Fungerer GIPS/Greenglue/MDF greit ++?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fungerer GIPS/Greenglue/MDF greit ++?

Dette er mitt første innlegg her og håper på litt god hjelp.

Jeg har en liten hjemmekino i kjeller på 3,3 meter X 3 meter og 2,04 høyde.

Hovedproblem er gjennomgang av basslyd oppover i etasjene ved litt høy volum. Pga liten plass og dårlig økonomi lurer jeg på om Gips/Greenglue/Gips/Smartpanel gir VELDIG mye bedre lydisolasjon enn GIPS/Greenglue/Smartpanel?

Jeg har i dag enkel gips på veggene lektet ut uten isolasjon (Redd for fukt) fra grunnmur i betong og gips på gammelt "planke" etasjeskille som glavaen ligger oppå i taket. Å rive dagens gipslag er ikke noen alternativ. Gulvet er laminat som flyter på varmespredningsplater for vannbåren varme i isopor med betong under.

Leker litt med tanken på å kjøre Dagens gips/Greenglue/6 mm gips/MDF som et kompromiss for å ikke miste takhøyden helt?

Er det noen som har testet dette med Greenglue og Mdf og vil noe av dette gi meg merkbar bedre lyddemping mot stuen over?

Kan man bruke vanlig akryl i kanter og sprekker i stedet for den dyre greie som matcher greenglue?

Isoporen i gulvet under laminaten er vel egentlig ikke så dumt. Laminaten er lagt etter boka med litt glippe til alle vegger, men gjennom året vil vel den flytte på seg litt og komme i kontakt med dagens gips her og der. Er det en idee å fylle dette mellomrommet mellom laminaten og dagens gips med elastisk akryl eller noe?

Vil dette med stenheller under høytalere/Sub gi enda mer uttelling? I såfall hvilke stenheller?

Lurer også på hvordan jeg best bør gjøre gjennomføringene til høytalerene og strøm/nettverkskontakter slik at ikke lyddempingen blir ødelagt her? I dag har jeg 16mm trekkerør med tabbeboks i gipsen for høytalere og vanlige strøm/nettverksbokser bak gipsen.

Takker for all god hjelp jeg kan få. Jeg har lest det som finnes på produsenten av Greenglues side, men savner erfaringer fra "virkeligheten".

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jebpolice
    Dette er mitt første innlegg her og håper på litt god hjelp.

Jeg har en liten hjemmekino i kjeller på 3,3 meter X 3 meter og 2,04 høyde.

Hovedproblem er gjennomgang av basslyd oppover i etasjene ved litt høy volum. Pga liten plass og dårlig økonomi lurer jeg på om Gips/Greenglue/Gips/Smartpanel gir VELDIG mye bedre lydisolasjon enn GIPS/Greenglue/Smartpanel?
    Nei. Hvis hovedproblemet ditt er lekkasje oppover av basslyd når du spiller høyt må det større forandringer til for å minke dette. Jeg kan nokså sikkert garantere at bassen fra en voksen sub vil spre seg i huset ditt UANSETT. Har du dårlig økonomi er det desverre ingen lettvinte løsninger på dette annet enn å velge lavere volum. Rom i rom en faktisk den "billigste" løsningen, alt enklere enn dette vil bare gi små endringer i huset ved høyt volum.

Jeg har i dag enkel gips på veggene lektet ut uten isolasjon (Redd for fukt) fra grunnmur i betong og gips på gammelt "planke" etasjeskille som glavaen ligger oppå i taket. Å rive dagens gipslag er ikke noen alternativ. Gulvet er laminat som flyter på varmespredningsplater for vannbåren varme i isopor med betong under.

Leker litt med tanken på å kjøre Dagens gips/Greenglue/6 mm gips/MDF som et kompromiss for å ikke miste takhøyden helt?

Er det noen som har testet dette med Greenglue og Mdf og vil noe av dette gi meg merkbar bedre lyddemping mot stuen over?
    Muligens litt bedre. Det kommer veldig an på takkonstrusjonen hos deg. Hvis du ikke går for rom i rom er lydbøyler det nest beste. Festes platene derimot rett på bjelkelaget vil du bare kunne redusere mellomtone og diskant litt, muligens opp imot 3dB. Basslyder vil gå nesten uhindret igjennom.
    Tror du bør glemme GG og evt heller satse på lydbøyler i allefall...
    GG blir heller en ting du kan satse på om du koster på deg rom i rom eller lydbøyle-løsning.

Kan man bruke vanlig akryl i kanter og sprekker i stedet for den dyre greie som matcher greenglue?
    Vet ikke helt hva du mener her, men bruk kvalitetsakryl eller silikonmasse i sprekker mellom vegg og tak/gulv. Det viktigste er at det blir helt tett.

Isoporen i gulvet under laminaten er vel egentlig ikke så dumt. Laminaten er lagt etter boka med litt glippe til alle vegger, men gjennom året vil vel den flytte på seg litt og komme i kontakt med dagens gips her og der. Er det en idee å fylle dette mellomrommet mellom laminaten og dagens gips med elastisk akryl eller noe?
    Bruk en bunnfyllingslist her, med passelig dimensjon etter mellomrommet.

Vil dette med stenheller under høytalere/Sub gi enda mer uttelling? I såfall hvilke stenheller?
    Hvilken utteling da? Redusering av vibrasjoner overført til gulv eller bedre lyd?
    Bruker du myke gummiknotter beregnet etter vekten av høyttalerne/sub, vil dette være en god hjelp mot vibrasjoner. En tung steinhelle kan også fungere, men denne bør da også dempes imot gulvet.

Lurer også på hvordan jeg best bør gjøre gjennomføringene til høytalerene og strøm/nettverkskontakter slik at ikke lyddempingen blir ødelagt her? I dag har jeg 16mm trekkerør med tabbeboks i gipsen for høytalere og vanlige strøm/nettverksbokser bak gipsen.
    Alle gjennomføringer i en vegg som fører til åpninger ut vil lekke lyd. Enkleste måte å tette bokser på er å fuge trekkerørene igjen. Her må man sjekke hva som er reglene for dette. Jeg vet at det er en del på forumet her som har gjort dette, men er ikke sikker på hvor bra en slik tetting virker.
    Det beste er naturligvis å ha et anlegg som ligger utenpå veggen og ikke punkterer den...

Takker for all god hjelp jeg kan få. Jeg har lest det som finnes på produsenten av Greenglues side, men savner erfaringer fra "virkeligheten".
    Har selv brukt for flere tusen i GG, men er usikker på hvor bra det egentlig er. Skulle gjerne sett en nøytral tredjepart teste en vegg med og uten for å se hvor stor/liten gevinsten blir.
    Tror mange som har brukt GG vil like å si at det virker, men man vet jo ikke før man har sammenlignet før og etter.
    Håper at det er så bra som alle sier, hvis ikke har jeg kastet bort en del penger...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •