Dempeeffekt av to dører?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Dempeeffekt av to dører?

Er litt usikker på effekten av å sette inn to dører med ca 10cm luft imellom.
    Om dørene skal ta av 20db/stk blir vel ikke dette 40db totalt, men muligens 26db?(halvering av energien) Er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg litt på vei?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Er litt usikker på effekten av å sette inn to dører med ca 10cm luft imellom.
    Om dørene skal ta av 20db/stk blir vel ikke dette 40db totalt, men muligens 26db?(halvering av energien) Er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg litt på vei?
    Litt usikker på hvordan effekten blir her, tenkte på det samme selv. men jeg gikk for dør fra avshop, den demper 35db massiv sak

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Christian: Hvordan demper denne døren? Kommer det mye lyd ut igjennom denne? Håper å få bygd meg kinorom til høsten og hadde tenkt å satse på ei slik dør selv.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Litt usikker på hvordan effekten blir her, tenkte på det samme selv. men jeg gikk for dør fra avshop, den demper 35db massiv sak
    Vurderer også disse, men lurte litt på om en kompakt dør med et lag gips(eller spon) ville gjort samme nytten?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har og lurt op det same. Har ei dør som vert ståande rett bak fronthøgtalar eller sub. Har vurdert å berre fora og stiva av denna.

Men ser ut som ei lyddør er enklaste løysing.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt i en lyddempende dør inn til kinoen min, og den virker ok. Skulle i følge "manualen" dempe 35db.

Døren er massiv og har gummilister i karmen som for meg virker som det viktigste. Tror at du kommer et stykke med å lime på gummilister på vanlige dører også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltdør-sluse kan ha meget stor effekt lydisoleringsmessig. Jeg har en 35dB-dør mot kinoen, 40cm luft og en vanlig lett innedør ytterst. Jo større luftrom mellom dørene, jo bedre, selvsagt.

Det ser slik ut nedenfra:

Jeg har også "tapetsert" mellomrommet med akustikkplater...

En uhøytidelig måling er her:

(fra toppen: åpent / lettdør lukket / lyddør lukket / begge lukket)

Selv om målingene ikke er så vitenskapelig utført, bør forskjellen mellom bare lyddør og med luftrom og lettdør (de to nederste kurene) være åpenbar.

Følg punkt 52 på startsiden min for hvordan noe slikt kan bygges:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...nda-sorta.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er at døra kjem rett bak anlegget. Det er ei vanleg dør som svinger ut i naborommet no, men det ser ikkje fint ut.

Vurderer derfor å setta inn ei lyddør som svinger inn i lytterommet. Slik at den "går i eitt" med veggen. Problemet då er at eg må sannsynlegvis flytta litt på høgtalarar/sub når eg skal inn den døra. Svinger den andre vegen får eg jo eit "søkk" inn i vegge, slik at den ikkje ser homogen ut. Skal ha elektrisk lerret på samme veggen.

Lyddemping inn til naborommet er ikkje så viktig, men vil unngå klirring i dør osv i lytterommet.

Tips?

P.s. Beklagar viss eg lånte tråden for mykje...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Super(t) RuneW

Det var akkurat noe slikt jeg var utetter. Hvilke andre steder enn AV-forum kunne man finne slike opplysninger:-D

Komlo: Det går helt fint, vi er jo utetter noe av det samme her.
    Det med "søkk" tenker du da på hull i veggen frem til døra som da står flush med naborommet? Får du lager deg en dur ut mot nabo rommet og evnt en skyvedør med tight pasning, så får du noe bedre demping og fritt løp inn til kino. I tillegg får du ikke "søkk"...

Her kommer noen bilder av det jeg har fått gjort. Holder på med et helt hus:-?
    Håper på å få inn teppe og dør i neste uke. Dette blir mitt altfor hvite kino rom. Kino kommer i annen rekke, men skal ha inn litt senemolton og mørke akustikk plater.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var akkurat noe slikt jeg var utetter. Hvilke andre steder enn AV-forum kunne man finne slike opplysninger:-D

Det med "søkk" tenker du da på hull i veggen frem til døra som da står flush med naborommet? Får du lager deg en dur ut mot nabo rommet og evnt en skyvedør med tight pasning, så får du noe bedre demping og fritt løp inn til kino. I tillegg får du ikke "søkk"...

Håper på å få inn teppe og dør i neste uke. Dette blir mitt altfor hvite kino rom. Kino kommer i annen rekke, men skal ha inn litt senemolton og mørke akustikk plater.

Beklager at dette er veldig OT, men kan du ta et nærbilde at hvordan taklistene møtes i hjørnet mellom knevegg og frontvegg(skråtak-delen)? Jeg er usikker på hvordan jeg skal løse dette, iom at når man skråkapper enden på lista blir den "høyere" enn tilsvarende list på kneveggen.. Håper du forstår hva jeg mener. Legg gjerne inn bildet i tråden min, så jeg ikke ødelegger mer i denne tråden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he, nei det kan jeg ikke for her jeg jukset litt
    Jo da, bilde er lagt inn i din tråd.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt vanskeleg å forklara, men prøver. til venstre i den veggen eg skal ha utstyret mitt (anlegg, lerret osv) er det ei dør inn til eit annar rom (snekkerbod for tida). Eg må bruka heile veggen (inkl. døra) for å få plass, då det er berre ca. 3m bredde.

Den døra svinger ut av lytterommet og inn i dette naborommet, som jo er praktisk. Men då er det og veldeg tydeleg at det er ei dør der, og det er veldig vanskeleg å "kamuflera" heile veggen med døra som ei plan flate, slik eg ønskjer.

Snur eg om døra slik at den vert opna mot meg, inn i lytterommet, vert den enklare å "integrera"i veggen, slik at det ser fint ut. Men då kjem jo problemet med at utstyret mitt er i vegen.

så problemet er eigentleg å gjera mest mogleg ut av eit trangt og vanskeleg rom. Kan ikkje plata igjen døra, men vil heller ikkje ha ei sjenerande og bråkete dør der. Ei trapp i rommet gjer og at avstand til sweetspot blir kort, så utstyret må stå nært veggen.

Det ligg forresten bileter av "problemet" i tråden "god lyd i kjellarstove". (ein tråd med sørgeleg liten aktivitet)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har problemer med lyd lekkasje ut denne veien kan du jo sette inn en god skyvedør. Her er en link http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-ferdig-3.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyvedør var ingen dum ide! Målet er å få veggen, med døra, til å sjå mest mogleg ut som ein heil vegg.

P.s. Nokon som veit om det går an å få tak i smalare lyddører enn 1m?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Per Christian: Hvordan demper denne døren? Kommer det mye lyd ut igjennom denne? Håper å få bygd meg kinorom til høsten og hadde tenkt å satse på ei slik dør selv.
    Litt seint svar, men den demper ganske bra:-) har ikke fått testa skikkelig enda, da rommet ikke er ferdig enda:-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Skyvedør var ingen dum ide! Målet er å få veggen, med døra, til å sjå mest mogleg ut som ein heil vegg.

P.s. Nokon som veit om det går an å få tak i smalare lyddører enn 1m?
    Jeg har en 80cm dør inn til mitt kjøkken. De bruker vanlige dør blad.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døra eg har i kjellaren no er vel ikkje meir enn 60cm eller noko slikt brei. overkant av 80 med karmen trur eg. Hadde vert greit med same str...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den er ca 80cm med karm er det en 80cm dør. Lys åpning blir da ca70cm. Er 70cm dør om lys åpning er ca60cm.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Då har eg lært det Takk for hjelpa! Trur eg skal sjå meg om etter 80cm lyddør då...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •