Hjemmekino i kjelleren - Midgard Oberon 4.1 på plass.. UTEN BRUMMING! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Er såååå DEILIG å se at det går fremover med folk, og gleder meg såååå masse til å omsider får lov å begynne å bygge noe opp igjen... er ubeskrivelig lei av riving nå... det er ikke noe gøy i det store hele...

Lurte på en ting angående isolasjon og stenderverket som du har satt opp med mellomrom mot veggen... Setter du bare opp topp og bunnsvill og slår inn stendere i mellom? er du 100% sikker på at du ikke får fukt fra baksiden? eller har du gjort noen grep her?
    Hva gjør du for å holde isolasjonen på plass og at den ikke glir inn mot veggen?? Blir vel press på isolasjonen nå når du skal begynne å trekke kabler i forkant...
    Setter du bare opp topp og bunnsvill og slår inn stendere i mellom? Nå fikk jeg håndverkere til å sette opp stenderverket så i hvilken rekkefølge de gjor dette vet jeg ikke. Det er festet i bunnsvill og toppsvill hvertfal.

100% sikker kan man vel aldri være? Men rommet har stått der i 30+ år før jeg rev rommet, uten å få noe fukt. Eneste som hadde oppstått var kondens i pappen som lå. Det heter at det ikke skal være papp/plast på betongvegg som ligger 2/3 under jorda. Så nei jeg har ikke behandlet betongen med noe.

Må rett å slett bare se hvordan det blir med trekking av rør og "trykk mot isolasjonen". Isolasjonen er jo ikke lufttett, og jeg har med vilje latt en ventil (som ikke skal brukes som ventil), stå åpen slik at det er lufting mellom vegg og betong.

Den andre ventilen (som vises på de nye bildene) vil få en vifte å trekke luft ut. Så vil den balanserte ventilasjonen i huset stå for tilluft.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Om du har brukt 68 mm (3") stenderverk, skal de etter boka plates på
    begge sider ( rent styrkesmessig). Om du får punktet de fast, en plass
    på midten. Skulle problemet være løst.
    Og om murveggene dine er tilfylt på utsiden, må det ikke brukes dampsperre.
    Alltid morro og følge med på nye byggetråder, blir spennende og følge
    med videre.Masse bilder liker vi

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei.

Om du har brukt 68 mm (3") stenderverk, skal de etter boka plates på
    begge sider ( rent styrkesmessig). Om du får punktet de fast, en plass
    på midten. Skulle problemet være løst.
    Og om murveggene dine er tilfylt på utsiden, må det ikke brukes dampsperre.
    Alltid morro og følge med på nye byggetråder, blir spennende og følge
    med videre.Masse bilder liker vi
    Jeg har hatt noen erfarne håndverkere som satt dette opp for meg, og de mente det ikke var nødvendig med ekstra plate på baksiden...Så hvis det ikke funker så har jeg hvertfall noen å peke fing på!

Har ikke noe fuktsperre nei, jorden er jo 80% oppover veggen så det skal nok gå bra!

Men leste i en annen tråd at det går jo ann å bruke fiskesnøre eller noe til å holde isolasjonen "borte" fra betongveggen. Dette er noe jeg skal vurdere, for det hørtes ut som en fiffig løsning!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Jeg har hatt noen erfarne håndverkere som satt dette opp for meg, og de mente det ikke var nødvendig med ekstra plate på baksiden...Så hvis det ikke funker så har jeg hvertfall noen å peke fing på!

Har ikke noe fuktsperre nei, jorden er jo 80% oppover veggen så det skal nok gå bra!

Men leste i en annen tråd at det går jo ann å bruke fiskesnøre eller noe til å holde isolasjonen "borte" fra betongveggen. Dette er noe jeg skal vurdere, for det hørtes ut som en fiffig løsning!
    Sånn som jeg har forstått det utifra byggforskboka "bygge rom i kjeller" så skal det egentlig legges isolasjon helt inn til veggen, og også bak stender'ne, men MAKS 70 mm om det ikke er isolasjon på utsiden av muren. Dette for at du ikke skal flytte kodenseringspunktet for langt inn i veggen slik at du får konsdens på innsiden av murveggen...
    Det med å ha en ventil på "baksiden" har jeg forstått som er fy fy, dette visstnok med bakgrunn i at du da vil slippe fuktig luft (sommerstid) inn i mellom veggene dine, som igjen vil kondensere mot kald kjellervegg og skape problemer...

Driver som sagt selv på med kjeller og blir snart smårar av hele prosjektet... det er sååååå mange meninger og ALT er tydeligvis livsfarlig og ALT går nok til helvette virker det som... jeg er tydeligvis utrolig uheldig som har kjeller på huset...

på den andre siden så virker det jo som de fleste som bygger kjellere stort set både er fornøyde og ikke får noe særlig problemer i etterkant... så ikke vet jeg...

Spennende å følge prosjektet ditt ihvertfall og ser etter min mening veldig bra ut ihvertfall, så får "forståseipåerne" krangle så mye de vil om kjeller, isolasjon osv osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble dobbletposting..

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Sånn som jeg har forstått det utifra byggforskboka "bygge rom i kjeller" så skal det egentlig legges isolasjon helt inn til veggen, og også bak stender'ne, men MAKS 70 mm om det ikke er isolasjon på utsiden av muren. Dette for at du ikke skal flytte kodenseringspunktet for langt inn i veggen slik at du får konsdens på innsiden av murveggen...
    Det med å ha en ventil på "baksiden" har jeg forstått som er fy fy, dette visstnok med bakgrunn i at du da vil slippe fuktig luft (sommerstid) inn i mellom veggene dine, som igjen vil kondensere mot kald kjellervegg og skape problemer...

Driver som sagt selv på med kjeller og blir snart smårar av hele prosjektet... det er sååååå mange meninger og ALT er tydeligvis livsfarlig og ALT går nok til helvette virker det som... jeg er tydeligvis utrolig uheldig som har kjeller på huset...

på den andre siden så virker det jo som de fleste som bygger kjellere stort set både er fornøyde og ikke får noe særlig problemer i etterkant... så ikke vet jeg...

Spennende å følge prosjektet ditt ihvertfall og ser etter min mening veldig bra ut ihvertfall, så får "forståseipåerne" krangle så mye de vil om kjeller, isolasjon osv osv...
    Jeg har fortsatt mulighet til å skumme ventilen i fra utsiden hvis det skulle oppstå noe problem. Men igjen har jeg håndverkerens ord i bakhånd (har kjent dem så lenge jeg kan huske) så hvis det blir noe problem så fikser de det i ettertid

Ja det er mye forskjellige synspunkter og noen trekker inn mer drama enn andre, men som du sier... hvor gale kan det bli med så mange som bygger nedi kjelleren?

Blir gal i hodet av å tenke på alle "if's and but's"

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne linken her:

Isolering av vegg i kjeller

Tror jeg har gjort "rett". Satser på at jeg kan følge planen slik den er idag uten for store modifikasjoner!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært stille her lenge nå p.g.a sykdom og andre ting.

Nå er det på tide med en oppdatering. Elbokser, og k-rør er trukket, og platene kommer opp i løpet av noen dager nå. Skal legge ut bilder når jeg kommer hjem fra jobb.

Jeg har måttet gjøre noen endringer som jeg håper at ikke skaper for store problemer. Ventilasjon var tiltenkt å ha tilluft fra det balanserte anlegget, og utluft rett ut. Men det ville skape "ubalanse" i systemet, så jeg bestemte meg for å ta rommet ut av det balanserte opplegget, og ha egen luftordning i dette rommet.

Det som er det dumme her er at jeg bare har 2x 100-125mm ventiler. Så er det om dette holder til et rom på 19m2. Jeg lagt opp rør til å legge inn aktiv vifte på en av ventilene, så får vi se. I verste fall får jeg utvide dem ved en senere anledning.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering med bilder av hva som har blitt gjort den siste tiden:

Litt av rørspagettien

En av de to 100mm luftinntakene

HDMI og strøm til PJ

Mer rørspagetti

SÅ BLE VEGGENE KLEDD, JIPPI! BORT MED DEN FÆLE ISOLASJONEN SOM JEG HAR STIRRA PÅ ALT FOR LENGE!

Frontvegg

Venstre vegg. Ser fryktelig skjeivt ut, men det er gjort for en grunn.

Bakvegg, "skjeivt" her også.

Høyre vegg. hvor elektronikken skal stå.

Det er nå morroa begynner?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt litt stille her inne, men skal fullføre uansett å legge inn bilder til rommet er ferdig

Taket og lerretsveggen er en nyanse lysere enn svart.. blitzen gjør sitt til at alt ser lyst ut, men men. Taket og lerretsvegg har kode S8500-N, og de 3 andre veggene har S6500-N.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo kjempebra!! Har selv takhøyde på 206cm og det er null stress!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ek87
    Dette blir jo kjempebra!! Har selv takhøyde på 206cm og det er null stress!
    Takk for det! Har vært inne å sett på din byggetråd også, ser riktig så bra ut! Hvilken PJ er det du har kjøpt deg? Sliter med å velge PJ

Gikk glipp av HW20 som jeg hadde sett meg ut, så tror jeg ender på HC4000. Skulle få låne med meg en hjem å se. Er redd bildedroppet (fra linsen og ned til øvre bildekant) blir for stor, men vi får se

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for EH-TW6000, superfornøyd! Men så har jeg aldri hatt prosjektor, så har ikke så mye å sammenligne med heller. Bare det at det blir såpass stort bilde er jo moro i seg selv Hvor stort lerret skal du ha da?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ek87
    Jeg gikk for EH-TW6000, superfornøyd! Men så har jeg aldri hatt prosjektor, så har ikke så mye å sammenligne med heller. Bare det at det blir såpass stort bilde er jo moro i seg selv Hvor stort lerret skal du ha da?
    Ender på 100" tror jeg. Et sånnet Adeo Greyvision 100". For går jeg høyere så blir det litt liten plass på sidene til å flytte rundt på høytalerene

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe tips til AV møbler?

Må ha noe langs veggen til å sette receiver, konsoller og diverse i.

Har sett litt på muligheten til å sette flere av disse på siden av hverandre: BESTÃ… Hylle/overhylle - brunsvart - IKEA

Men denne er akkurat litt for lite dyp. Skulle hatt mer et sted mellom 45-50cm dyp.

Noen tips?

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Har sett litt på muligheten til å sette flere av disse på siden av hverandre: BESTÃ… Hylle/overhylle - brunsvart - IKEA

Men denne er akkurat litt for lite dyp. Skulle hatt mer et sted mellom 45-50cm dyp.
    Har du ekstra dype komponenter? Jeg har skrudd sammen tre Bestå og det fungerer dritbra. I dag står det Mac Mini, dekoder, modem, router, switch, Pioneer VSX-LX52, PS3, NAS, Wii og Apple TV i de uten problemer. Pioneeren er dypest med sine 433mm (+kabler).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant tråd. Jeg skal igang med noe liknende utpå sommeren, så skal suge til meg all lærdom! :-)

Er det betonggulv ?
    Hva er planene med gulvet ?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Har du ekstra dype komponenter? Jeg har skrudd sammen tre Bestå og det fungerer dritbra. I dag står det Mac Mini, dekoder, modem, router, switch, Pioneer VSX-LX52, PS3, NAS, Wii og Apple TV i de uten problemer. Pioneeren er dypest med sine 433mm (+kabler).
    Meget sexy, er noe slikt jeg ville gjort selv også! Nei jeg har ikke veldig mange dype komponenter men Pio SC-LX85'en er ganske dyp 442mm.

Hvordan fikk du plass til din Pio da? Lot du bare være å sette på bakplate?

Takk for bra svar!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Meget interessant tråd. Jeg skal igang med noe liknende utpå sommeren, så skal suge til meg all lærdom! :-)

Er det betonggulv ?
    Hva er planene med gulvet ?
    Morsomt at mitt lille prosjekt kan være til litt hjelp!

Gulvet er betong ja. Jeg har lagt opp rør ned til gulvet fra bryterpanelet, slik at jeg en gang senere (hvis det ikke blir bra) kan angre og legge varmefolie/kabler. Men det som er planen nå er å legge vegg til vegg teppe. Dette er bestillt å kommer forhåpentligvis i morgen!

Det er bestillt med extra skum under, som gjør at det vil bli mykere å gå på, og forhåpentligvis litt varmere.

Gulvet jeg har bestillt er (ikke fra denne siden men samme teppe):

Utrolige prisbesparelser på tepper - gulvdeal.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kommer det på ?
    Og hvordan ventes det at det blir mtp. kulde i gulv ?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •