Hei,

Vi har et gjesterom nr. 2 som er under oppussing, og plutselig har vi fått for oss å gjøre det om til et hjemmekinorom. Rommet er 4 meter bredt og 2.23 m bredt på vindussiden, og 1.87 på inngang fra gang siden. Det er et to meter langt og ca 28 cm bred innebygd garderobe greie, fra inngangen til rommet og ut venstre siden, som gjør at det er forskjell i bredden. Hvis noen viser meg hvordan jeg kan laste opp bilde så kan jeg fikse en enkel plantegning. Iallefall, vi har lagt 6 mm parkett rett på et middels hardt vegg-til-vegg teppe. Veggene består av hvitmalt strie, og på den bredeste siden er det et vindu som måler ca 1 m. Døren måler 73 cm og går inn i dette rommet, og vil selvfølgelig gjøre at man ikke kan ha to stoler helt inntil veggen på den siden, og jeg tenker derfor å ha lerrete der istedet.
Dette er de byggtekniske detaljene, meget simpelt forklart. Med utgangspunkt i dette, hva ville dere ellers gjort med rommet?

Hjemmekinoen skal brukes til å gaming, film og se fotballkamper. Desverre insisterer fruen på at det også skal være mulig å ha overnattingsgjester på dette rommet i tilfelle det andre gjesterommet blir overbooka, så må ta hensyn til at det kanskje kommer en sovesofa inn her.

Tenker å gå for Optoma Hd67N og Optoma 3D XL og Aview lerret, da budsjettet for ekte 3d er oversteget bare ved tanken på det.

Mine ideer så langt er å bygge et lite platå på vindussiden hvor sovesofa kan plasseres, og ha to stoler foran der igjen. Jeg lurer også på å ha downlights langs veggene rundt, og har sett et prosjekt et sted som het C8, hvor det ble satt inn høytalere i taket som pekte ned, som en del av surroundanlegget, og er derfor keen på å gjøre det selv. Vil ikke ha gulvhøytalere og ønsker å montere disse så skjult som mulig.

Spørsmål: Er takmonterte høytalere bra eller dårlig mhp lyden/effekten av surrounden?

Jeg planlegger å ha takmontert lerrete på 180 cm foran døren, hvor bør jeg plassere senter da? Bak lerrete?

Lyddemping på veggen er sannsynligvis ikke nødvendig, men siden fruen nekter å male veggene mørkere, så vurderer jeg en løsning der jeg henger opp mørkrød fløyel som kan trekkes frem og tilbake for å dekke veggen, hvis det skulle bli for lyst. Noen som har gjort dette?

Hva ville dere gjort om dere skulle brukt max 12.000? Tenker på projektor, lydanlegg, lerret, evt. andre ting?

Mvh Victarx