Organisere/rydde kabler bak tv benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Organisere/rydde kabler bak tv benk

Vet ikke helt om jeg legger dette under riktig emne. Holder på med min kombinerte hjemmekino/stue prosjekt.

Noen som har noen bilder fra baksiden av tv benk osv , så det går ann se hvordan dere holder det ryddig i kabler ol?

Noen lure tips til løsninger her? Blir en del kabler etterhvert hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial tråd i grunn. Jeg tror det er mange som helst ikke legger ut et slikt bilde (meg inkludert), men jeg skulle gjerne sett noen som har gjort dette på en fornuftig måte

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv så fikk jeg tak i en plastkanal, borret passende hull. Lakkerte den svart og skrudde den fest bak tv benken. Har bilder av hvordan jeg gjorde det et sted. Skal prøve å få lagt dem ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra dere likte tråden. Hos meg nå er det helt kaos. Har prøvd rydde , men blir altid kaos når alt skal kobles i (ps3 , boxee , tuner osv osv)

Opplever ofte at fks HDMI kablene er litt for lange osv , hva gjør dere da?

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om kabler er for lange har jeg ihvertfall begynt å bruke elektrikerteip. Hovedfokuset hos meg blir å unngå at så mange kabler treffer bakken. Dette gjør det lettere å trekke benken fram for å vaske/koble til nye ting.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke å holde på bak tvbenken min lenger i fare for at jeg blir hengende fast i floken og kaoset for å så dø langsomt.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slenger meg med interesse på denne tråden, ironisk nok googlet jeg på løsninger selv for par dager siden. Fant både bokser, kabelskinner og små duppeditter for å føre kabler i, men flere av de fant jeg ganske så upraktiske. Strips kan jo værer praktisk, men trenger gjerne litt mer enn det hehe

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Jeg tør ikke å holde på bak tvbenken min lenger i fare for at jeg blir hengende fast i floken og kaoset for å så dø langsomt.

:lol:

tror flere kjenner seg igjen der ja

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan i hvert fall begynne enkelt. Jeg bruker en kabelsamler fra Biltema

Noen vil sikkert reagere på at den er spiralformet, og si at det er så mye pes å legge inn kablene da. Det er for så vidt riktig, men man legger inn kabler relativt sjelden, og man vil helst at kablene holder seg i kabelsamleren hele tiden.

Bruker man en tilsvarende pølse fra Clas Ohlson, som er delt langs hele siden, blir det mye lettere å ta kabler inn og ut, men de spretter fort ut av seg selv også. Spesielt hvis du har en TV-benk på hjul som du flytter på i ny og ne.

Borrelåsbånd er også genialt å bruke, spesielt på de kablene som er litt for lange. Mye bedre enn strips, i hvert fall.

Klyper som kan festes til tvbenken og holde på kablene er også nyttig

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Kan i hvert fall begynne enkelt. Jeg bruker en kabelsamler fra Biltema

Noen vil sikkert reagere på at den er spiralformet, og si at det er så mye pes å legge inn kablene da. Det er for så vidt riktig, men man legger inn kabler relativt sjelden, og man vil helst at kablene holder seg i kabelsamleren hele tiden.

Bruker man en tilsvarende pølse fra Clas Ohlson, som er delt langs hele siden, blir det mye lettere å ta kabler inn og ut, men de spretter fort ut av seg selv også. Spesielt hvis du har en TV-benk på hjul som du flytter på i ny og ne.

Borrelåsbånd er også genialt å bruke, spesielt på de kablene som er litt for lange. Mye bedre enn strips, i hvert fall.

Klyper som kan festes til tvbenken og holde på kablene er også nyttig

Smart tråd Takk for tipset skal på biltema torsdag ! konge, nye planen, her er det og kutte stripsen bakom tvbenken !

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å samle kabler i strømper er at signalkabler ikke bør ligge slik da det øker sjansen for at de påvirker hverandre. De bør ligge i kryss. Personlig har jeg funnet ut at det enkleste er å kjøpe kabler i meter, kontakter og lage kabler selv. Dermed kan man lage kablene akkurat lange nok og rotet forsvinner av seg selv :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Problemet med å samle kabler i strømper er at signalkabler ikke bør ligge slik da det øker sjansen for at de påvirker hverandre. De bør ligge i kryss. Personlig har jeg funnet ut at det enkleste er å kjøpe kabler i meter, kontakter og lage kabler selv. Dermed kan man lage kablene akkurat lange nok og rotet forsvinner av seg selv :-D
    Signalkabler sammen kan gjerne ligge sammen, etter min mening. Men jeg ville ha separert ledningsnett/230V og signalkabler. Ville muligens ha delt signalkabler i flere bunter også. En for rene signalkabler, en for høyttalerkabler og en for datakabler/nettverkskabler.
    230V kabler bør ikke legges paralellt med øvrige kabler, men krysses over og helst legges så langt unna signalkabler som praktisk mulig.

Her er noen ryddige eksempler på rackmonteringer:

Organisere/rydde kabler bak tv benk-rackwiring-jpg

Organisere/rydde kabler bak tv benk-htrack23-jpg

Organisere/rydde kabler bak tv benk-ht_rack_back_v3-jpg

Kabler er lett å lage selv i ønsket lengde. Man trenger ikke så mye utstyr, en loddebolt, noen tenger og en skarp kniv for eks. Ledninger og kontakter av god kvalitet kjøpes løst, og ofte får man til like god eller bedre kvalitet enn mye av det lureriet som selges alfor dyrt...;-)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Organisere/rydde kabler bak tv benk-rackwiring-jpg   Organisere/rydde kabler bak tv benk-htrack23-jpg   Organisere/rydde kabler bak tv benk-ht_rack_back_v3-jpg  
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Signalkabler sammen kan gjerne ligge sammen, etter min mening. Men jeg ville ha separert ledningsnett/230V og signalkabler. Ville muligens ha delt signalkabler i flere bunter også. En for rene signalkabler, en for høyttalerkabler og en for datakabler/nettverkskabler.
    230V kabler bør ikke legges paralellt med øvrige kabler, men krysses over og helst legges så langt unna signalkabler som praktisk mulig.

Her er noen ryddige eksempler på rackmonteringer:

Kabler er lett å lage selv i ønsket lengde. Man trenger ikke så mye utstyr, en loddebolt, noen tenger og en skarp kniv for eks. Ledninger og kontakter av god kvalitet kjøpes løst, og ofte får man til like god eller bedre kvalitet enn mye av det lureriet som selges alfor dyrt...;-)
    Meget bra -imponerede orden ! Enig at det er 230V kabler som bør separeres fra det andre.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig tråd! Greit å dele slike ting. Jeg har benyttet en puff fra living + en strømforsyning fra en gammel PC for å lage en "blackbox" til ting jeg ikke trenger å se... som f.eks TV-tuner, popcornhour, switch ... + annet som drives av +12V eller +5V
    ... da sparer jeg et par stikkkontakter. HDMI kabler og litt diverse ut på baksiden av den.

..., i tillegg, har jeg tidligere hatt "kabelsamlerbokser" fra IKEA, men disse selges ikke lenger... sikkert pga de tar fyr eller noe sånnt. hehe.... , min fungerte fint da.

Jeg bruker skjermede kabler som jeg har snekkret selv til alt i hifi-racket, slik at det ikke skal ha for store konsekvenser dersom en signalkabel kommer for nær. Hvorvidt det har en effekt aner jeg ikke, men det skader ikke å være "føre var".

..., og nå som jeg har pusset opp, har jeg lagt opp til 4 stk dobbeltstikk bak racket, så nå slipper jeg padder som bare lager rot. Utenom det, gjenstår det fortsatt litt snekkring/rydding før jeg tør ta et bilde av hvordan det ser ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk noen gode ideer her i denne tråden.
    Har vært og det er fremdeles helt umulig å holde orden i alle kablene. Dessverre er høyttalerkabler osv tykke som boaslanger og gjør det enda verre.
    Etter div tips skal jeg nå gå til innkjøp av div utstyr på Clas og Biltema.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere tips?