vebjre's filmrom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vebjre's filmrom

Nå har det skjedd litt mer. Har fått skrellet av gulvplater og tilfarerbjelker, isolsering og varmematter som lå der fra før.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerne i hus

Bare litt frustrerende å tenke på at det er så lenge til jeg får hørt hvordan de låter. /-:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydtransparent lerret

Bildet skal være ca 2 meter bredt. Jeg har tenkt på Dreamscreen DIY AVshop.no / DreamScreen Acoustic ultraHD V3 300x200cm DIY lerretsduk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Fant forresten en ganske fet høyttalerkabel som var strukket ovet panelet i taket fra før (-:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Monsterkabel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

på'n igjen

Lang pause i vinter.

Siden sist er det lagt gulv, fått elektriker til å rydde i ledningene og legge opp ny 16 amp-kurs til anlegget, strukket høyttalerkabel under gulv, lagt opp kabeltv- og internettuttak. Tok ut den gamle 90-døra og lager åpning til en ny 80-dør som også er 10 cm lavere, så den harmonerer bedre med rommet. Dessuten bli det bedre plass til platespillere og slikt med 10 cm ekstra veggplass til venstre for døråpningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerkabinett

Lager høyttalerkabinett i MDF som tilsvarer målene på det som er oppgitt fra Tannoy. I USA opererer de tydeligvis med cc40 cm på sine stenderverk. Frontveggen er dekket i veggspon, og så skal det et lag gips oppå der igjen. Satte opp en ramme med tape for å få et inntrykk av hvor stort bildet kan være. Tror maks 2 meter er bra her. Ca tre meter til sitteposisjon og det må ikke bli slitsomt stort bilde. Men heller ikke for lite. Bildet skal også litt lengre ned på veggen siden himlingen kommer omlag 14 cm ned pga H-bjelke og downlightkasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Filmhylle i MDF

Etter litt testing av forskjellige varianter tror jeg at jeg har landet på det siste alternativet. Ca. 150x150 cm. hylle skal felles inn i vegg til venstre for inngang foran rørene fra badet i etasjen over, som nå er bygget godt inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av høyttalere

Testet noen forskjellige plasseringer for å få intrykk av lydbildet. Prøvde å sette høyttalerne helt inntil sideveggen først og senteren litt lengre ned på veggen for å sjekke og det kan gå med et "vanlig lerret" med lydkilden rundt istedet for lydtransparent med lyden bak. Litt rart å bare høre film uten bilde, men kom fram til at det ble et ganske bra bredt og åpent lydbilde selv om høyttalerne kommer litt tettere og på rekke i samme høyde. Var redd det skulle bli litt "smal" lyd, men det ble ikke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testing av bildestørrelse

Var litt usikker på hvor stort bilde prosjektoren kan lage på tre meters avstand og kom til at ca. 230 cm var maks. Tror ikke jeg vil ha større enn to meter så det passer egentlig greit. Legger opp HDMI 1.4 i taket i tilfelle det skal konverteres til 3D senere en gang. Her er bildet stilt på 220 cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVD hylle ferdig limt i helgen.

Da er utstyrshylle og filmhyllen limt sammen. Høyden på hver hylle er 22 cm, akkurat plass til å sette inn og ta ut standard DVD-cover uten noe krøll.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til og bli en kanon fin kino er noe med og har en ren vegg med bare bilde og ikke noen forstyrrende elementer(HT) synes kansje det ser ut til at du har lerrete noe høyt på veggen? mulig det er bare bildene som juger litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Ser ut til og bli en kanon fin kino er noe med og har en ren vegg med bare bilde og ikke noen forstyrrende elementer(HT) synes kansje det ser ut til at du har lerrete noe høyt på veggen? mulig det er bare bildene som juger litt.
    Takk skal du ha. Ja, jeg liker at rommet skjuler mest mulig teknikk så filmen kommer mer i fokus. Lerretet kommer nokså mye lengre ned på veggen. Himlingen vil bygge ned ca. 12 cm og så vil jeg ha lerretet i samme avstand til himling og sidevegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lettvegg til filmhylle og bjelkelag for utstyrskabinett

Resultat etter dagens økt. Slapp opp for material og må en tur på Monter i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tak på plass, gipsing ferdig

Taket er lektet ned og senket med førti lydbøyler. Det er dobbelt lag med Rockwool 70 mm isolasjonsmatter over Huntonitplatene og det er satt inn downlightsbokser der hvor lysene kommer. Hull til downlights borret opp i dag og kabler strukket. Surroundhøyttalerne er montert og testet og takfestet til prosjektoren er kommet på plass. Gipsingen av alle veggene er gjort unna og første lag med sparkel tørker. I helgen håper jeg å få sparklet og pusset ferdig veggene. Nå begynner jeg å se enden for første gang siden jeg startet for over ett år siden. Dessverre hadde ikke takspottene kommet da elektrikeren var her tidligere i dag, men bryteren og fjernkontrollen til de to lyssonene ligger nå og venter.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Ser du gikk for Tannoy In-Wall. Hvordan låter de? Hvor er de kjøpt? Dette har et godt potensiale synes jeg. Veldig bra. Lykke til, skal følge med på oppdateringene på tråden din.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Tøft! Ser du gikk for Tannoy In-Wall. Hvordan låter de? Hvor er de kjøpt? Dette har et godt potensiale synes jeg. Veldig bra. Lykke til, skal følge med på oppdateringene på tråden din.
    Takk for det. Tannoyene er kjøpt på Stereofil i Oslo. Litt vanskelig å få noe foreløpig inntrykk av lyden så lenge rommet bare er halvferdig og har mye gjenklang fra glatte, harde vegger og gulv. Jeg er mildt sagt veldig spent på hvordan dette blir. Det er ingen vei tilbake nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut! Kult og stilrent. Sjeldent man ikke ser høyttalere i rommene som bygges her på avforum. Kult at du går din egen vei
    Hvordan tenker du å plassere sub(er) i dette rommet? Blir de også skjult?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Dette ser veldig bra ut! Kult og stilrent. Sjeldent man ikke ser høyttalere i rommene som bygges her på avforum. Kult at du går din egen vei
    Hvordan tenker du å plassere sub(er) i dette rommet? Blir de også skjult?
    Takk takk. Det er et viktig poeng, synes jeg, at man ikke skal se noe av teknikken når man ser på film. Jeg begynte med skjulte høyttalere i det forrige huset jeg bodde (Klipsch RF62/RF62) og det gjør at jeg får fokusert mer på innholdet og handlingen i filmen. Men dette er første rommet jeg lager med inn-walls. Subben skal ikke skjules, men stå ved siden av sofaen til venstre under vinduene. Det er i hvert fall dit jeg har dratt subkabelen inni veggen.

Du har forresten et stueanlegg som jeg bare kunne drømt om da jeg var 19 år.:-D Bra at du får samboeren din til å gå med på det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser utrolig kult ut!

Lurer litt på hvordan du har konstruert de hyllene dine. Er det 22mm MDF som bare er kappet i riktige stykker og limt sammen rett og slett?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •