Kino i kjellerstue (nye bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
  1. #1
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Kino i kjellerstue (nye bilder)

    Hei,

    vi har nettopp flyttet inn i et rekkehus (med naboer på begge sider), hvor vi tenkte å bruke kjellerstuen til hjemmekino blant annet.

    I dag er veggene isolert med 5cm isolasjon på horisontale stendere, rett på muren, med stående panel som jeg holder på å rive:




    Uploaded with ImageShack.us

    Vi river veggene for å sette inn smartpanel istedet samt større vinduer mtp rømningsvei.

    Når vi først var i gang med denne prosessen tenkte jeg at det var greit å isolere veggene noe ekstra:



    Uploaded with ImageShack.us

    Hvordan bør jeg gjøre denne jobben for å lydisolere best mulig? Som man ser på bildet har jeg en pipe og brannmur i det ene hjørnet, så vil jo tro at det beste hadde vært å dele kjellerstuen i to slik at kinoen ble helt isolert. Men det er altså ikke et alternativ foreløpig

    Det jeg har blitt tipset om nå er:

    Nytt stålstenderverk som står 1cm ut fra eksisterende stenderverk, med 5cm Rockwool lydplater. Deretter 1 lag gips, før vi avslutter med smartpanel/MDF.

    Men har det egentlig noe for seg å sette veggen ut fra eksisterende vegg, bruke stålstendere osv? Siden lyden uansett vil gå gjennom brannmur/pipe..

    Vil det være like greit å skru opp vertikale stendere i tre, rett på det eksisterende stenderverket? (fortsatt med lydplater+gips+mdf)

    Er ikke så fingerferdig selv, så tenkte å hyre noen til å gjøre jobben. Noen som kan tippe ca hvor lang tid en snekker vil bruke på en slik jobb?

  2. #2
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lydisolering blir (som mye annet ) bedre jo grundigere man går til verks.
    Halvveis lydisolering av ett rom har lite for seg.

    Ser ut som ett rekkehus av noe eldre dato.
    Hvis din og naboens pipe står side om side er lydisolering du planlegger så godt som bortkastet.

    Vet du hva gulvet består av?
    Om det er furuplank lagt på bjelkelag over krypkjeller vil mye av lyden gå inn til nabo her.
    Er det støpt plate under furugulvet er det meget bedre!

    Siden du ikke får ta hele rommet grunnet pipen og trappen, ville jeg ikke gått lenger enn å lekte ut 5 eller 7 cm + isolasjon og ett lag gips eller mdf.

  3. #3
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rekkehuset er fra 1971.

    Naboen sier at "kjelleren er som en bunkers", så tror det skal være ganske tett der i utgangspunktet - men tenkte som så at når vi først skulle ha nye vinduer og nytt panel var det greit å isolere ekstra.

    Vet ikke hva som er under furuplanken nei..

    Ok, skal jeg bare da bygge på eksisterende stenderverk? Ingen vits altså å sette opp "ny vegg" med noen cm avstand fra gammel vegg? Og vil det ikke være vits å bruke både gips og MDF? Har jo en nabo på andre siden også, så det vil jo hverfall hjelpe den veien tenker jeg?

  4. #4
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slip
    Rekkehuset er fra 1971.

    Naboen sier at "kjelleren er som en bunkers", så tror det skal være ganske tett der i utgangspunktet - men tenkte som så at når vi først skulle ha nye vinduer og nytt panel var det greit å isolere ekstra.

    Vet ikke hva som er under furuplanken nei..

    Ok, skal jeg bare da bygge på eksisterende stenderverk? Ingen vits altså å sette opp "ny vegg" med noen cm avstand fra gammel vegg? Og vil det ikke være vits å bruke både gips og MDF? Har jo en nabo på andre siden også, så det vil jo hverfall hjelpe den veien tenker jeg?
    Riv eksisterende vegg helt inn til murvegg, så setter du opp en ny 3" vegg 1-2 cm fra mur. Isoler med vanlig flexi-a rockwool og kle med 1 lag gips eller mdf.

    Du kan selvfølgelig bruke både gips og mdf, men jeg tror ikke du oppnår så dramatisk mye bedre lydisolering enn med bare 1 lag gips/mdf.

    Tegningen din viser en åpen kjellerløsning med pipe på ene siden og en trapp på den andre. Er trappen i ett eget rom eller er den åpen?

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette har jeg som tømrer gjort i et vertikaltdelt hus med stort hell med tanke på lyddemping. Der ble det montert lekter direkte på brannmuren mellom boenhetene.

    Stendre opp veggen loddrett cc 600mm med 30mm eller 48mm lekter. Isoler med 30mm eller 50mm Rockwoll markplater (Isolajonsmatter med høy stivhet og tetthet). Kapp markplatene så nøye som mulig mellom stendrene. Feilskjæring og hulrom skummes med skumpistol eller dyttes med rockwoolkapp. Monter 2 lag gips å fug godt alle kanter på begge lag med vanlig akryl. Skru gipsen rimelig tett, ca 15cm mellom hver skrue, spesielt 2. laget. Er denne veggen under terenget, eller mot naboen som også har kjeller, ikke bruk plast, la konstruksjonen få puste. Til slutt monterer du MDF smartpanelen oppå alt etterpå. Et tips er å kjøpe ferdigmalt smartpanel så slipper du kosten og arbeidet med grunning om du skal ha andre fager enn det smartpanelen kommer i.

    Lydveggen burde jo gå helt over rommet. Men har forstått det slik at piper kun kan pusses å helst skal være åpne med tanke på å kunne oppdage sprekkdannelser å kunne avdekke farlige avgasser. Fåreslår her å lage en isolert plate som kan være lett avtakbar, eller drite i reglen å isolere rett over som heltklart vil bli det beste.

    En håndtverker vil vel bruke ca 2.5-3 dager på noe slikt, litt avhengig av tilkomst med plater osv. Bruk heller litt ekstra penger å finn en håndtverker som er nøye og forstår prinsippet med lyddemping.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

  6. #6
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Riv eksisterende vegg helt inn til murvegg, så setter du opp en ny 3" vegg 1-2 cm fra mur. Isoler med vanlig flexi-a rockwool og kle med 1 lag gips eller mdf.

    Du kan selvfølgelig bruke både gips og mdf, men jeg tror ikke du oppnår så dramatisk mye bedre lydisolering enn med bare 1 lag gips/mdf.

    Tegningen din viser en åpen kjellerløsning med pipe på ene siden og en trapp på den andre. Er trappen i ett eget rom eller er den åpen?
    Hadde håpet å slippe å rive hele veggen..

    Ja, trappen er åpen.. Så er klar over at mye lyd vil forplante seg opp i resten av huset, men det får bli til å leve med, vi ser som oftest film sammen. Blir det seinere for ille, så kan jeg vurdere å sette opp en dør inn til selve kjellerstuen, men vil da fortsatt ha pipe-problemet.

  7. #7
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Dette har jeg som tømrer gjort i et vertikaltdelt hus med stort hell med tanke på lyddemping. Der ble det montert lekter direkte på brannmuren mellom boenhetene.

    Stendre opp veggen loddrett cc 600mm med 30mm eller 48mm lekter. Isoler med 30mm eller 50mm Rockwoll markplater (Isolajonsmatter med høy stivhet og tetthet). Kapp markplatene så nøye som mulig mellom stendrene. Feilskjæring og hulrom skummes med skumpistol eller dyttes med rockwoolkapp. Monter 2 lag gips å fug godt alle kanter på begge lag med vanlig akryl. Skru gipsen rimelig tett, ca 15cm mellom hver skrue, spesielt 2. laget. Er denne veggen under terenget, eller mot naboen som også har kjeller, ikke bruk plast, la konstruksjonen få puste. Til slutt monterer du MDF smartpanelen oppå alt etterpå. Et tips er å kjøpe ferdigmalt smartpanel så slipper du kosten og arbeidet med grunning om du skal ha andre fager enn det smartpanelen kommer i.

    Lydveggen burde jo gå helt over rommet. Men har forstått det slik at piper kun kan pusses å helst skal være åpne med tanke på å kunne oppdage sprekkdannelser å kunne avdekke farlige avgasser. Fåreslår her å lage en isolert plate som kan være lett avtakbar, eller drite i reglen å isolere rett over som heltklart vil bli det beste.

    En håndtverker vil vel bruke ca 2.5-3 dager på noe slikt, litt avhengig av tilkomst med plater osv. Bruk heller litt ekstra penger å finn en håndtverker som er nøye og forstår prinsippet med lyddemping.
    Takk for tips Når du sier stendre opp veggen loddrett, mener du da å skru nye stendere rett på det gamle stenderverket? Eller ha mellomrom mellom gammelt og nytt?

    Edit: Burde jeg bruke trestendere eller stålstendere?

  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ned med alt gammelt, strendre opp med nytt som borres rett i betongvegg.

    Noe av det viktigste ved lydisolering er ingen hulrom, å minst 2 la gips, evt flere om ønskelig. Å der lydvegg møter annen vegg, gulv eller tak skal det fuges, ingen gjennomgående sprekker.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

  9. #9
    Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Ned med alt gammelt, strendre opp med nytt som borres rett i betongvegg.
    Jeg er ingen snekker, men er ikke helt enig i den der.
    Er det ikke bedre og feste de nye stenderene i gulv og tak, 1-2 cm unna veggen som skal lydisoleres, dette for at lyd skal ha enda mindre sjanse til og kunne forplante seg. Ellers isoleres som normal med 2 lag gips, hvor første laget må sparkles for og unngå luftlommer i deler av veggen og eventuelt legge AVshop.no / Greenglue Lydisoleringmasse Pail (bøtte) 18,9l mellom om man ønsker et bedre resultat?


    Et spennende rom du har her slip. håper vi andre her får bli med litt på prosjektet. Bilder er alltid moro

  10. #10
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke for å kuppe tråden men har ett spørsmål angående pipe, sidne det ble nevnt her.
    Vil lyden følge pipa opp i neste etasje veldig godt? Har kjøpt hus med mulighet for kinorom og her er det pipe i ene hjørne og opp til stua over.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

    http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

  11. #11
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Ikke for å kuppe tråden men har ett spørsmål angående pipe, sidne det ble nevnt her.
    Vil lyden følge pipa opp i neste etasje veldig godt? Har kjøpt hus med mulighet for kinorom og her er det pipe i ene hjørne og opp til stua over.

    Det korte svaret er: ja.

    Det (litt) lenger svaret er: mengden lyd som lekker opp kommer an på hvilken type pipe/ildsted det er og om den er pusset/belagt med skifer el.l.

  12. #12
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Det korte svaret er: ja.

    Det (litt) lenger svaret er: mengden lyd som lekker opp kommer an på hvilken type pipe/ildsted det er og om den er pusset/belagt med skifer el.l.
    Svarte....Har ikke flyttet inn enda så jeg er ikke helt sikker på hvordan pipe det er. Vet bare at den er kledt med murstein. Noen som husker hvor langt unna ei pipe man kan ha en vegg eller lignende?
    Denne er jo uansett bare en liten del av veggen og kommer til å være på motsatt side av hva subben kommer til å være om det ha noen betydning.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

    http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

  13. #13
    Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Svarte....Har ikke flyttet inn enda så jeg er ikke helt sikker på hvordan pipe det er. Vet bare at den er kledt med murstein. Noen som husker hvor langt unna ei pipe man kan ha en vegg eller lignende?
    Denne er jo uansett bare en liten del av veggen og kommer til å være på motsatt side av hva subben kommer til å være om det ha noen betydning.
    er pipa av leca kan du bygge inn til den mener jeg.

  14. #14
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, da får vi sastse på den er av leca. Overtar huset i midten av august ca så da får jeg se nærmere etter da.Takk for innspill så lenge!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

    http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

  15. #15
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Et spennende rom du har her slip. håper vi andre her får bli med litt på prosjektet. Bilder er alltid moro
    Takk for det, blir hvertfall spennende å se hvordan resultatet blir til slutt

    Tror jeg har bestemt meg for å la eksisterende stenderverk stå, og lage ny isolert vegg av stålstendere 1 cm fra den gamle, så blir det gips + smartpanel. Og masse akryl i hjørner og sprekker.

    Har 2 uker på å få jobben gjort, og det blir da kun kveldsjobbing. Har ikke fått tak i noen håndverkere til å gjøre jobben, så da blir det prøv og lær-metoden

    Nå er jeg hvertfall ferdig med å rive vekk gammelt panel, så skal jeg få lagt noen rør til HDMI, nettverk og høyttalerkabler.

  16. #16
    Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    lykke til, men hvorfor så kort tid på deg?

  17. #17
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi venter barn om under 1 mnd Så vi hadde lyst å få kjellerstua ferdig før ting skjer, og har derfor bestilt sofa++ som leveres om 2 uker.. (Ble bestilt for en stund siden)

    Greit å ha litt press på seg, nå må det jo bare bli ferdig

  18. #18
    Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja men det høres bra ut. lykke til når storken kommer innom

  19. #19
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En byggmester jeg har snakket en del med, sier at man ALLTID skal ha mellomrom mellom murvegger og innervegger. Dette for at murveggene skal kunne puste.

    Jeg ville fjernet all det gamle stenderverket, noe som ikke vil være veldig mye mer jobb enn å sette opp ny vegg innenfor eksisterende vegger.

    Riv alt, sett opp nye vegger, gjerne med 2x4 slik at du får stive vegger (bra med tanke på lydisolasjon). Isoler med 10cm normal isolasjon, kle deretter med gips, eller gips huntonitt. Jeg ville uansett benyttet minimum 2 lag totalt sett. Uten at jeg har sett dokumentasjon for det, anbefales det gjerne å benytte forskjellige platematerialer med forskjellige egenskaper for maksimal lydisolasjon. Pass på å fuge skikkelig, og påse at alle plater blir lagt i forband slik at du ikke får skjøter over hverandre.

  20. #20
    Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Det korte svaret er: ja.

    Det (litt) lenger svaret er: mengden lyd som lekker opp kommer an på hvilken type pipe/ildsted det er og om den er pusset/belagt med skifer el.l.

    Henger meg på med et spørsmål her:
    Jeg driver i disse dager og bygger om kjellerstua til kino.
    Har en pipe bak til høyre i rommet,det er kun feieluke på denne.
    Vil pipen føre mye lyd opp til stuen selv om den er "tett" nede i kino'n??
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •