Hjemmekino i kjelleren - Midgard Oberon 4.1 på plass.. UTEN BRUMMING!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i kjelleren - Midgard Oberon 4.1 på plass.. UTEN BRUMMING!

Hei!

Jeg har et rom på rett under 20kvadrat i kjelleren som jeg tenker å gjøre om til et underholdings/hjemmekino rom.

Rommet er 5,3m langt og 3,6m bredt. Har betongvegg på 3 av veggene, og panel på både tak og vegger. Huset er fra '68 så det er isolert med glassvatt i taket, så taket skal ned og isoleres på nytt. Det er her jeg trenger litt hjelp.

Høyde til taket er pr dags dato 211cm. Jeg skal bare legge nytt teppe på gulvet, så det vil ikke endre så mye høyde der. Panelet er festet direkte på bærebjelkene.

Jeg har ikke allverdens høyde å rytte med her som dere ser, og jeg lurer da på hva som er den beste måten å isolere i taket på? Planen er å isolere mellom takbjelkene med 15 eller 20cm rockwool og kjøre dobbel gips under der.

Hvor mye forskjell vil det gjøre å legge lydbøyler i tillegg til det som er nevnt? Jeg er en høy kar på 199cm så det blir litt ekkelt om det blir for lavt under taket.

Veggene har jeg ikke noe plan om å gjøre noe med. Jeg kommer til å fortsette å oppdatere denne tråden med bilder og informasjon underveis, når først oppussingen settes igang.

På forhånd takk!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!
    Ikke så lett å gjøre noe med takhøyden hvis du ikke vil grave deg ned 20 cm. Er en del som har gjort det her etterhvert. Eller jekke opp huset, slik en kar også gjorde...

Det enkleste og minst kostbare du kan gjøre er å lekte ned med lydbøyler som henges direkte i bjelkene. Da bør du isolere i mellom bjelkene, og passe på at ikke isolasjonen kommer i berøring med det nye taket. To lag gips er minimum, og gjerne med Green Glue i mellom lagene. Så bør ikke det nye taket være i berøring med veggene, bruk gjerne en avstand på ca 1 cm og bunnfyllingslist før du fuger det tett. En slik løsning gir gjerne ca 3dB støyreduksjon kontra tak med enkel gips hengt rett på bjelker (hvis jeg husker rett fra tabellene). Ferdig tak vil bygge ned ca 5 cm mer enn det gjør i dag. Det kommer litt an på hvilke bøyler du skal bruke, og hvordan du henger dem.

Det beste er imidlertid å legge nye bjelker mellom eksisterende, og la disse hvile på nye stendere. Da bygger du "rom-i -rom løsning. Da er hverken tak eller vegger i berøring med eksisterende rom. Det er mange som etterhvert har gjrt det slik her, for eks RuneW. Ferdig tak vil bygge ned 3-5 cm, avhengig av hvor mye nye bjelker bygger ned.

Uansett, bruker du subwofer vil allikevel en del av de laveste oktavene trekke oppover i huset, og igjennom veggene. Spesielt bass under 150-300 Hz vil vandre igjennom det meste. Skal dette unngås må du støpe vegger isolere godt og bygge tykke vegger innenfor i både vegger og tak. I tillegg må gulvet skjæres opp slik at gulvet i kinoen ikke er i brøring med resten av kjellergulvet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Velkommen til forumet!
    Ikke så lett å gjøre noe med takhøyden hvis du ikke vil grave deg ned 20 cm. Er en del som har gjort det her etterhvert. Eller jekke opp huset, slik en kar også gjorde...

Det enkleste og minst kostbare du kan gjøre er å lekte ned med lydbøyler som henges direkte i bjelkene. Da bør du isolere i mellom bjelkene, og passe på at ikke isolasjonen kommer i berøring med det nye taket. To lag gips er minimum, og gjerne med Green Glue i mellom lagene. Så bør ikke det nye taket være i berøring med veggene, bruk gjerne en avstand på ca 1 cm og bunnfyllingslist før du fuger det tett. En slik løsning gir gjerne ca 3dB støyreduksjon kontra tak med enkel gips hengt rett på bjelker (hvis jeg husker rett fra tabellene). Ferdig tak vil bygge ned ca 5 cm mer enn det gjør i dag. Det kommer litt an på hvilke bøyler du skal bruke, og hvordan du henger dem.

Det beste er imidlertid å legge nye bjelker mellom eksisterende, og la disse hvile på nye stendere. Da bygger du "rom-i -rom løsning. Da er hverken tak eller vegger i berøring med eksisterende rom. Det er mange som etterhvert har gjrt det slik her, for eks RuneW. Ferdig tak vil bygge ned 3-5 cm, avhengig av hvor mye nye bjelker bygger ned.

Uansett, bruker du subwofer vil allikevel en del av de laveste oktavene trekke oppover i huset, og igjennom veggene. Spesielt bass under 150-300 Hz vil vandre igjennom det meste. Skal dette unngås må du støpe vegger isolere godt og bygge tykke vegger innenfor i både vegger og tak. I tillegg må gulvet skjæres opp slik at gulvet i kinoen ikke er i brøring med resten av kjellergulvet.
    Takk for et veldig godt og utfyllende svar!

Jeg har sett på denne rom i rom løsningen, men da må vel nye vegger også opp? Dette er litt sånn tid/kostnad kontra effekt. Vi er et relativt ungt par som har brukt en del tusenlapper på helrenovasjon av kjøkken,stue,gang,elektrisk(sikringskap) osv.. Mye gjort selv.

Dette rommet skulle egentlig være "veldig enkelt" da det er panel på vegger og tak. Det skulle bare males og legges nytt teppe. Men da vi omsider hørte hvor mye som lakk opp i stua av lyd, må jeg isolere og dempe lyden opp.

Dette med rom i rom krever vel at det settes opp nye vegger også, disse skal isoleres og gipses? Tror dette vil ta for mye tid og penger rett å slett, men kjempe greit at du nevner flere muligheter.

Hvis du sier ca 5cm ned med lydbøyler + dobbelt lag med gips, som tilsammen kanskje havner på rundt ~8cm ? så skal jeg kanskje klare å leve med en takhøyde rett over 2meter.

Jeg skjønner også at jeg ikke får bort den laveste bassen, men forbedringspotensialet er så stort at det gjør egentlig ikke så mye. Men hvis det er en merkbar forskjell på å ha lydbøyler kontra ha gips rett på bjelkene så må jeg nok velge dette alternativet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Wow! Ekstremt med arbeid det krever for å isolera 3db. Skal i gang med liknande prosjekt sjølv, og vurderte ludbøylar. Men ettersom kjellartrappa ligg rett under trappa til 2. etg, reknar eg med all lyd vil sleppa gjennom der uansett. I tillegg skal eg ha spottar, som minskar effekten. Har og 1 vegg som er i kontakt med taket.

Er det virkelig nødvendig med denna lyddempinga? Vil det verta forferdeleg dersom ein berre klaskar gips på eksisterande bjelkelag?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Takk for et veldig godt og utfyllende svar!

Jeg har sett på denne rom i rom løsningen, men da må vel nye vegger også opp? Dette er litt sånn tid/kostnad kontra effekt. Vi er et relativt ungt par som har brukt en del tusenlapper på helrenovasjon av kjøkken,stue,gang,elektrisk(sikringskap) osv.. Mye gjort selv.

Dette rommet skulle egentlig være "veldig enkelt" da det er panel på vegger og tak. Det skulle bare males og legges nytt teppe. Men da vi omsider hørte hvor mye som lakk opp i stua av lyd, må jeg isolere og dempe lyden opp.

Dette med rom i rom krever vel at det settes opp nye vegger også, disse skal isoleres og gipses? Tror dette vil ta for mye tid og penger rett å slett, men kjempe greit at du nevner flere muligheter.
    Ja, som jeg nevnte i mitt første svar, så må du sette opp stendere og nye vegger hvis du skal bygge rom-i-rom løsning. Og de nye veggene bør da også ha dobbelt lag gips.

Hvis du sier ca 5cm ned med lydbøyler + dobbelt lag med gips, som tilsammen kanskje havner på rundt ~8cm ? så skal jeg kanskje klare å leve med en takhøyde rett over 2meter. .
    Blir ikke så mye som 8cm. Ikke mer enn ca 4-5cm, ferdig bygget. Kommer litt an på hvilke lydbøyler du velger.

Jeg skjønner også at jeg ikke får bort den laveste bassen, men forbedringspotensialet er så stort at det gjør egentlig ikke så mye. Men hvis det er en merkbar forskjell på å ha lydbøyler kontra ha gips rett på bjelkene så må jeg nok velge dette alternativet.
    Ja, gå for lydbøyler istedenfor plater rett på bjelker. Det vil du ikke angre på!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Wow! Ekstremt med arbeid det krever for å isolera 3db. Skal i gang med liknande prosjekt sjølv, og vurderte ludbøylar. Men ettersom kjellartrappa ligg rett under trappa til 2. etg, reknar eg med all lyd vil sleppa gjennom der uansett. I tillegg skal eg ha spottar, som minskar effekten. Har og 1 vegg som er i kontakt med taket.
    Er det en åpen løsning, med trapp rett opp uten dør fra kjelleren? Hvis det er helt åpent ville jeg ha vurdert lydbøyler som unødvendig, muligens.

Hvis rommet er tett (med lyddør) er saken en annen. Da vil du absolutt tjene på lyddemping. Husk at 3dB ikke høres mye ut, men for all lyd over den dypeste bassen vil dempingen være svært effektiv. 3dB er faktisk rimelig bra demping, og på mellomtone og diskant vil slik demping være veldig merkbar.

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Er det virkelig nødvendig med denna lyddempinga? Vil det verta forferdeleg dersom ein berre klaskar gips på eksisterande bjelkelag?
    Ja, det er nødvendig med god lyddemping. Ellers kan resultatet bli svært misfornøyde familiemedlemmer (og naboer) som til stadighet vil klage på høy lyd!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke så mye som 8cm. Ikke mer enn ca 4-5cm, ferdig bygget. Kommer litt an på hvilke lydbøyler du velger.
    Har du noen anbefalinger til lydbøyler som bygger ned minst mulig da? Du har vært til stor hjelp så langt, takk

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til Rockwool's side: http://guiden.rockwool.no/media/1689..._lydboeyle.pdf

Du bør bruke type B. Denne festes i siden på eksisterende bjelker. Du trenger ikke mer enn ca en cm mellom bjelkene og lektene. Bruker du da 48x30mm lekter og dobbel gips, vil ferdig tak bygge ned 5-6cm. Lektene går da på tvers under bjelkene.

Du kan jo også henge lektene i mellom bjelkene, men dette vil kreve mer arbeid. Lektene går da paralellt oppe mellom bjelkene. Da vil taket bygge litt mindre ned, ca 3cm.

Siden du har 211cm takhøyde ville jeg ha gått for type B. Jeg har tidligere i tråden skrevet at ferdig tak med denne typen lydbøyler bygger ned ca 5cm, men det er kanskje litt optimistisk. Tror nok at du må ned ca 6cm.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til Rockwool's side: http://guiden.rockwool.no/media/1689..._lydboeyle.pdf

Du bør bruke type B. Denne festes i siden på eksisterende bjelker. Du trenger ikke mer enn ca en cm mellom bjelkene og lektene. Bruker du da 48x30mm lekter og dobbel gips, vil ferdig tak bygge ned 5-6cm. Lektene går da på tvers under bjelkene.

Du kan jo også henge lektene i mellom bjelkene, men dette vil kreve mer arbeid. Lektene går da paralellt oppe mellom bjelkene. Da vil taket bygge litt mindre ned, ca 3cm.

Siden du har 211cm takhøyde ville jeg ha gått for type B. Jeg har tidligere i tråden skrevet at ferdig tak med denne typen lydbøyler bygger ned ca 5cm, men det er kanskje litt optimistisk. Tror nok at du må ned ca 6cm.
    Takk for nyttig link! Skal gi tilbakemelding på hva det ender på, og noe bilder når jeg har kommet igang

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering..

Da jeg begynte å rive taket satt det så utrolig fast, iom at tak har blitt satt opp først og lekter i vegger har blitt satt opp etterpå. Det fører til at jeg nå også tar veggene!

Har revet ned nesten alle panelene nå, og bak veggen gjemmer det seg en utlektet betongvegg med glavaisolasjon fra mid 70tallet. Bør jeg bytte denne? Den ser fin ut, og ser ikke ut til å være noe fuktighet..Bilder kommer..

På veggen har jeg tenkt å kjøre dobbel gips der også, men er det vanlig å ha huntonitt plater utpå der igjen for å få en litt finere finish?

Så blir det også å trekke alt av høytralerkabler i veggen! Dette gleder jeg meg til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med samme jobben som deg nå, og har begynt å isolere taket med 20cm Rockwool. Jeg kom på noe som kan bli et lite problem når jeg holdt på idag.. Jeg har tenkt å trekke strøm/HDMI-kabel i taket til der prosjektoren skal henge, vil ikke dette punktere hele lydhimlingen?
    Strømtilførselen blir jo via en vanlig ELKO-boks, og HDMI tenkte jeg og trekke i et 40mm k-rør og bare trekke røret gjennom taket, men dette må da ødelegge mye mtp lyddemping?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prophets
    Jeg holder på med samme jobben som deg nå, og har begynt å isolere taket med 20cm Rockwool. Jeg kom på noe som kan bli et lite problem når jeg holdt på idag.. Jeg har tenkt å trekke strøm/HDMI-kabel i taket til der prosjektoren skal henge, vil ikke dette punktere hele lydhimlingen?
    Strømtilførselen blir jo via en vanlig ELKO-boks, og HDMI tenkte jeg og trekke i et 40mm k-rør og bare trekke røret gjennom taket, men dette må da ødelegge mye mtp lyddemping?
    Jeg har tenkt litt på det samme, men jeg vurderer faktisk å trekke kabelen ut fra veggen (høyt oppe) og opp til prosjektoren.. Eventuelt så tror jeg du kan trekke k-rør gjennom gipsen i taket, og fuge masse rundt, men vet ikke hvor mye dette vil ødelegge lyddempingen.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 nye dilemma.

1. På veggen, går det greit å bruke 1 lag gips og så et lag mdf? Eller vil det være mye bedre å kjøre dobbel gips og DERETTER et lag mdf?

2. På gulvet er det bare støpt fin betong. Jeg har sett på vegg til vegg teppe med skum under. Kan jeg legge dette rett på? Eller bør jeg ha plast først?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 nye dilemma.

1. På veggen, går det greit å bruke 1 lag gips og så et lag mdf? Eller vil det være mye bedre å kjøre dobbel gips og DERETTER et lag mdf?
    Tror det for det aller fleste vil være mer enn tilstrekkelig å bruke ett lag gips og ett lag MDF.

2. På gulvet er det bare støpt fin betong. Jeg har sett på vegg til vegg teppe med skum under. Kan jeg legge dette rett på? Eller bør jeg ha plast først?
    Hvis golvet er rett og fint, og det ikke er tegn til fukt skal du legge teppet rett på betongen. Ikke bruk plast under teppet, da vil det være stor fare for at det oppstår kondens under plasten! Hvis gulvet ikke har varmekabler er det en fordel med ett tykt teppe med godt skumlag under. Da vil ikke gulvet føles så kaldt.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar!

Det var dette jeg håpte jeg skulle få som svar

Da ikke rommet mitt vil være helt optimalt lydmessig uansett, tror jeg at jeg går for gips+mdf da dette har litt høyere WAF

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å slenge i vei enn oppdatering!

Planen var jo å BARE ta taket og isolere på nytt, men det har bare ballet på seg og ballet på seg... sånn er det vel alltid?

Så nå er planen å røske alt ned og bygge det opp igjen. Jeg har revet tak,vegger og teppe. Jeg har også kastet all av den GRUSOMME gamle glassvatten i taket. Etter en økt med rydding idag har jeg tatt noen "utgangspunkt" bilder.

Lektene og isolasjonen i veggen skal også bort, og det skal settes opp nye vegger 3cm fra betongveggen. De små vinduene skal mures igjen og dette blir veggen som lerretet skal opp på.

Rester av den EKLE EKLE ISOLASJONEN.. SKAPT AV DJEVELEN SELV!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en enkel sketchuptegning av hvordan jeg har tenkt at det skal se ut.

Nei ikke hvit sofa... første og beste jeg fant.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden rommet er nesten 6 meter langt, så kunne du jo også tenkt lydtransparent lerret, samt bygget frontveggen ut ca 50cm? Da kunne du lagt pengene i kinolydtrykk, i stedet for gulvstående høyttalere der en god slump penger går med på looks (som man allikevel ikke ser når det er mørkt)?

Du kunne også hatt utstyrsracket integrert i frontveggen. Enklere kabling blir det og da.

Bare en tanke! Blir bra det her, så bare stå på!

Ikke glem å tenk på ventilasjon.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei.
    ser det er mange løsninger her og mye som skal gjøres. Selv gikk jeg for hunsbedt sin løsning med bøyler og dobbel gips på vegger og tak.
    JEg brukte bøyle d da jeg hadde lekter i taket som gikk på tvers av rommets rettning samt ikke skulle ta ned den helt brukende isolasjonen som var der fra før og allerede var pappet inn. la bare på mer isolasjo mellom nye lekter og papet på nytt. Dette gjorde at jeg har så godt som ikke noe ut av rommet før jeg spiller hensynsløst høyt og dermed hele sofan hopper rundt, først da vekker jeg unger i 2 etg. Jeg har rommet i kjelleren så er det sagt.

Ser det er mye snakk om at det er så ille mye jobb for å bare få ned 3db.
    Men jeg tror vel det er mange som tenker slik. Men erdet mange som egentlig tenker over hvor høyt 3db er?
    Får du noen gang mulighet til og sjekke dette med måler så blir du paff. for etter målinger så er det slik, om du skal fra 107db i ett rom og opp til 110. da vil nettom lydmengden faktisk dobble seg. for det dobbler faktisk hvem 3db.

Så egentlig skjer det mye men høres lite ut da en sier 3db. høres bedre ut om en sier at en halverer lyden ut.

Ser også på denne skissen fra viz0id. dette er veldig likt det jeg selv har , og syntes dette blei flotters.

Ser også at det er sank om lydtransparent lerret. dette er jo suverent om en ikke har bredden i kinoen til og få dete bilde en vil ha.
    Men innerst inne så syntes jeg det er pent med høytalere som syntes. Høytalere som ser lekkre ut er jo ikke feil og se på heller.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Siden rommet er nesten 6 meter langt, så kunne du jo også tenkt lydtransparent lerret, samt bygget frontveggen ut ca 50cm? Da kunne du lagt pengene i kinolydtrykk, i stedet for gulvstående høyttalere der en god slump penger går med på looks (som man allikevel ikke ser når det er mørkt)?

Du kunne også hatt utstyrsracket integrert i frontveggen. Enklere kabling blir det og da.

Bare en tanke! Blir bra det her, så bare stå på!

Ikke glem å tenk på ventilasjon.

DrE
    Hei! Takk for tilbakemelding, alltid hyggelig!

Jeg har tenkt litt på lydtransparent lerret, men er redd for masse "ekstraarbeid" da jeg ikke er den beste hobbysnekkeren. Jeg får noen tømrere vi kjenner til å sette opp de nye veggene, slik at det blir beine vegger bl.a.

Rommet er vel 5,3-5,4 pr dags dato, så det blir nok ikke stort mer enn 5m bredt når rommet er klart. Men er jo nok lengde til å gjennomføre dette du snakker om.

Ventilasjon TROR jeg at jeg har kontroll på. Vi kjøpte huset for litt over et år siden, og har gjort oppussing siden da. Brodern til dama driver med ventilasjon så han har lagt opp balansert ventilasjon. I starten vil det bli lagt inn tilførsel fra det balanserte anlegget, men en vifte og en ventil vil trekke lufta ut. Dette er for å gjøre det enklest mulig uten å rive masse tak og vegger nede i kjelleren, før vi trenger det. Så får vi se om jeg legger inn utluft gjennom det balanserte systemet i hjemmekinoen etterhvert!

All kabling vil bli lagt i rør i veggene, men plassering av racket har jeg ikke bestemt meg helt for enda. En mulighet er jo å ha racket bak sofaen, men så er det om jeg kommer til å bli frustrert å lei av å reise meg hvis jeg skal gjøre endringer

Du sier at en stor del penger går ned i looks på gulvhøytalere, som forsåvidt stemmer, men hva er alternativet? Jeg har ikke ferdigheter til å lage noge DYI høytalere, så hva er alternativet å kjøpe? Stativhøytalere og supplere med subber?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •