Lydvegg - gips+smartpanel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydvegg - gips+smartpanel?

Driver og innreder et "kino-rom" i kjeller. Dvs, for de fleste på dette forumet er det sikkert å betrakte som et rom med en TV i...8) ...

Anyway, har skjønt at en av de bedre metodene for å lydisolere mot omverdenen er å sette opp lydvegger mot tilstøtende rom. Ny lettvegg innenfor eksisterene med luftspalte mellom stendere. Deretter kle med "tunge" plater.

Tenkte å kle med gips, men vurderer å klaske smartpanel utenpå der. Noen formeninger om hvordan det blir akustikkmessig? MDF er jo ganske så dødt materiale det også. Slipper da maling+sparkling (som jeg hater), og kan konse på ren snekring (som jeg liker 8) )

Forrige eier har lektet ned taket, stappet inn noe glava og lagt på gips. Optimalt sett burde jeg vel revet alt og lagt opp lydbøyler og alt det der. Men vet ikke om jeg orker. Er det vel ingen snarveier, men ville det hjulpet ytterligere å klaske opp mdf-panelbord i taket også?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen vil absorbere mindre bass, akustisk vil det bli større problemer i bassområdet i rommet som følge av refleksjoner og stående bølger.

litt bedre lydisolering med mdf i tillegg til gips, du kan bruke green glue mellom gips og mdf for bedre lydisolering.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Det akustiske i rommet er ikke så farlig for dette formålet - lydisoleringen mot tilstøtende rom er viktigst. Hvis jeg får veldig ånden over meg kanskje jeg gidder å prøve meg på gips-sparkling når alt kommer til alt.. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du bara det tätt nog så är skillnaden mellan 2 lag gips och ett lag gips + smartpanel försvinnande liten utvändigt Troligtvis inte ens märkbart.

Smartpanel har ju mönster så en bitteliten dos av diffusion kan du uppnå innvändigt. Smartpanel har dessutom bättre fästämne för vidare inredning av rummet. (feks högtalare, hyllor and whatnot.)

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Takk for svar :-)