3d-Kino - byggetråd - Rom ferdig!!!! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 125 av 125
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    SÅ ut som ett trivelig rom

Loxone - har det noe med logo! å gjøre? (ser du har en logo power iskapet.. )

Edit: har kikket litt nå, ble litt usikker Er det en slags KNX lite? Eller er det fullverdig KNX med lavere brukerterskel`?
    Sist endret av sirant; 11-13-2013 kl 21:38

Newcomer Raymond_Crantz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger på ferdig kino

Etter (bare!!!) et år har vi endelig satt oss ned og bearbeidet litt måledata fra den ferdige kinoen. Det er vel unødvendig å forklare at tiden i mellom har blitt brukt til viktigere ting som film, musikk og spilling

Under ser en midlede målinger av etterklangstid for kinoens to sofaer. Espen har gjort en fantastisk jobb med å få etterklangstiden i kinoen ned mot THX kravet ved å benytte akustisk himling, teppefliser på gulv, akustikkplater på veggene samt en enorm bassfelle bak lerretet. Etter målingen har han i tillegg dobblet volumet på bassfellen slik at etterklangstiden for bassfrekvensene trolig er enda lavere per dags dato.

-etterklangstid-jpg

Bildet under viser sofaene hvor målemikrofonen ble plassert under måling av etterklangstid.

-sofa-foran-jpg

En annen spenningsfaktor var hvor god luftlydisolasjon en greide å oppnå (mot stue over) ved å bygge kinoen som boks-i-boks (rom-i-rom). Grafen under viser feltmålt luftlydisolasjon for opprinnelig etasjeskiller og for rom-i-rom løsning som ble valgt. En R'w verdi på 66 dB må kunne sies å være svært akseptabelt med tanke på utgangspunktet og den begrensede etasjehøyden som var til rådighet. Dersom jeg har forstått situasjonen riktig trenger en aldri å begrense seg på volumet i kinoen selv om stua over samtidig blir brukt til rolige samtaler eller musikk. Tror heller ikke Espen angret på at Green Glue ble droppet og at pengene i steden ble brukt på andre og mer effektive lydisolasjonstiltak

-luftlydisolasjon-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -etterklangstid-jpg   -luftlydisolasjon-jpg   -sofa-foran-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    SÅ ut som ett trivelig rom

Loxone - har det noe med logo! å gjøre? (ser du har en logo power iskapet.. )

Edit: har kikket litt nå, ble litt usikker Er det en slags KNX lite? Eller er det fullverdig KNX med lavere brukerterskel`?
    Takk !
    Mitt inntrykk er at det er et fullverdig alternativ til f.eks Creston, bare med vesentlig lavere brukerterskel. Jeg er dog ingen ekspert på dette så vet ikke om det er korrekt.
    Det har ingenting med Logo å gjøre. Den leverer kun strøm

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for strålende info Raymond! Veldig gøy å se resultatene. Tror vi kan si oss meget fornøyd:-)
    Jeg angerer overhode ikke på at jeg droppet Green Glue;-)

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snakket med en del håndtverkere og har kommet frem til at effekten av green glue er i beste fall marginal. Pengene kan som Raymond sier brukes på mange andre bedre tiltak.....Green glue er jo ikke akkurat billig!!

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •