Skjule kabler i stue med murvegg - trenger inspirasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjule kabler i stue med murvegg - trenger inspirasjon

Hei.

Er det noen som selv har gjort eller som har linker til prosjekter/bilder der det er gjort en innsats for å skjule kabler for hjemmekino i forbindelse med murvegg.

For eksempel en "falsk" vegg bak TV eller lignende.

Jeg skal selv i gang med å sette opp min hjemmekino i en vanlig stue med murvegger og betongtak/gulv. Behov for høy WAF. Taket skal lektes ned på grunn av downlights så kabeltrekking der er ikke noe problem. Vegger er litt mer kinkig.

Trenger inspirasjon!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derm kablar skal opp veggen og inn i taket, trur eg eg ville satt opp vegg utanpå muren. Då har du jo og mulighet til å installera innfellingskontaktar og diverse uttak. Ev kan du jo bruka sånn kabel renna/boks/sjakt eller kva det heiter.Kablar som ikkje treng gå opp veggen kan jo alltids skjulast i lister.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hel vegg er nok ikke aktuellt, men et felt bak tv og ut til fronthøyttalere går nok fint. Stua er liten nok som den er om jeg ikke skal lekte ut i alle ender.

Men har ikke sett noen bilder av folk som har gjort dette før. Skulle gjerne hatt inspirajson.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vil lekta ut minst mogleg, er det vel berre å setta opp 68mm stendera eller noko slikt. 1 liggande på golv og ein i tak. Stendera med 60cm frå midtpunkt til midtpunkt på stenderane og kubbing mellom. Så kler du veggen med det du vil.

Har desverre ikkje link til bilder e.l. Eg er heller ikkje noko pross tømrar...

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/minhjemmekino/show...reWerdenskrieg har delvis gjort det du tenker på.

DIY-plasmavegg og rack

Idéen til plasmaveggen fikk jeg da vi kjøpte leiligheten her i Stockholm. Jeg følte at en gipsvegg ikke var robust nok til å holde oppe min TV. Jeg ville også skjule kablene uten å ødelegge/lage hull i veggen. Jeg fikk min bror -som er byggmester og har hjulpet oss med å renovere leiligheten, til å sette denne idéen til verks. Kryssfinér er brukt som materiale. For å skape en illusjon av at veggen er tykk, ble det satt lister på sidene, slik at det er nok av plass på baksiden til å gjemme kabler. Veggen er pusset og beiset. TV'en er festet med tykke bolter som igjen er festet i både plasmaveggen og i stenderne i selve lettveggen. Jeg er meget fornøyd med resultatet.

Veggen som TV'en henger på er ca 3m bred.

Jeg har festet Antiphon asfaltmatter på baksiden av høyttaler-panelene. Dette resulterte i at lyden ble mere detaljert og "samlet". Uønskede vibrasjoner er også borte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Noe slikt kunne jeg gjort. Andre som har eksempler?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han her syns jeg har en lekker løsning: