det gjelder inspirerende tråder kan du jo ta fatt på "leksikonet" til RuneW om det er ønskelig, BEF har også en veldig fin tråd, og ellers finnes det almass gode byggetråder her inne i det noe mer "normale" sjiktet...
    Tusen takk for tipsene! Hadde ikke sett BEFs tråd før nå!

Dette blir et helt dedikert rom, vinduene vil dekkes fullstendig og ikke lengre brukes. Har lyst til å beholde døren ut til verandaen da det er en fin plass å nyte sommer og kveldssolen på, da slipper vi å gå mer eller mindre rundt hele huset for å komme ut på plen, m.m..

Det blir to dører inn mot stuen, jeg håper og regner med det vil dempe relativt greit.

Når det gjelder lufting og det elektriske har jeg ikke tenkt så veldig mye enda. Hvor stort behov er det for lufting i slike dedikerte kinorom? Blir nok til at jeg lager et hull ut oppe med en vifte. Bør det være en panelovn til oppvarming?

Leser gjevnlig på trådene her på forumet for tips og triks, søker mye på nettet, men det er ikke alltid lett å vite hvilke løsninger som passer best til eget behov :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer jeg til å bruke denne tråden til å planlegge byggingen, begynner en helt ny tråd når byggingen starter. Nå har jeg ca. 2-3 dager igjen med bygging på garasjen, deretter er det rommet til jenteungen som må fullføres før jeg får lov til å starte på kinoen.

Jeg har ett viktig spørsmål: Jeg har planer om å bygge en skikkelig server-rack i kjelleren og vurderer å flytte alt AV-utstyret inn i samme rack. Da får jeg altså kun høyttalere i kinoen mens det går ledninger ned til rack i kjelleren. Dette vil spare for støy, lys og plass, men vil det ha mye påvirkning ifht lyd og kvalitet når ledninger må legges lengre?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oppdatert planskisse som viser rom-i-rom med lufting oppe ved den ene fronthøyttaleren. Det må bli doble dører ut mot verandaen pga. konstruksjonen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan tenker du å gjøre luftingen her - bare i form av én luke? Jeg tror nok du trenger langt mer, husk at dette nå blir et så godt som lufttett rom. Du bør ha minst 2x 200mm rør for innsug og tilsvarende for utsug, trolig bør du også kjøre en vifte på utsuget. Jeg foreslår innsug bak i rommet, mens utsuget kan være der du har tegnet det inn, men muligens da enda en på andre siden for å gi bedre "flow".

Husk videre at "rom-i-rom"-effekten i stor grad forsvinner om du ikke behandler disse luftveiene skikkelig, for her vil veldig mye støy gå gjennom.

Dørene blir veldig bra her da, kjører du lyddører på begge samt en liten luftsluse mellom vil du ha en veldig god demping.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette. Minner meg litt om mitt rom som også er en "utstikker" fra hovedhuset. På den andre siden av veggen har jeg imidlertid en peisestue, stuen blir ovenfor den.

Selv har jeg ikke noe ventilasjonsopplegg. Jeg har beholdt tre vinduer og når det gjelder lydlekkasje til naboene som du var inne på, så tror ikke jeg det blir noe problem. Fra bildene ser det ut til at det er et stykke til nærmeste nabo. Når jeg spiller i mitt rom med over 100 db, høres dette på nivå med en vanlig samtale på veien utenfor, kun 10 meter fra veggen.

Lykke til CareBear, skal følge med.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvordan tenker du å gjøre luftingen her - bare i form av én luke? Jeg tror nok du trenger langt mer, husk at dette nå blir et så godt som lufttett rom. Du bør ha minst 2x 200mm rør for innsug og tilsvarende for utsug, trolig bør du også kjøre en vifte på utsuget. Jeg foreslår innsug bak i rommet, mens utsuget kan være der du har tegnet det inn, men muligens da enda en på andre siden for å gi bedre "flow".

Husk videre at "rom-i-rom"-effekten i stor grad forsvinner om du ikke behandler disse luftveiene skikkelig, for her vil veldig mye støy gå gjennom.

Dørene blir veldig bra her da, kjører du lyddører på begge samt en liten luftsluse mellom vil du ha en veldig god demping.
    Jeg tenkte å lage en lang og flat boks i aluminium med noe lyddempende vegger eller materiale, så noen andre på forumet laget noe lignende. Denne boksen vil da ligge mellom veggene. Skal lese mer opp på teoriene for slike luftekanaler :-)

Satser på kanskje to vifte da og ganske lang avstand mellom hullet på innerveggen og ut på ytterveggen. Takk for tipset!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Spennende prosjekt dette. Minner meg litt om mitt rom som også er en "utstikker" fra hovedhuset. På den andre siden av veggen har jeg imidlertid en peisestue, stuen blir ovenfor den.

Selv har jeg ikke noe ventilasjonsopplegg. Jeg har beholdt tre vinduer og når det gjelder lydlekkasje til naboene som du var inne på, så tror ikke jeg det blir noe problem. Fra bildene ser det ut til at det er et stykke til nærmeste nabo. Når jeg spiller i mitt rom med over 100 db, høres dette på nivå med en vanlig samtale på veien utenfor, kun 10 meter fra veggen.

Lykke til CareBear, skal følge med.
    Takk for kommentaren! Jeg beholder vinduene med tanke på at det må søkes til kommunen hvis jeg endrer fasaden, samt at da ødelegger vi ikke BOA på huset. Vinduene dekkes med en tykk sort duk, isolasjon og deretter en plate, kanskje gips. Tror jeg velger å gå for full isolasjon og doble gipsplater rundt hele rommet, selv om støy mot naboene selvsagt ikke vil være noe problem.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at jeg bruker denne tråden til planlegging av de byggtekniske detaljene rundt konstruksjonen av kinoen, og så starter jeg en ny tråd når byggingen starter.

Hvor tykt reiseverk bør jeg bruke for å holde opp to lag med gipsplater på vegg og tak? Hvor tett bør bjelkene i taket stå?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garasjen fikk ferdig port med portåpner idag, deilig! Nå gjenstår kledningen med gipsplater og det elektriske. Jeg bruker garasjen for å lære og trene på kinoen. Barnerommet må gjøres før kinobygging, men planleggingen må gå videre :-)

Kjøpte bladet til BYGGFORSK på rom-i-rom, litt kortfattet men fikk gode råd. Konstruksjonen skal ikke oppå gummilister, men flytende gulv av isolasjon. Dimensjoner på reisverket fikk jeg også rede på, så skal dra å handle litt treverk snart.

Det jeg lurer på nå er hvor jeg skal plassere luftehullene? Ønsker å ikke ha for stort mellomrom mellom eksisterende vegg og nye rommet, ettersom det ikke skal noen kledning på utsiden av det nye reisverket. Skal isolasjonen likevel fylles helt ut? Skal jeg ta ut varm luft oppe og trekke inn kald luft nede? Ikke idealt på vinter, men må vel til på sommeren? Noen forslag til utsug/innsugsvifter?

Hva kan jeg bruke som trykkfordelende plate? Kan golvplaten være gips, eller skal gulvet bestå av dempesjiktet, trykkfordelende, golvplate, gips og gips?

Oppdatering: Da har jeg funnet ut av gulvet, det blir:

20 mm Rockwool Trinnlydplate
    Gips (13 mm)
    Gulvsponplate (22 mm)
    Gulvbelegg/teppe

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkjøpsliste (oppdateres)

Stendere: 48x98
    Himlingsbjelker: 36x148
    Gulvsponplater: 22x600x2400
    Gipsplater: 13x1200x2500 (dyrere enn 2400, men Byggmax er tomme)
    20 mm Rockwool Trinnlydplate

Diverse:
    Spiker
    Skruer (reisverket skal skrus i gulvet)
    Gipsskruer
    Lettsparkel fin (10L)
    Fugeskum

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden ble opprettet for å få noen tips før jeg startet byggingen og egen dedikert byggetråd. Planen var å vente litt lengre med oppstart, men nå har jeg satt igang og du kan følge byggeprosessen her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...30-cinema.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •