3d-Kino - byggetråd - Rom ferdig!!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 125
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3d-Kino - byggetråd - Rom ferdig!!!!

Velkommen til Espens kino-byggetråd.

Jeg har en del planer til kinoen, men da jeg ennå er i planleggingsfasen og ikke har startet arbeidet, er jeg veldig åpen for gode forslag. Målet er å ha kinoen klar til jul

Rommet ;

Rommets mål; Ca 5,6 * 3,9

Lydisolering; Da det er en enebolig er ikke kravet her enormt. Jeg kommer til å påse at det er isolasjon i veggene til alle tilstøtende rom, pluss at jeg har tenkt å lage en lydbøyle-himling. Dette vil forhåpentligvis dempe noe lyd opp i andre etasje som er der hvor øvrige oppholdsrom er.

Akustikk; Her er det fortsatt mye som gjenstår av planlegging. En profesjonell akustiker skal om kort tid gjøre en rekke målinger i rommet. I tillegg til dette vil tegninger av rommet tas inn i ett akustikkprogram. Til sammen vil dette gi en pekepinn på hva jeg trenger å gjøre. Jeg ser for meg en kombinasjon av akustisk himling, bassfeller, og absorbsjon på veggene.

Lyd
    Her er det forsatt relativt åpent, men har bestemt meg for høytalere.

Høytalere
    Front:
    Har kjøpt inn Klipsch RF-63 som skal brukes som front. Disse fungerte utmerket til film, men er ikke helt fotrolig med de til musikk. Så de vil nok suppleres av et sett fronthøytalere til for musikk (antakelig XTZ 99.36), hvis ikke bedre elektronikk kan hjelpe på RF-63 sin evne til å spille musikk. (spesielt bass mangler)

Center: RC-64
    Surround: RS-62 og RS-52 (muligens også RS-42 om jeg skulle kline til med 11.1)

Sub; Forhåpentligvis SVS PB-13 ultra

Forsterker: Har pr nå en Yamaha RX-V2600, men håper på å oppgradere til Yamaha rx-a3010 når den kommer ut. I tillegg vurderer jeg Emotiva XPA-5

Bilde:
    2 stk Benq W6500 er handlet, ferdig kalibrert. Disse fungerer utmerket til passiv 3d grunnet kraftig pære. Jeg kommer til å kjøre to rammelerret, et til 2d og et til 3d, hvor det ene henges opp i taket når man skal se 3d. Grunnen til dette er at 3d-lerret ikke egner seg til 2d.
    3d-lerretet jeg har er av typen Harkness Hall.
    Planen er å ha projektoren i rommet bak, slik at støy fra projektoren ikke kan høres inne i kinoen. PJene har ganske lang kasteavstand, så burde gå akkurat.

Vedlagt er tegninger av planene.

Kommentarer og tips mottas med takk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svært spennende prosjekt!

Et "problem" jeg har sett hos andre mad samme løsning, er at lampene i projektorene endrer seg "i utakt", og at fargetemperaturen relativt raskt blir veldig forskjellig på de to projektorene. Du må nok belage deg på jevnlig re-kalibrering for å matche de to til hverandre. Er de kalibrert for matching i utgangspunktet, eller er de kalibrert hver for seg?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bør absolutt bli en spennende byggetråd! Ser også frem til løsningen med passiv 3D og to projektorer. Legg gjerne ut noen bilder av rommet allerede nå, alltid morsomt å se utgangspunktet.

Ser at du har relativt lave ambisjoner når det gjelder lydisolering av rommet. Det kan sikkert fungere til å begynne med, men du vil ikke angre på å gjøre en bedre jobb med dette fra starten av. Gjerne med doble vegger/rom i rom. Det vil du garantert ikke angre på...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Takk for det!

projektorene er faktisk kalibrert av deg, og kan ikke se noen nyanseforskjeller overhode. Meget bra. De ble begge kalibrert for samme rom, dog jeg er usikker på om jeg spesifiserte formålet. De er uansett som sagt helt like.
    Jeg har nå hatt de en stund, og ser ingen forskjell ennå. Bytter på hvilken projektor som er 2d-projektoren, slik at de får ca like lang tid hver i bruk. Får håpe det holder seg slik fremover.

Har tidligere brukt to Hitachi PJ-TX200 projektorer til dette formålet, og der var det er større problem. De ble kjøpe på forskjellige tidspunkt og hadde ulik slitasje. (som du vet, større problem med slitasje på LCD-panel).

Jeg er absolutt en forkjemper for passiv 3d. Meget behagelig i brukt, og kan kjøpe nok av briller, slik at det aldri er mangel på dette. Om noen blir klassete, eller går i stykker går de i dunken. Jeg oppretter også full HD, som fort kan bli dyrt med andre løsninger, og kjører Frame Interpolation på videoen, så det blir det meget bra. (dette burde vanlige kinoer også brukt)
    I tillegg bruker jeg oppsettet til linking i spill (polariserer brillene likt, så en spiller ser en skjerm, og den andre den andre skjermen)

Hunsbedt:
    Takk for kommentar. Håper dette blir bra Skal få tatt noe bilder av rommet som viser hvordan det er nå.

Lydisolering: Her har jeg vært meget itvil. Grunnen til at jeg nå heller mot en enkel løsning er for å beholde størrelsen på rommet. Det gjør det også enklere med tanke på ventilasjon, og ikke minst med tanke på at jeg har tenkt å ha alt av projektor/pc/forsterkere osv i rommene ved siden av. Ønsker med dette å oppnå 0 støy i selve kinoen. Jeg skal dog sette inn lyd-dører, og legge dobbel-gips i veggen ut mot gangen (som vil føre lyden opp i stua), samt himlingen som jeg nevnte. Alle rom som grenser til kinoen er boder o.l. Rommet ligger nesten helt under bakkenivå, så tror det er ganske bra plassert sånn sett. Alt av soverom er i andre enden av huset, i andre etasje. Jeg har dog ikke slått fra meg noen muligheter ennå, så kan godt bli flere lyd-tiltak Er absolutt noe det er lurt å overveie nøye...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har i alle fall valgt rett med tanke på projektorer, for det finnes vel knapt mer kalibrerings-vennlige projektorer på markedet.
    Hadde vært veldig spennende å se denne kinoen en gang, når den står ferdig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende

Dette skal bli gøy å følge, bruk masse bilder!

Angående bass i høyttalere, så trenger vel Klipsch en del innspilling for at bassen skal mykes opp?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med kult prosjekt! Gleder meg til å følge med.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, dette er kino med ambisjoner blir spennende å følge med fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få lagt ut bilder i løpet av uka, og kommer til å oppdatere med nye så fort noe mer skjer.

Klipschene er nok ikke helt innspilt ennå nei, så får se om det bedrer seg etter hvert.

En demo vil absolutt være mulig Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Her kommer bilder av slik rommet er nå. Jeg har slengt inn noen gamle akustikkplater for å bedre kunne teste høytalerne. Ovnen skal bort.

Vedlegg 82315

Vedlegg 82316

Vedlegg 82317

Vedlegg 82318

Vedlegg 82319

Newcomer Raymond_Crantz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romakustikk del 1

Som Espen nevnt innledningsvis kommer jeg til å foreta måling av etterklangstid (T30) samt måling av lydisolasjon (R'w) mellom hjemmekinoen og tilstøtende rom (både horisontalt til naborom og vertikalt for etasjeskiller opp mot stua). Basert på disse målingene får vi et bilde av eksisterende situasjon og kan (forhåpentligvis) finne ut hvilke tiltak som må gjennomføres for å lage drømmehjemmekinoen :-D

I tillegg kommer jeg til å modellere rommet i et stråleberegningsprogram for å optimalisere følgende romakustiske parametre/fenomener:
    • Etterklangstid [T30]
    • Fjerne 1. ordens speilrefleksjoner
    • Fjerne 2. ordens speilrefleksjoner
    • Fjerne flutterekko mellom paralelle flater
    • Jevne ut rom-moder i bassen ved bruk av bassfeller
    • Optimalisere taletydeligheten [Clarity, C80]

Jeg har "tjuvstartet" og laget en modell av det eksisterende rommet i stråleberegningsprogrammet CATT.
    -3d-modell-jpg

I beregningene har jeg lagt inn de beste absorpsjonsdataene jeg har funnet for gulv, vegger, tak og vinduer. Foreløpige beregninger visere følgende resultater for etterklangstiden:

-rt-jpg

-rt_numbers-jpg

Som de foreløpige beregningene viser har en best absorpsjon ved lave frekvenser (i bassen), mens middlere frekvenser (mellomtone) og høye frekvenser (diskant) har liten dempning. Dette stemmer bra med rommets oppbygning der sponplateveggene oppfører seg som en panelabsorbent og utelukkende gir god absorpsjon i bass og nedre mellomtone.

Her kan det kort nevnes at EyrT (Eyrings RT) og SabT (Sabine RT) er verdier beregnet etter statistisk difusfeltmodell, mens T-15 og T-30 er beregnet på bakgrunn av ray tracing (strålegangsberegning). Selvsagt må resultatene verifiseres i form av målinger i rommet, men dette kommer vi tilbake til senere

En ting jeg imidlertid trenger inspill på er ideell etterklangstid i hver oktavbånd [63 Hz - 16kHz] for hjemmekinoer av denne størrelsen. Eller enda bedre...THX standarden hvis noen har denne?

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir kjekt å følge dette. *abonner*

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, har også veldig sans for passiv 3D og har tenkt en stund på det selv, men det blir ikke noe av for min del før neste kino prosjekt. Hva skal du bruke til å splitte bildet til hver projektor, en pc løsning?

Hva gjør du med peisen, fjernes den helt? Bodde i en leilighet før hvor man hadde felles pipe med leiligheten over og under og hvor man hadde peis ihvertfall to av leilighetene. Det transportete lyd litt for godt.

Flott at du legger ut målinger og slikt etterhvert i prosjektet. Hvordan måles C80?

Ønsker deg lykke til og kommer absolutt til å følge med

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig teknisk imponerende prosjekt du har iverksatt virker det som. Jeg kommer til å følge nøye med.

Jeg ser for meg du har hatt planer om et slikt rom i lang tid.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clarity (C80) er et mål på hvor mye av lydenergien som kommer innen 80ms etter direktelyden i forhold til lydenergien som kommer etter 80ms: Forklaring på clarity C80 parameteren. Vanligvis er det ikke noe problem å få gode verdier for C80 i små rom som hjemmekinoer, så parameteren vil i denne sammenheng kun fungere som en kvalitetskontroll for å sikre at rommet er tilstrekkelig dempet og fri for flutterekko.

Hør spesielt på lydeksemplene...det er alltid gøy :razz:

Anechoic (Dry) Recording
    C80(3) = 4.67 dB
    C80(3) = -1.33 dB
    C80(3) = -12.5 dB

Clarity kan f.eks måles med programmet ARTA eller WinMLS. Har foreløpig ikke utstyr til å måle C80 men den vil bli beregnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raymond: Stor takk for jobben du har gjort med akustikken så langt. Ser veldig grundig ut. Skjønner ikke alt, men det gjør jo du

BullFire: Jeg bruker PC-løsning ja. Fungerer veldig bra. Både til spill og film. Det går også ann å bruke PS3 eller blu-ray spiller ved hjelp av Optoma 3d-xl eller liknende.

Hvis noen trenger hjelp til passiv 3d er det bare å si fra. Er nok den delen av hjemmekino jeg har mest kompetanse på. Har hatt passiv 3d-hjemmekino siden 2008, noe jeg tror er ganske tidlig i norsk sammenheng.

Har tenkt å fjerne peisen helt og mure igjen hullet ja. Pipa opp kan nok fortsatt være en vei for lyd, så vurderer å legge gips utenpå igjen.

Takk ellers for oppmuntrende ord

Bombadil: Takk så mye. Prosjektet har ikke vært i planene så lenge, da det skyldes at vi flytter til nytt hus. Her er det mye bedre mulighet for drømmekinoen, og da kom planene fort Jeg hadde dog en enkel hjemmekino i loftet der jeg bodde, men ikke på nivået jeg håper dette skal bli.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende :)

Dette ser jo veldig bra ut Espen! Gleder meg virkelig til å følge med og hjelpe til i bygginga og selvfølgelig til den første kinovisninga om noen måneder!

Og Raymond, skal si du legger sjela di i dette! Dette kan umulig bli noe dårligere enn fantastisk.

Til dere som lurer på hvordan passiv 3D oppleves med PJ, så kan jeg bare si at det funker utrolig bra. Jeg har tilbrakt mange timer i Espens "beta"-kino, og løsningen vil jeg faktisk påstå at matcher og til og med overgår mange digitale 3D kinoer, iallefall Fønix her i Kristiansand. BenQ'ene er så lyssterke at bildet ikke lider i 3D. Det er også veldig artig med 2-player modusen der man ser forskjellig bilde på samme lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det Tomm!

Første punkt på lista er riving, og det er jo alltid moro! Melder inn til Gerhardsen-kveld om ikke lenge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt! Liker 3D/2D løsningen. Gleder meg til å følge utviklingen!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romakustikk del 2, måling av etterklangstid

Siden etterklangstiden [RT] er den viktigste romakustiske parameteren følte vi det var viktig å få kartlagt denne så tidlig som mulig i prosjektet. Vi gjorde derfor målinger i det "tomme" kinorommet med og uten publikum. Hver måleserie er gjennomsnittet av flere måleposisjoner plassert rundt i rommet. Som en ser av diagrammet var det et betydelig avvik mellom beregnede- og målte verdier. Lærepengen er vel her at beregningene aldri blir bedre enn de inndata en putter inn som forutsetninger 8)
    Under 200 Hz ser en at det er til dels store variasjoner. Dette kommer av at kilden som ble brukt til å eksitere rommet ikke greier å gi ut nok effekt ved lave frekvenser :cry:

-lt-rt-forminsket-jpg

Takk til prosjekteringsgruppa for en fantastisk morsom måle/prosjekteringsdag :-D

-prosjekteringsgruppa-jpg

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •