Komme til bunns i bassproblemet en gang for alle!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komme til bunns i bassproblemet en gang for alle!

Heisann alle sammen!

Jeg har i flere år nå forbannet meg over den jævla bassfella her i kjellern... det er en spesiell plass her som bassen fester seg.

Det røde markerer hvor bassen høres, jo rødere jo mer bass. Det blåe er der jeg sitter og de to boksene fremst er høyttalerne. Den boksen nede i venstre hjørnet er et tomt skap som er bygd med panel for å skjule rør fra toalettet i 1. etasjen bl.a...

Hva må til for å få litt mer spredning av bassen i heeele rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort noen tiltak i rommet, som demping eller diffusorer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få frontar lite närmare varann och ut från väggen. Testa dig fram med 10cm i taget. Få absorbenter bak och på sidan om frontarna. Då bör det bli skillnad.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du ønsker å oppnå? Mer bass der du sitter?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass i hele rommet? Er det ikke bedre med masse bass i sweetspot?

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Få frontar lite närmare varann och ut från väggen. Testa dig fram med 10cm i taget. Få absorbenter bak och på sidan om frontarna. Då bör det bli skillnad.
    Er ca. 2,5 meter mellom høyttalerne nå. Og de er ca 10-15cm fra bakveggen.

Kan nevne i samme slengen at rommet er ca 3 meter på kortveggen og 5 meter på langveggen.

Har lite peiling på dette med diffusorer og absorbenter så var egentlig derfor jeg spurte her inne... kan dere fortelle meg litt mer? Jeg vil helst gjøre det billigst mulig også siden jeg ikke sitter på en haug med penger. Er bare så lei av lyden her nede...

Har hatt XTZ subwoofer og alt mulig, men lite hjelp i det når bassen forplanter seg i 2 hjørner i rommet. Men kan nevnes at den fungerte bedre her enn noe annet jeg har hatt hvertfall. og det har stått alt fra Infinity SM155 til Dynavoice F-6 og enda mindre her nede... bassen har vært den sammme me alt! :P

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å om møblere? Sette høyttalerene der du har sofaen i dag også sofaen der du har høyttalerene nå. Da vil du sitte helt inntil bakveggen noe som vil gi deg mer bass der du sitter.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det nok flere som kunne tenke seg en lettvint løsning på.

For øvre bassområde og nedre mellomtone kan det virke bra med akustiske løsninger, slik som absorbenter.
    Nede i bassområdet må en imidlertid enten flytte lytteposisjonen eller lydkildene for å få noen vesentlig forbedring, i hvertfall så lenge en snakker om praktisk realiserbare løsninger i et rom der folk også skal bo.

Lytteposisjonen er ofte gitt ut i fra møbleringsmessige hensyn, samt ønske om at resten av frekvensområdet skal gjengis best mulig.
    Da er flere subwoofere, plassert hensiktsmessig, en metode som kan brukes for å få til jevnere og bedre bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er takhøyden i denne kjelleren?

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    Hvordan er takhøyden i denne kjelleren?
    er vel rundt 2.20 eller no vil jeg tro...

Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Bass i hele rommet? Er det ikke bedre med masse bass i sweetspot?
    Joda... var jo selvfølgelig dette jeg mente, men er jo en fordel om det hadde vært litt trykk der mine gjester sitter også. Men der jeg sitter er viktigst selvfølgelig!

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Er det mulig å om møblere? Sette høyttalerene der du har sofaen i dag også sofaen der du har høyttalerene nå. Da vil du sitte helt inntil bakveggen noe som vil gi deg mer bass der du sitter.
    Var slik som du foreslår jeg hadde det når jeg fikk mine Dynavoice F-6 i hus for 2 år siden. Og hvis jeg husker riktig så var det ikke noe veldig annerledes... da måtte jeg nemlig ha høyttalerne midt på gulvet der kortenden på sofaen er nå siden det blir litt vel trangt inne i innhuket ved døren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 * 5 og 220 i høyden ja.
    Bodde i samme størrelse orden kjeller en periode.
    For meg var det helt umulig og få dynamikken til og sitte i sweetspot men intill bakvegg og gjerne opp mot taket var det bra med bass.
    Ga fullstendig opp den kjelleren der.

Men med så lang høytaler avstand ville jeg prøvd langveggen som høytaler plass.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    3 * 5 og 220 i høyden ja.
    Bodde i samme størrelse orden kjeller en periode.
    For meg var det helt umulig og få dynamikken til og sitte i sweetspot men intill bakvegg og gjerne opp mot taket var det bra med bass.
    Ga fullstendig opp den kjelleren der.

Men med så lang høytaler avstand ville jeg prøvd langveggen som høytaler plass.
    det ser helt jævlig ut og funker ikke noe særlig... tro meg, jeg har prøvd det også! pluss at det blir ganske trangt... når jeg tenker meg litt mer om nå så tror jeg faktisk ikke rommet er fullt 3 meter bredt engang. Mer som 2.60 m bredt kanskje.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke bare sette en liten krakk helt oppe i venstre hjørne da? Kan det være nye sweetspot? :P hehe.

Neida. Hvordan ble det om du dro høyttalerene litt lenger fram og litt nærmere hverandre? Hjalp ikke dette? Du hadde ikke subber? 2 eller flere subber er jo anbefalt i vanskeligere rom da du vil få en økning på vanskelige punkter og jevnere bassrespons.

Ellers er det jo absorbenter som nevnt her da, men det kreves jo rimelig tykke (for lave frekvenser) og tar stor plass og koster litt om det skal se bra ut pluss tar ekstra tid :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Er ca. 2,5 meter mellom høyttalerne nå. Og de er ca 10-15cm fra bakveggen.

Kan nevne i samme slengen at rommet er ca 3 meter på kortveggen og 5 meter på langveggen.

Har lite peiling på dette med diffusorer og absorbenter så var egentlig derfor jeg spurte her inne... kan dere fortelle meg litt mer? Jeg vil helst gjøre det billigst mulig også siden jeg ikke sitter på en haug med penger. Er bare så lei av lyden her nede...

Har hatt XTZ subwoofer og alt mulig, men lite hjelp i det når bassen forplanter seg i 2 hjørner i rommet. Men kan nevnes at den fungerte bedre her enn noe annet jeg har hatt hvertfall. og det har stått alt fra Infinity SM155 til Dynavoice F-6 og enda mindre her nede... bassen har vært den sammme me alt! :P
    10-15cm är ingenting. Med den längden på rummet kan du lätt ha de en halvmeter i från väggen. Här måste du bara testa dig fram då det inte finns ett facit. Köp ett paket glava 10 cm plattor. OBS! har de för runt 350 kronor.
    Köp glattlist till 9kr metern och gör en ram. Köp Flöyel på Jysk eller högtalarstoff från Biltema. Sen är det bara att snickra ihop

Det jag TROR är viktigast är högtalarplassering och absorbenter bakom högtalarna och vid sidan av de, snett framför. Kan du spegelvända hörnsoffan? I så fall, sätt den mot andra väggen.

Jag kastade ihop en snabb sketchup hur jag menar jag hade provat. Inte bry dig om målen i tegningen, de är fel.

Komme til bunns i bassproblemet en gang for alle!-eksempel-jpg

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    kan du ikke bare sette en liten krakk helt oppe i venstre hjørne da? Kan det være nye sweetspot? :P hehe.
    1+ Hehe

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Var slik som du foreslår jeg hadde det når jeg fikk mine Dynavoice F-6 i hus for 2 år siden. Og hvis jeg husker riktig så var det ikke noe veldig annerledes... da måtte jeg nemlig ha høyttalerne midt på gulvet der kortenden på sofaen er nå siden det blir litt vel trangt inne i innhuket ved døren.

I see. Du kunne jo hengt en tykk gardin eventuelt, for å "lage" et 4 kantet rom. Vil sikkert også gi noen akustiske fordeler også. Men om du vil få mer bass av det vet jeg ikke. Er ingen ekspert på akustikk. Du får i alle fall et 4 kantet rom, noe som er et godt utgangs punkt. Også vil det ikke se ut som om den ene høyttaleren står midt ut på gulvet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står frontene parallelt med veggene? eller toe-inn?

Okv sin løsning er nok den beste. Hadde det vært min stue hadde jeg hatt hyttalerne der hvor det skapet er, hvertfall i det hjørnet. Nå vet jeg ikke hvor langt det er fra sideveggen og til døren. Sett fra øverst på tegningen. og sofa i hjørnet oppe til høyre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde sweetspot 1 meter fra bakvegg.
    Høytalere 120 cm fra frontvegg.
    Og sub i frontvegg hjørne.
    Var best fornøyd med den innstillingen når jeg bodde i lik kjeller mål som du har.
    Men ble ganske merkelig lyd med god diskant og mellomtone gjengivelse, mye dypbass og ingenting mellombass.
    Mellombassen føler jeg er den vanskeligste og få til og den som skaper mest dynamikk og dramatikk i musikk.

Kanskje 10 cm tykke lyd absorbenter i førsterefleksjon i taket er noe og tenke på.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Står frontene parallelt med veggene? eller toe-inn?

Okv sin løsning er nok den beste. Hadde det vært min stue hadde jeg hatt hyttalerne der hvor det skapet er, hvertfall i det hjørnet. Nå vet jeg ikke hvor langt det er fra sideveggen og til døren. Sett fra øverst på tegningen. og sofa i hjørnet oppe til høyre.

Frontene står ikke toe-in nå... følte at lydbildet ble litt bredere og diskanten ikke like skarp når jeg har de rett ut fra bakvegg. Plages litt med skarp diskant med Denon. Derfor jeg vurderer å skifte ut til Onkyo også som jeg følte virket litt varmere i lyden når jeg testet på Elkjøp.

Skal se om jeg får snudd om her på rommet i morgen å se hvordan det fungerer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •