Tips til forbedring av stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til forbedring av stue

Heisa.
    Har siden 2006 slitt med denne stua, og hvordan jeg best mulig skal få til god lyd i denne "S-formede" djevelskapen.

Vedlegg 81160

Over ser dere bilde av eksisterende stue, og "ny" stue.
    Målet med dette er å få litt vegg bak den høyre fronthøyttaleren. I tillegg skal det ny sofa inn i stua, med bakhøyttalere montert i en downlight kasse som skal inneholde spotlys samt høyttalere, med bredde på kassa tilsvarende bredden på sofaen.

Center høyttaleren står nå på en hylle over TVen.

Av sub, vises det på øverste tegning at denne nå står ved mellom sofa og venstre front. Dette skal gjøres om til å bli 2 små lukkede kasser parret med hver sin front. For å opprettholde stereoperspektivet må subben stå innenfor fronthøyttaleren. Grunnen til dette er at stuen ikke er mer enn 15 kvadrat. Derfor lyver tegningen litt, med tanke på størrelse.

Stua er også hverdagsrommet. Slik at det må bli funsjonelt.

Stereobenken som nå har TVen oppå seg skal endres, slik at TV kommer opp på vegg med skjulte kabler bak et panel som blir tilpasset til veggen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt bilder av rommet slik det er nå

Bildene stemmer ikke helt når det gjelder utstyr og plassering av disse. Men gir en god pekepinn på hva som gjelder av plasseringsmuligheter.

Vedlegg 81161 Vedlegg 81162 Vedlegg 81163 Vedlegg 81164 Vedlegg 81165 Vedlegg 81166 Vedlegg 81167 Vedlegg 81168

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremdrift/planer

Tenkte å ha dette som ny byggetråd. Så lar denne posten stå som prioriteringsliste. Oppdateres jevnlig.

- Forlenge veggen
    - Bygge downlightkasse (med bakhøyttalere i).
    - Bygge panel bak TVen
    - Bygge/kjøpe ny stereobenk
    - Bygge subber
    - Kjøpe ny sofa
    - Pusse peisen som er plassert ved siden av døra på høyre i bildet.
    - Akustiske tiltak?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har er målene på rommet? for meg så ser det ut som om du spiller "feil vei"...

Har hatt en lignende situasjon i den forrige bopelen, men da med en L-formet konstruksjon. Ikke enkelt.

Stemmer utsytrslisten din med det du har idag?
    Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Hei.

Har er målene på rommet? for meg så ser det ut som om du spiller "feil vei"...

Har hatt en lignende situasjon i den forrige bopelen, men da med en L-formet konstruksjon. Ikke enkelt.

Stemmer utsytrslisten din med det du har idag?
    Mvh Peter
    Husker ikke helt hvor jeg har gjort av byggetegningene for rommet. Men vil tippe rundt 3+ meter på kortvegg og rundt 4+ på langvegg.

Skjønner hva du mener med feil vei. Men grunnet vindu på venstresiden av rommet og peis på høyreside. Er dette den eneste måten å få til rommet på. Så sant jeg skal tenke på at det kanskje kommer andre en fruen og meg, som skal sitte i stua. Så plassering i rommet må være slik det er nå.

Utstyrslisten stemmer med det som står i signaturen min ja.

Mvh Joachim

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg legger merke til er hvor trangt alt sammen står. Ikke nvan avtand mellom venstre front og sidevegg, og så ingen sidevegg til høyre fornt ht. Dette vil føre til at du vil høre refleksjonen omtrent på samme tid som direktelyden, Dette vil gi en difus lyd,. Og etter å ha sett igjennom bildene, så er plasseingena av møblene i forhold til oppsett som ser ut til å vere altfor stort/basstungt til rommet.

Har du prøvd å bruke bakHT dine som fronter, gjerne bare i 2 kanaler? Hvordan låter det iforhold til 604?

Jeg kjenner 602 godt....

Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riktig

Det jeg legger merke til er hvor trangt alt sammen står. Ikke nvan avtand mellom venstre front og sidevegg, og så ingen sidevegg til høyre fornt ht. Dette vil føre til at du vil høre refleksjonen omtrent på samme tid som direktelyden, Dette vil gi en difus lyd,. Og etter å ha sett igjennom bildene, så er plasseingena av møblene i forhold til oppsett som ser ut til å vere altfor stort/basstungt til rommet.

Har du prøvd å bruke bakHT dine som fronter, gjerne bare i 2 kanaler? Hvordan låter det iforhold til 604?

Jeg kjenner 602 godt....

Mvh Peter
    Trangt er ordet jeg også vil bruke.

Selv om venstre høyttaler står tett inntil sidevegg oppnår jeg Q-sound effekt i rommet og lydene er der de skal på spor hvor lyden skal komme fra et vist sted.

Å gå over fra 604 til 602 som fronter er da strengt tatt liten hensikt. Da blir jo lyden utrolig kjedelig

Ved måling med radioshack og sinustoner har jeg en jevn frekvenskurve med et lite avvik av en 3 db dropp på 40 Hz.

Ved å forlenge frontveggen litt, mener jeg å tru at jeg skal kunne få til litt mer klaring mot veggen fra venstre front. Og da vil jeg kunne få litt mer luft i systemet. Hittils har jeg bare kunnet bruke den "tunge" gardina som demping. Men senere vil jeg prøve å få til bedre refleksjonsdemping.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Trangt er ordet jeg også vil bruke.

Selv om venstre høyttaler står tett inntil sidevegg oppnår jeg Q-sound effekt i rommet og lydene er der de skal på spor hvor lyden skal komme fra et vist sted.

Å gå over fra 604 til 602 som fronter er da strengt tatt liten hensikt. Da blir jo lyden utrolig kjedelig

Ved måling med radioshack og sinustoner har jeg en jevn frekvenskurve med et lite avvik av en 3 db dropp på 40 Hz.

Ved å forlenge frontveggen litt, mener jeg å tru at jeg skal kunne få til litt mer klaring mot veggen fra venstre front. Og da vil jeg kunne få litt mer luft i systemet. Hittils har jeg bare kunnet bruke den "tunge" gardina som demping. Men senere vil jeg prøve å få til bedre refleksjonsdemping.

Ok, hva er det du ikke er fornøyd med og hva ønsker du å forbedre? Det at du har så mage basselementer i et så lite rom, vil jeg tro, bare en magefølelse, vil gi deg mange utfasninger av bass.

Husk det er viktig å lytte med ørene i tilegg til måleinstrumenter. En rett frekvenskurve er ikke nødvendigvis det alle liker. Meg inkludert.

At en HT står trangt vil jo kunne gi en dårlig pin pointing...

Har du prøvd 602 som fronter med subb kalibrert mot dem?

Hvor stor er avstanden din mellom diskantene på 604 og fra stereobek til hvor du sitter. en likesidet 3-kant er et godt utgangspunkt.

Akkustikk plater på 1st refleksjons punktene er ofte et godt tiltak, og i ditt tilfelle hvor du sitter klint inntill bakvegg, så vil diffusore kanskje vere veien din å gå. Dvs ta "bort" bakvegg.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja

Ok, hva er det du ikke er fornøyd med og hva ønsker du å forbedre? Det at du har så mage basselementer i et så lite rom, vil jeg tro, bare en magefølelse, vil gi deg mange utfasninger av bass.

Husk det er viktig å lytte med ørene i tilegg til måleinstrumenter. En rett frekvenskurve er ikke nødvendigvis det alle liker. Meg inkludert.

At en HT står trangt vil jo kunne gi en dårlig pin pointing...

Har du prøvd 602 som fronter med subb kalibrert mot dem?

Hvor stor er avstanden din mellom diskantene på 604 og fra stereobek til hvor du sitter. en likesidet 3-kant er et godt utgangspunkt.

Akkustikk plater på 1st refleksjons punktene er ofte et godt tiltak, og i ditt tilfelle hvor du sitter klint inntill bakvegg, så vil diffusore kanskje vere veien din å gå. Dvs ta "bort" bakvegg.
    Største problemet mitt er igrunn av sweetspot er dønn midt i sofaen. Og slik stuen er nå har jeg så lite sitteplass ved besøk. Derfor er håpet å kunne få:
    - litt større avstand mellom frontene
    - litt mer sitteplass
    - bedre lyd, men beholde trykket.
    - Bedre plass i stua (kommer av å bytte sofa og fjerne eksisterende sub.)

Har nå likesidet trekant mellom front og sweetspot.
    Alt er seff justert med romkorreksjon, gått etter å satt crossover til 80 Hz og alt satt til small. Slik at utfasingen som er nå er mest sannsynlig romrelatert. Da den ligger 40 Hz under crossover.

Hva tenkte du med diffusor? Sette den på bakveggen?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Prøve å ta bort bakvegg akkustisk sett. En snever sweetspot er nok noe du må leve med. Regner med at du har prøvd å vinkle HT slik at de aksen krysser bak deg?

Om du har en gain eller dupp under 40hz. Det klarer du å høre, mest sannsynlig så har du begge deler.

Last ned sinustoner fra nett og hør etter.

En Radioshak er vel ikke brukbar over 200hz etter hva jeg har forstått. Har du kalibrert den?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Jepp. Prøve å ta bort bakvegg akkustisk sett. En snever sweetspot er nok noe du må leve med. Regner med at du har prøvd å vinkle HT slik at de aksen krysser bak deg?

Om du har en gain eller dupp under 40hz. Det klarer du å høre, mest sannsynlig så har du begge deler.

Last ned sinustoner fra nett og hør etter.

En Radioshak er vel ikke brukbar over 200hz etter hva jeg har forstått. Har du kalibrert den?
    Får se om jeg kan undersøke litt med diffusor da. Hadde det bare vært ren demping ville det kunne gått bra, kanskje skjult dempingen med noen bilder. Men diffusor blir spennende å få med fruen på.

Har en jevn og god lyd ved avspilling av sinustoner. Både i subverden, overgangen til resten av høyttalere og i de øvre toner. har ikke kalibrert shacken på noen måte. Glemte å si det iste, men kjører bare fronter uten sub på musikk og alt etter kringlydprinsippet på film. Den droppen på 40 Hz har jeg vent meg til nå. Men håpet er jo at ved bygging av 2 små lukkede subber med SVS 12.2 og BASH500 i hver sub. Samt kanskje en AntiMode kan hjelpe til å fjerne denne droppen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tanker?

Heisan.

Noen som har noen tanker om det vil gjøre noen særlig endring hos meg ved å gjøre det som er nevnt i post 3?

Dette innebærer også bytting av Scrooge sin kasse til 2 mindre lukkede. Usikker på om disse skal stables oppå hverandre så nærme venstre vegg som mulig da dette er en yttervegg. eller om jeg skal ha en på hver side av stereobenken. Og om dette vil gjøre en stor forskjell.

Avstand til senter mellom fronter er nå litt over 2 meter.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men dette ser håpløst ut dersom du er låst med denne plasseringen. Jeg ville ha satset på hodetelefoner og hodetelefonforsterker.
    Diffusorer er ikke noe å bruke på så kort avstand.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oj da

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Beklager, men dette ser håpløst ut dersom du er låst med denne plasseringen. Jeg ville ha satset på hodetelefoner og hodetelefonforsterker.
    Diffusorer er ikke noe å bruke på så kort avstand.
    Det var jo et utrolig oppløftende innlegg.
    Får vel bare kjøpe inn en hel haug av headsett da. Og bygge om Emotivaen slik at den kan levere nok guffe til hvert sett.

Godt jeg har en litt annen løsningsorientert tilnærming til utfordringer. (Men må kanskje være det, siden jeg har valgt å bo i denne leiligheten.8) )

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo et utrolig oppløftende innlegg.
    Får vel bare kjøpe inn en hel haug av headsett da. Og bygge om Emotivaen slik at den kan levere nok guffe til hvert sett.

Godt jeg har en litt annen løsningsorientert tilnærming til utfordringer. (Men må kanskje være det, siden jeg har valgt å bo i denne leiligheten.8) )
    Skal jo være mulig få god lyd likevel, bare se på oppsettet mitt, har det trangt, sofa helt inntil bakvegg, og VM i trangt med frontene :P

Du har ikke mulgihet flytte på subben da? Var jo en helt GEDIGEN sub på det lille rommet :P

Hva med flytte sofan litt ut fra siden og subben helt inntil bakveggen i hjørnet, om du skjønner, blir det som et lite "bord" i hjørnet der. Vil du jo få litt drahjelp av hjørnet.

Endring!!! Eventuelt lytte subben på motsatt side i det andre hjørnet?
    Endring 2!!! Hvordan er trykket om du flytter sofaen litt lenger fram?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heisan

Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Skal jo være mulig få god lyd likevel, bare se på oppsettet mitt, har det trangt, sofa helt inntil bakvegg, og VM i trangt med frontene :P

Du har ikke mulgihet flytte på subben da? Var jo en helt GEDIGEN sub på det lille rommet :P

Hva med flytte sofan litt ut fra siden og subben helt inntil bakveggen i hjørnet, om du skjønner, blir det som et lite "bord" i hjørnet der. Vil du jo få litt drahjelp av hjørnet.

Endring!!! Eventuelt lytte subben på motsatt side i det andre hjørnet?
    Endring 2!!! Hvordan er trykket om du flytter sofaen litt lenger fram?
    Flytting av sub blir helst til front. Siden større sofa tar opp veggplassen på venstre vegg samt veggen der sofaen står nå. Men mener å tru det kan funke med 2 forran. Slik du har XTZene dine. Må kanskje bare få bygd dem så jeg får testet. Hva med å forlenge veggen bak høyre front. Vil dette hjelpe?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytting av sub blir helst til front. Siden større sofa tar opp veggplassen på venstre vegg samt veggen der sofaen står nå. Men mener å tru det kan funke med 2 forran. Slik du har XTZene dine. Må kanskje bare få bygd dem så jeg får testet. Hva med å forlenge veggen bak høyre front. Vil dette hjelpe?
    hjørner vil jo gi deg drahjelp, kan jo hende mye av energien forsvinner fra høyra fronten uti rommet bak, men blir da voldosmt drive bygge på veggen :P

Har du prøvd bruke balance funksjon på å høre forskjell mellom høyre og venstre?

På mitt oppsett så spiller høyre front best, og har dermed justert den ned noen db for å spille på samme nivå som den andre. Kan jo gi deg en liten pekepinn på hvordan veggen hjelper og hjelpe deg ta vurdering utifra hva du skal gjøre videre.

Subber i front er nok ikke dumt tror jeg. Du har bygget den subben selv eller? Var jo veldig fin da, men helt enorm :P Ser ut som en av disse Elemental design med 2x downfiring elementer. De er også helt Enorme :P

Men det er generelt frontene du syns du mangler trykk fra?

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe stativ høyttalere. Lettere å plassere, og trenger ikke så stor plass. Gjerne kjøpe seg en XTZ 10"? Det vil sikkert spille like gromt som det du har nå. Pga rom størrelsen din.

Men det er min anbefaling. Selv ville jeg gå for stativ HT, men nå som vi skal flytte. Beholder jeg disse.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tja

Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    hjørner vil jo gi deg drahjelp, kan jo hende mye av energien forsvinner fra høyra fronten uti rommet bak, men blir da voldosmt drive bygge på veggen :P

Har du prøvd bruke balance funksjon på å høre forskjell mellom høyre og venstre?

På mitt oppsett så spiller høyre front best, og har dermed justert den ned noen db for å spille på samme nivå som den andre. Kan jo gi deg en liten pekepinn på hvordan veggen hjelper og hjelpe deg ta vurdering utifra hva du skal gjøre videre.

Subber i front er nok ikke dumt tror jeg. Du har bygget den subben selv eller? Var jo veldig fin da, men helt enorm :P Ser ut som en av disse Elemental design med 2x downfiring elementer. De er også helt Enorme :P

Men det er generelt frontene du syns du mangler trykk fra?
    Etter at jeg fikk koblet på XPA-5en er jeg igrunnen fornøyd med trykket. Scrooge her på forumet bygget stubben for noen år siden. Og ja. Den leverer bra nok trykk den. Jeg bor i andre etasje, men vrenger sjelden mye opp på volumet.

Største problemet mitt er sitteplasser når familie og venner kommer på besøk. Er derfor jeg kunne tenke meg å bytte ut sofaen til en som tar opp plassen til stubben der den står nå. Håper også å kunne få et litt bredere sweetspot område. Selv om det kanskje blir litt vanskelig. Utvide veggen med litt reisverk og to ferdigmalte smartpanelplater tar da ikke så lang tid. Selv en som ikke er snekker bør da klare det på 1-2 timer.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm

Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Hva med å kjøpe stativ høyttalere. Lettere å plassere, og trenger ikke så stor plass. Gjerne kjøpe seg en XTZ 10"? Det vil sikkert spille like gromt som det du har nå. Pga rom størrelsen din.

Men det er min anbefaling. Selv ville jeg gå for stativ HT, men nå som vi skal flytte. Beholder jeg disse.
    Skjønner tanken, men nei. En 10" vil ikke spille samme som jeg har nå. Stativ høyttalere vil vel også slite litt med å få sweetspot bredere?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •