Nytt hus og dedikert hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus og dedikert hjemmekino

Hei!

Etter noen måneder med prioriteringer andre steder i vårt nye hjem har tiden kommet til min egen "man-cave". Jeg har revet ned skillevegger i den gamle kjelleren og fått et nytt rom på ca. 20m2. Det blir en liten kino, men jeg får gjøre det beste ut av plassen jeg har. Rommets grunnkonstruksjon er betong/murgulv samt murvegger rundt hele veien. Jobben som er gjort til nå er å fore opp gulv med klaring til vegg rundt samt stenderverk (2" 4") et par cm fra veggene. Dimensjonen på veggstendere er tilpasset nye takbjelker på 2" 6" som hviler på disse. Dvs. ikke lydbøyler festet i gammelt tak. Jeg skal kjøre doble gipsplater på både vegger og tak. Har og montert en 40 Db lyddør inn til kinorommet.

Det som gjenstår nå er valg av høytalere og valg av skjulte ledninger i k-rør kontra kabelgate langs bak-, side- og fremvegg. Hadde opprinnelig bestemt meg for å ha alt skjult, men så kommer den snikende usikkerheten rundt bytte av kabler til spesielt fronter etterhvert. Jeg føler meg litt mer låst med skjult anlegg, da det å trekke nyere og tykkere kabler ikke er lett i etterkant. Kabelgate er mer fleksibelt, men ikke så pent.

Hva tror dere om en løsning der man freser spor ned i sponen i gulvet, og legger kablene i disse? Jeg må da gå for teppe-fliser eller liknende for å komme til gatene seinere, men det er jo forholdsvis utbredt og greit å finne løsninger på?

Jeg skal faktisk begynne på jobben i dag, så jeg bør ha bestemt meg om noen timer... Bikker litt mot å legge skjulte k-rør ned fra bak- og surroundhøytalere samt presence foran og evt. også bak (dette er noe jeg legger klart for evt. utvidelser på sikt). Kablene vil da gå i vertikale rør ned til gulv og komme ut i kabelgate for videre trekking langs vegger eller fresede spor i gulvspon. HDMI til prosjektor vil gå i et skult rør bak, men det blir og kun fra kilde (Bluray/PS3) til opp under taket vertikalt på bakvegg. Alt teknisk samles bak sweetspot på bakvegg.

Er det noen innspill for eller mot disse alternativene? Fleksibilitet er viktig for meg, da jeg garantert vil finne på å bytte kabler i fremtiden. Brenner jeg broene ved å legge alt skjult? Jeg ender kanskje opp med kabelgate på sikt uansett?

Siste punktet blir jo veldig smak og behag, men høytalervalget står nå mellom 3 ganske ulike men etter min mening spennende alternativer:

Focal Chorus 800 V serien
    Definitive Technology Mythos serien

Vurderer og fortsatt en Klipsch RF-variant, men hjertet mitt banker fortsatt litt ekstra for Focal (har hatt serien i 15 år) og siste review på Hjemmekino gjør meg VELDIG nyskjerrig på Def. Tech! http://www.lsound.no/userfiles/file/...thos%20STS.pdf

Jeg legger ut litt bilder etterhvert, og alle tips fra likesinnede entusiaster tas i mot med stor takk!

Mvh
    Håvard

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette likner ganske mye på hvordan vi har bygget opp kinoen vår mtp. vegg- og takkonstruksjon. Jeg har lagt rør rund baut til 9 høyttalere og en sub i hvert hjørne. Min vurdering var at disse kablene bytter man ikke særlig ofte. Jeg har lagt 2,5 mm2 kabler i rør og har ingen planer om å bytte. I front har jeg ikke rør i det hele tatt, men derimot en falsk vegg som kablene stikker ut gjennom. Det er for så vidt heller ikke så mye av frontveggen som synes, siden mesteparten er dekket av benken og suber. Hos deg blir jo dette annerledes siden du skal ha utstyret i bakkant.

Hva med å frese ned en kabelkanal i gulvet i stedet for bare spor til kabelen? Med riktig høyde på utfresingen og kanalen vil kabelkanalen flukte med gulvplatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Jeg likte forslaget ditt når det gjelder nedfresing av kabelgate i gulv. Må sjekke hvor mye høyde jeg har i sponen der, men dette er absolutt en mulighet dersom jeg har nok å frese i før jeg treffer betongen.

Har du fabrikkterminerte kabler eller trakk du disse i rør for så å terminere dem selv? Dette kan man jo få til greit med riktig utstyr selv vil jeg tro...

Når det gjelder kabelgate; Er det ikke en viss fare for signalstøy når flere kabler ligger sammen på denne måten?

Mvh
    Håvard

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket kjapt på elby.no og de har kanaler som er 10, 15 og 20 mm høye. 10 og 15 mm er nok i snaueste laget. Jeg vil tippe du har 22 mm gulvspon, i så fall er det jo så vidt plass til 20 mm høy kanal dersom det er utvendige mål. Blir ikke mye gulvplate igjen riktig nok...

Kablene til høyttalerne har jeg ikke terminert. Høyttalerne henger foran veggboksen og kabelen er bare er avisolert og skrudd fast i høyttalerterminalen. Hvis du tenker på sub-kabelen så har jeg foreløpig kun en kabel som ligger i rør, den går til rumperisteren i sofaen. Der har jeg brukt mikrofonkabel som man får kjøpt metervis og terminert den på en RCA-terminal som jeg har boret hull til og montert i et lokk på en veggboks. Litt plundrete men det går. Men det er egne lokk å få kjøpt med RCA-terminaler på, men husker ikke i farten hvor.

Høyttalerkabler som ligger sammen i kanal er ikke noe problem, heller ikke signalkabler. Problemet oppstår først når signalkablene går sammen med strømkabler, da kan du få brum og støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det blir litt i snauseste laget å få plass til å frese kabelgate ned i golvsponen... Slår meg til ro med å trekke i rør. Fikk tilbakemelding fra en annen hjemmekino-fyr som mente at 20mm rør vil holde og at man kan trekke nytt ved evt. fremtidige oppgraderinger. 30mm rør til subkabler bør gi plass til fabrikkterminerte med 12mm per plugg.

Skal se om ikke jeg får lagt ut noe bilder etter dugnad i kveld...

Takk for gode innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en demo av Definitive Technology Mythos ST Supertower hos Lsound i går. Det er lenge siden jeg har blitt så imponert! Bestemte meg for 7.1 høytalerpakke samme kveld. Denne består av:

Definitive Technology Mythos ST fronter
    Definitive Technology Mythos 10 On-wall LCR Senter
    4 x Definitive Technology SR8080BP Surround høyttalere
    2 x SVS PC12-NSD DSP Subwoofere

Presence-høytalere kommer etterhvert.

Ellers så endte vi med å trekke 20mm skjulte rør til alle kanaler unntatt Presence. Der ble det 16mm rør. Vi la mesteparten av rørene til fremvegg mellom stenderverk og murvegg, da skjevheter i murvegg første til partier med litt større avstand. Disse rørene blir teipet sammen og vi har lagt isolasjon rundt punkter dere rørene er i kontakt med vegg/gulv. Vi skal ikke ha noen vibrasjoner og risting av rør! Øvrige rør trakk vi gjennom stenderverk på bakvegg grunnet trangere avstand mellom stenderverk og murvegg.

Jeg regner med å legge opp det elektriske i løpet av neste uke.

Etter lyddemoen føler jeg at jeg ikke kan bli ferdig fort nok! Jeg må bare få pakket opp de Mythosene, men hastverk er jo lastverk... Får kjøpe meg en tube med tålmodighetskrem og gjøre meg flid på resten av jobben.

Kommer tilbake med flere statusrapporter etterhvert.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor blir det av bildene da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff ja, det går litt treigt. Mye jobbing i et nytt hus. Skal gjøre noe med det i løpet av helgen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •