Hjemmekino i kjelleren - Midgard Oberon 4.1 på plass.. UTEN BRUMMING! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bobsroadkill
    hei hei.
    ser det er mange løsninger her og mye som skal gjøres. Selv gikk jeg for hunsbedt sin løsning med bøyler og dobbel gips på vegger og tak.
    JEg brukte bøyle d da jeg hadde lekter i taket som gikk på tvers av rommets rettning samt ikke skulle ta ned den helt brukende isolasjonen som var der fra før og allerede var pappet inn. la bare på mer isolasjo mellom nye lekter og papet på nytt. Dette gjorde at jeg har så godt som ikke noe ut av rommet før jeg spiller hensynsløst høyt og dermed hele sofan hopper rundt, først da vekker jeg unger i 2 etg. Jeg har rommet i kjelleren så er det sagt.

Ser det er mye snakk om at det er så ille mye jobb for å bare få ned 3db.
    Men jeg tror vel det er mange som tenker slik. Men erdet mange som egentlig tenker over hvor høyt 3db er?
    Får du noen gang mulighet til og sjekke dette med måler så blir du paff. for etter målinger så er det slik, om du skal fra 107db i ett rom og opp til 110. da vil nettom lydmengden faktisk dobble seg. for det dobbler faktisk hvem 3db.

Så egentlig skjer det mye men høres lite ut da en sier 3db. høres bedre ut om en sier at en halverer lyden ut.

Ser også på denne skissen fra viz0id. dette er veldig likt det jeg selv har , og syntes dette blei flotters.

Ser også at det er sank om lydtransparent lerret. dette er jo suverent om en ikke har bredden i kinoen til og få dete bilde en vil ha.
    Men innerst inne så syntes jeg det er pent med høytalere som syntes. Høytalere som ser lekkre ut er jo ikke feil og se på heller.
    Hei, og takk for input!

Jeg er også nokså glad i gulvhøytalere og hvordan de ser ut. I.o.m denne kinoen nok blir brukt til å lytte til musikk også, så er det litt morsomt at de står fremme. Men er ikke helt låst på tanken!

Angående dette med lydbøyler så har jeg brukt mye tid og funnet ut at jeg nok kommer til å bruke lydbøyler. Det som jeg var litt reservert mot i starten, var at ved å bruke lydbøyler ville taket komme ned i kanten mot vinduene. Men nå skal disse altså blendes igjen / mures igjen, så den problematikken vil ikke være der

Jeg har sett litt rundt på forskjellige farger og tepper, og de kombinasjonen som er brukt på sketchupen, er nokså like de jeg har tenkt til å bruke. Mørkegrå (på grensen til sort) Lady Pure Color, og et vegg til vegg teppe som heter Marquesa Tweed!

Newcomer Larsemann sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal begynne på lignende prosjelt ila 2012 jeg og, med veldig begrenset takhøye i kjeller.

Fant derfor denne tråden veeeldig informativ og interresant!!:-D

Helt hva jeg lander på er uvisst ennå, men blir nok noe av det samme som trådstarter.

Lykke til videre med bygging, og post bilder når ferdig!

Godt nyttår! :-D

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn rent lydmessig på elektronikk og utstyr så har jeg ikke så mye å skryte av fra før av, derfor blir det innkjøp av nytt.

Jeg har allerede kjøpt en Pioneer SC-LX85:

Av høytalere har jeg et 5.1 oppsett med Qln Artech 8 fremme, Artech Senter, og Artech 6 bak. Subben er en halvgammal JBL 10". Ganske vulgært og tar stor plass med gulvstående bakhøytalere.

I denne kinoen vil det bli lagt opp 7.x system, med 1 bass til å starte med så får vi se om jeg ikke supplerer med en til etterhvert.

Høytalere jeg har hørt og sett meg ut er System Audio Mantra 60, med SA Exact som senter, og 4x SA Talent som surround og back.

På subfronten har jeg sett meg ut en Velodyne SPL-1200 og håper denne vil høres like bra ut (hvertfall close) som den har gjort på ymse testrom

Hvis noen har noen meninger og innvending om utstyr så tar jeg imot de med åpner armer!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larsemann
    skal begynne på lignende prosjelt ila 2012 jeg og, med veldig begrenset takhøye i kjeller.

Fant derfor denne tråden veeeldig informativ og interresant!!:-D

Helt hva jeg lander på er uvisst ennå, men blir nok noe av det samme som trådstarter.

Lykke til videre med bygging, og post bilder når ferdig!

Godt nyttår! :-D
    Morsomt at det kan bli interessant lesing for andre også!

Ja det der med takhøyde er et dilemma... håper og tror at jeg vil ende på en plass rundt 205cm+ .. fingers crossed!

Skal prøve å bli flinkere å dokumentere med bilder fremover! Godt nyttår til deg også!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette emd tak høyden er jo altid ett dilemma men jeg mener selv det er jo litt og tenke på at du tar jo vekk noen og dermed får en igjen litt tak høyde på det før en setter opp nytt. men 5cm blir det sikkert med bøyler.

Lx85 ja. der har du en bra pakke. denen gir deg nok det du trenger men som sagt mange har klaget på denne da den ikke gir nok bass osv. men Dete er bare instillinger. Var ikke noe problem med min 83.

Sub er som du sier ett lite viktig poeng. Selv har jeg tråkket over til SVS, og tror vel kanskje jeg aldri kommer til og velge noe annet igjen. Får dette var rått. Og du skal ha mantr høytalere. Disse har jeg stort sett aldri lest noe negativt om men ikke hørt dem selv. Så hvordan disse går med pioneerèn kan ikke jeg hjelpe deg med. Tror dette blir flott.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobsroadkill
    Ja dette emd tak høyden er jo altid ett dilemma men jeg mener selv det er jo litt og tenke på at du tar jo vekk noen og dermed får en igjen litt tak høyde på det før en setter opp nytt. men 5cm blir det sikkert med bøyler.

Lx85 ja. der har du en bra pakke. denen gir deg nok det du trenger men som sagt mange har klaget på denne da den ikke gir nok bass osv. men Dete er bare instillinger. Var ikke noe problem med min 83.

Sub er som du sier ett lite viktig poeng. Selv har jeg tråkket over til SVS, og tror vel kanskje jeg aldri kommer til og velge noe annet igjen. Får dette var rått. Og du skal ha mantr høytalere. Disse har jeg stort sett aldri lest noe negativt om men ikke hørt dem selv. Så hvordan disse går med pioneerèn kan ikke jeg hjelpe deg med. Tror dette blir flott.
    Har hørt Mantraene på lillebroren LX75 og likte veldig godt kombinasjonen!

Men så er man jo alltid nysgjerrig på om det vil låte så bra som det gjor i demorommet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen til låter som demo rommet da. merkelig det der.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp av en ny del til kinoen. Senterhøytaler!

Kanskje en litt merkelig rekkefølge på kjøpene, men nå dukket det opp et greit tilbud!

Har vært å kjøpt meg en System Audio Exact som skal brukes til senter.

Bare i sort ask finish.

Greit å få spredd ut kjøpene! Front- og surroundhøytalerene kommer etterhvert!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er alt revet ned av det gamle, og alt er ryddet ut! Nå er det i gang med tetting av vindu (les: igjenmuring) og isolering av tak. Lydbøyler og lekter skal også opp.

Har folk som hjelper meg idag så håper på god progress.

Bilder kommer senere ikveld!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer en oppdatering over hva som er gjort siden sist bilder ble tatt:

Har fjerna alt av gammelt stenderverk og isolasjon. Vinduene er tatt ut og det er murt igjen, taket er isolert med rockwool.

Her er "bakveggen". Grunnen til at ikke stenderverk og isolasjon er tatt bort her er at det er den eneste veggen som ikke er betong, så det kan bare stå, da ny vegg vil komme opp på innsiden.

Isolert med rockwool, lydbøyler og nye lekter er neste steg.

Igjenmurt vindu

På siden av døren her ble murveggen til den gamle oljekaminen knust vekk.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så veldig mye respons her men fortsetter å legge ut bilder for å dokumentere hva som er gjort, slik at jeg kan ha system på det hvertfall.

Her var det en gang noen vindu.. Taket har fått lydbøyler og 2 lag gips.

Mot døren, kan ikke se at det har vært en ovn/peis her lenger.

Bakvegg. Tidenes ekko i rommet nå når det er uten teppe, møbler, og akkustikktiltak

Den nye veggen er satt opp med et luftrom mot betongen. Taket går nesten inntil betongveggen, der mellomrommet er tettet med akryl/silikon.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaggu her har det gått unna!

Stå på videre! jeg har ikke noe mer fornuftig og komme med...

Stian

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med noen støtter mellom bjelkene på veggene? stiver av litt det. Hva mer skjult rør til kabler og strøm?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på!! Ser meget bra ut. Og fortsett med masse bilder!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, vi nyter da dette selv om vi ikke alltid kommenterer. En byggetråd er alltid spennende og vi ser selvsagt frem til å se hvilke løsninger du kommer frem til.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    hva med noen støtter mellom bjelkene på veggene? stiver av litt det. Hva mer skjult rør til kabler og strøm?
    Stenderverket er skrudd fast i bunn og topp så håper det skal holde?

Alt av kabler til kontakter og høytalere, skal legges i veggen. Men det må legges på den "varme siden" altså ikke mot betongen, så det er neste post!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    For all del, vi nyter da dette selv om vi ikke alltid kommenterer. En byggetråd er alltid spennende og vi ser selvsagt frem til å se hvilke løsninger du kommer frem til.:-D
    Nei for all del, er ikke meningen å virke grinete, men er gøy å få tilbakemeldinger, spesielt med tips og anbefalinger!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Nei for all del, er ikke meningen å virke grinete, men er gøy å få tilbakemeldinger, spesielt med tips og anbefalinger!
    Ups, mente absolutt ikke at du var grinete. Ville bare forsikre deg om at vi er flere som følger med selv om vi ikke kommenterer.:-D

Er selvfølgelig helt enig med deg angående tilbakemeldinger og tips.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper å få lagt mye av elbokser og trukket mye rør i løpet av helgen! Ellers er lyddør i bestilling.

Taket vil jeg leie inn en bekjent maler til å ta sparklingen. Dette er fordi han bruker sikkert 1 time på noe jeg hadde brukt 3 dager på å gjøre. Pluss resultatet blir en del bedre.

Var innom Fargeriket og har sett på forskjellige fargekombinasjoner. Hadde egentlig "bestemt meg" for Mørke grå, men har kanskje gått litt mer mot mørkebrun? Noen som har noen innspill?

Fargen jeg har sett meg ut i veggene nå er noe i rettningen fargekoden: S8010 Y30R og ser slik ut:

Og kanskje en nyanse lysere i tak?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Er såååå DEILIG å se at det går fremover med folk, og gleder meg såååå masse til å omsider får lov å begynne å bygge noe opp igjen... er ubeskrivelig lei av riving nå... det er ikke noe gøy i det store hele...

Lurte på en ting angående isolasjon og stenderverket som du har satt opp med mellomrom mot veggen... Setter du bare opp topp og bunnsvill og slår inn stendere i mellom? er du 100% sikker på at du ikke får fukt fra baksiden? eller har du gjort noen grep her?
    Hva gjør du for å holde isolasjonen på plass og at den ikke glir inn mot veggen?? Blir vel press på isolasjonen nå når du skal begynne å trekke kabler i forkant...

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •