Da var det endelig min tur å begynne på kinorom, kjøpte meg et nytt "brukt" hus i 2009 med ubrukt rom. Vi er en "liten" familie på 6, huset vårt er 3 etasjer og har en grunnflate på ca 140kvm. Rommet ligger i grunnetasjen og har blitt brukt som bod frem til nå, men som sagt; Nå blir det kinorom!
Se for øvrig vedlagt bilde - meget grovskissert.

Planen er å bygge rommet over tid når jeg har litt tid og penger "til overs" så jeg regner med det kan ta et års tid, men den som venter på noe godt....

Pr idag har jeg kun betong på gulv og to av veggene som vender ut, ellers er det trevegger - revet ned til stenderverk.
I taket er det revet slik at glava til etasjen over er synlig.
Strøm inn til rommet? Vel, det ligger et rør fra sikringsskap og inn til rommet ferdigtrukket med 2,5 kvadrat - tanken min var å trekke nye kabler og få trefaset strøm inn og splitte den inne i rommet, på denne måten vil jeg kunne få tre enfaser i rommet. Dette må selvfølgelig bli gjort av fagpersonell, men trekkingen gjør jeg selv.

Når det gjelder byggingen har jeg en god venn som er tømmermann (og har kinorom) samt en svigerfar som er tømmermann (pensjonist) og det er ganske heldig, for jeg er overhodet ikke kapabel til å bygge noe slikt som dette!!! Så der får jeg gode råd og kan låne verktøy!
Jeg påregner jo ikke at de skal hjelpe så altfor mye da de har et liv selv, men å ha kyndige personer å rådføre seg med er helt konge og står jeg fast er det jo greit å få en hjelpende hånd!
Jeg har brukt avforum i MANGE timer og lest diverse byggetråder for å få inspirasjon. Når det er sagt; Her inne er det mange personer som har SKIKKELIG peiling og har gjort seg utrolig flid, jeg er utrolig imponert over hva enkelte har fått til.

Jeg er spesielt imponert over dokumentasjonen til TOMRON, her har jeg hentet mye informasjon og "lessons learned", skikkelig bra gjort!

Så langt har jeg en del stikkord i hodet om hva jeg må gjøre i planleggingsfase;
Lydisolering i tak og vegger, lydbøyler, flytende gulv, lyddør, molton, strømkurs til forsterkeri, strømkurs til lys, ventilasjon og oppvarming, bassfeller, diffusjon, interiør, bilde(?), plassering av komponenter og pc samt trekking av rør.

Uten tvil skal det inn prosjektor (og tv innfelt i vegg).

Lyden har jeg allerede anskaffet det meste av allerede men det er jo alltid slik at vi skulle ha gjort en liten oppgradering eller tilsvarende :lol:

Forsterkeri;
Onkyo TX-NR 807
Emotiva XPA-2

Høytalere;
Klipsch RF-82 - Front
Klipsch RF-81 - Bak
Klipsch RC-62 - Senter
Klipsch RB-42 - Side
Klipsch RW-12D - Sub

Shuttle computer med oppgradert lydkort og skjermkort - optisk lyd og HDMI skjerm.

Lyse/altibox HD dekoder
Samsung DVD spiller - Vil ha Onkyo BD-SP808.
Samsung 37" Full HD tv. - Prosjektor ja... Benq W6500(?)

Nå skal det sies at jeg er ingen ekspert på hverken bygging, lyd eller bilde, men jeg er positiv og "gira" på dette!8)

Nå skal jeg på tre ukers ferie, men når jeg kommer tilbake starter jeg vel!
-kinorom-gif