Lavbudsjettskino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lavbudsjettskino

For en måneds tid siden begynte jeg å rive kjellerstua i vårt nye hus, og planen er å få bygd opp en fullverdig hjemmekino med litt begrenset budsjett. Dvs at jeg gjør mye av jobben selv, med god hjelp av venner og familie. Men det er mange spørsmål som dukker opp som jeg håper noen på forumet her kan hjelpe meg med. Kan nevne at jeg har null erfaring med dette fra før, så til tross for en del planlegging, har det blitt endel utfordringer jeg ikke hadde regnet med

Hvor viktig er det med lyd-dører evt å lydisolere eksisterende dører? Jeg trenger ikke ta hensyn til noen rom i kjelleren. Det er et gjesterom, et lite kjøkken, et bad og ellers bare bod og vaskerom der nede (har tidligere vært adskilt som leilighet). Men jeg tenker om lyden vil spre seg til etasjen over hvis ikke dørene er lydisolerte?

Alt av kabler blir skjult i veggene, men hvor får jeg tak i "lokk" der kablene kommer ut til både høyttalere og A/V rack?

Noen som har formeninger om hva som er best av LED og vanlige spotter? Tenker mest på lysstyrke. Kjelleren er ganske mørk, så jeg trenger litt godt lys når vi først skal ha lyset på. Jeg skal bygge en skråkasse mellom vegg og tak der spottene skal stå, så det ikke skal gå en masse rør og ledninger gjennom taket. LED spotter trenger vel mindre plass, men lyser de godt nok? Er de verdt prisen?

Vi har lagt opp alt av rør, og min største bekymring nå er at et par av bjelkene i taket har ganske betydelige sprekker. Jeg er usikker på om de var sånn før vi begynte å legge opp rør. Finnes det noen måte å forsterke bjelkene, eller støtte opp der det er sprekker? Eller går det an å finne ut om bjelkene holder seg sånn de er nå?

Hvor får jeg kjøpt akustikkplater til en grei pris? Jeg har lite plass på veggene, men tenkte å ha endel i taket.

For øyeblikket holder jeg på å isolere taket, og har gjort det på følgende måte:
    Først et lag 50mm rockwool helt opp mot gulvet i etasjen over, så et lag gips mellom bjelkelagene (dette er så langt jeg har kommet nå). Så tenkte jeg å legge 100mm glava , for så å avslutte med et lag mdf og til slutt et nytt lagt gips.
    Høres dette ut som en grei løsning, eller har dere andre forslag for å lydisolere best mulig?

På veggene tenkte jeg bare å bruke 100mm glava, et lag mdf og et lag gips.

Jeg har 3 ganske små vindu i kjellerstua. Trenger gode og helst rimelige tips til blending.

Trenger og tips til maling og farge på vegger og tak. På guvet skal jeg ha et veldig mørkt teppe. Bør vegger og tak og være veldig mørkt for å få best effekt, eller kan jeg gå for litt lysere farger, så det blir litt triveligere der nede (pluss at kjerringa blir litt mer fornøyd da)?
    Og bør jeg male med matt maling så det ikke blir for mye gjenskinn?

Sist, anlegget jeg har kjøt inn er :
    Høyttalare: JBL ES80 serien fra Soundgarden
    Forsterker: Denon AVR1708
    Prosjektor: Optoma HD100XB
    120" rammelerret
    PS3
    + div.annet.
    Rommet er ca. 550x330 cm, og 215cm høyt.
    Har dere erfaring med høyttalerne og eller prosjektoren?
    Jeg vet det ikke er det feteste på markedet, men det er en begynnelse, og som sagt er dette et lavbudsjettsprosjekt

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger. :grin:

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!
    Vil anbefale deg og sjekke andre bygge tråder for masse tips og triks!
    Er ramme lerretet lydtransparent?
    Ser ut til å bli ett spennende prosjekt dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for det Noose
    Har sjekket endel på forumet, men det er ikke alt jeg har funnet svar på.
    Lerretet er ikke lydtransparent så vidt jeg vet. Kjøpte det brukt, og ikke fått brukt det enda. Heller ikke lest noe om det.
    Det er akkurat plass til lerret og fronthøyttalere på den ene veggen. Snakk om noen få cm å gå på.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen erfaring med JBL ES serien, Men har hatt JBL TL260 før selv om det er en annen priklasse. Men JBL er mye god kino lyd.
    (jeg har 2 stk JBL LC2 til salgs hvis du trenger flere høyttalere..hehe)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror først jeg skal prøve ut det jeg har nå, så får jeg heller supplere etter hvert som jeg ser at jeg trenger mer og bedre lyd
    Det er helt sikkert at jeg kommer til å oppgradere, men det jeg har nå av høyttalere ligger enda i eskene, så jeg må nesten få testa de før jeg kjøper mer 8)

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hulud81
    For en måneds tid siden begynte jeg å rive kjellerstua i vårt nye hus, og planen er å få bygd opp en fullverdig hjemmekino med litt begrenset budsjett. Dvs at jeg gjør mye av jobben selv, med god hjelp av venner og familie. Men det er mange spørsmål som dukker opp som jeg håper noen på forumet her kan hjelpe meg med. Kan nevne at jeg har null erfaring med dette fra før, så til tross for en del planlegging, har det blitt endel utfordringer jeg ikke hadde regnet med

Hvor viktig er det med lyd-dører evt å lydisolere eksisterende dører? Jeg trenger ikke ta hensyn til noen rom i kjelleren. Det er et gjesterom, et lite kjøkken, et bad og ellers bare bod og vaskerom der nede (har tidligere vært adskilt som leilighet). Men jeg tenker om lyden vil spre seg til etasjen over hvis ikke dørene er lydisolerte?
    Hmm dette med lyddører er litt spesielt.. prøv å tenk deg hele tiden at lydisolasjon blir ikke bedre enn det svakeste leddet.. ingen vits med gode lydører (som er dyre) om lyden går gjennom taket (bare et eksempel)..
    Her er mine tips:
    * Ungå huller i taket til spotter o.l. (bruk i såfall egne kasser til dette)
    * Bygg uavhengig tak.. tak som hviler på nye vegger.
    * "flytende gulv" Gulv som er bygget på gummi etc..
    * Om du velger lyddør.. så følg bruksanvisning NØYE !!
    Personlig har jeg valgt 2 lyddører med 30 cm mellom hver, hvor den ene lydøren (den som vender inn mot rommet) er separert fra alt med gummilister, slik at vibrasjon ikke forflyttes over til neste lyddør.. for da kunne du i grunn greid deg med en lyd dør..

Alt av kabler blir skjult i veggene, men hvor får jeg tak i "lokk" der kablene kommer ut til både høyttalere og A/V rack?

Noen som har formeninger om hva som er best av LED og vanlige spotter? Tenker mest på lysstyrke. Kjelleren er ganske mørk, så jeg trenger litt godt lys når vi først skal ha lyset på. Jeg skal bygge en skråkasse mellom vegg og tak der spottene skal stå, så det ikke skal gå en masse rør og ledninger gjennom taket. LED spotter trenger vel mindre plass, men lyser de godt nok? Er de verdt prisen?
    Bestilte en drøss (20 stk) led spotter fra dealextreme i forrige mnd som jeg skal bruke i stua,, ble overrasket over lyset.. varmhvite.. lyser ikke like heftig som en 50W spott, men lyser godt.. og alle 20 i drift så bruker de ikke mer enn en vanlig lyspære.. Positivt overrasket.. og alle 20 led spotter kom på under 1700,- inkl toll og avgifter

Vi har lagt opp alt av rør, og min største bekymring nå er at et par av bjelkene i taket har ganske betydelige sprekker. Jeg er usikker på om de var sånn før vi begynte å legge opp rør. Finnes det noen måte å forsterke bjelkene, eller støtte opp der det er sprekker? Eller går det an å finne ut om bjelkene holder seg sånn de er nå?
    [I]Om du er usikker.. så kan du jo lime og spikre fast tilsvarende bjelker parallelt med de gammle.. [/I]

Hvor får jeg kjøpt akustikkplater til en grei pris? Jeg har lite plass på veggene, men tenkte å ha endel i taket.

For øyeblikket holder jeg på å isolere taket, og har gjort det på følgende måte:
    Først et lag 50mm rockwool helt opp mot gulvet i etasjen over, så et lag gips mellom bjelkelagene (dette er så langt jeg har kommet nå). Så tenkte jeg å legge 100mm glava , for så å avslutte med et lag mdf og til slutt et nytt lagt gips.
    Høres dette ut som en grei løsning, eller har dere andre forslag for å lydisolere best mulig?
    Høres jo heftig ut.. men er det ikke litt i overkant? det blir dyrt i forhold til hva jeg har beskrevet over eller?
    På veggene tenkte jeg bare å bruke 100mm glava, et lag mdf og et lag gips.
    [I]Her ville jeg har gjort det motsatt.. gips så mdf.. slik at det blir lettere med å sette opp bilder, lamper mm uten store "skader" gips er skjørt.. [/I]
    Jeg har 3 ganske små vindu i kjellerstua. Trenger gode og helst rimelige tips til blending.

Trenger og tips til maling og farge på vegger og tak. På guvet skal jeg ha et veldig mørkt teppe. Bør vegger og tak og være veldig mørkt for å få best effekt, eller kan jeg gå for litt lysere farger, så det blir litt triveligere der nede (pluss at kjerringa blir litt mer fornøyd da)?
    Og bør jeg male med matt maling så det ikke blir for mye gjenskinn?
    [I]Den nye malingen fra Jotun? som er dønn matt (01) er utrolig flott.. og har HØY WAF burde du gå for.. du trenger ikke å ha mørk kino (BatCave).. se langhelg.net - langnes Resources and Information. en hjemmekino til en kompis.. den er helt lys, og svært trivlig.. men når det er filmtid, så blir dt mørkt nok.. [/I]

Sist, anlegget jeg har kjøt inn er :
    Høyttalare: JBL ES80 serien fra Soundgarden
    Forsterker: Denon AVR1708
    Prosjektor: Optoma HD100XB
    120" rammelerret
    PS3
    + div.annet.
    Rommet er ca. 550x330 cm, og 215cm høyt.
    Har dere erfaring med høyttalerne og eller prosjektoren?
    Jeg vet det ikke er det feteste på markedet, men det er en begynnelse, og som sagt er dette et lavbudsjettsprosjekt

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger. :grin:
    Selv om du anmerker dette som en lavbudsjett kino, så ser det bra ut så langt.. men legg ALT av penger i rommet.. utstyr kan lett forandres senere.. ikke så lett å endre på rommet.. Lykke til, og gleder meg til å se bilder..
    PS: alle kommentarer fra meg er "skråstilt".. les nøye gjennom dine egne spørsmål.. hmm ser nå at jeg burde valgt uthevet skrift..
    uthevet den nå

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye Okasin. Var mye nyttig i svarene dine.
    Kan prøve å svare så godt jeg kan tilbake.
    Lyddører har jeg besluttet å drøye litt. Vil først teste hvor bra lydisoleringen er uten. Har funnet dører i samme mål som de jeg har nå, så det bør være en grei jobb å skifte disse på et senere tidspunkt.
    Spottene kommer i skråkasser mellom tak og vegg, så det blir minimalt med hull i taket. Det er vel egentlig bare hdmi til prosjektoren som går gjennom nå.
    Ellers gode tips du har, men jeg har allerede planlagt gulv og tak.
    I gulvet ligger det nå betong, så et lag isopor og så sponplater, så jeg kommer nok bare til å la det ligge og legge teppefliser over. I taket tror jeg det blir gips, så mdf, eller evt bare to lag gips. Ser Coop Obs! Bygg selger ferdigmalte takplater til en grei pris nå. Da slipper jeg sparkling og maling, men jeg tror likevel det blir finere med gips i den fargen jeg ønsker.
    På veggene blir det nok motsatt som du sier, først gips, og så mdf ja :-)
    Har du link til de led spottene? Mye billig og greit på dealextreme, men jeg trodde kanskje ikke alt fra USA kunne brukes i Norge pga spenning. Men dette har jeg absolutt ingen peiling på.
    Jeg har sjekka litt rundt det med bjelkene, og det ser ut til å holde. Får bare krysse fingrene for at det går bra :shock:
    Skal sjekke ut den malingen fra Jotun. Hjemmekinoen til kameraten din ser veldig bra ut til tross for lyse vegger og tak. Da har jeg litt mer muligheter der.
    Skal prøve å få lagt ut bilder ganske snart, men drar på en langhelg til Tyskland nå. Skal på Highfield festival i Leipzig. Tror det blir meget bra! Så får arbeidet med kinoen fortsette for fullt når jeg kommer tilbake :-)

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spotter fra dealextreme..

Spotter fra dealextreme her er en link til dem jeg kjøpte: LED spotlight

De lyser ikke ekstremt mye, men det var jeg ikke ute etter heller.. men de lyser med en naturlig farge, som om det skulle vært vanlig lyspære..

de koster ca 65 kr.. pr stk og det er inkludert "driver", dvs spenningsomformer.. Slik at du kan bruke alt fra 110V til 265V (AC) inn på disse..
    Dealextreme er ikke fra USA, men Hong Kong

Handler mye fra dealextreme.. kvalitet er varierende, men er 90% fornøyd i snitt på alt jeg har kjøpt derfra.. og i følge fruen handler jeg alt for mye derfra, ja og ebay

Gleder meg til å se fremgang (med bilder)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det funka :-D
    Tenkte det var på tide å få lagt ut noen bilder av mitt lille prosjekt.
    Disse første bildene er fra starten. Når vegger, tak og gulv var fjernet. Isolasjonen i taket var såpass fin, at jeg valgte å beholde den, i tillegg til at jeg fyllte på med et ekstra lag 50mm rockwool. De som har satt opp stendere langs veggene, har nok gjort dette på et sent nachspiel, for her var det ikke mye som stemte med 60cm avstand. Det endte med at jeg fjernet mesteparten og satte opp nytt.
    Sånn bortsett fra det, var rommet i ganske fin stand mtp at huset er fra '74 og det neppe er blitt gjort noe i kjelleren før vi flytta inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takhøyden (før teppe er lagt) blir på 213 cm, så det har vært endel begrensninger rundt lydisolering. Samtidig har jeg brukt mye tid på å tenke ut en lur måte å få opp spotter på uten for mye hull i tak og vegger. De neste bildene her viser hvor jeg (og elektriker) har valgt å trekke ut rørene. Rommet er ferdig gipset, og det blir totalt 6 spotter fordelt langs 3 av veggene. Det som plager nå, er hvordan jeg kan få bygd inn spottene. Tenkte først å bygge en skråkasse langs hele veggen/taket, men pga takhøyden og at det blir så liten avstand ned til vinduer og dører, fant jeg ut at det ble for mye arbeid. Så det blir sannsynligvis til at jeg bygger en kasse for hver spot. Eneste som irriterer med det, er at det blir ikke symmetrisk i rommet, så jeg vet ikke hvordan sluttresultatet blir. Har leita etter ferdige skråkasser til spotter (LED) på nettet, men ikke funnet noen til nå. Noen som har tips?
    Sånn bortsett fra det, har jeg lagt opp til 7.2 selv om jeg til å begynne med bare kommer til å ha 5.1 oppsett. Og i tillegg masse punkt for stikk-kontakter, så jeg ikke skal angre på sparsommeligheten på et senere tidspunkt

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt! Jeg gleder meg til å følge med på resten!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er de siste bildene jeg har tatt. Har fått opp litt mer av mdf platene de siste dagene, men mangler fortsatt noe.
    Hadde mest lyst å ha slette vegger, men fant ingen gode alternativ utenom et ekstra lag med gips, og det ville jeg ikke ha. Så da ble det mdf panel. Blir sikkert greit når vi får malt det.
    Kan anbefale en lim som heter Fast for de som ikke kjenner til den. Utrolig grei å bruke for å feste mdf-platene til gipsen. Har bare brukt 3-4 spiker på hver plate i skjøten, men det sitter som bare pokker pga limen 8)

Trenger fortsatt tips hvis noen vet om det finnes ferdige skråkasser som kan brukes til led-spotter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er veggene ferdige, og rammer til spot-kassene bygd. Ser de blir veldig store i forhold til hva jeg hadde tenkt, men derfor har jeg bestemt meg for å ha to led-spot'er i hver kasse.
    Høyttalerterminal - Biltema
    Er det noen som vet om disse er brukende for å skjule de stygge hullene til høyttalerkablene?
    Det er ikke så lenge før jeg kan begynne på gulvet, og har hele tiden tenkt at jeg MÅ ha teppe. Ut fra alt jeg har lest her inne på forumet, er det som å banne i kirka om man tenker på parkett/tregulv, men jeg pratet med noen eksperter på gulv i går, som mente at man ikke ville merke forskjell om man brukte et godt tregulv i stedet for teppe. I utgangspunktet syns jeg jo tregulv er finere enn teppe, men vil først og fremst tenke på lyd/akustikk. Så hvis noen har noen sterke meninger om gulv, så vil jeg gjerne høre fra dere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerterminal - Biltema
    Er det noen som vet om disse er brukende for å skjule de stygge hullene til høyttalerkablene?
    De er vel strengt tatt beregnet på bilstereo, men er det noe som kan brukes til hjemmekino?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel strengt tatt beregnet på bilstereo, men er det noe som kan brukes til hjemmekino?
    Noe slikt?
    #1 Wall Plate, Speaker Wall Plate, Audio Wall Plates up to 70% OFF

speaker terminal wall | eBay
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, noe i den duren. Men kan man ikke bruke de fra biltema?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem og bruke de, ser det er mange på forumet her som gjør nettopp det..

Er jo en billig og enkel måte og gjøre det på!

Velkommen til forumet foresten, ser ut som ett artig prosjekt. er jo ett stort og fint rom med masse muligheter!

Selv med ett lite budgett så er det utrolig hva man kan få til! En av mine favoritt kinoer her inne på forumet er nettopp en budgett kino, du har sikkert sett den men legger ved en link.. Husbygger sin hjemme kino

Stian

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med dwdbard her. Det er mange fine budsjettkinoer!

Kjellerlogen er også en fin kino for en særdeles god pris. Også tror jeg de terminalene dine er nøyaktig de samme som flere andre her inne har brukt med godt resultat. Bare sørg for at loddingen bak er bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for linker.
    Det er veldig interessant å se hvilke løsninger andre går for. Plukker opp litt tips til hvordan ting bør/kan gjøres, og hva man bør passe på å ikke gjøre Disse to kinoene er jo kjempegode eksempel på hvordan ting kan gjøres bra til en billig penge.
    Selv om budsjettet mitt er ganske stramt, går det et godt stykke over det f.eks Kjellerlogen har brukt.
    Jeg har spart inn endel på noe, mens andre ting legger jeg heller i endel for å få det sånn jeg vil ha det.
    Begynner å nærme meg slutten nå, men ser det fort vil ryke endel tusenlapper på det resterende arbeidet jeg har igjen. Bare belysningen kommer på over
    10k.
    Ingen som vil kommentere på dette med tregulv vs teppe?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •