Josruu`s kinorom: Ferdig! Bilder i "min hjemmekino"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 135
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Josruu`s kinorom: Ferdig! Bilder i "min hjemmekino"

Da har vi endelig komemt oss inn i nytt hus og planlegging av kinorom er i gang( det har det vel egentlig vært en stund...)

Har ikke fått tatt noen bilder av det enda men prøver å legge ut ei enkel skisse så ser dere ca hvordan utgangspunktet er.
    [IMG][/IMG]

Dør 1 er inngangsdør ifra kjeller gang.

Dør 2 går inn til WC/dusj som ikke er i bruk.Denne døra vil bli tettet igjen siden det finnes en dør til inn til WC.

Vinduet blir der det er, blir bare skiftet ut.

Hva jeg gjør med pipa er jeg litt usikker på men såvidt jeg har sett så er det murpipe så da følger kansje ikke lyden den så ille? det sitter en ventil i pipa som jeg tenker på å tette igjen for å tette mest mulig.

Planen er som følger:
    Tette døra inn mot badet og legge 2 lag gips på veggen der.
    Legge 2 lag gips på veggen ut mot kjellergang
    Ikke legge gips på ytterveggene da jeg ikke ser poenget med det.

Legge minst 2 lag gips i taket med lydbøyler.Kansje kubbe taket for å slippe å senke det mer enn jeg må siden takhøyden bare er 2.05 ca.... Har også vært inne på tanken og legge 2 lag gips imellom takbjelkene hvis det er noe særlig ekstra å hente på det.

Pipa blir den største utfordringen tror jeg siden det sikkert er begrenset hva jeg har lov til å gjøre rundt den. Må få pratet med feier e.l om dette.

Rommet er kledd med panelplater så det må rives litt. Prøve å være forsiktig så jeg kan bruke opp igjen disse platene siden de ikke er mer enn ett par år gamle.

Bilder kommer bare jeg får rotet meg til å ta de.
    Planen og håpet er å bli ferdig i god tid til jul (forhåpentligvis før:
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er siste post oppdatert med bilder av hvordna rommet ser ut 99% ferdig. Har vært utrolig dårlig til å legge ut bilder i denne tråden dessverre da det har gått litt i rykk og napp med dette prosjektet pga vannlekkasje i dusjen og etterisolering av loft... Men nå nærmer det seg bra!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett dårlig iPhone bilde av rommet før riving:

Og ett par timer senere: (enda fler dårlige bilder med iphone.Skal bruke skikkelig kamera neste gang ser jeg...)

Skal ta ei stikksag og kutte bort en liten bit av planketaket og forhåpentligvis finne ett bjelkelag over der igjen som jeg kan feste lydbøyler i.
    Det kunne jeg vel forsåvidt også gjort rett i plankelaget men pga lav takhøyde i utgangspunktet hadde det vært greit og hentet det jeg kan av høyde. Flere bilder kommer etterhvert som ting skjer her.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen trenger Type B lydbøyler så har får jeg 60 stk til overs om ikke lenge. Selger disse for 15,- stk + evt frakt.
    Send meg PM hvis det er interessant. Vil helst selge de samlet.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok bra den pipa tror ikke jeg blir noe problem, hadde pipe i det forige rommet mitt og merka ikke noe til det så tror ikke du trenger og engste deg for den

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut Var litt bekymret for den i grunn. Skal begynne å rive vegger og tak i morgen. Skal få tatt ett par bilder så det syns hvordan det ser ut før jeg begynner.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte selvsagt også rive opp gulvet for å få fjernet 2 vegger med panelplater da gulvet tydeligvis var lagt til slutt...Under gulvet ligger det ett gammelt !rødt! gulvbelegg, vil det bli merkbart kaldere på gulvet hvis jeg river opp det og legger laminatgulvet rett oppå da igjen?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kuttet bort en bit av planketaket og der møtte jeg egentlig en skuffelse. Ved å fjerne plankene kan jeg hente max 4cm ekstra i høyden pga bjelkelaget ikke bygger mer enn 4cm. Over bjelkene er det ett lag til med planker. Tenkte litt på å skru bøylene i det laget men da er jeg sikkert farlig nært stuegulvet mitt...

Slik som det er nå er takhøyden 203cm...Med lydbøyler og 2 lag gips vil jeg sikkert komme ned på 195? Men hvor stor forskjell utgjør lydbøyler kontra og skru platene rett i taket? Og kansje bruke 3 lag istedenfor 2?

Skal ta ett bilde i morgen av hvordan det ser ut over plankelaget, må på jobb nå.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett par bilder av hvordan det ser ut over plankelaget:
    Har prøvd å få tatt bilder mens jeg holder i en tommestokk så de ble ikke helt bra...:

På første bildet ser dere at bjelken ikke bygger mer enn 4 cm ned.
    På andre bildet ser dere at fra plankene over bjelkelaget og ned til nederste plankelag så er det 8 cm.

På siste bildet har jeg prøvd å lage ett par piler som viser hvor bjelke slutter og avstanden fra over bjelker og ned til takplanker.

Tror dere det vil være best med Type D bøyler eller Type B?
    Type B blir kansje vanskelig siden bjelkene ikke bygger mer så det blir lite å feste bøylene i?
    Og Type D må skrus rett opp så enten må den festes på undersiden av bjelkene eller så må jeg skru de i plankelaget over bjelkene, men da er det uvisst hvor langt opp det er til stuegulvet mitt...

Alle tips og råd fra noen som har peiling eller har hatt samme problem selv tas imot med stor takk!!
    Satt og lurte på om jeg bare skulle skru 2 eller 3 lag gips rett i første laget med takplanker men jeg vil ha det så bra som overhodet mulig så jeg faktisk kan guffe opp volumet litt uten at frua som sitter i soffaen over får helt dilla...
    Og hvis det trengs andre bilder så skrik ut så skal jeg se hva jeg får til.

EDIT: Sitter og ser på bilder og monterings tips for lydbøyler nå. Type D bygger ca 20mm + plater og lekt.
    Type B vil være ca 15mm ++. Men er det kansje mulig å kappe av type B bøylene såpass mye at de kan brukes selv om bjelken ikke bygger mer enn 4 cm?På det ildet jeg fant på Europrofil sine sider så er det skruehull nesten helt ned til "bøyen" på bøylene. Og hvis jeg kunne gjort det så vil høyden ( med bøyler og lekter) bli omtrent slik som takhøyden er i dag. Og da blir det bare de 2 lagene med gips lavere. (etter hva jeg klarer å tenke ut her og nå...)

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda ett bilde med nye spørsmål!

Der jeg har merket av og skrevet tykkelse 20mm, kan jeg kansje skru bøyler type D der? Hvis det holder med skruer som er 20mm lange?
    Det må jo gå bra med gulvet over da så lenge denne planken ligger underst?

Har målt CC på spikerslag i taket og det er 50cm. Vet ikke hva det har å si så lenge jeg skal bruke lydbøyler?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Enda ett bilde med nye spørsmål!

Der jeg har merket av og skrevet tykkelse 20mm, kan jeg kansje skru bøyler type D der? Hvis det holder med skruer som er 20mm lange?
    Det må jo gå bra med gulvet over da så lenge denne planken ligger underst?

Har målt CC på spikerslag i taket og det er 50cm. Vet ikke hva det har å si så lenge jeg skal bruke lydbøyler?
    jeg trur nok bjelke laget til gulvet over er mer, men du har nok som oss at det er koks i gulvet og det er derfor du har liten høyde å gå på , men du kan jo alltids rive ned det laget med planger mellom bjelke lagene å isolere med isolasjon etter all koksen er fjernet, men det er dritt arbeid kan jeg love deg!

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har så rett så rett....Fjernet en av plankene i det øverste laget og der er det 10cm flis.... Gleder meg stort til å fjerne den Har kjøpt inn 15cm Rockwool som skal legges der istedenfor. Flis er jo også ei brannbombe uten like så det er greit å få den bort når man først driver der.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 14 søpplesekker med flis fjernet....Fy **** for en dritt jobb! Sku gjerne hatt ett par ord med han som først fant ut at flis var fin isolasjon, han hadde antageligvis ikke tenkt på at en eller annen tulling 50 år senere skulle rive taket for å lage seg kinorom....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Da var 14 søpplesekker med flis fjernet....Fy **** for en dritt jobb! Sku gjerne hatt ett par ord med han som først fant ut at flis var fin isolasjon, han hadde antageligvis ikke tenkt på at en eller annen tulling 50 år senere skulle rive taket for å lage seg kinorom....
    Hehe, du skal være glad du bare har flis i taket, vi har koks.. det må hentes ut med pumpe bil for å ikke støe ned hele huset...

Men når kinoen er ferdig og du setter på første filmen blir vel alt arbeide verdt det :-D

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper inderlig det blir det Men etter hva jeg har lest her inne så burde 15cm rockwool og lydbøyler med 2 lag gips gjøre mye med lyden som går opp.

Dukket opp ett nytt problem i dag. Hentet vinduet jeg har bestilt og det viser seg at det er 4-5cm bredere og litt høyere enn det som sitter der. Håper det er litt å gå på når jeg tar ut det gamle for det sitter i en 40cm tykk gråsteinsmur så det er ikke bare å hakke plass heller... Men med litt flaks er det noen cm å gå på når jeg får tatt ut det gamle.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett stk nytt og ubrukt Natre vindu med toppsving uten ventil i str B:109xH:99 selges for 3500,-

Har også ca 50 lydbøyler type B som selges for 15,- stk.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått opp lydbøyler og isolasjon!!
    Lydbøyle skruinga gikk bra etter at jeg oppdaget en ganske grunnleggende målefeil (som vi ikke behøver å gå nærmere inn på....).
    Slik det ble nå er det lik høyde (+- par mm) på alle bøylene så taket burde i utgangspunktet bli rett. Maximal takhøyde jeg ser for meg at jeg klarer å presse ut av dette blir ca 197cm. I verste fall kommer jeg ned på 195cm så romfølelsen blir ikke all verden her.

Neste punkt blir å komme seg på Byggmax og handle gipsplater og lekter og mye annet diverse

[IMG] [/IMG]

Det syns kansje at jeg ikke er snekker?

Avstand mellom hver bjelke er 50cm så lektene blir ihvertfall sittende godt.. Mener jeg leste at bøylene skulle monteres cc 60cm (det er gjort sideveis) og 120cm mellomrom andre veien. Her ble det da cc 60cm og 50cm... Bedre med for mye enn for lite

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde jeg gjøre ferdig veggene før jeg lager taket?
    Fikk for meg det i stad at det beste er å hagipsen ferdig på veggene før jeg begynner med taket og ta panelplater til slutt. Etter at taket er ferdig?Innbiller meg at jeg får det til å se finere ut da av en eller annen grunn...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med eget rom! Dette blir bra, og jeg gleder meg til å følge med fremover. Desverre har jeg ingen konstruksjonsråd å komme med. Lykke til!

PS: Linken i signaturen din er død (iallefall på min laptop)

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei dne linken er visst død...Det er uansett bilder av hvordna det var før vi flytta. Lager nok en ny en så fort rommet er ferdig.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •