Nytt hus med dedikert av-rom, trenger hjelp til ALT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus med dedikert av-rom, trenger hjelp til ALT

Hei kjære forumbrukere.

Min samboer og jeg har gått til innkjøp av en enebolig på et byggefelt.
    Vi har 2 rom i kjeller/1-etasje som ligger veg-i-veg som jeg håper å få brukt til et AV-rom. Jeg er helt grønn når det kommer til snekring og generell oppsett av kino rom så håper på mye hjelp fra forumet.

Hvis det er mulig å fjerne veggen som skiller rommene vil det bli 3,5m x 6,4m.

Her er en liten liste av ting jeg lurer på:

1. Isolering
    Veggene med lerret og vinduer er yttervegger, så vil anta at disse allerede er godt nok isolert? Huset ligger i en skråning så veggen med lerret på seg er delvis under bakken.
    Hvor viktig er det med isolering av gulv/tak? Naboer er såpass langt unna at støy ikke vil være et problem. Men gulvet skal uansett byttes fra gulvbelegg til laminat/parket, så det vil være mulig å gjøre noe med det.

2. Bærevegg, stålbjelke, PJ og lerret
    Veggen som må rives tror jeg at er en bærende vegg, så vil nok måtte sette opp en stålbjelke for at ikke huset skal dette sammen.
    Usikker på størrelsen på dem, men i sketchup ligger den 20cm under taket.
    Avstanden fra taket til toppen av lerretet (ikke rammen) er 20cm og PJ er senket 20cm fra taket.
    Vil dette kunne by på noen problemer for en grei priset PJ?
    Avstand fra lerret til PJ er ca 4,3m.

Er også veldig usikker på størrelsen på lerretet kontra rommet.
    Har tegnet opp 240cm bredt (109"), men det er kanskje i største laget?
    Avstand fra lerret til sofa er ca 4,0m og 6,0m.

3. Terminering av kontakter
    Har i dag gammel strie tapet på veggene, men håper å få byttet ut det med panel plater, evt tapet.
    Vil det da være mulig å skjære en kanal i den gamle veggen og legge kabler til PJ, høytallere OG strømanlegget inn? Har i dag åpent strømnett som jeg ikke synes er veldig pent.
    Hvor kan jeg i så fall få tak i kontakter og lignende som trengs for dette?

4. Farge vegger/gulv/lerret
    Gulvet vil bli lagt i det samme som resten av kjelleren, muligens en mørk laminat.
    Men på veggene har jeg litt større valgmulighet, og her vil jeg prøve å finne en farge som samboer kan akseptere samtidig som det ikke har en negativt effekt på fremvisning av film.
    Valg av lerret spiller vel også inn på fargen av rommet, så mottar gjerne tips!

Rommet håper jeg å få veldig god lyskontroll på. Det er 2 vinduer til rommet, men skal finne en eller annen løsning så dette blir 100% lystett når det er behov for det.

5. Høytallere
    Har allerede alt av høytallere som trengs med untakk av sett nr 2 med bakhøytallere.
    Men er usikker på hvordan det bør henges opp med tanke på at det er 2 sitteplasser.. Noen andre som har noen ideer?

Har lastet opp tegningen i sketchup hvis noen vil ta en nærmere titt på det.
    Merk at vinduer, dører og takhøyde er ca mål. Har lest et sted at minimum takmål for godkjent P-rom er 220cm så har brukt det.

Håper på noen tips om hvordan det er lurt å begynne på dette prosjektet.
    Flytter inn 1. september, og vil nok ikke ta mange måneder før vi begynner på av-rommet.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vis du har møblene som på bildet, ville jeg fjernet den reolen ved siden av senter, da den vil hemme lyden. Anlegget kan og stå på siden i rommet.

Så ville jeg trekt frem sofaene litt, så bakerste ikke står oppi bakvegg, men får litt luft bakom.

Sidehøyttalerne skal vel stå på siden og ikke foran som på bildet?

Isolering er jo viktig for vinteren. Men vis du ikke trenger tenke på naboer eller støy opp i huset, så er det jo mest varmetap du bør tenker på. Det er kanskje isolert fra før?

Legging av strømkabler..der må du vere litt forsiktig. Legger du opp selv, Må du IKKE dekke det til før du har fått godkjent anlegget av en el-bedrift.
    Alle ledninger som går gjennom noe, skal ligge i el-rør.
    Hugs å teit alle skruer på kontakter og koblingsbokser, helt til. Skal skrues til så det står i sju steiner.. Strømmen vil ellers på sikt skru oppigjen skruene og en har en mulig brannrisiko.

Isolering og evnt lydisolering er sikkert ikke så viktig, vis det ikke er så viktig mot andre rom.

Håper du kan få mer hjelp fra andre her inne.
    :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •