Fugt / Radon i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer PaulKemp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fugt / Radon i kjeller

Har et 12 km2 rom i kjelleren jeg ønsker å innrede. Et par utfordringer, huset er fra 1952 og jeg mistenker at det er fuktighet i kjelleren. Det er noe saltutslag på betonggulvet, men dette kan være forbedret uten at jeg vet det. Det kan være gammelt, har regnet mye i det siste, uten at jeg har sett noen forverring. Hvordan bør jeg måle dette på best (med best så mener jeg billigst) mulig måte?

I kjelleren er det ingen utlufting eller sirkulasjon, vi målte meget høye radon verdier i vinter. Så jeg må nok gjøre noe med gulvet og i tillegg ha noen form for utlufting ut. Kan noen komme med noen tips ifm det? Tenkte på et avsug som dro luften ut av huset?

Dette er en typisk råkjeller i et boligbyggelagshus i Stavanger. Et veldig vanlig hus her i distriktet, og jeg har sett flere kjellere av samme type som har vært innredet. Det er betong på 3 av 4 vegger samt gulv. Quick and dirty dette innlegget her, men det er en start. Ønsker å innrede rommet billig slik at det blir brukt til mer enn lagring. Trenger ikke være THX sertifisert, koste 200.000 og ta et år å bygge.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan sjekke fuktgjennomgang ved å tape plasfolie på gulvet og la det ligge noen dager. Du ser fort om betongen under blir mørk eller om det danner sg fukt på undersiden av plasten. I et hus fra 52 var det neppe lagt fuktsperre i gulvet. Er det fukt i gulvet begrenser det seg noe hva du kan gjøre med rommet, dessverre.

Om du ønsker å gjøre noe med fukt i gulvet og samtidig radon er det ikke så veldig mange gode alternative bortsett fra å meisle opp gulvet og gjøre det fra grunnen av. Et vanlig luftavsug i kjelleren vil ikke gjøre konsentrasjonen av radon mindre i selve kjelleren, men kanskje i resten av huset. I verste fall vil et slikt avsug kunne danne undertrykk slik at det trekkes inn enda mer radon i kjelleren, med mindre dette monteres på en slik måte at det trekker ut luft fra undersiden av gulvet/selve grunnen.

http://www.isola.no/content/download...g_brosjyre.pdf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •