Bygge hjemmekino i utebod

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 126
    Newcomer Pulsdriver sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge hjemmekino i utebod

Hei.

Jepp, tenkte jeg skulle bygge hjemmekino i uteboden. Boden er på ca 18kvm og er 6 år gammel så den er relativt ny. Den har et vindu på ca 50x60cm. Ytterdøra er som en vanelig ytterdør mann finner i et hus. Boden er ikke isolert, men gjort klart sånn at det bare er til og sette inn isolasjonen mellom bjelkene. Jeg får hjelp av min bror som er utdannet tømrer til snekkringen inne i boden. Boden har dessverre ikke strøm tilkoblet pr dags dato. Jeg har idene klare inni hodet av åssen det skal bli, men tenkte at det var lurt og kunne ta med seg noen tpis her innen i fra. Er også noen små ting som jeg lurer på.

1. Som nevnt tidligere har ikke boden noe strøm så jeg trenger jo en elektriker etter hvert. Er vel lurt og ha en egen sikring til boden i sikringsskapet? Eller kan jeg ta strøm i fra stua som ligger nærmest boden og bruke samme sikring som stua?

2. Tenkte jeg skulle isolere med Glava Rull A 37(lydisolering). Er det noen her som vet om den isolerer mot kulde også? (Fant ikke noe info på Glava sine sider). Eller trenger jeg en annen isolering i tilegg? Hvis dere vet om en isolering som er bra og billig så er det bare og si i fra

3. Vil vinduet i boden ødelegge for lydisolasjonen? Vil det slippe ut for mye lyd selv om det er lukket?

4. Hvis det er noe annet jeg bør tenke på eller om dere har noen tips så er det bare og si i fra

På forhånd takk for alle svar

Min hjemmekino:

Elite Screens 16:9 lerret 221x125cm

Optoma Projector HD200X 1920x1080

Onkyo reciver TS-XR608

Yamaha EF NS-777 Gulvhøyttalere

Yamaha Subwoofer NS-SW 700

Yamaha NS-333 Stativhøyttalere

Yamaha EF NS-C444 Senterhøyttaler

LG Bluerayspiller BD370

Playstation 3

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut Gleder meg til å se bilder og fremgang

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok lagt en egen kurs ut til boden om det ikke er alt for mye jobb. Kan jo bli en del forbruk der, du skal jo sikkert ha litt varme og kanskje eventuelt kjøling. Også er det jo lys, lyd og bilde utstyr.

Ganske stor bod btw, min er 2kvm. Ikke akkurat hjemmekino størrelse :P
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava GLAVA RULL A 37

GLAVA RULL A 37

Til varme- og lydisolering av gulv, vegger og tak i nye og eldre bygninger. Benyttes også til termisk- og støyisolering av kjøle- og fryserom, skip, tanker etc. 570 mm nominell bredde anvendes til både 36 mm og 48 mm trevirke.

OBS: 50 mm Plate/Rull A 37 er tilpasset 48 mm trevirke.

Isolering og etterisolering - MAXBO

Byggeforskriftene angir minstekrav til isolasjon av nye boliger. For småhus; dvs. frittliggende eneboliger, tomannsboliger og rekkehus, er kravene 25 cm isolasjonsplate/-rull A 37 i vegg, 30 cm i tak med takstoler, 35 cm i skråtak, 20 cm i gulv på grunn og 30 cm i bjelkelag mot det fri.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, blir kjemmpe spennende og jeg gleder meg veldig til og starte. Men jeg får dessverre ikke begynt på dette prosjektet før til våren Jeg er nok veldig tidelig ute med og planlegge, men syns det er greit og ha alt klart til jeg skal begynne. Så det tar nok litt tid før jeg får lagt ut noen bilder. Er en masse ved og andre ting som står i den boden nå. Må bygge en bod til først som skal stå inntil den boden jeg allerede har, men den blir ikke så stor. Blir bare tre tynne vegger.

Takker for svar Da kommer jeg nok til og gå for glava Så får jeg høre med elektrikeren anngående hva som er det beste og riligste. Har dessverre ikke så stort budsjett.

Er det noen som har noen tips anngående kjøling? Jeg har ikke så veldig heavy utstyr så jeg er usikker på hva som trengs? Holder det med en vanlig lufteluke i veggen?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er forresten hvordan film/spillrommet ser ut i dag. Vet det er litt ledninger her og der, men gidder ikke og fikse på det siden dette etterhvert blir et barnerom og jeg havner ute i boden

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tjuvstartet litt på kinoboden min Fikk litt mere penger igjen på skatten en det jeg trodde. Er ikke lei meg av den grunn Har fått vært på maxbo og handlet isolasjon og divers ting. Kjøpte Paroc 15cm til og ha oppunder boden samt asfaltplater til og holde isolasjonen på plass.

Noen som har erfaring med paroc? Han på Maxbo på sa at det var bedre i forhold til lydisolasjon og billigere.

Kjøpte også Paroc 10cm til og ha i veggen. Er ikke plass til 15cm i vegg, da må jeg i tilfelle lekte ut og det har jeg ikke lyst til.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paroc har gode produkter! Produseres forøverig i Sverige. Gleder meg til å følge med deg videre!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde aldri hørt om Paroc før så jeg tok en sjanse når jeg var ute og handlet. Da er det nok helt sikkert et bra produkt. Blir spennende og høre hvor mye lyd som høres utenfor boden. Legger ut bilder av ting jeg har gjort så langt.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på og legge opp isolasjon under boden. Bilde er tatt med Iphone så det er ikke den beste kvaliteten.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg ferdig og isolere under og asfaltplatene er på plass. Dette var en sikkelig møkka jobb. Glad jeg er ferdig med det

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også fått satt inn litt isolasjon i veggene. Bygge hjemmekino i utebod-bilde2-jpg

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har masse ved og annet utstyr i boden nå som dere ser av bildene så det blir litt vanskelig og få satt inn mere isolasjon med det første. Planen er og bygge et vedskjul med to vegger og et langt skrå takk på den ene siden av boden. Og på den andre blir det en bod på ca 15 kvadratmeter hvor jeg skal ha diverse hageutsyr. Håper og få beggynt med det i april. I mellom tiden skal jeg snekkre i sammen litt ting som jeg skal ha der inne.Bygge hjemmekino i utebod-bilde3-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behagelig med store bilder! Ser ut som du har nok å gjøre fremover i allefall!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lagd ferdig en av de første tingene jeg skal ha i uteboden. Tenkte jeg skulle ha senterhøyttaleren opp den kassa her. Mangler bare og sett på noen lister rundt så er den helt ferdig. Er litt skeptisk til farge valget mitt. Er redd for at rommet blir veldig rødt. Skal ha svart tak og har to litt store ting til som jeg skal snekre sammen som også blir svart. Så er jo høyttalerene svarte. Listene på gulvet blir hvite. Tar gjerne i mot feedback anngånde farge eller tips Rød fargen er forresten Lady Pure Color Rosenrot.

Bygge hjemmekino i utebod-img_1658-kopi-jpg

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått jobbet litt mere med noe av det jeg skal ha i hjemmekino boden min. Mangler kun lister på siden så er denne helt ferdig. Kommer til og legge ut en del bilder nå. Beklager dårlig bilde kvalitet. Blir bedre bilder med annet kamera kommer etter hvert.

Bygge hjemmekino i utebod-bilde12-jpg

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge hjemmekino i utebod-bilde11-jpg

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inni denne kassa her tenkte jeg at jeg skulle ha tv-benken med forsterker, blueray spiller og ps3.

Bygge hjemmekino i utebod-bilde10-jpg

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått på panel og sparklet litt plus at jeg har fått laget hull til utlufting.

Bygge hjemmekino i utebod-bilde9-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0