Diffusjonsproblematikk i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diffusjonsproblematikk i hjemmekino

Hei!

Har gjort ferdig et dedikert kinorom der jeg har støtt på litt problematikk på akustikkfronten grunnet rommet størrelse (3.2 x 4.5m)
    Har prøvd meg litt fram og har til nå dempet frontveggen bak den falske veggen med 25cm akustikkplate (mer i hjørnene).
    Har også prøvd meg frem med akustikkplater, men jeg følte dette svelgte unna mye dynamikk, spesielt mtp rommets størrelse som også ødelegger mye her.

Så har funnet at jeg bør bruke diffusjon for å få kompansert for rommets størrelse for å få tilbake liven og dynamikken i lyden. Så da må bakvegg, sidevegger og tak behandles. På sidevegger og tak er det ingen problemer med tanke på dette, men det er på bakvegg jeg får litt hodebryderi.

Dette er rett og slett på grunn av den korte avstanden fra lytteposisjon til bakvegg. Jeg har ca 1m fra hodet til bakveggen, og da har vel etter jeg har forstått en diffusor som har såpass dybde at den har som mål å dempe ned til 5-600hz en for kort avstand til lytteposisjon for at den skal fungere som den skal?

Så da er spørsmålet :
    Fins det noen andre diffusorer jeg kan bruke her for å oppnå en god diffusjons effekt ned til 5-600hz og dette på en avstand på 1m til lytteposisjon fra bakvegg? Og burde jeg også vurdere 10cm akustikkplate på hele bakveggen istedet for en 15cm dyp diffusjonspanel som er det dypeste jeg kan bruke for å få utnyttet effekten?

Se info i bilde nedenfor :

Er også fortsatt litt skeptisk til diffusjon mtp spesifikasjonene :
    Ifølge spesifikasjone virker ikke en 15cm dyp diffusjon på et veldig stort frekvensområde, er det mer som ligger bak dette som gjør at det funker så bra som det gjør?
    Har kjøpt inn Vicoustic Multi fusor DC 2 til bruk på tak og sidevegger bak : :. Welcome to*Vicoustic.com .:
    Det er altså bakveggen bak lytter som er problemområdet grunnet kun 1m avstand til bakvegg.
    Eller er kanskje ikke dette et stort problem hos meg siden jeg har dempet frontveggen bak den falske veggen med 25cm akustikkplate, og alle refleksjoner ikke diffusjonspanelene tar vil frontveggen absorbere på vei tilbake igjen?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan fortelle litt mer konkret hvilke akustikkproblemer du har, og på hvilket grunnlag du valgte å dempe med 25cm akustikkplater?

Og hva du eventuelt oppnådde av fordeler og ulemper med det?
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kanskje du kan fortelle litt mer konkret hvilke akustikkproblemer du har, og på hvilket grunnlag du valgte å dempe med 25cm akustikkplater?

Og hva du eventuelt oppnådde av fordeler og ulemper med det?
    Med et så lite rom som jeg har så er det ventet å få en utrolig ulinjær bassrespons, og siden jeg har lagd en falsk vegg der alle høyttalere er plassert bak har jeg muligheten til å dempe denne veggen med akustikkplater så andrerefleksen i de lavere frekvensene dør ut i denne frontveggen.
    Dette løste omtrent alle mine problemer i bassområdet, så jeg f.eks slipper å plassere bassfeller i hjørner bak, som for det første er stygt og jeg for det andre ikke har plass til.

Grunnet til mitt spørsmål er for å finne ut hvordan jeg best skal ta hånd om førsterefleksjon i bakvegg samt sidevegg ved lytter og tak.

Små rom har også en tendens til å låte veldig innesluttet, og dette har jeg tenkt å løse ved å bruke diffusjon istedet for absorbsjon. Dette kommer da også med noen problemer, spesielt siden jeg da har kort avstand til bakvegg fra lytteposisjon. Derfor kom jeg med spørsmålet jeg gjorde.

Målet er å få dette lille rommet til å låte stort, selv om det langt fra er det.
    ..........Langt fra stort, men likevel stort....... :wink:

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med diffusjonsplater i taket? Mener å ha lest at dette kan hjelpe for det du er ute etter

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hva med diffusjonsplater i taket? Mener å ha lest at dette kan hjelpe for det du er ute etter
    Det har jeg allerede nevnt og om du hadde lest hva jeg virkelig spør om så hadde du skjønt det

Får satse på at det kommer noen innom med erfaringer vedrørende diffusorer og avstand vs virkningsgrad.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet ut at visse diffusorer ikke trenger like lang avstand, dvs at det ser ut som 2d diffusorer trenger mindre avstand enn 1d grunnet at de sender mer refleksjoner bort fra lytteren i mange forskjellige retninger. både horisontalt og vertikalt. 1d diffusorer sender mer refleksjoner direkte tilbake til lytteren og til side for lytteren.

Tekst om emnet :

"
    The level of the scattered sound and the resulting
    interference in the total field decreases in the following
    order: flat surface, curved surface, 1D phase grating,
    2D phase grating, 1D amplitude grating, 2D
    amplitude grating, absorber. In light of these remarks,
    it is important to consider the temporal, spatial and
    spectral response of a sound diffusing surface.

The frequency response of the
    total field more closely resembles the direct sound,
    since diffusion has minimized the interference.
    Importantly, the listener no longer picks up the regularity
    of the nulls and maxima that were seen for the
    flat surface in Figure 9, and so the spectral changes
    introduced may be less noticeable. This is illustrated
    in the bottom time and frequency response of Figure
    9, for a 1D diffusor. 2D diffusors, which direct more
    energy away from the listener, will further reduce the
    level of scattered energy in the direction of the listener.
    Recent research has now led to hybrid
    reflective/absorptive surfaces, which consist of reflective
    and absorptive areas. These diffusors provide
    both absorption and diffusion and may allow the listener
    to get even closer to the scattering surface.
    "

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest prosjektråden til Bef? Han har bygget diffusorer i det siste og svarer helt sikkert om du har noen konkrete spørsmål.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...light=diffusor
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite rom er utfordrende. Dersom man skal ha kontroll på tidlige refleksjonene, så blir det fort litt dødt da det krever en del demping. Det som er viktig for å unngå dette, er å ikke dempe mer enn akkurat nødvendig. Bruker man resonatorer til bassen, så unngår du demping oppover i frekvens. Og utover det er det viktig å bruke målinger med ETC for å dempe tidlige refleksjonene og gjøre det med nøyaktig presisjon.

Bruk av diffusjon til tidlige refleksjoner (f.eks taket mellom lytter og høyttalere) ville jeg ikke ha gjort. Skal du ha korrekt gjengivelse, så er det å senke de tidlige refleksjonene som gjelder. Diffusjon her vil gjøre at det blir mer fuzzy.

Man bør avstand på 3 x bølgelengden til den effektive diffuse energien. Det er en tommerfingerregel. Jeg tror det er riktig at man kan sitte nærmere en 2D diffusor. Men en 2D diffusor vil sende energi mot taket og gulvet og mange dette ikke er ønskelig i et lite rom. For meg virker det som om 2D diffusorer ble utviklet til store konsertsaler. Diffusjon bør komme fra sidene bak lytteren.
    Men alikevel kan det jo være at du foretrekker 2D diffusorer. Det må du nesten prøve selv.

Du har f.eks Bad panels fra RPG hvor jeg tror man kan sitte ganske nærmt, men har inntrykk av de ideelt sett bør være rett på siden av lytteren. Så har du Abffusor. Disse kan være verdt å sjekke ut. Det er kanskje ikke det idelle å bruke slikt på nærliggende flater, men kan alikevel være totalt sett bedre enn å bare dempe.
    Abffusor® | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

BADâ„¢ Panel | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

En annen måte å unngå å dempe for mye i lite rom, er å bruke høyttalere med kontrollert spredning. Da kan man i flere tilfeller unngå helt å dempe sideveggene og da bevarer man mer ambiens. Slike høyttalere burde etter min mening fått mye større oppmerksomhet. I vanlige stuestørrelse vil IMO slike høyttalere nesten alltid være foretrukket.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd, og et rom som er ganske likt mitt i grunnflate.

Har ikke så mye å bidra med men skal følge spent med. Serlig på hvilke diffusorer du ender opp med. Ville dog anbefalt å teste med litt mellomrom mellom dempematerialet og veggen(den opprinnelige veggen) for større effekt på lave frekvenser.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Bruk av diffusjon til tidlige refleksjoner (f.eks taket mellom lytter og høyttalere) ville jeg ikke ha gjort. Skal du ha korrekt gjengivelse, så er det å senke de tidlige refleksjonene som gjelder. Diffusjon her vil gjøre at det blir mer fuzzy.
    Kan du forklare hvorfor dette skjer.

Er det noen som har en kalkulator eller slikt som forteller/beregner hvor lang en bølgelengde er? Greit å hvite hvor lang en bølgelengde på respektive frekvens er når man skal sitte 3xavstand fra eksempelvis 500hz.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Takker.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite rom er utfordrende. Dersom man skal ha kontroll på tidlige refleksjonene, så blir det fort litt dødt da det krever en del demping. Det som er viktig for å unngå dette, er å ikke dempe mer enn akkurat nødvendig. Bruker man resonatorer til bassen, så unngår du demping oppover i frekvens. Og utover det er det viktig å bruke målinger med ETC for å dempe tidlige refleksjonene og gjøre det med nøyaktig presisjon.

Man bør avstand på 3 x bølgelengden til den effektive diffuse energien. Det er en tommerfingerregel. Jeg tror det er riktig at man kan sitte nærmere en 2D diffusor. Men en 2D diffusor vil sende energi mot taket og gulvet og mange dette ikke er ønskelig i et lite rom. For meg virker det som om 2D diffusorer ble utviklet til store konsertsaler. Diffusjon bør komme fra sidene bak lytteren.
    Men alikevel kan det jo være at du foretrekker 2D diffusorer. Det må du nesten prøve selv.

Du har f.eks Bad panels fra RPG hvor jeg tror man kan sitte ganske nærmt, men har inntrykk av de ideelt sett bør være rett på siden av lytteren. Så har du Abffusor. Disse kan være verdt å sjekke ut. Det er kanskje ikke det idelle å bruke slikt på nærliggende flater, men kan alikevel være totalt sett bedre enn å bare dempe.
    Abffusor® | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

BADâ„¢ Panel | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

En annen måte å unngå å dempe for mye i lite rom, er å bruke høyttalere med kontrollert spredning. Da kan man i flere tilfeller unngå helt å dempe sideveggene og da bevarer man mer ambiens. Slike høyttalere burde etter min mening fått mye større oppmerksomhet. I vanlige stuestørrelse vil IMO slike høyttalere nesten alltid være foretrukket.
    Takk for svar!

Er enig i at det ikke har noe for seg å ha diffusjon i taket mellom høyttaler og lytter. Men en stor flate rett over lytteposisjon har noe for seg.

Så er det også det at når en først skal ta på seg et diffusjonsprosjekt så er det viktig å bruke mye diffusjon når en først skal, dvs stor flate. Du får ikke skikkelig effekt av dette uten å bruke en stor flate diffusjon.
    Dette er mest viktig på bakveggen bak lytter og rett over lytter, mens på sideveggene tror jeg ikke det er like viktig med stor mengde, men det skader uansett ikke vil jeg tro.

Det ser ut til at jeg blir å bruke tilsammen 5 eller 6 diffusjonsplater på 60x60 bak lytteposisjon, 6 stk over lytteposison og 2 på hver side av lytteposisjon, veldig likt som jeg tegnet på bildet over.

Har også konkludert med at jeg kan glemme å få til diffusjon under 1000hz på rommet mitt mtp sitteavstand, derfor går jeg for diffusjon som ikke har virkningsområde under dette. Har bestemt meg for 2D diffusjon med ca 15cm dybde, og da har jeg full virkning ved rundt 80-100cm fra bakvegg.

Når jeg har såpass bra kontroll i bassområdet som jeg har nå pga demping av frontvegg, tror jeg dette skal rette på det meste av problemer som fins i rommet. Kommer også til å prøve meg frem ved å bruke akustikkplater i tilegg om dette blir nødvendig, men det ser jeg an etter å ha prøvd dette første.

Det jeg er usikker på nå er om jeg skal bruke diffusjon eller 5cm akustikkplate på sidevegger foran for å ta førsterefleksjon.
    Bruker høyttalere med horndiskant, så trangen er ikke veldig stor for å bruke noe der, men jeg merker uansett at jeg får et mye bedre og fokusert lydbilde ved å bruke akustikkplate enn bare bar vegg. Men jeg merker det mister litt energi også. Derfor har jeg litt tro på å prøve diffusjon der også, men dette får jeg prøve når den tid kommer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt vitsen med diffusorer rett over lytteposisjonen. Bakre delen av rommet er stedet for diffusjon hovedsakelig. Bakvegg og bakre sidevegger og helst 1D diffusorer. Men husk at diffusjon gir ikke mer liv. Det blir tørrere med diffusjon også i forhold til reflekterende overflater (de demper en del), men du kan få et større lydbilde.

Taket mellom høyttalerne og sitteposisjon gir tidlige refleksjoner og bør dempes. Men ikke mer enn nødvendig. Og det samme med siderefleksjonene.

Har det begynt å låte tørt, så skyldes det blant annet at du har dempet vel mye i øvre frekvensområdet. Jeg ville ha plassert en del bord eller noe annet reflekterende foran en del av absorbentene på frontveggen. Men man bør passe på at det ikke gir utstikkende frekvenser. Det ideelle er om du kan måle og helst etter du er ferdig å behandle bakveggen.

Uansett så vil du ikke få veldig livlig lyd i et lite rom hvis det samtidig skal låte korrekt. Pick your poison. Men noe mindre bredbåndsdemping bak høyttalerne kan hjelpe deg. Og diffusjon i bakre delen av rommet vil gjøre lyden mer omsluttende og gi en følelse av at du har et større rom. Og pass på å bruke skikkelig oppløst elektronikk når du får mer direkte lyd. Da fungerer det nok dårlig med innesluttet "musikalske" tåkegreier.
    Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt vitsen med diffusorer rett over lytteposisjonen. Bakre delen av rommet er stedet for diffusjon hovedsakelig. Bakvegg og bakre sidevegger og helst 1D diffusorer. Men husk at diffusjon gir ikke mer liv. Det blir tørrere med diffusjon også i forhold til reflekterende overflater (de demper en del), men du kan få et større lydbilde.

Taket mellom høyttalerne og sitteposisjon gir tidlige refleksjoner og bør dempes. Men ikke mer enn nødvendig. Og det samme med siderefleksjonene.

Har det begynt å låte tørt, så skyldes det blant annet at du har dempet vel mye i øvre frekvensområdet. Jeg ville ha plassert en del bord eller noe annet reflekterende foran en del av absorbentene på frontveggen. Men man bør passe på at det ikke gir utstikkende frekvenser. Det ideelle er om du kan måle og helst etter du er ferdig å behandle bakveggen.

Uansett så vil du ikke få veldig livlig lyd i et lite rom hvis det samtidig skal låte korrekt. Pick your poison. Men noe mindre bredbåndsdemping bak høyttalerne kan hjelpe deg. Og diffusjon i bakre delen av rommet vil gjøre lyden mer omsluttende og gi en følelse av at du har et større rom. Og pass på å bruke skikkelig oppløst elektronikk når du får mer direkte lyd. Da fungerer det nok dårlig med innesluttet "musikalske" tåkegreier.
    Lykke til.
    Så du anbefaler ikke å plassere så mye diffusorer i taket over lytteposisjon?

Hovedsaken for meg er jo å bryte opp de stående bølgene som oppstår når lydbølgene treffer bakveggen og sideveggene, samt for å få akustikken i rommet bedre.

Har montert opp Vicoustic Multifusor DC2 nå, disse har en virkningsgrad fra ca 1000hz og er ca 15cm dype. Disse er 2D og vil passe mitt formål.
    Har til nå montert opp 3 stk bak lytteposisjon og 3 stk i taket over lytteposisjon. Hørte med engang at de bak lytteposisjon hadde noe for seg, det ble bedre lydmessig enn med 10cm akustikkplate (absorbsjon). Mer liv og dynamikk enn med absorbent. Om dette er realistisk lydmessig eller ei vet jeg ikke, men lyden ble hvertfall nærmere målet mitt.
    Har tro på at jeg får mye mer effekt av dette ved å montere opp mer av disse, som jeg kommer til å gjøre over helgen.

Så spørsmålet er hvor mye jeg skal bruke i taket og om jeg skal bruke disse til førsterefleksjon på sideveggene foran istedet for absorbsjon.

Så har jeg fortsatt litt problemer med selve akustikken i rommet, selv om det ble bedre med de få diffusjonsplatene jeg hadde opp. Jeg hører en klar etterklang av et kraftig klapp som er noe høyere enn selve klappet.
    Har tro på at 6m2 til med diffusjonsplater plassert med omhu vil gjøre jobben, om ikke så får jeg ty til noen få absorbsjonsplater i tilegg om det må til, men det får jeg se når alt er oppe.

Merker ihvertfall at kraftig absorbsjonsdemping av frontveggen bak høyttalerne har MYE for seg. Har +- 3db forskjell i bassområdet fra 20-100hz i dette lille rommet før kalibrering, det er jeg fornøyd med

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusorer med denne dybden gjør ingenting med stående bølger. Regner med du snakkker om flutter ekko.

Konsentrer deg om førsterefleksjonene først. Taket, gulvet og sideveggene. Når de områdene er dempet, så vi du neppe ha noe flutter ekko igjen. Men ikke demp mer enn hva som behøvs.

Diffusorene ville jeg som nevnt ha brukt på bakvegg og bakre sidevegger. Du kan også prøve å sette noen på skrå i bakhjørnene, pekende mot lytteposisjonen. Diffusjon i førsterefleksjonene, er ikke noe jeg anbefaler.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusorer med denne dybden gjør ingenting med stående bølger. Regner med du snakkker om flutter ekko.
    Ekkoet virker å være i øvre mellomtone området, i området opptil 1000hz måler rommet egentlig ganske bra.

Konsentrer deg om førsterefleksjonene først. Taket, gulvet og sideveggene. Når de områdene er dempet, så vi du neppe ha noe flutter ekko igjen. Men ikke demp mer enn hva som behøvs.

Diffusorene ville jeg som nevnt ha brukt på bakvegg og bakre sidevegger. Du kan også prøve å sette noen på skrå i bakhjørnene, pekende mot lytteposisjonen. Diffusjon i førsterefleksjonene, er ikke noe jeg anbefaler.
    Det er der jeg har tenkt å bruke de.
    Nå har jeg allerede plassert diffusjon over sitteposisjon i taket (3stk 60x60cm) Ville du anbefalt å droppe å ha mer diffusjon i taket og heller brukt litt absorbsjon der?

Diffusjon i førsterefleksjonene, er ikke noe jeg anbefaler.
    Nå regner jeg med du mener førsterefleksjone på side vegg foran?
    Ja, regner med å heller bruke absorbsjon her. Det funket ihvertfall veldig bra, bedre enn bar vegg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spør du om igjen spørsmål som jeg har svart på. Diffusjon på bakvegg og bakre sidevegger som på bildet. Jeg ville ikke brukt diffusorer i taket. Men gjør hva du vil.

Førsterefleksjonene er ikke bare sideveggene nei. Også taket og gulvet. Bruk et speil til å finne de punktene. De vil ligge et sted mellom høyttalerne og sitteplassen. Førsterefleksjonene fra taket er meget viktig å dempe. På gulvet er det jo bare å bruke et tykt ullteppe.

Og prøv som sagt noe reflekterende foran deler av absorbentene på frontveggen slik at de reflekterer mer av mellomtone og diskant. Du har allerede overdempet frontveggen. Det er bra for bassen, men ikke nødvendigvis for øvre frekvensområdet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spør du om igjen spørsmål som jeg har svart på. Diffusjon på bakvegg og bakre sidevegger som på bildet. Jeg ville ikke brukt diffusorer i taket. Men gjør hva du vil.
    Grunnen til at jeg spurte var fordi du motsa deg litt, siden det ikke er bare førsterefleksjoner på sidevegger foran + tak og gulv foran. Det er også på bakveggen. Men nok om det, beklager

Førsterefleksjonene fra taket er meget viktig å dempe. På gulvet er det jo bare å bruke et tykt ullteppe.
    Da skal jeg ta en liten test å finne førsterefleksjonene i taket og prøve meg fram med demping der.

Og prøv som sagt noe reflekterende foran deler av absorbentene på frontveggen slik at de reflekterer mer av mellomtone og diskant. Du har allerede overdempet frontveggen. Det er bra for bassen, men ikke nødvendigvis for øvre frekvensområdet.
    Har allerede 2 stk basskasser på 200l + samt LCR stående som sender tilbake refleksjoner. Men skal prøve meg fram her og.

Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal dempe noe av øvre frekvensområdet på bakvegg kommer ann på hvor tidlig det ankommer lytteren.

Hvis du ser for deg et tidsforløp for lyden i millisekunder, så må man bestemme seg hvor langt frem man skal dempe. Til f.eks 10 ms, 15 ms, 20 ms eller mer. Og det avhenger igjen av størrelsen på rommet. Det kan være fornuftig i ditt tilfellet ville jeg tro å dempe frem til ca. 10-12 ms. Dette kan du bruke REW til og se på ETC kurven. Det er også derfor jeg snakker om tidlige refleksjoner.

10 ms tilsvarer litt under 3,5 m. Det er den avstanden lyden har passert til den ankommer ørene. Så da kan du f.eke måle avstanden fra høyttalerne til bakveggen og fra bakveggen til ørene. Er den totale avstanden under 3,5 m, så betyr det at du har noen flater der som bør dempes. Og hvilke finner du ved målinger. Å bruke speil fungerer dog til en viss grad.

En av de beste investeringer man kan gjøre er å kjøpe måleutstyr. Uten det, blir det mye famling i blinde og det er vanskelig å gi så veldig konkrete råd.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 ms tilsvarer litt under 3,5 m. Det er den avstanden lyden har passert til den ankommer ørene. Så da kan du f.eke måle avstanden fra høyttalerne til bakveggen og fra bakveggen til ørene. Er den totale avstanden under 3,5 m, så betyr det at du har noen flater der som bør dempes. Og hvilke finner du ved målinger. Å bruke speil fungerer dog til en viss grad.
    Tror jeg skjønner hvor du vil her, men man skal vel alltid kunne finne 1. refleksjoner med speil. Og der bør det vel også henge noe så lenge det er under et visst antall ms. Skjønnte hva du mente, men ikke helt hvor du ville.

I trådstartes rom vil det vel kun være tak, gulv og sidevegg som må behandles for 1.refleksjon? Frontvegg har ingen refleksjon og bakveggen blir vel nesten 4,5m hvis TS sitter 1m fra bakvegg.

Og hva får man ved å øke løpetiden til f.eks. 20ms? Vil det gjøre mer skade enn glede i et slikt rom? Og er det da hovedsakelig dynamikken det går på bekostning av?

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •