Kino på loft vs Kjellerkino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino på loft vs Kjellerkino?

Hei , Skal i nær fremtid få opp en kino på loftet , noen her som har hatt kino både i kjeller og på loft? Fordeler og ulemper ? Hva med lyd og lydisolering ? Tips og erfaringer rundt dette hadde vært fint og høre 8)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygger på loft og er ikke i tvil, har du mulighet så bygg i kjelleren!

Skråtak gjør at det blir MYE mer jobb med ALT, stenderverk,isolering,plating,listing osv osv.... I et kjellerom med jevn takhøyde kan du kappe alle stenderne i samme lengde, alle veggplatene i samme lengde, du trenger ikke skråskjære isolasjon, du trenger ikke skråskjære listverk osv osv osv..
    Et kjellerrom har som oftest minst to vegger under bakken og uten tilstøtende rom, så forutsetningene er som oftest bedre mtp lyddemping en i et loftsrom.
    Selv om det finnes mange flotte loftskinoer på avforum tror jeg de aller, aller fleste ville bygd i kjeller om de hadde muligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Pirium! Loftkino gi også gjerne litt større utfordringer med lerret, høyttalerplassering, akustiske tiltak osv.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtter den, selv om jeg ikke har bygd selv i kjeller enda. Men det spørs om det bli etter hvert

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir dessuten usannsynlig varmt i en loftskino kontra en kjellerkino
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer skreddern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Det blir dessuten usannsynlig varmt i en loftskino kontra en kjellerkino
    +1 Det med varme er et godt poeng. Lettere å lufte oppover enn nedover.
    Dessuten smitter lyd lettere ned enn opp ifølge min erfaringer..

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde helt klart bygd i kjeller(eller laveste etasje i huset). Jeg har i ande etasje, og det er ikke noe moro for de andre som ikke er i kinoen når det vises film der.

Drømmen er et rom i mur(før man begynner på isolering), som enten ligger adskilt eller i nederste etasje.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og andres erfaringer på kinorom :-D Får bare gjøre det beste med loftet når den tid begynner Jeg har faktisk gleda meg til og få kinoen på loft jeg vs kjeller! Har bare hatt kjellerkino til nå

Litt tanker rundt vår loftskino er att det blir større plass og boltre seg og ingen bekymring med fukt/ Dreneringsproblemer (registrert att flere har vært litt uheldig der Men ser helt klart fordeler med kjellerkino også!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gresset er nok litt grønnere på andre siden ja. Men det er fullt mulig å få til et utmerket resultat på loftet og, selv om det kanskje krever kanskje litt flere smarte løsninger og mer arbeid. På den andre siden så slipper du fuktproblemer ihvertfall

Men ikke undervurder nødvendigheten av en særdeles bra ventilasjon! I min kino blir det sauna-temperatur etter en times tid med flere enn to personer som ser på film. Husk på at prosjektor, forsterkere og pc(er) genererer en god del varme, og det kan være en god idè med eget avsug til disse.

Ellers så trenger jeg selv svært mye demping langs kneveggene. Og sitteplasser inntil veggen har svært mye bass i forhold til sweetspot. Dette er jo ting du finner ut etterhvert, men det kan være greit å ha i bakhodet under planleggingen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Gresset er nok litt grønnere på andre siden ja. Men det er fullt mulig å få til et utmerket resultat på loftet og, selv om det kanskje krever kanskje litt flere smarte løsninger og mer arbeid. På den andre siden så slipper du fuktproblemer ihvertfall

Men ikke undervurder nødvendigheten av en særdeles bra ventilasjon! I min kino blir det sauna-temperatur etter en times tid med flere enn to personer som ser på film. Husk på at prosjektor, forsterkere og pc(er) genererer en god del varme, og det kan være en god idè med eget avsug til disse.

Ellers så trenger jeg selv svært mye demping langs kneveggene. Og sitteplasser inntil veggen har svært mye bass i forhold til sweetspot. Dette er jo ting du finner ut etterhvert, men det kan være greit å ha i bakhodet under planleggingen.
    Gode råd Hvordan ordner man avsug/kjøling til komponenter på loftet?

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kald luft til loft,,

For et år siden holdt vi på å kjøpe et hus som ga mulighet for å bygge hjemmekino på loft.. mens vi ventet på at budrundene skulle ende (vi tapte he he) så fikk jeg tid til å tenke / planlegge hjemmekino.. og forsto fort at varme ville bli et problem.. har bygget 2 hjemmkinoer fra før.. (er i gang med mitt 3 nå)..
    Så jeg tenkte / planla å hente kaldluft fra kjeller.. bruke en vifte anordning fra Chlas Ohlson (som flytter relativt mye luft pr time.. 360m3/t) opp til loft og en tilsvarende vifte fra loft og ut.. ( + lydfeller) kostnad på ca 3500 til 4000,-..

Tror det ville ha fungert utmerket, men du må se om du har mulighet til å legge rør fra kjeller eller et annet kjølig sted og opp til loft uten å måtte rive alt av vegger..

Men tror du vil møte andre problemer enn "kjøling"..
    Vet av erfaring at lyd fra toppetasjen høres bedre ned, enn om du hadde hatt rom i kjeller og opp.. Testet litt på det nå denne uken.. Hører bassen godt når kjerringa drar på med anlegget i stua oppe (når hun rengjør stua he he).. og det til tross for at jeg har bygget et rom i rommet (hvor taket på det nye filmrommet er uavhengig av resten av rommet og isolert med totalt 50 cm isolasjon).. Men om jeg spiller så hører hun så å si ikke noe.. iallefall om hun har tv`n på med moderat lyd, så hører hun ikke noe..
    Noen andre med samme erfaring?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zafir
    Gode råd Hvordan ordner man avsug/kjøling til komponenter på loftet?
    Selv har jeg en slags "kjøkkenvifte"-ordning over alt utstyret, slik at varmen som stiger opp blir sugd ut av en vifte. Avtrekk i kinoen må du ha uansett, så bare plasser de slik at de tar med seg mest mulig luft fra varmt utstyr på veien!

-cimg1494-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smarte løsninger og tips her: ) Hva med og sette opp en vegg med dør og lage teknisk rom på loftet ? Da vil vell mesteparten av varme fra reciver / spiller /konsol og div annet holde seg i dette rommet? integrerer komponenter i front, selvsagt da med en lufteventil og event vindu på teknisk rom:-D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråtak og lav takhøyde er uheldig. Ville kun ha vurdert loft dersom takhøyden var god.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skråtak og lav takhøyde er uheldig. Ville kun ha vurdert loft dersom takhøyden var god.
    Enig i det orso , Gudskjelov er det god takhøyde i huset vi har kjøpt :-P Tidligere eier hadde røstet om taket med tanke på loftstue og andre event soverom der oppe!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor la du ned kjellerkinoen egentlig? Den var jo rå! Uansett skalmdet bli gøy å følge dette prosjektet også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Hvorfor la du ned kjellerkinoen egentlig? Den var jo rå! Uansett skalmdet bli gøy å følge dette prosjektet også.
    Hei alkar Takker for det , vi solgte huset og da blir det jo nye eiere som tar over huset og kjellerkinoen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •