Diffusor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Diffusor

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diffusor

Jeg ser at flere skriver om diffusor greier i byggetrådene sine. Jeg lurer på hva en diffusor egentlig gjør.

Er en diffusor det samme som en lydmatte?

takker for svar.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Enkelt forklar "sprer" en diffusor lydbølgene slik at lyden blir mindre rombestemt. Resultatet av godt implementert diffusjon (som er vanskelig å få til, bare så det er sagt...) er en følelse av at rommet en sitter i er større enn det egentlig er.

Lydmatter brukes for å absorbere lyd, som blir noe helt annet igjen. I de lavere frekvensregistre fungerer diffusjon dårlig, og der må en ofte ty til absorbsjon for å kvitte seg med resonans og annen boomy bassgjengivelse.

En kombinasjon av absorbsjon og diffusjon er dermed det som gir det beste resultatet, der du gjerne bruker absorbsjon mot førsterefleksjonen (der lydbølgene treffer vegg og tak først), og dernest diffusjon rundt lytteposisjonen.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er interessert i å dempe bass gjengivelsen i rommet. Jeg får som du skriver en "boomy" bass.

Har et teit rom hvor høyttalerne er skilt av en døråpning.

NOen tips?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    er interessert i å dempe bass gjengivelsen i rommet. Jeg får som du skriver en "boomy" bass.

Har et teit rom hvor høyttalerne er skilt av en døråpning.

NOen tips?
    Bilder, samt noen plantegninger av rommet ditt med hvor HT, sub og sweetspot er plassert med mål, hadde vært til stor hjelp om du vil ha noen gode tips fra folk her inne

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    will do. noen som har noen anbefalinger ifht tegneprogram. sitter på en mac

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    will do. noen som har noen anbefalinger ifht tegneprogram. sitter på en mac
    trenger ikke være noe avansert, paint fra windows fungerer bare så vi får en liten oversikt over hvordan alt ser ut.

Har de ikke noe lignende paint på mac?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har skjønt er diffusorer beregnet på å minske effekten av at det rommet du sitter i reflekterer lyden (reflektor). Dette er gjerne kun den harde flaten. En absorbent er der igjen noe som absorberer energien. Ikke klarer jeg helt å skille mellom de to sistnevnte.

Kan tenkes at en er til frekvensgang og at en annen er til utstråling, men de har jo effekter som konvergerer akkurat der.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stue

har fått laget en sketch av stuen min.

Litt forklaring:
    Stuen er 4.25m lang og 4m bred. (høyttalerne står på bredveggen). Høyde på tak er 2.57meter.

Lang firkant til høyre er bokhyller. Små firkanter er høyttalere. siste er stereobenk.

Bakveggen er vinduer.

Har altså ingen sub i oppsettet.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en dør der hvor høyre frontht står? Kan jo hende det påvirker lyden i negativ forstand.

Hvordan er plasseringen av HT fra bakvegg? (langt unna, eller nærme)

Har du noen form for program som kan kjøre freq sweep mellom 20-200hz, kan du se om det hjelper stå litt nærmere tven? (altså om du hadde flyttet sofaen litt lenger fram)

Ved å kjøre slike sweeper kan du forsåvidt gå rundt i rommet ditt og finne ut hvor du har problemer, og hvor det er bedre

Room Equalizer Wizard har dette innebygd og er gratis.

Noen bilder hadde også kunne hjulpet oss hjelpe deg

Har du mulighet til å ommøblere?

En sub ville jo uten tvil hjulpet på skape litt mer trykk. Men SA på sitt beste kan spille veldig bra, med en god og fyldig snert i bassen, har vært på messer og blitt imponert over lyden

Du kjører kun HIFI oppsett sant? Altså stereo med stereoforsterker? Så ingen RK.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører kun stereo ja.

Den høyre høyttaleren har ikke dør ved siden av seg. Åpent rett inn til kjøkkenet. Den høyre høyttaleren står 7 cm fra veggen. Den venstre høyttaleren står 14 cm fra veggen.

Føler at bassen er mer flyktig på venstre høyttaler.

har sett på Room Equalizer Wizard. forstår ikke helt hvordan det funker. skal jeg koble pcen til anlegget? Og gå rundt med den?

Kan dessverre ikke ommøblere. Sofaen er for lang til å passe noe annet sted i leiligheten.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører kun stereo ja.

Den høyre høyttaleren har ikke dør ved siden av seg. Åpent rett inn til kjøkkenet. Den høyre høyttaleren står 7 cm fra veggen. Den venstre høyttaleren står 14 cm fra veggen.

Føler at bassen er mer flyktig på venstre høyttaler.

har sett på Room Equalizer Wizard. forstår ikke helt hvordan det funker. skal jeg koble pcen til anlegget? Og gå rundt med den?

Kan dessverre ikke ommøblere. Sofaen er for lang til å passe noe annet sted i leiligheten.
    Ok skjønner, da er vi hvertfall fort nedi en del begrensninger og det er jo et steg nærmere. Skulle fått timc til å tittet på denne tråden også, han er utrolig flink til å analysere rom til folk via nettet

REW må kobles til pcen ja, om du bare skal kjøre sinus sweip så er det samme hvordan det kobles til Men om det blir litt for vanskelig så kan du jo prøve bruke en sang med litt bass i, og gå litt rundt i rommet

Tror plassering vil hjelpe en del her, av både sofa og fronter, i tillegg så kan det hende den åpne døren lager problemer at en del av energien forsvinner fra rommet. Prøv dra fronter litt lenger fram og tilbake, samme med sofa (kan forsåvidt bare gå litt nærmere selv, slipper du dra sofan frem og tilbake).

Finnes jo forskjellige "regler" i plassering av HT.

Ta en titt på disse:
    SoundStage! Audio Hell - A Free Ride: Speaker Placement Part 1 (11/2001)
    RealTraps - How To Set Up a Room

To gode artikler som kan hjelpe deg nærmere bedre lyd med tanke på plassering

Siden du har de begrensingene du har så er det ikke andre tiltak du kan gjøre en å flytte sweetspot og flytte HT, (fram og bak) det neste blir å lage akustiske tiltak ved hjelp av absorbenter eller diffusorer.

Har du mulighet til å putte en stor plate eller noe foran den åpne døren? se hvordan det påvirker lyden?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser jeg har tenkt litt feil her :P Har tenkt at du ikke har noe respons i sweetspot jeg, men ser jo nå at problemet ditt er "boomy" bass.

Det vil jo si at bassen din henger igjen for mye i rommet, så du må jobbe med etterklangen/ekko. Prøv kun flytt litt på ht fremover, se om det blir bedre, og ikke tenk på sofaen.

Hvis ikke vil jo absorbenter hjelpe deg her, gjerne bassfeller også. Her er det litt opp til deg selv hva du har lyst til å henge opp, kanskje du har en dame i huset også som ikke godtar store absorbenter på veggene :P

Finnes mange fine løsninger på bassfeller/absorbenter Bare lete litt rundt på forumet her Og går fint ann å lage selv også

Andre ting som kan hjelpe er feks, teppe på gulvet, gardiner, store bilder på veggene kan kanskje hjelpe litt.

Jeg bor i et betongbygg, og slet med boomy bass, ble mye bedre etter at jeg fikk inn sofa, teppe, og noen bilder på veggene, samt noen gardiner, jeg har ingen andre ordentlige akustiske tiltak, men merker at det ikke er perfekt enda.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. bassen henger liksom igjen i rommet og vasser over resten av musikken.
    Skal prøve å ordne på denne måten:
    1. flytte rundt på høyttalerne
    2. Sand i høyttalerne.
    3. absorbent/bassfelle

Takker for all hjelp her.
    skal rapportere resultater underveis.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du mener sand under HT? I en slags høytalerstand. Vet ikke om jeg ville fylt ht med sand, selvom det hadde funket, med tanke på gjensalg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    du mener sand under HT? I en slags høytalerstand. Vet ikke om jeg ville fylt ht med sand, selvom det hadde funket, med tanke på gjensalg
    Det er rom i basen på høyttalerne laget for å fylle med sand. Lest meg frem til at det skal kunne hjelpe SA høyttalere ganske mye.

Jeg har lurt på salg av høyttalerne. Hvor mye kan en selge SA1550 for i dag?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha, da skjønner jeg, det kan sikkert hjelpe de veldig mye.

Halv pris av det du kjøpte de for kanskje, i tillegg må du jo se på de andre modellene som er på markedet nå, er det store tilbud på de så må du ta med det i betraktningen.

Feks mine klipsch kan jeg ikke selge for halv pris nå, siden elkjop har sykt tilbud på de akkurat nå, men om jeg venter til de ikke har det llenger kan jeg selge de for halv pris igjen

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har flyttet høyttalerne lenger fra veggen med veldig god effekt.
    Nå gjenstår bare sanden så håper jeg at litt av problemet er løst. Ingen grunn til å selge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •