Akustikplater litt hjelp på denne ukjente fronten..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikplater litt hjelp på denne ukjente fronten..?

Har da kommet på to måter eg tenker eg kan gjennomføre planen min.

Concept 1 er da det rimligeste, med det eg lurer på om er at concept 2 er det som gir best resultat når vi kommer til demping...? Platene skal henge på første refleksjon, 1 stk. bak hver høyttaler i frontene, og 4 stk. i tak.
    se vedlegg...

Platene kommer til å bli 600x1200x50 Rockwool lydplater/himlingsplater eller hva enn nå de heter igjen...

Håper det er noen smarte hoder der ute, som kan litt meir om dette eller meg...:wink:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luftrom bak vil fungere best. Noe bedre er å bruke 100 mm tykke plater rett på veggen. Eller enda bedre 100 mm med noe luftrom. Rockfon Industrial finnes i både 50, 75 og 100 mm selv om det ikke er oppgitt på nettsiden.

Har du planer om å dempe i bassen også, må du bruke tykkere saker.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal i gang med dette selv i nær framtid. Har bestilt Rockfon 50mm og satser på å bygge rammer som er en del tykkere slik at det blir noen cm med luft bak. Jeg har også kjøpt høyttalerstoff fra Biltema som jeg skal vurdere å trekke med hvis overflaten på selve platene ikke blir godkjent. Så var det bare å vente på at byggevarefirmaet greier å bestille, det er tydeligvis ikke så enkelt...

Neste steg blir DIY diffusorer a la BEF, og til slutt corner chunks. @ orso, er det hensiktsmessig med bassfeller i alle fire hjørner eller er det mer fornuftig å ta utgangpunkt i de to foran? Sub`ene står i frontrekka.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle hjørnene Muffinmann. Og gjerne fra gulv til tak. Har du bra avstand til bakveggen, så kan du la lage de i bakhjørnene med noe som reflekterer mellomtone og diskant. F.eks tykk plastikk.

Eller vil jeg foreslå 1D diffusorer framfor 2D/Skyline. 2D diffusorer er laget med tanke på store konsertsaler hvor man også ønsker å spre lyden i alle retninger. I et mindre rom kan det være mer negativt enn positivt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd. Det er vel muligens litt mer komplisert å lage slike diffusorer selv, så jeg har bokmerket denne.

Dessverre har jeg ikke mye avstand fra bakvegg selv om jeg har økt denne ved å flytte sitteposisjon fram noe. Jeg får også problemer med å lage bassfellene i hjørnene fra gulv til tak pga nødvendige kompromisser mtp høyttalerplassering, så løsningen blir nok å lage fra tak og så langt ned som mulig, eventuelt fortsette nedover bak høyttalerene med en mindre optimal utforming. Planen er å sette inn en antimode når dette er fullført.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Luftrom bak vil fungere best. Noe bedre er å bruke 100 mm tykke plater rett på veggen. Eller enda bedre 100 mm med noe luftrom. Rockfon Industrial finnes i både 50, 75 og 100 mm selv om det ikke er oppgitt på nettsiden.

Har du planer om å dempe i bassen også, må du bruke tykkere saker.
    Så eg kan bare kjøre på med 100mm rett på vegg... i stede for å ha 50mm + 50mm luftrom?
    Med 100mm rett på vegg slipper eg å kjøpe inn rammen til alt dette så sparer eg vell noen kroner+arbeid... Penger spart er penger tjent...

Om dette blir en hit så kommer eg bare til å kjøre på...! Men må bli ferdig før resten av familien kommer hjem:-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal i gang med dette selv i nær framtid. Har bestilt Rockfon 50mm og satser på å bygge rammer som er en del tykkere slik at det blir noen cm med luft bak. Jeg har også kjøpt høyttalerstoff fra Biltema som jeg skal vurdere å trekke med hvis overflaten på selve platene ikke blir godkjent. Så var det bare å vente på at byggevarefirmaet greier å bestille, det er tydeligvis ikke så enkelt...

Neste steg blir DIY diffusorer a la BEF, og til slutt corner chunks. @ orso, er det hensiktsmessig med bassfeller i alle fire hjørner eller er det mer fornuftig å ta utgangpunkt i de to foran? Sub`ene står i frontrekka.

Ser ut som samme prosjekt her.... Fikk du vite priser på platene??
    Stå på!!! kom med en tilbakemelding om du blir ferdig før meg...

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman

Hvor bestiller du fra? Jeg bestilte med Monter i Molde og fikk de rimelig kjapt (en uke). Det kostet ca 1100 for en pakke med 6 plater fra Rockwool (50 mm).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomse
    Så eg kan bare kjøre på med 100mm rett på vegg... i stede for å ha 50mm + 50mm luftrom?
    Med 100mm rett på vegg slipper eg å kjøpe inn rammen til alt dette så sparer eg vell noen kroner+arbeid... Penger spart er penger tjent...
    Tja, vil tro prisen er pr. pakke og ikke pr. plate. Hvis jeg ikke tar feil er det 3 plater i hver pakke ved 100mm tykkelse og 6 ved 50mm. Så må du vel uansett ha materialer til rammer, siden sidene på platen muligens bør forsegles.

Hvor bestiller du fra? Jeg bestilte med Monter i Molde og fikk de rimelig kjapt (en uke). Det kostet ca 1100 for en pakke med 6 plater fra Rockwool (50 mm).
    Bestiller på Monter i Averøy. I utgangspunktet var jeg ute etter Rocwool akustikkplater, og disse kostet 5-600 pr pakke. Etter noen dager kom det beskjed om at disse var utgåtte og er erstattet av Rockfon plater som koster det dobbelte.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vil tro prisen er pr. pakke og ikke pr. plate. Hvis jeg ikke tar feil er det 3 plater i hver pakke ved 100mm tykkelse og 6 ved 50mm. Så må du vel uansett ha materialer til rammer, siden sidene på platen muligens bør forsegles.

Bestiller på Monter i Averøy. I utgangspunktet var jeg ute etter Rocwool akustikkplater, og disse kostet 5-600 pr pakke. Etter noen dager kom det beskjed om at disse var utgåtte og er erstattet av Rockfon plater som koster det dobbelte.
    Stemmer det, den beskjeden fikk jeg også. Fikk Rockfon.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Muffinman]Tja, vil tro prisen er pr. pakke og ikke pr. plate. Hvis jeg ikke tar feil er det 3 plater i hver pakke ved 100mm tykkelse og 6 ved 50mm. Så må du vel uansett ha materialer til rammer, siden sidene på platen muligens bør forsegles.

Så... rammen må vi ha rundt uansett...? uhhh... Tenkte å spare inn noen kroner der... Men da går eg nok for 50mm plater og 21x95mm glattkant til ramme...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ta mitt ord for det, jeg har nemlig ikke sett disse Rockfon platene live enda. Rockwool akustikkplater var ihvertfall temmelig rufsete på sidene.

Uansett må man vel ha noe å feste platene i, og ramma kan jo brukes til det.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ta mitt ord for det, jeg har nemlig ikke sett disse Rockfon platene live enda. Rockwool akustikkplater var ihvertfall temmelig rufsete på sidene.

Uansett må man vel ha noe å feste platene i, og ramma kan jo brukes til det.
    Blir sikker bra til slutt! Skal innover byen imårå for å sjekke opp i hvor eg kan få tak i platene og beste prise...

Kinoen blir løftet opp til et nytt nivå med slikke plater, både å se på, og hva de kan gjøre med lyden...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan godt legge platene utenpå hverandre, d.v.s 5cm+5cm

5 cm vil ha god effekt på 1 refleksjonene, men man kan godt bruke mer for å stramme bassen, spesielt i taket.

Gjerne 120*180*10cm senket 10-20cm
    Dette ettersom den aksiale rom resonansen som begynner ved lysest frekvens vanligvis er i denne dimensjonen (resonans mellom tak gulv), og fordi dette tiltaket ikke tar bort noe gulvplass.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte akkurat en pakke med 50mm Rocofon Industrial Black og der er det 8 stk. i pakken. Forsiden er helt sort, selve innmaten i platene er gul og baksiden er gul/hvit. Sidene er helt rette, litt hårete og delvis sorte. Jeg kommer antageligvis bare til å spraye sidene med mattsvart lakk til å begynne med ihvertfall på de som skal i taket.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då trur eg bygger meg Plater som ser slikt ut...
    Litt bedre å komme heim til SketchUp... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene skal henge på første refleksjon, 1 stk. bak hver høyttaler i frontene, og 4 stk. i tak.
    bak høytalerene så vil det hovedsaklig være bass som treffer vegg som førsterefleksjon, denne refleksjonen skaper problemer i bass området (blir kalt SBIR) frekvensen som problemet er på kan justeres ved å flytte høytalerene, men det er flere parametere som tilsier god høytalerplassering enn å minske effekten av SBIR.

Man kan også sette høytalerene foran et vindu og få mindre forstyrrelse i bassområdet fra SBIR (vinduer har normalt dårligere lydisolasjon i bassområdet, endel av lyden går ut av rommet isteden for å bli reflektert og forårsake en sterk SBIR effekt)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrik Salvesen
    bak høytalerene så vil det hovedsaklig være bass som treffer vegg som førsterefleksjon, denne refleksjonen skaper problemer i bass området (blir kalt SBIR) frekvensen som problemet er på kan justeres ved å flytte høytalerene, men det er flere parametere som tilsier god høytalerplassering enn å minske effekten av SBIR.

Man kan også sette høytalerene foran et vindu og få mindre forstyrrelse i bassområdet fra SBIR (vinduer har normalt dårligere lydisolasjon i bassområdet, endel av lyden går ut av rommet isteden for å bli reflektert og forårsake en sterk SBIR effekt)
    Så eg kan bare flytte litt til på høttaleren å droppe platene bak...?
    Eller få opp platene og justere litt på front høyttaler plassering...?

Vinduer på samme niva som høyttalerene er det veldig lite av når kjelleren er ca 1,6 meter ned i bakken med 3 små vinduer høyt oppe på bak veggen...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7
    Kjøpte akkurat en pakke med 50mm Rocofon Industrial Black og der er det 8 stk. i pakken. Forsiden er helt sort, selve innmaten i platene er gul og baksiden er gul/hvit. Sidene er helt rette, litt hårete og delvis sorte. Jeg kommer antageligvis bare til å spraye sidene med mattsvart lakk til å begynne med ihvertfall på de som skal i taket.

Hvor kjøpte du platene? Få en liten tilbakemelding etter montering....:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller få opp platene og justere litt på høyttaler plasseringen...?
    Skal du ta SBIR så trenger du tykkere plater imo, er SBIR veldig lavt så trenger du veldig tykt lag med absorberende materiale, høytalerplassering har veldig mye å si, selv med akustikk tiltak.

Gode akustikk tiltak gjør høytaler plassering lettere, man man kan ta bort elementer som "maskerer" problem områder som har å gjøre med høytaler-plassering

Skal du dempe førsterefleksjon sidevegger så holder 5cm med noen cm luft bak (gjerne fem)
    10cm plate med 5+cm luft er fortsatt bedre, for å temme litt av bassen.

I tak så har jeg 10 cm senket 14cm, med en størrelse på 1.20*1.80

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •