lydgjennomgang i betonggulv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question lydgjennomgang i betonggulv

heisann

skal til å bygge nytt hus. I ene enden av huset, nede i sokkelen, blir det kjellerstue/kinorom på ca 27 m2.
    Mellom dette rommet og resten av huset blir det en lydvegg(dobbel vegg m/lyddør).
    To av de andre veggene er i mur ut mot mark, så de bekymrer meg ikke, og den siste veggen er ut mot friluft, men uten svært nærliggende naboer og med 30 cm tykke vegge (energikrav i TEK10) er jeg ikke noe bekymret for denne heller.

Det jeg lurer på er om jeg bør være bekymret for at betonggulvet vil overføre bassen fra dette rommet og over i tilstøtende rom. i utgangspunktet vil det jo være en helstøpt plate som kopler hele underetasjen sammen.
    Eller er det slik at gulvet vil være så stabilt at dette ikke er noe problem?

Er det noen som har erfaringer/innspill i forhold til dette?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du ha over betonggulvet? Parkett,teppe,gulvbelegg?
    Om du legger flytende gulv av trinnlydplater f.eks hunton silencio med parkett over TROR jeg ikke lydvandring blir noe problem.
    Høyttalere rett på betonggulv er jeg sikker på blir problem

Siden du bygger nytt har du jo mulighet til å frikoble gulvstøpen rundt kjellerstue. Koster dog litt mer tid og penger...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er akkurat det med frikoplingen av støypen jeg lurer på om jeg blir nødt til å gjøre.

Det blir betong med nedstøpt vannbåren varme og laminat (Alloc original) oppå.
    Jeg må også sikre at det ikke blir høydeforskjell mellom kjellerstue og resten av sokkelen (det blir for dumt i ett nytt hus).

Tilnærmingen pr. nå er å sette opp en lydvegg, også eventuelt lage en "slisse" i betongen under veggen.
    Et annet alternativ er å gå for en full "rom i rommet" løsning, men det virker litt uhensiktsmessig når det kun er en vegg mot resten av huset (og det er kun 1/3 del av den som ligger mot oppholdsrom (det er til gjengjeld et soverom).

-tek

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du finne mye bra info:
    http://www.auralexuniversity.com/acoustics101v3_0.pdf

Vidar

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Det jeg lurer på er om jeg bør være bekymret for at betonggulvet vil overføre bassen fra dette rommet og over i tilstøtende rom. i utgangspunktet vil det jo være en helstøpt plate som kopler hele underetasjen sammen.
    Eller er det slik at gulvet vil være så stabilt at dette ikke er noe problem?

Er det noen som har erfaringer/innspill i forhold til dette?
    Når du har mulighet til det ville jeg absolutt ha delt betongplaten slik at lyden ikke har muligheter for å krype under veggen via gulvet. Selv om du bygger med trinnlydplater og demper på beste måte, så vil lyden fra en sub kunne vandre. Og da spesielt på høyt volum. Det er ikke lett å frikople en sub når volumet blir høyt nok.

Gulvet i kinoen/kjellerstuen bør støpes som en frittliggende plate, liggende på isopor, ikke koplet til noen vegger. Så ville jeg ha bygd rom i rom, plassert på denne platen. Da har du en effektiv løsning som er godt lydmessig skilt fra øvrig konstruksjon.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    det er akkurat det med frikoplingen av støypen jeg lurer på om jeg blir nødt til å gjøre.

Det blir betong med nedstøpt vannbåren varme og laminat (Alloc original) oppå.
    Jeg må også sikre at det ikke blir høydeforskjell mellom kjellerstue og resten av sokkelen (det blir for dumt i ett nytt hus).

Tilnærmingen pr. nå er å sette opp en lydvegg, også eventuelt lage en "slisse" i betongen under veggen.
    Et annet alternativ er å gå for en full "rom i rommet" løsning, men det virker litt uhensiktsmessig når det kun er en vegg mot resten av huset (og det er kun 1/3 del av den som ligger mot oppholdsrom (det er til gjengjeld et soverom).

-tek
    Jeg ville ha frikoblet støpen.
    Om du vil unngå rom-i-rom, kommer du langt med en lydvegg og lydhimling.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt frikoble gulvet i kjellerstue/kinorom fra resten av huset. Da vil du slippe å få eventuelle resonanse i huset fra bassen. Frikobling av gulvet er en meget enkel og billig løsning for og forbedre lydisoleringen betraktelig.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at vi skal frikople støypen :-)
    Da er det egentlig kun ytterveggen som gjenstår å vurderev tiltak på. Den går videre til naborommet. Men detber en 30 cm bred vegg, men jeg bør kanskje ta en avsjekk av detaljene rundt hvordan arkitekten har tenkt denne veggen vs. lydveggen slik at jeg er sikker på at vi ikke får noen uventede lydgjennomganger.

Jeg vil helst slippe unna en full "rom i rommet" løsning ettersom den spiser ganske mye plass, og ikke burde være nødvendig i forhold til at flere av de andre veggene går mot bakke eller yttervegg.
    mistenker også at det vil gi høydeforskjell på gulv.
    (også er jeg nå bare litt ekstrem ;-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om er det jo egentlig bare tøv av meg å forsøke å forklare dette. Et bilde sier mer en 1000 ord, er det ikke så de sier?
    Så her er bildet...

Noen av hjørnene er litt "uklare". Det er fordi vi akkurat har bestemt oss for å øke størrelsen på huset med 60cm, også har jeg tilpasset tegningen i paint, og arkitekten har ikke rukket å tegne nye tegninger enda.

Litt generell info:
    Det skal være lydhimling i taket i hele underetasjen, og trinnlydsplater i etasjen over.
    Døren til kjellerstuen skal være en lyddør med 40db demping.
    Kott-døren inn under trappa bekymrer meg ikke spesielt mye, ettersom trappa er lukket og det er en gang mellom den og soverommene. Om det bråker på badet er uproblematisk.
    Kortveggen innerst i rommet (lengst unna vinduene) går først bak trappen (lukket trapp) i gangen og deretter til badet, så den skulle være grei nok
    Langveggen til høyre ligger under bakkenivå, så den skulle også være uproblematisk.
    Når vi nå frikopler gulvet så burde det være trygt med tanke på lydoverføring gjennom gulvet.

Generelt er det bare lydgjennomgangen til soverommet jeg er litt bekymret for, og nå tror jeg alt er dekket. Det eneste som jeg nok bør sjekke er hvordan arkitekten tenker løsningen i forhold til ytterveggen, men om det gjøres riktig så burde ikke det være et problem.

-TEK

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det om to/tre vegger er yttervegger uten rom i direkte kontakt med kinoen må disse uansett tenkes på når det gjelder lydisolering fra resten av huset. Det som er fordelen er at man ikke trenger å så drastisk tvilverks som når det er vegger mot andre deler av huset.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •