Hjemme hos Hybris: Prosjekt Minihjemmekino - Oppdaterte Målingpost #50 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Inspirert av målingene fra BEF og hans monsterkino så måtte jeg opp og pirke litt på hjemmekinorommet. Ble litt forfjamset over å se at han faktisk kjørte på med +15dB i bassen. Jeg går ofte i fella med å sette det opp i overkant nøytralt når jeg setter opp til kino, har gjort det samme i tidligere oppsett. Låter stramt og nøytralt, men skal man være ærlig så blir det jo litt blodfattig. Og det er jo litt kjedelig når man har to Epik Legend.

Så etter litt pusling så ble det både betraktelig mer dypbass, og faktisk en jevnere kurve også. (Fortsatt langt fra +15dB som BEF har da men, det ble for voldsomt for meg ) Satt på Fast Five etterpå og holdt på å falle av sofaen. Kongefornøyd med subbene!

Se der ja - dette ble jo virkelig bra !
    Kjekt å høre at du er fornøyd med subene:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skjønner ikke hvor jeg fikk tallet 28 fra mente post 50. Men uten glatting altså.

Ellers har jeg samme opplevelse som bUlk og deg. En rett kurve ser fint ut på papiret, men det låter kjedelig og tamt. Derfor bruker jeg målinger opp til 500 Hz for å se hvordan bunnen henger sammen et godt stykke etter at subene ruller av.
    Jepp, samme her. Måler gjerne opp mot 1000-2000hz også, men ønsker ikke å legge ut disse fra dbmåleren da jeg vet de ikke er 100% nøyaktige, men duger fint til sammenligning slik du beskriver. Men skal forsøke å få ut fullrangemålinger i løpet av dagen også.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Da har jeg EEEENDELIG fått ut fingeren og tatt bilder av ferdig frontvegg også (har jo bare hatt det oppe et halvt år.. ) Ikke verdens vakreste oppsett sikkert, men det ser ganske kult ut i virkeligheten, med subbene som "høyttalerstativ" under høyttalerne, og rommet er så lite at både tv og anlegg fyller hele veggen og ser relativt massivt ut når man sitter i sofaen.

Har fått meg noen små "kinobord" til brus og godteri ved sofaen også.

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Målinger med EMM-6

Da har jeg skrudd litt til, pluss målt med EMM-6 (kalibrert mikrofon), viser seg at Radioshackmåleren viser litt for lavt i bånn, så nå begynner det virkelig å se bra ut i bunn.

Her er rødt fra i høst, orange fra i går, og grønt målt med EMM-6 i dag

Og her er fullrangemåling (1/3 smoothing), har skrudd ned bassen 2dB etter denne målingen, ellers er dette slik oppsettet er nå:
    --
    Thorbjørn

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ut til å være skikkelig moro. Har du en måling hvor du måler noen dB opp i spl(95-100dB) . Gjør store utslag i mitt rom. Ligger ofte rundt 95-100dB å hører på musikk, så prøvde å gjøre kurven best på dette volumet. Er først da en vegg jeg satt opp begynner å jobbe ser det ut til..
    Ser du har Epik, er du fornøyd? Var ikke helt fornøyd med mine med engang, men etter å ha spilt på dem et halvt års tid er jeg veldig fornøyd. Skulle bare hatt noen dB til fra 20Hz og ned mot 10, men det går jo med noe annet ettervert som kan supplere i bunnen. Oppover er det blitt veldig bra.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Dette ser jo ut til å være skikkelig moro. Har du en måling hvor du måler noen dB opp i spl(95-100dB) . Gjør store utslag i mitt rom. Ligger ofte rundt 95-100dB å hører på musikk, så prøvde å gjøre kurven best på dette volumet. Er først da en vegg jeg satt opp begynner å jobbe ser det ut til..
    Ser du har Epik, er du fornøyd? Var ikke helt fornøyd med mine med engang, men etter å ha spilt på dem et halvt års tid er jeg veldig fornøyd. Skulle bare hatt noen dB til fra 20Hz og ned mot 10, men det går jo med noe annet ettervert som kan supplere i bunnen. Oppover er det blitt veldig bra.
    Er veldig fornøyd med Epikene ja, de spiller rent og pent og har masse overskudd i mitt lille rom.

Har ikke testet å måle ved høyere volum - men tror sjelden jeg spiller så høyt uansett. Jeg spiller nok vanligvis et par hakk under "kinovolum". Angående 20hz og nedover så har jeg to stk Tactile Transducers (Transducers | Clark Synthesis) i sofaen, så det er ikke totalt sett noe mangel på dypbass og fysisk bass.
    --
    Thorbjørn

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så veldig pent ut det her grafene er noe jeg ikke er helt stø på, men notert meg i mange tråder at du vet hva du prater om. Kan jeg forresten spørre hvor du kjøpte de små snertne bordene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Så veldig pent ut det her grafene er noe jeg ikke er helt stø på, men notert meg i mange tråder at du vet hva du prater om. Kan jeg forresten spørre hvor du kjøpte de små snertne bordene?
    Hehe, takk for det. Det er jo ikke rare greiene sammenlignet med BEF og Atle og co, men det låter nå bra. Har akkurat sett "The Thing" nå, og skvatt godt i sofaen ved et par tilfeller..

De små bordene er rett og slett kjøpt hos IKEA. Klarer ikke å finne de igjen på nettsidene deres nå, så litt usikker på om de fortsatt er tilgjengelig.
    --
    Thorbjørn

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for det. Det er jo ikke rare greiene sammenlignet med BEF og Atle og co, men det låter nå bra. Har akkurat sett "The Thing" nå, og skvatt godt i sofaen ved et par tilfeller..

De små bordene er rett og slett kjøpt hos IKEA. Klarer ikke å finne de igjen på nettsidene deres nå, så litt usikker på om de fortsatt er tilgjengelig.
    Hehe, ikke alle som har såpass heftige saker. Men jeg måtte" innom" stua di, og der står det noen knallfine B&W:-D
    Har selv cm8 og vurderer parre de med en lx receiver som jeg så du hadde kjøpt, eller en onkyo 809. Vi får sjå hva det blir..

Takker, ser det er noe som heter stockholm der, men de var i svart eller hvit. Får kikke litt rundt, kjekke sånne småbord

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker, ser det er noe som heter stockholm der, men de var i svart eller hvit. Får kikke litt rundt, kjekke sånne småbord
    Ja, det er de. Stockholm - de har de i svart (du kan velge farge under der):
    IKEA STOCKHOLM Bord - hvit/gyllenbrun - IKEA

EDIT: Aha, du var kanskje ute etter en annen farge. De er hvertfall svarte de bordene jeg har.
    --
    Thorbjørn

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er de. Stockholm - de har de i svart (du kan velge farge under der):
    IKEA STOCKHOLM Bord - hvit/gyllenbrun - IKEA

EDIT: Aha, du var kanskje ute etter en annen farge. De er hvertfall svarte de bordene jeg har.
    Jøss, på bildet ser de ut som forniklet metall, siden bordflaten ser ut til å få en slags speiling effekt. Vet ikke helt om det er øynene, bildet eller whisky'n i glasset som lurer meg, men kanskje en god kombinasjon

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, på bildet ser de ut som forniklet metall, siden bordflaten ser ut til å få en slags speiling effekt. Vet ikke helt om det er øynene, bildet eller whisky'n i glasset som lurer meg, men kanskje en god kombinasjon
    Bordplaten er av glass (gjennomsiktig), så den reflekterer jo endel ja. Men selve bordet er altså svart.
    --
    Thorbjørn

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •