Akustikplater litt hjelp på denne ukjente fronten..? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henrik Salvesen
    Skal du ta SBIR så trenger du tykkere plater imo, er SBIR veldig lavt så trenger du veldig tykt lag med absorberende materiale, høytalerplassering har veldig mye å si, selv med akustikk tiltak.

Gode akustikk tiltak gjør høytaler plassering lettere, man man kan ta bort elementer som "maskerer" problem områder som har å gjøre med høytaler-plassering

Skal du dempe førsterefleksjon sidevegger så holder 5cm med noen cm luft bak (gjerne fem)
    10cm plate med 5+cm luft er fortsatt bedre, for å temme litt av bassen.

I tak så har jeg 10 cm senket 14cm, med en størrelse på 1.20*1.80
    Takk for gode svar, får prøve meg litt fremover...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er platene i det minste kommet i hus. Alt som kunne gå galt gikk galt hos leverandøren, og det tok 6 uker...jeg ble rett og slett glemt hele tre ganger i tillegg til noe annet rusk.

Uansett, materialer til rammer og høyttalerstoff fra Biltema er også i hus. Kommer til å gå i gang med prosjektet så snart det roer seg litt på jobbfronten. Skulle jo være kosearbeid første delen av ferien dette :-/

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Da er platene i det minste kommet i hus. Alt som kunne gå galt gikk galt hos leverandøren, og det tok 6 uker...jeg ble rett og slett glemt hele tre ganger i tillegg til noe annet rusk.

Uansett, materialer til rammer og høyttalerstoff fra Biltema er også i hus. Kommer til å gå i gang med prosjektet så snart det roer seg litt på jobbfronten. Skulle jo være kosearbeid første delen av ferien dette :-/

Ja, dette er jo den bestejobben du kan gjøre i dette været vi har nå i norge...
    Mitt prosjekt har stoppet opp litt på grunn av arbeid... så det tar nok noen veker før eg er i gang igjen...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når både ramme og plate skal trekkes i høyttalerstoff er det ikke så viktig med den aller siste finishen på rammene - brukte en god time i kveld på å montere 8 plater i rammer. I morgen blir det å grovmale rammene sort slik at det ikke skinner igjennom høyttalerstoffet. Har fri neste uke, så jeg håper å bli ferdig da.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når både ramme og plate skal trekkes i høyttalerstoff er det ikke så viktig med den aller siste finishen på rammene - brukte en god time i kveld på å montere 8 plater i rammer. I morgen blir det å grovmale rammene sort slik at det ikke skinner igjennom høyttalerstoffet. Har fri neste uke, så jeg håper å bli ferdig da.

Godt noen får gjort noe på hjemmefronten!

Det er bare å komme med Info og bilder om du er giret på det! Kan være til stor hjelp på denne siden!:-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, er egentlig ikke så veldig giret på å legge ut noe her i offentligheten - men det finnes jo masse flotte guider med bilder ute på nett allerede da.

Det jeg gjør er å trekke hele skiten i stoff slik at ramma ikke blir synlig. Rammene er skrudd sammen med kun en skrue i hvert hjørne - og det virker faktisk solid nok. Siden jeg er så heldig å ha et dedikert rom er det ikke så nøye med waf, der er det sort som gjelder fra før. Heltrukne, sorte firkanter plassert rundtomkring passer dermed rett inn

Handlet kroker og lenke til å henge opp plater i taket i dag. Kan fikse noen bilder og linke dem til deg via pm når jeg kommer så langt hvis du ikke blir sjokkert av slurvete arbeid - jeg er nemlig ikke så nøye på det som ikke vises

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, er egentlig ikke så veldig giret på å legge ut noe her i offentligheten - men det finnes jo masse flotte guider med bilder ute på nett allerede da.

Det jeg gjør er å trekke hele skiten i stoff slik at ramma ikke blir synlig. Rammene er skrudd sammen med kun en skrue i hvert hjørne - og det virker faktisk solid nok. Siden jeg er så heldig å ha et dedikert rom er det ikke så nøye med waf, der er det sort som gjelder fra før. Heltrukne, sorte firkanter plassert rundtomkring passer dermed rett inn

Handlet kroker og lenke til å henge opp plater i taket i dag. Kan fikse noen bilder og linke dem til deg via pm når jeg kommer så langt hvis du ikke blir sjokkert av slurvete arbeid - jeg er nemlig ikke så nøye på det som ikke vises
    Når ramma skal bli trekket med stoff er det ikkje noen grunn til å bruke ekstre tid på å være nøyen:-D Å husk, så lenge du er fornøyd er det godt nok!

Høyttalerne i kjelleren står nok med en margin på 1-3 centimeter parallet iforhold til hotspotten :twisted: Er jo ingen andre som ser dette uten om meg, så lenge eg er fornøyd, er det godt nok:-D

Du skal ikkje føle noe press å legge ut info på nettet... Men det er alltid spennande å se hva andre får til i denne lille verden...8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reiste resten av familien av sted pÅ ferie i over 1 uke! Yeeesss!!!!!

Så då ble høyttalerne flyttet opp i stuen (Dynavoice M65EX), blir drevet av en 25-30 år gammel stereo forsterker (Pioneer stereo amplifier SA-740), og nå kan musikken komme for fullt i dette huset uten at noen heime kommer å klikker fordi hele huset rister nesten av grunnmuren...:-D

Akkustiken i stove oppe er mye bedre, en den som er nede i kjelleren (stovene er heilt like i formen) :evil: Så nå blir kinoen nede støvet ned men skyve døra blir åpnet og klagende fra naboene kommer sikker snart på løpende bånd:-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....skjønner at det er euforiske tilstander over å ha huset for seg selv

Ble ferdig med å trekke de siste platene i stoff i går kveld, og fikk gjort unna en hel del montering også. Blir ferdig til å teste/kalibrerere på nytt i løpet av dagen.

Merker allerede stor forskjell på akustikken i rommet. "Klappetesten" høres veldig annerledes ut enn før montering av platene. Rommet mitt har nok et stort forbedringspotensiale siden det har mange og store flater.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kalibrert og testet. Lang historie kort; så mye har jeg aldri fått for så lite penger. I stereo ved musikkavspilling er detaljene kommet på plass, og stereoperspektivet oppleves som jevnere og mye større. Tok meg i å mistenke at senterhøyttaleren var aktiv et øyeblikk der...ved filmavspilling er surroundfølelsen blitt bedre og filmopplevelsen blir løftet av klarere lyd fra senteren.

Kan vel si at hele anlegget har endret karakter til det bedre. Ulempen er at manglene ved disse rimelige høyttalerene kommer bedre fram, men siden dette uansett var en solid oppgradering får de nok stå en stund til.

Neste steg er cornerchunks. Ulempen er at jeg sannsynligvis må gjøre noen kompromisser pga. plasshensyn. Prøver vel en Antimode i løpet av høsten også tenker jeg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lang historie kort; så mye har jeg aldri fått for så lite penger.
    Kjekt å oppleve, ikke sant. Større VFM skal man lete lenge etter...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Kostnaden ble kr. 1200 for 8 plater = 150/stk pluss høyttalerstoff ca. kr 60 pr stk. Altså omkring 210 kr pr plate.

Materialer til rammer ordnet jeg ved å kappe av 8cm med heksa av noe gammel bordkledning jeg har hatt liggende i flere år som snart skulle kastes, altså gratis. Ble uansett skjult ved å trekke stoff rundt både ramme og plate. Skruer og stifter hadde jeg liggende fra før. Miljøvennlig OG billig

Man må sannsynligvis påregne 800-1000 kr i materialer til ramme om man skal kjøpe noe som tåler dagens lys vil jeg tro. Sett i forhold til oppgraderingen av lyden vil det fremdeles være rasende billig.

Jadda, dette var gøy

EDIT: Er litt i tenkeboksen ang cornerchunks. Er vanlig Rockwool egnet til dette eller trengs det noe med høyere tetthet?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igang igjen... Yeeesss

Da kom eg til slutt igang med mitt prosjekt...

Etter eg demonterte noen svære plater på arbeid fant eg ut at det lå 50mm svært kompakte plater med svart "duk" på den ene fram siden, måtte eg bare fortsette med prosjektet. Gratis plater fikk 17 stk. hjem PÅ 50mm x 700mm x 1200mm.

Da er det bare å gi gass... Fikk gjort litt arbeid igår...

Ribbet noe panel bord, eg fant oppe på garasje loftet til 12mm x 70mm, etter litt tid ble rammene festet godt sammen, isolasjonen ble kappet til og passet perfekt inn i rammene... på baksiden ble det brukt noe gammel bark duk, så ikkje isolasjonen skal få lov til å komme i kontakt med rom omgivelesene...

Etter/i skolen imårå med alle de fritimene...:shock: skal eg reise til biltema å kjøpe høyttaler stoff og skaffe noen fine 80mm skruer til å feste heile rammen, godt opp til taket.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å montere opp 17 plater? Det høres mye ut, med mindre du har et stort rom....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å montere opp 17 plater? Det høres mye ut, med mindre du har et stort rom....
    Den første planen er 6 stk. i tak så får eg se hvor mange som kommer opp...:twisted:

40 kvm... er rommet

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!!!

Ble akkurat ferdig å montere opp de 6 stk. platene. Sitter nå å lytter, må da si at diskanten høres ikkje så skarp ut lengre, og bassen vurdere eg å justere ned litt, da eg synest den kom veldig mye frem i det nye lydbilde nå...

Men eg ble veldig fornøyd med resultatet til slutt! legger til et vedlegg, med litt om hvordan det ble tilslutt... kommer kanskje med et bilde eller to snart....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasserer du platene på førsterefleksjonspunktene, eller helt vilkårlig?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasserer du platene på førsterefleksjonspunktene, eller helt vilkårlig?
    Platene ble plassert i førsterefleksjon i taket... Ja;-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått meg signatur.... Jippi...!