Absorbsjon + diffusjon, eller kun absorbsjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Absorbsjon + diffusjon, eller kun absorbsjon?

Jeg har en ganske stor stue som jeg ønsker å dempe litt (gjenklang på 0.6-0.7sek i øyeblikket).

Titter litt på forskjellige løsninger, men har en vegg på drøye 7 meter hvor jeg har fått klarsignal av sjefen til å legge plater bortetter.

har nå oppdager www.ehed.no, som blant annet fører følgende:

:. Welcome to*Vicoustic.com .: (Absorbsjon og diffusjon i ett)

Men de har også :. Welcome to*Vicoustic.com .: - som kun absorberer men til gjengjeld absorberer bedre enn produktet ovenfor.

Hva bør jeg velge? Tenker å kjøpe 10 plater, så jeg får 600x60cm med plater.

Et potensielt tredje alternativ er å bruke rockwoolakustikkplater trukket med et eller annet, men estetikken er viktig da dette er i hovedstuen, så noe skeptisk. Pris er dermed ikke primærkriteriet akkurat her.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv lurt litt på disse Vicoustic-treplatene med skum under. En meget flott konstruksjon som vil gjøre seg visuelt og akustisk til og med i en stue, slik du har tenkt. Men prosjektet strandet på pris, siden jeg hadde tenkt å bruke minst 20 plater.

Men med en grei overfres skulle det kunne være mulig å lage noe tilsvarende selv til en brøkdel av prisen. Problemet er bare å finne målene og nøyaktig plassering av fresesporene. Disse må plasseres nøyaktig for at platene skal fungere optimalt.

Siden du ikke trenger flere enn ti stk hadde jeg nok kanskje vurdert å kjøpe. Spesielt i en stue, der det visuelle er meget viktig...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har selv lurt litt på disse Vicoustic-treplatene med skum under. En meget flott konstruksjon som vil gjøre seg visuelt og akustisk til og med i en stue, slik du har tenkt. Men prosjektet strandet på pris, siden jeg hadde tenkt å bruke minst 20 plater.

Men med en grei overfres skulle det kunne være mulig å lage noe tilsvarende selv til en brøkdel av prisen. Problemet er bare å finne målene og nøyaktig plassering av fresesporene. Disse må plasseres nøyaktig for at platene skal fungere optimalt.

Siden du ikke trenger flere enn ti stk hadde jeg nok kanskje vurdert å kjøpe. Spesielt i en stue, der det visuelle er meget viktig...
    Jepp. Jeg har teoretisk sett plass til 20 (to i høyden), men da begynner det jo å koste litt ja.

Men det jeg er usikker på om jeg trenger diffusjonsdelen, eller om jeg heller burde kjøpt absorbsjonsplatene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår. Det kan jo virke som om du hovedsaklig trenger absorbsjon i stua siden du har mye etterklang. Da vil det jo egentlig kanskje være litt "unødvendig" med diffusjon i tillegg...
    Kanskje Cinama Premium blir det retteste valget for deg? Ville nok ha hørt med en akustiker for jeg gikk til innkjøp av såpass dyre ting. Er jo flere slike på dette ellers så utmerkede forum.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og rommet er allerede ganske stort og gir "stor" lyd, så jeg er usikker på om jeg trenger diffusjon eller ikke. Heller til å bruke kun absorbsjon i første omgang.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut. Prøv først med absorbsjon. For mange stuer som er relativt lite dempet vil nok det være første tiltak å prøve ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bygd et lite hjemmestudio der jeg har brukt konseptet live end dead end, dvs
    lydabsorberende foran og på siden, og diffusorer i vegger, tak og bakvegg.

Det aller viktigste tror jeg er bass-fellene som jeg bygde i alle hjørnene i rommet.
    Disse sørger for en jevn og tørr bass som man aldri vil klare å oppnå i f.eks en stue uten rom-tiltak. De andre absorbentene sørget for et mye mere definerbart lydbilde, da også de andre etterklangs-frekvensene ble dempet.

Diffuserne som jeg tilslutt satte opp hadde også en utrolig fin virkning, da rommet hørtes større ut samtidig som at stereo-definisjonen ble vesentlig bedret.
    Alt låter mye større med diffusorene. Disse kjøpte jeg fra ostlandlydstudio.no som selger 15cm polystyrene-diffusorer for 199kr/stk 60X60. Disse kan overmales med vannbasert maling e.l

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vicoustics har ganske dårlige absorbsjonsegenskaper sammenlignet med GIK-Audio og Realtraps sine produkter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •