Kino i kjellerstue (nye bilder) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    ja men det høres bra ut. lykke til når storken kommer innom
    Takk

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    En byggmester jeg har snakket en del med, sier at man ALLTID skal ha mellomrom mellom murvegger og innervegger. Dette for at murveggene skal kunne puste.

Jeg ville fjernet all det gamle stenderverket, noe som ikke vil være veldig mye mer jobb enn å sette opp ny vegg innenfor eksisterende vegger.

Riv alt, sett opp nye vegger, gjerne med 2x4 slik at du får stive vegger (bra med tanke på lydisolasjon). Isoler med 10cm normal isolasjon, kle deretter med gips, eller gips huntonitt. Jeg ville uansett benyttet minimum 2 lag totalt sett. Uten at jeg har sett dokumentasjon for det, anbefales det gjerne å benytte forskjellige platematerialer med forskjellige egenskaper for maksimal lydisolasjon. Pass på å fuge skikkelig, og påse at alle plater blir lagt i forband slik at du ikke får skjøter over hverandre.
    Trenger de å puste så veldig når dette stort sett dreier seg om vegg mot nabo, ikke yttervegg? 4 meter av veggen er yttervegg, men her er det ny drenering på utsiden, og knusktørr murvegg på innsiden.

Skal uansett vurderes, får se hva jeg bestemmer meg for

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slip
    Takk

Trenger de å puste så veldig når dette stort sett dreier seg om vegg mot nabo, ikke yttervegg? 4 meter av veggen er yttervegg, men her er det ny drenering på utsiden, og knusktørr murvegg på innsiden.

Skal uansett vurderes, får se hva jeg bestemmer meg for
    Husk at muren kan trekke noe fuktighet opp fra grunnen osgå. Det er ikke gitt at muren er 100% selv om det er innervegg, og sansynligheten for fukt er liten. Du bør i det minste la et være 1cm eller så, mellom mur og nye vegger (dersom det blir nye vegger).

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, nå er det mye frem og tilbake på meg her.

Hvordan vil det bli hvis jeg dropper ny vegg, men lar den gamle stå. Og istedet legger på 2 lag med gips, før smartpanelen? Det må da hjelpe noe... Tanker?

Kjellerstuen er ikke mer enn ca 4 meter bred, og har kommet til å tenke på at det er dumt å miste alt for mye av bredden, hvis pipa i hjørnet uansett vil føre til at endel lyd strømmer igjennom.

Isåfall: Bør jeg bytte eksisterende isolasjon til noe med bedre dempende egenskaper, eller er det det samme?
    Og burde jeg sette opp noen vertikale bjelker så jeg har bedre skrufeste til gipsen?

Slik ser det ut nå:

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en smart ting å gjøre kan jo være og sette ned et anlegg, sette på musikk i det volumet du kunne tenke deg å se film å gå til naboen og spørre hvor mye de hører. om de ikke hører stort av musikken, er det ikke så sikkert du trenger å gjøre så mye og dermed kan gjøre som du sier og bruke hva du alt har.

Det med lufting har jeg ikke peiling på, men det høres fornuftig ut i utgangspunktet, men om man bygger inntil muren eller litt i fra med luftighet i tankene vet jeg ikke om hjelper så mye, i og med man fyller med isolasjon for deretter og tette alt med fuger, så har man jo ikke mye lufting lenger. det får jo ikke puste om man tetter det helt om det er ute fra veggen eller ikke.
    Jeg ville flyttet det ut pga lydisolasjonen, tenkte i grunn aldri på det med fukt. Kan jo være noe og vurdere, ikke vet jeg.

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det såpass tomt der nede at alt vil vel høres lettere inn til naboen enn når jeg får møbler, teppe osv på plass. Men hadde jo gått an å prøve.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil jo uansett gi deg en ide.
    det var det første jeg gjorde i min kino, sette opp anlegget og sette det på full guffe. ringte på hos naboen og spurte om de hørte noe. Så her kan jeg spille for fult døgnet rundt... De hørte ikke noe

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for å lekte ut den gamle veggen med cc60 lekter, for å ha ordentlig skrufeste til gips (Gamle vegg hadde bare 3 horisontale bjelker).

Hadde egentlig tenkt å hyre snekkere til å gjøre jobben, men det blir bare stress med det nå før termin. Så jeg dro og kjøpte 48x30 lekter og satte i gang. Har ikke gjort noe særlig snekring siden sløyden på skolen, så var spent på hvordan dette skulle gå, men går greit foreløpig:

La gummi mellom de gamle bjelkene og lektene for å prøve å minske lydgjennomgangen:

Planen nå er 2 lag gips så 1 lag smartpanel. Men bør jeg kjøpe 30mm lydmatter el. lignende å legge mellom lektene?

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går fremover, sakte men sikkert..

Har lagt 30mm Rockwool lydplater mellom lektene. Øverst i høyre hjørne kommer vannrør fra utekran som tidligere lå åpen inni veggen. Tenkte å få lagt denne (rør i rør) på utsiden av veggen i en kasse/bak en list, tanker om dette?

Halvferdig vegg, med rør til bakhøyttalere. Rør til HDMI ikke på plass enda (venter på kabel). Bør jeg feste rørene nede i lektene på noen måte? Eller holder det at de blir liggende løse mellom isolasjonslagene?

40 plater med gips bært ned.. Slit! Greit å ha de på plass så jeg kan begynne å skru så fort jeg er ferdig å isolere.

Green glue kjøpt inn for å ha mellom gipslagene. I taket har vi bestemt oss for å skru opp et enkelt lag med gips, mest for å få taket jevnt og fint. Legger Green glue på disse gipsplatene også.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå begynner det og ligne noe. Det med rørene kna jeg ikke hjelpe deg med. Lite erfaring der er jeg redd :???:

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det kommer seg!

Er det noen som har erfaring med Fresh lydfelleventiler? Evt anbefalinger?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen anbefalinger her, men en morsom tråd å følge. lykke til!

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Vil denne fugemassen fra Byggmax funke til å fuge sprekkene mellom gips og tak/gulv? Sto på pakken at den var egnet til det, men har lest så mye forskjellig om at man må ha en fugemasse som ikke blir for hard, tørker for fort osv..

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen med tanker ang. lydfelleventil eller akrylen?
    Rommet er nå ferdig lektet og isolert, klart for gipsing.

Vedlegg 81775

Frontvegg. Her skal lydventil (?) inn, pluss at jeg må finne på en løsning for vannrøret til utekrana som sees oppe i høyre hjørne.

Vedlegg 81776

Yttervegg. Litt frankenstein-ish foreløpig, men skal fjerne den øverste lekteraden under vinduet, og sette inn vinduer som er dobbelt så høye.

Vedlegg 81777

Bakvegg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående lydventil, så er jeg lite til hjelp, men akrylen må du nesten bare prøve. Vil tro det skal gå helt fint, men dersom det skulle bli enten sprekk eller knirk av den så er det jo bare å ta jobben med å gjøre det på nytt. Vil uansett tro at den gjør en såpass god jobb at det ikke er noe å bekymre seg over.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller ingen erfaring med akrylmassen, men når du gjør såpass grundig arbeid og bruker penger på mye gips og Greenglue, så synes jeg du burde safe med skikkelig akrylmasse. Jeg har brukt noe billiggreier (husker ikke butikk eller merke) enkelte mindre kritiske steder, og den sprekker etter hvert.

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Acryl

Kjøpte en hel kartong med denne acryl massen fra byggmax ikke noe å utsette på denne sålangt.. Den er lett å jobbe med.. og ser ikke ut til å sprekke opp eller bli for hard.. fuger alt jeg kommer over av "sprekker".. rommet skal bli lufttett foruten ventilasjon..
    Der luft kommer mellom, kommer også lyd imellom,,

Ser bra ut dette her Mer bilder.. Stå på..

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden sist oppdatering, det går saakte men sikkert fremover. Junior tar mye tid om dagene, og i tillegg tar ting som kjent mer tid når man gjør ting for første gang Men har hvertfall fått gjort endel siden sist:

Igang med første lag gips.. Godt å se veggene ta form!
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image005-jpg

Smurte på GG mellom gipslagene
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image002-jpg

2 lag gips på plass, fått på smartpanel og satt opp vegg inn til kjellerstua
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image003-jpg

Fjernet de 2 små vinduene og fikk satt inn "rømningsvinduer", da kan vi bruke kjellerstua som gjesterom. Ikke optimalt ifht lys og lyd, men vinduene er Nordan med "lydglass", så får vi se hvordan det blir
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image001-jpg

Så var det prosjekt gulv.. Fikk slipt hele gulvet for å fjerne gammel lakk osv, så var det igang med beisekosten. Vi ville ha en mørkere farge for å matche parketten i resten av huset.
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image006-jpg

Etter 1 strøk olje/beis og 2 strøk lakk. Pusset hele gulvet med 180-papir mellom lakkstrøkene for å ta vekk alle fibrene som reiste seg i treverket. Helt smooth nå
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image004-jpg

Endelig igang med listing!
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image007-jpg

Utforinger og listing rundt vinduene på plass. Også malt taket hvitt.
    Kino i kjellerstue (nye bilder)-image008-jpg

Neste prosjekt er taklister, dør og få satt inn Flexit Aero lydventil. Deretter blir det å få elektriker på plass, sååååå kan man endelig begynne å møblere og sette opp kino

Epson TW3600, Yamaha RX-V1067 og Kef KHT 3005 på vei inn

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut.

Titt gjerne innom min tråd:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ost-324-a.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette blir veldig fint.

Hva er planene dine fremover ?

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk

Planene nå er bare å få ting ferdig.. Listing i tak + ventil.. Pluss strøm.. Men sliter med å få tak i elektriker, prøvde å legge ut på mittanbud, men har ikke fått noen tilbakemeldinger. Prøvde å kontakte Romerike Elektro, men fikk ikke svar der heller. Får vel ta en ringerunde

Kursen ned til kjelleren er 10A, men ser i sikringsskapet at tversnittet på kabelen ned dit er 2.5 mm2.. Det vil vel si at jeg bør legge 2.5mm2 rundt i rommet, og dermed ha mulighet til å bytte sikring hvis jeg finner ut at det trengs?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •