Trenger råd ifm akustikk/lydisolering av mini-hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd ifm akustikk/lydisolering av mini-hjemmekino

Som trådtittel tilsier trenger jeg litt råd vedr. støydemping. Registrer at det foregår en heftig diskusjon på forum nå hva angår dette tema...

Rommet er rektangulært - mao 4 vegger.
    Mål: B 2.03 x L 3.36
    Ene langsiden er mur, mot nabo, resten er gipsvegger. Den gipsede langsiden har standard innerdør ut mot gang. Ingen vinduer.

Kommer antakelig til å legge teppeflis på gulv oppå nåværende vinylgulv.

På murveggen tenkte jeg i utg.pkt. å sette opp stenderverk, fyllt med glava og dobbel gipsplate til slutt. Dette vil tot. bygge ca. 10 cm, så da sitter jeg igjen med 1.93 m i bredden. På den ene kortveggen kommer 2 stk reclinere med projektor montert ovenfor (veggfestet). På andre kortveggen kommer naturlig nok da mediemøbel (sort Lack hylle), i full bredde (1.90), og lerret ovenfor (77 - 84"). Tror jeg går for rammespent 16:9 om budsjett tillater det.

Hva tror dere om dette?? Alternativt lurer jeg litt på å gå for en enklere løsning ifm av 2 stk store SUMOpix 4 cm støydempende lerreter. Fordelene med dette er at jeg sparer tid og arbeid, samt at jeg "sparer" 10 cm i bredden på rommet.

"Full pakke" vil være å kjøre glavaveggen, i tillegg til SUMOpix på andre langveggen. Men vet strengt tatt ikke om jeg har behov for det. For meg er det viktigste at naboen ikke sjeneres av lyden. Normale hensyn mtp lydnivå må man jo selvfølgelig ta uansett. Lydlekkasje ut mot gang er ikke så farlig..

Til å begynne med kommer jeg kun til å kjøre i stereo. Surround blir det nok etterhvert - har dog ikke behov for noe med ekstrem effekt mtp bruken og størrelsen på rommet.

Så blir det vel å male hele rommet i mørke farger - tar gjerne imot tips vedr. "anbefalt" maling også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Håper noen "kyndige" kan komme med noen kommentarer, råd/vink!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vært til stor hjelp med litt input her - noe usikker på hvordan jeg skal løse dette... Håper på respons!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Andy,

Jag har ganska nylig blivit färdig med mitt projekt och det har liknande former.

Jag valde att sätta upp innervägg.

I ditt fall, då du har ännu smalare än mig, hade jag nog byggt in högtalare i en vägg bakom lerret och använt ljudtransparent lerret. Effekten av en friställt vägg mot granne är formidabel, i vart fall blev det det hos mig. I stället för 2 lag gips tog jag ett lag gips och ett lag med smartpanel som har samma tjocklek.

Den mattaste målningen som finns (vad jag vet) är Lady Pure Color. Det är det endaste som duger menar jag och många andra.

Skall du lägga skjult kabling när du ändå håller på?

Här är en bild av mitt rum. Färgen i taket ljuger en del pga dålig kameraföring, men färgen i taket är faktist brukbart ljus till vanligt och väldigt mörk när jag ser på film.
    Väggar, tak och lister är alla med Lady Pure Color.

http://avforum.no/forum/attachments/...erretsmall.jpg

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk og lyddemping er vel i utgangspunktet to forskjellige ting. Naboen din vil ikke ha noen glede av at du henger opp sumopix-bilder eksempelvis.

Å lydisolere rommet er langt mer omfattende enn å dempe refleksjoner i rommet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag valde att sätta upp innervägg.

I ditt fall, då du har ännu smalare än mig, hade jag nog byggt in högtalare i en vägg bakom lerret och använt ljudtransparent lerret. Effekten av en friställt vägg mot granne är formidabel, i vart fall blev det det hos mig. I stället för 2 lag gips tog jag ett lag gips och ett lag med smartpanel som har samma tjocklek.

Den mattaste målningen som finns (vad jag vet) är Lady Pure Color. Det är det endaste som duger menar jag och många andra.

Skall du lägga skjult kabling när du ändå håller på?

Här är en bild av mitt rum. Färgen i taket ljuger en del pga dålig kameraföring, men färgen i taket är faktist brukbart ljus till vanligt och väldigt mörk när jag ser på film.
    Väggar, tak och lister är alla med Lady Pure Color.
    Takker for tipsene! Lady Pure Color er notert. Så forresten bra ut det fargevalget ditt med lyst i taket og mørkegrått (?) på veggene. Husker du fargekode/beskrivelse? Hva slags teppe har du brukt på gulvet? Heldekkende, eller teppefliser? Har du lydisolert noe i tak - eks. med Rockwool akustikkplater?

Skjult kabling har jeg ikke tenkt på. Muligens, om jeg setter opp den innerveggen mot naboen. Hvordan løste du det?

Å bygge inn høyttalere, og da anvende et lydtransparent rammespent lerret er en god idé, men det vil fordyre det hele ganske mye. I tillegg så er de fleste av disse rammene fra bredde 200 cm og oppover (iallefall av de jeg ser på AVshop) - hvilket blir for bredt.

Jeg kommer til å sette inn en sort Lack hylle fra IKEA som jeg har fra tidligere, og bruke den som mediemøbel i sin fulle bredde under lerret. Så da blir det nok i første omgang å plassere fronthøytt. i hvert sitt hjørne oppå benken - rett under lerret. Mulig det blir å gå for noen små, vegghengte satelitthøytt. på sikt.

Budsjettet blir på inntil 15.000,- Prosjektor og anlegg/kabling (har det jeg trenger der per nå) er da ikke medregnet i kalkulasjon under:

Innervegg (stenderverk, glavaplater, gips og smartpanel): ca. 3000,-
    10l interiørmaling: ca. 1000,-
    Teppe (flis): ca. 1500,-
    Div. hyller under/ved siden av vegghengt prosjektor: ca. 500,-

2 stk billigere reclinere: 4-5000,- (inkl. frakt)
    + rimeligste alternativ
    - ikke koppeholdere

ELLER Fence Audio 2 seter kinosofa til 5600,- (inkl. frakt) - ca. 189 bredde
    + for at den bygger lite bakover når fullt utslått
    + koppeholdere
    + fotskammel

ELLER 2 stk DS CineSeat Theatre til 6500,- (inkl. frakt) - ca. 180 bredde
    + bygger lite, setet slås opp når ikke i bruk
    + koppeholdere
    - ikke fotskammel

På sikt kunne det også vært kjekt med 1 stk MediaSeat m/cover til 3300,- (inkl. frakt). Kan benytte dette som kombinert bord/puff/sete 3.

Når det gjelder lerret trenger jeg råd! Har en projektor som er noen år, Panasonic PT-AE900E, men som jeg ikke kommer til å skifte ut med det første. Den er god nok til mitt bruk. I tillegg så ble hele innmaten skiftet for rett over 1 år siden (reklamasjonssak), samt pæren ble skiftet. Har gått få timer siden den gang, så teknisk sett er projektoren som "ny" å regne. Dog er den langt fra "State of the Art" idag...

Nok om det. Kommer til å sitte ca 3 m ifra lerret, så da må det bli i størrelse rundt 75 - 80". Bredden på lerret må være rundt maks 1.90. Hva bør jeg går for? Kom gjerne med forslag! Budsjett, inkl. mva/frakt, er på maks 3500,-.

Akustikk og lyddemping er vel i utgangspunktet to forskjellige ting. Naboen din vil ikke ha noen glede av at du henger opp sumopix-bilder eksempelvis.

Å lydisolere rommet er langt mer omfattende enn å dempe refleksjoner i rommet.
    Point taken. Da kaster jeg ikke bort penger på SumoPix lerreter i første omgang...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag skrev ned koderna i byggetråden tror jag.

Lady pure color går det en liter per 10 kvm per stryk (på smartpanel). Räkna med minst 2 stryk. Sånn ca 250-300 kronor per liter bör du räkna med.

Lerret: Köp det största du får plats med! Jag köpte överdrivet stort (100"), men gud så glad jag är att jag gjorde det. Du kommer säkert byta PJ om ett år eller så, och då väljer du PJ efter den storlek på lerret du har. Epson med sin kapasitet på zoom är suveräna i små rum.

Hur breda högtalare har du i front? Ställer du de fram lite grann så kan du ha bredare högtalare än om du har de kloss till väggen. Dessutom låter de bättre med lite luft bakom sig.

Min hylla är också Lack . Jag har lagt den ned, målat den mattsvart och skruvat på 4 st heavy duty hjul under.

Jag köpte också recliner och var på väg att köpa en till, men så kom kärringen med en kanonide. Köp en ektorp soffa så kan folk sova i den om det behövs. Dessutom är den otroligt absorberande för ljudet i rummet. Du får den brukt till under tusenlappen.

Jag har teppeflis från OBS! bygg. Helt ok kvalitet, väldigt enkel att lägga och luktar inte väldigt länge. Jag betalade 1700 för 13 kvadratmeter. Var det billigaste jag fann efter att ha letat länge.

Planen var att hänga upp en ram med isolation i taket för mer absorbering, men efter att teppefliset kom så behöver jag inte prioritera det.

Köp ett paket med 5cm glava eller Rockwool isoleringsplattor, gör ram av billigt granträ eller glattkant, klä med velur till 70 kronor för 10 meter hos Jysk och stifta som ett *******. Kom ihåg att vända på veluren då den är blank på framsidan, men matt på baksidan. För ca 700 totalt bör det täcka det värsta av absorbering i rummet.

Har du väldigt gott om strömuttag i väggarna? En standard hemmabio behöver i vart fall 8 punkter till utrustning fram, och en bak till PJ. Varje hörn bör gärna ha ett par punkter om du vill ha upp belysning eller kanske en sub eller sju vid väggen bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir antakelig USHER S-520 i front nå i starten (som jeg bruker i stereo oppsett idag). Små og greie å plassere i forhold til vegg i bakkant da bassuttak er i front på dem.

Mtp rommets størrelse, ca. 6.5 kvm, trenger jeg ikke all verdens med lyd. Er usikker på hva jeg skal gå for. Har tenkt to alternativ per nå:

Alt. 1: USHER S-520 i front (hvilket jeg allerede har) + DYNAVOICE C-4 EX Center /FX-4 EX bak-/hjørnehøytt. + FENCE AUDIO "under sofa sub". Må ha noe som er lite og plasseringsvennlig, hvilket dette er.

Alt. 2: Canton MOVIE 85 CX eller tilsvarende satelitt sys. Maks 5000,-

Andre forslag? Budsjett maks 5000,-

Tar gjerne imot tips til en rimelig og OK surr.forsterker også.

Hvor mange strømuttak jeg har tilgang på i rommet er jeg usikker på da jeg ikke har overtatt bolig enda...men er redd jeg må ty til en padde - eller to...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror folket?

Andre forslag? Budsjett maks 5000,-

Tar gjerne imot tips til en rimelig og OK surr.forsterker også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper forts. på noe input vedr. anlegg. Hva bør jeg gå for mtp et så stramt budsjett??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •