Tips til forbedring av stue - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, ja om du orker bygge dette så er det jo bare prøve, om det vil hjelpe mye er en annen sak.

Flytte sofa og anlegg helt på en annen vegg er utelukket?

Personlig ville jeg nok flyttet hele anlegget på en av kortsidene i rommet, altså der hvor subben står nå, eller på motsatt side. Men det ødelegger kanskje alt sammen med tanke på møbler og hyller og diverse.

Ser ikke motsatt vegg av subben, er om det bare er en tom vegg der kan jo det funke? B are flytte hyllene og diverse dit.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Det var jo et utrolig oppløftende innlegg.
    Får vel bare kjøpe inn en hel haug av headsett da. Og bygge om Emotivaen slik at den kan levere nok guffe til hvert sett.

Godt jeg har en litt annen løsningsorientert tilnærming til utfordringer. (Men må kanskje være det, siden jeg har valgt å bo i denne leiligheten.8) )
    Det er et ærlig svar. Og hva annet skal man si når du sier du ikke kan flytte anlegget og har kort avstand mellom to vegger? Dette blir bare aldri spesielt bra. Du vil få masse tidlige refleksjoner slik anlegget er plassert nå, mye stående bølger og du har i tillegg høyttalere som sprer mye. Hodetelefoner vil gi deg mye mye bedre lyd.

Har du kunnet plassert anlegget mot kortveggen og byttet til høyttalere med kontrollert spredning, så kunne du fått god lyd. Slik det er nå, vil det bli et kompromiss som er så stort at du bare får utnyttet en liten prosentandel av potensialet.
    Og nevne hodetelefoner her er IMO meget løsningsorientert hvis det er best lyd du er ute etter.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er et ærlig svar. Og hva annet skal man si når du sier du ikke kan flytte anlegget og har kort avstand mellom to vegger? Dette blir bare aldri spesielt bra. Du vil få masse tidlige refleksjoner slik anlegget er plassert nå, mye stående bølger og du har i tillegg høyttalere som sprer mye. Hodetelefoner vil gi deg mye mye bedre lyd.

Har du kunnet plassert anlegget mot kortveggen og byttet til høyttalere med kontrollert spredning, så kunne du fått god lyd. Slik det er nå, vil det bli et kompromiss som er så stort at du bare får utnyttet en liten prosentandel av potensialet.
    Og nevne hodetelefoner her er IMO meget løsningsorientert hvis det er best lyd du er ute etter.
    hehe skjønner jo forsåvidt fustrasjonen til trådstarter når man har brukt mye penger på anlegg, også er det beste alternativet bruke headphones :P

Tror jeg hadde blitt rimelig nedfor om jeg måtte brukt headphones i stua mi bare for å få god lyd, men er jo ingen tvil om at headphones til en 10 lapper gir deg svinebra lyd og er i tillegg behagelig ha på.
    For min del hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få god lyd ut av anlegget, hadde snudd opp ned på stua om jeg måtte :P Uaktuelt for min del sitte med headphones.

PS! Er jo i tillegg null brag rights over headphones :P

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaja

Skjønner hva du sier, men får vel bare ta til takke med det rommet jeg har og gjøre det beste ut av det. Selvfølgelig ville et dedikert rom vært mye bedre, hvor jeg har mulighet til å bruke anlegget mitt slik det er ment. Men nå er det jo slik at jeg har bare en stue å bruke til dette. Så får bare prøve meg frem så mye jeg kan.

Synes det bare var fryktelig lite nyanser i tolkning av hva som er bra og ikke. Siden jeg får noen refleksjoner jeg ikke får bort og en noen Db dropp i lyden på 40 HZ kan jeg da fortsatt kunne nyte en film og litt musikk slik det er. Og ved å gjøre om litt kan fortsatt jeg, i lytteposisjon, få god lyd. Og allikevel ha plass til litt fler folk i stua. Slik at besøk også kan få litt lyd.

Bruker noen ganger dette hvis jeg skal ha lyd uten å bråke for nabo eller andre rundt meg: DENON AH-D1100 Hodetelefon | Hi-Fi Klubben

Og trives med headsettlyd. Men ville da aldri giddi å hatt dem på under en film. Lyd er for meg ikke bare noe som høres, men også kjennes. Samt at surroundeffekt også gir et ekstra løft når ejg ser filmer.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sympati er fint :)

Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    hehe skjønner jo forsåvidt fustrasjonen til trådstarter når man har brukt mye penger på anlegg, også er det beste alternativet bruke headphones :P

Tror jeg hadde blitt rimelig nedfor om jeg måtte brukt headphones i stua mi bare for å få god lyd, men er jo ingen tvil om at headphones til en 10 lapper gir deg svinebra lyd og er i tillegg behagelig ha på.
    For min del hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få god lyd ut av anlegget, hadde snudd opp ned på stua om jeg måtte :P Uaktuelt for min del sitte med headphones.

PS! Er jo i tillegg null brag rights over headphones :P
    Vurderer nå om jeg skal prøve ut å rette frontrekka mot den ene kortveggen. Ulempen med dette blir at jeg får et vindu der TVen skal stå. Men dette går kanskje å fikse med å ha gardina igjen. Den er rimelig lystett. Men mister da litt utsikt ut av stua. Prøve å flytte litt på det. Så kan jeg se an litt.

Fordelen med å flytte litt på det, blir bedre plassering av fronter mot sidevegger og bedre mulighet for oppsett av bakhøyttalere. Går til og med an å ha 7 kanalslyd ved bytte, noe jeg ikke har mulighet til nå. Får se. Sofa skal jo også byttes. Og denne må ha en viss avstand til ovnen som står på andre kortvegg.

Men takk for innspill folkens

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sånn kanskje

Dette kan da gå ser det ut til. Kan til og med dempe litt refleksjon hvis jeg kan leve med å ha en gardin forran stuevinduet.

Vedlegg 81205

Kanskje fruen blir enig også, hvis jeg får til noen gide argument om hvorfor det må stå den veien. Noen tips?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser mye bedre ut. Nå få du symmetri med frontene. Begge får lik avstand til sideveggene. I tillegg vil ikke lyden gå som ping-pong mellom frontvegg og bakvegg i samme grad siden avstanden er lengre med slik plassering. Og dersom du kan sitte et stykke utifra bakveggen, vil du redusere plagsomme refleksjoner derfra.

Med denne plasseringen skal du konsentrere deg om å dempe førsterefleksjonene fra sideveggene, gulvet (tykt ullteppe) og taket.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser mye bedre ut. Nå få du symmetri med frontene. Begge får lik avstand til sideveggene. I tillegg vil ikke lyden gå som ping-pong mellom frontvegg og bakvegg i samme grad siden avstanden er lengre med slik plassering. Og dersom du kan sitte et stykke utifra bakveggen, vil du redusere plagsomme refleksjoner derfra.

Med denne plasseringen skal du konsentrere deg om å dempe førsterefleksjonene fra sideveggene, gulvet (tykt ullteppe) og taket.
    +1

Dette så ut som en mye bedre løsning

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •