Hjemmekino i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i kjeller

Vi flyttet inn i hus fra leilighet i sommer. Hadde egentlig et ferdig innredet kjellerrom som skulle brukes til kino, men da kjelleren brant ned dagen etter vi flyttet inn har hele kjelleren blitt revet. Her kommer da muligheten til å bygge opp et hjemmekinorom. :twisted: Rommet var opprinnelig et vaskerom med murpusstak med stubbloft over. Dette er nå fjernet (fy f... for en møkkajobb!)

Dette prosjektet vil gå parallelt med resten av kjelleren. Vi skal bygge en ny do, vaskerom, et kontor, et disponibelt rom og gang i kjelleren, samt et påbygg med bad i 1. etasje.

Tenkte å lufte noen ideer her, få litt tips og hjelp underveis. Vi skal prøve å lydisolere noe, men dette blir et kompromiss med takhøyde. Er heller ikke 100% garantert at jeg får beholde rommet i all evighet når tvillingene som kommer om et par uker vokser opp. Men det er jo mange år til.

Målene under er tatt før utforinger osv. Alle fire veggene er mur/betong, samme med gulvet. Det er heller ikke kledning i tak, kun bjelker som er 15 cm høye. Det er ikke drenering rundt ytterveggen, men selv etter skikkelig regnvær den siste tiden finnes det ikke antydninger til fukt / saltutslag på veggen.

Rommet
    Bredde: 310 cm
    Lengde: 435 cm
    Takhøyde: 204 (dette er før gulv legges og tak fores ned, så her blir utfordringen mtp lydisolering mot plass besparing)
    Se forøvrig vedlagt tegning. Har ikke tegnet inn plassering av HT osv enda, kun hvor TV og sitteplasser vil bli plassert.

Gulv
    Her var planen lavtbyggende varmekabel som man ruller ut og kan støpe rett oppå. Under kabelen legges isolerende matte og varmereflekterende folie slik at varmen ikke forsvinner ned i dekket. Oppå støpen vil det bli lagt laminat/parkett. Totalt vil dette bygge ca 2,5 - 3 cm.

Vegger
    Tre vegger fores ut og isoleres. Veggen med luke til pipa er det vel ikke lov til å fore ut? Her kan det vel bli noen problemer med refleksjoner og røropplegg til strøm/høyttalere. På de tre andre veggene blir det trepanel. Eller vil gips/MDF gi bedre lyd -og isolasjons-egenskaper?

Tak
    Da det er svært lav takhøyde i rommet kan jeg ikke gjøre hva jeg vil her. Min plan var som følgende:

- 100 mm dype lydplater som isolasjon mot stue over (da blir det 50 mm luftrom)
    - Legge liten list på dragerene
    - Lydbøyler; her snakket jeg med en kamerat som sa man kunne feste disse slik at de kun bygde 3 cm og ikke 7 cm. Fikk ikke full effekt, men det skulle hjelpe.
    - Ett lag MDF plater
    - Greenglue
    - Ett lag gipsplater

Dette vil tilsammen bygge rundt 6 cm. Med gulvet er vi oppe i 9 cm. Takhøyden blir da 195 cm.

Røropplegg/strøm

Tenkte å legge en egen kurs til receiver osv. Disse stikkontaktene skal kunne slås av/på med en bryter ved dør inn til rommet. En annen kurs (som dekker et par andre rom) skal sørge for konstant strøm til dekoder og et par andre ting.
    Det blir spotter i taket med dimmer. Ikke noe mer fansy enn det :P

Problemet her er at jeg ikke får foret ut veggen bak TV/stereo pga pipa. Mest praktiske her blir vel en kabelkanal istedet for APK klammer osv.

Legger opp rør til bakhøyttalere og potensielle 7.X oppsett. Her bør vel 20 mm K-rør benyttes? Eller bør man 25 mm?

Har planer om å gjøre jobben "selv". Får mye hjelp av en svoger og svigerfar som kan alt om snekring (dette er jeg ikke så god på selv). Har selv fagbrev som elektriker gruppe L, men har ikke jobbet som dette på en stund, er litt rusten.

Dette var så langt jeg har kommet i planleggningen. Alle tips mottas med stor glede! Har lest igjennom mye av trådene her og fått mye ideer. Kommer til å følge opp tråden med bilder osv undervei.

Gleder meg!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre har jeg planlagt å sette inn en 60". Men lage klart røropplegg til projektor.

Har per nå JBL LS 40 som brukes som fronter og LS senter som drives av en Pioneer LX-73. Når lommeboka tillater det skal det kjøpes inn LS80 fronter, en effektforsterker til disse samt subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg å få litt liv i denne tråden igjen og håper med dette på å få litt hjelp og innspill.

De siste ukene har gått med til å rive kjelleren etter brann og bygge opp ting som vaskerom. Med to nye tvillinger i hus tar ting litt lengre tid
    Nå nærmer det seg tiden for å bygge kinorommet!

Av tegningen i første innlegg ser dere hvor jeg har tenkt til å ha front ht. og TV. Denne veggen kan vi ikke lekte ut da det er en inspeksjonsluke for pipe der. Den er av mur.

Spørsmål1
    Med tanke på lyd/refleksjoner er det best å ha høyttalerene slik det er vist på bildet? Eller på den andre kortveggen med vindu? Denne veggen vil bli kledd med MDF plater. Altså; er det best å ha bassrefleksjonen mot murvegg eller MDF?

Spørsmål 2
    De tre veggene skal lektes ut 5 cm med MDF panelplater. Har her vurdert å først legge ett lag gips.Vil dette hjelpe mot annet enn mot lyd"støy" mot naborom?

Spørsmål 3
    Bjelkene i taket er 20 cm høye. Har tenkt å legge 15 cm isolasjon, men hvilken type er best for lyddemping? Stua er rett over kinoen så her vil jeg gjerne få isolert best mulig. Har tenkt å bruke lydbøyler (men må feste de høyere opp på bjelkene pga takhøyde). Taket skal dekkes med ett lag gips og ett lag MDF med greenglue mellom.

Har 100 spørsmål til, men begynner med disse tre Håper noen med litt erfaring kan gi meg noen tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektet godt i gang, bilder lagt ved

[img]Da begynner kinorommet å ta form. Har lagt ved bilder før og etter.

Gulv

Primet og avrettet. Videre legges isolasjonsplater a 6 mm, varmekabel, tynt lag avretningsmasse og laminatgulv.

Vegger

Rettet ut/foret ut og isolert. Er godt drenert rundt så ingen tegn til fuktighet.
    Hele rommet er kledd av MDF plater og skal males i matt skyggeblå farge.
    Det er en pipe med inspeksjonsluke, så her har vi måttet satt av 30 cm på hver side. Pusses og males i samme farge som rommet for øvrig.

Hogget også større hull i veggen der det gamle vinduet var for å slippe inn mer lys.

Tak

Etter mye hodebry med hvordan vi skulle få til litt lydisolering uten å spise for mye av takhøyden fant vi ut at vi skalket ut litt av hver drager/takbjelke. Disse bjelkene står med 40 - 45 cm mellomrom, er 22 cm høye og nesten 10 cm tykke. Ifølge tømrer ville det ikke bli noe problem med bæring å svekke disse.

Lekter er skrudd i lydbøylene. Så kommer et lag gisp, en 9 mm sløyfe og takpanel igjen i sløyfen. Isolert med 150mm Glava.

Hele taket skal kun henge i lydbøylene og vil ikke komme i kontakt med vegger noe sted. Avsluttes rundt vegger med en 13 mm myk rundlist og silikon.

Dette vil i alle fall være bedre enn den gamle isolasjonen som bestod av blåleire!

Elektrisk

Hadde tenkt å ha 3 x 3 spotter i taket, men pga lektene blir det 2 x 4. Disse er diode-spotter og skal ha samme fargegjengivelse som vanlig halogen.

Lagt opp egen kurs til AV utstyr som kan brytes med en 2 pol bryter. Resten av rommet har sin egen kurs (lys, gulvvarme samt øvrige stikk).

Egne rør er lagt opp til bakhøytalere og side/høydehøytalere. Har ikke lagt opp til prosjektor i taket da dette ikke kommer til å bli aktuelt.[/img]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyr begynner nå også å komme på plass.

Reciever: Pioneer LX-73
    Effekt: Hegel H20
    Fronter: JBL LS80
    Senter: JBL LS senter
    Bak: JBL LS 40

Sub er jeg ikke sikker på enda. Vurderer 2 stk SVS, men dette må vente til lommeboken er klar igjen.

TV blir en enkel 60" til 10.000,- Skal lage en TV benk av benkeplater i eik. Gjorde dette til TVen i stua med stort hell.

Blir en tre seter sofa med "liggedel".

Ferdig rom måler 3m x 4,1m

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skriver inn en [img][/img] tag i postene, kan du høyreklikke på linkene til bildene og så får vi se bildene i stort format uten å trykke på hvert bilde.

Spennende, lykke til videre!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •