Hjemme hos Hybris: Prosjekt Minihjemmekino - Oppdaterte Målingpost #50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Hjemme hos Hybris: Prosjekt Minihjemmekino - Oppdaterte Målingpost #50

Første post vil holdes oppdatert med utstyrsliste / evt annen info. Sist oppdatert: 29.desember 2012

Oppdatering: Dette prosjektet er inntil videre lagt på is

Jeg har nylig kjøpt meg hus, og det blir nå lyd i to rom i stedenfor ett. I stuen blir det nå primærfokus på stereo og et litt renere oppsett, mens det i tillegg kommer til å bli et dedikert hjemmekinorom.

Det blir sikkert en tråd om hvert oppsett etterhvert, men denne tråden vil omhandle hjemmekinorommet. Huset har en kjeller som kanskje vil huse en hjemmekino på litt lengre sikt, men i første omgang er det en av soverommene i andre etasje som får rollen som kinorom.

Rommet er ikke spesielt stort, ca 10-12 kvm tenker jeg, og halve rommet har skråtak.

Planen så langt er i første omgang å gjenbruke endel eksisterende utstyr som ligger og slenger i stue og bod. Siden rommet er såpass lite behøver jeg ikke ekstreme høyttalere. Dermed trenger jeg heller ikke ekstremt stor TV, da avstanden mellom sitteposisjon og TV blir ganske kort.

Tanken er også å leke litt med akustikk og demping, og det vil bli utført målinger underveis slik at man kan se hvilken effekt de forskjellige tiltakene har.

Prosjektet vil nok pågå en stund da det er mye som har pri foran hjemmekino når man akkurat har flyttet inn, men jeg håper å ha en fungerende kino v1.0 i løpet av høsten.

UTSTYRSLISTE

Surroundforsterker: Pioneer SC-LX81
    Fronthøyttalere: B&W DM1600
    Senterhøyttaler: B&W VM1
    Bakhøyttalere: B&W VM1
    Romperistere: 2stk Tactile Sound
    Sub: 2stk Epik Legend (2x12" per sub)
    TV: Philips 55PFL7606 55" LED Tv.
    Kilder: Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Server i tilstøtende rom.

Kommentarer og spørsmål underveis er naturligvis bare hyggelig!
    --
    Thorbjørn

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med mitt nåværende rom på ca 9 kvm. Jeg sitter under 2 meter fra TV-en, men kunne glatt gått fra 50" til 65".
    Ellers kan jeg si at et relativt tykt teppe på gulvet gjorde underverker i det lille rommet, samt demping i førsterefleksjon på sideveggene. Det begynner vel nesten å bli en klisjé i disse dager, men det gjorde underverker på lyden i et så lite rom. Romperistere bør være et must, jeg har selv to stk 15" montert i sofaen drevet av en XTZ sub amp. Subwoofer tror jeg ikke du slipper unna, men med romperister etc, trenger du ikke allverdens.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Min erfaring med mitt nåværende rom på ca 9 kvm. Jeg sitter under 2 meter fra TV-en, men kunne glatt gått fra 50" til 65".
    Ellers kan jeg si at et relativt tykt teppe på gulvet gjorde underverker i det lille rommet, samt demping i førsterefleksjon på sideveggene. Det begynner vel nesten å bli en klisjé i disse dager, men det gjorde underverker på lyden i et så lite rom. Romperistere bør være et must, jeg har selv to stk 15" montert i sofaen drevet av en XTZ sub amp. Subwoofer tror jeg ikke du slipper unna, men med romperister etc, trenger du ikke allverdens.
    Ja, jeg ser for meg et tykt teppe på gulvet, molton sceneteppe i frontvegg (bak høyttalerne og TVen, også for å dempe lys) - så får vi se hva som er mulig på sideveggen (er vindu på den ene siden og dør på den andre, men ikke sikkert disse treffer førsterefleksjonene).

Ser også for meg et stort bilde på veggen bak sofaen som kan være av typen som har akustiske egenskaper.

Hva gjelder TV-størrelse så mistenker jeg at vi havner på min nåværende 42" Panasonic i første omgang, men som kinorom flest så kommer det vel noen oppgraderinger etterhvert
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok mye moro i vente her fremover ja!
    Alltid spennende med nye rom,og hvordan ting fungerer der!
    Så det blir kun stereo oppsett i stua nå da eller?

Blir spennende å følge med på fremover:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Du har nok mye moro i vente her fremover ja!
    Alltid spennende med nye rom,og hvordan ting fungerer der!
    Så det blir kun stereo oppsett i stua nå da eller?

Blir spennende å følge med på fremover:-D
    Det blir antageligvis bare stereo i stuen ja. Litt usikker på om jeg fortsatt skal ha en surroundreceiver med tanke på mulighet for HDMI-switching og slikt.

Kanskje jeg skal prøve en sånn harman kardon forsterker med romkorreksjon og subutganger? HK990 eller hva den heter. Den som lever får se.

Stueprosjektet blir nok i så fall en egen tråd
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W DM1600 heter visst fronthøyttalerne jeg tenkte å bruke i første runde. De er ikke nye, men spiller faktisk svært godt. Har hatt de i sikkert 10-15 år.

Her er litt info:
    http://assets.bowers-wilkins.co.uk/m...e_l2_w0_h0.pdf

De har samme diskant som 801 hadde i sin tid, og er en matrixkonstruksjon. De spiller ganske høyt og med grei pondus også, når de får nok effekt tilført. Og rommet er jo ikke så stort.

De ligner til forveksling på B&W 602 størrelsesmessig, men spiller vesentlig bedre.

--
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, semi vintage - I like, Thorbjørn.
    Blir litt i samme gate som mitt rom.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik ser rommet ut før prosjektet starter.. :)

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Ah, semi vintage - I like, Thorbjørn.
    Blir litt i samme gate som mitt rom.
    Hehe, ja - jeg tviler på at jeg klarer å matche innredningen din du, men vi får nå se. Rommet skal kunne fungere som gjesterom også, men jeg har fått mer eller mindre frie tøyler så lenge det er plass til sovesofaen. Sovesofa med to stk romperistere montert, vel og merke.

EDIT: Kanskje jeg skal la tapeten sitte på én vegg for å sikre den rette retro-feelingen?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt å følge.

Syns absolutt du skal beholde tapeten på den ene veggen. Den er jo helt "inn" nå....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Spennende prosjekt å følge.

Syns absolutt du skal beholde tapeten på den ene veggen. Den er jo helt "inn" nå....
    Hehe - Eneste er at jeg tror dama er i malerbutikken as we speak for å kjøpe inn maling i en eller annen blåtone, den går neppe så bra til tapeten. Men vi får se hva det blir til
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering, da har jeg besluttet å gå for min eksisterende Pioneer SC-LX81 som forsterker til hjemmekinorommet i første omgang.

Hva gjelder rommet blir det en gråaktig farge på begge sidevegger og foran, mens en gammel, litt retroaktig blomstertapet får bli på bakveggen.

Veggen foran (bak fronthøyttalerne) vil antageligvis dekkes av scenemolton, og bak denne kommer jeg til å foreta et eller annet akustisk lurium, muligens akustikkplater med endel rom bak for å få tatt også noe lavere frekvenser.

Prosjektet har moderat lav prioritet i øyeblikket, men håper å få malt rommet så man kanskje kan få tatt noen prosjektbilder av det i løpet av sommeren. Det meste av utstyret er jo også allerede på plass.

Har nå også kjøpt ny sofa til stuen (kommer neste uke), som betyr at den gamle sofaen (med 2x romperistere) snart kan flyttes opp til kinorommet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli veldig bra. Til forveksling veldig likt mitt kinorom.

Forøvrig enig med AndreWerdenskrieg når det kommer til størelse på tv. Det kan neppe bli for stort. Har 55" selv, og kunne sikkert gått enda lenger opp.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Dette kan bli veldig bra. Til forveksling veldig likt mitt kinorom.

Forøvrig enig med AndreWerdenskrieg når det kommer ti størelse på tv. Det kan neppe bli for stort. Har 55" selv, og kunne sikkert gått enda lenger opp.

Geir Arne
    Dere har sikkert rett i det, men utrolig nok er det litt budsjett å ta høyde for underveis her også, og jeg har jo nå både stereorom i stua (som også skal ha en TV) og hjemmekinorom å ta høyde for, så det ble plutselig dobbelt opp med alt utstyr.

Men det blir nok hvertfall én ny TV i løpet av høsten, så får vi se om den får æren av å stå i stua eller i hjemmekinorommet.

I stuen er det nemlig 6.5 meter fra sitteposisjon til TV, så der er det også et visst behov for størrelse på TVen. I hjemmekinorommet blir det nok ikke mer enn 3 eller noe sånt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thx!

Små drypp med oppdateringer her, men i dag lokaliserte jeg et THX-skilt som jeg kjøpte på ebay for mange år siden i et lyst øyeblikk - i håp om at jeg en gang skulle få et eget rom jeg kunne bruke som hjemmekino. Jeg hadde rotet det bort, men jeg visste det var et eller annet sted. Etter litt graving i gamle pappesker dukket det opp

Det skal henges opp på veggen eller døren i hjemmekinorommet etter oppussing.

Plan fremover: Tanken er å forsøke å male rommet denne uken.

THX skiltet:
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Små drypp med oppdateringer her, men i dag lokaliserte jeg et THX-skilt som jeg kjøpte på ebay for mange år siden i et lyst øyeblikk - i håp om at jeg en gang skulle få et eget rom jeg kunne bruke som hjemmekino. Jeg hadde rotet det bort, men jeg visste det var et eller annet sted. Etter litt graving i gamle pappesker dukket det opp

Det skal henges opp på veggen eller døren i hjemmekinorommet etter oppussing.

Plan fremover: Tanken er å forsøke å male rommet denne uken.

THX skiltet:
    NICE :-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg strevd og malt, og hengt opp mitt kjære THX-skilt, og etterhvert som prosjektet skrider frem er det vel også på tide å øke kvaliteten på bildene fra prosjektet litt. Så nå er det slutt på mobilkamera og kun kamera på stativ med skikkelig lys som gjelder.

Liten smakebit fra veggfarge og dør med skilt, synes veggfargen ble veldig hyggelig. Middels lys på dagtid, og mørk og fin når lyset i rommet er dempet. Spotter fra taket belyser THX-skiltet

--
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVA.....MALT? Over den flotte tapeten?

Du er gal. :P

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kan forsikre deg om at det så bedre ut når det ble malt.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne
    +100000000000000000000000000000

En ENORM tragedie, Thorbjørn

Ellers ser både fargevalg og malerjobben veldig bra ut. Også skilting. Men for sistnevnte; står skiltet på innsiden av døren inn til hjemmekinoen? Der skal det vel stå en diskret belyst lampe med "exit" på....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    +100000000000000000000000000000

En ENORM tragedie, Thorbjørn

Ellers ser både fargevalg og malerjobben veldig bra ut. Også skilting. Men for sistnevnte; står skiltet på innsiden av døren inn til hjemmekinoen? Der skal det vel stå en diskret belyst lampe med "exit" på....
    Hehe, bra du likte fargen da hvertfall. Det ble på innsiden ja. Vurderte begge deler, men synes det var artigere å ha det inne for den rette stemningen når man faktisk sitter inne i hjemmekinoen.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •