Komme til bunns i bassproblemet en gang for alle! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hmm, alltid følt at Denon er litt varmere enn onkyo jeg, at onkyo er litt mer nøytral

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg er så veldig belest på romakustikk tror jeg at du får utslokning av enkelte frekvenser i lytteposisjonen din, hvor den ene delen er lyden som kommer direkte fra høyttalerne dine og den andre er refleksjonene fra bakveggen. Når du er nærmere veggen får du masse bass siden disse to komponentene legges sammen i stedet for å kansellere hverandre. Jeg *tror* derfor at det mest effektive vil være å ha solide lydfeller på bakveggen. Andre med mer peiling kan gjerne rette på meg her.

Jeg har hørt at dette prinsippet er brukt i større biler hvor relativt lavfrekvent støy fra hjulbrønnene til bakhjulene blir kansellert av refleksjonene fra bakvinduet (jeg har en Toyota 4runner hvor jeg opplever dette i praksis). Jeg bygde subwoofere som jeg plasserte på hjulbrønnene før jeg visste om dette. Effekten er nå at hvis jeg ruller ned bakvinduet litt får jeg mye mer bass enn hvis vinduet er rullet helt opp.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo en metode mange bruker dette, demping av bakvegg for refleksjonene fra bakveggen. Men om han har problemer langt ned i frekvens trengs det tykke plater eller plater som står et stykke utfra veggen, kan jo ta mye plass om han allerede har et lite rom.

Noen tykke glavaplater trukket med høytalerstoff fra biltema feks, og hengt opp på bakveggen med rammer i tillegg gjør du som mackanzos har tegnet her i front tror jeg du kommer langt på vei når det gjelder akustiske tiltak hvertfall. Et lite teppe er også bra for demping men dette vil nok ikke gjøre store utslaget med det problemet du har

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •