Kjøpt nytt hus!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt nytt hus!!

Jeg og kona har kjøpt nytt hus, selvfølgelig da med mulighet for kinorom

Overtar ikke huset før i midten/slutten av august så det er igjen litt tid enda før det blir no realitet med kino, men det er lys i enden av tunnelen!!

Har ingen eksakte mål på rommet, (skal måles senere da det er en kompis som har huset nå) Det er 2 yttervegger, en vegg inn mot ett bad og siste veggen er ut mot gangen. Rommet ligger i kjelleren, rett under stua...Her kommer da jobben, det må isoleres såpass i tak og de 2 veggene som ikke er yttrevegger at jeg kan se film på godt volum uten at det høres like bra oppe i stua.
    Og i det ene hjørnet på dette rommet er det mur(til pipa), hvordan vil mur overføre lyd oppover? Vil det bli ett problem tror dere?

Hva jeg har tenkt og gjøre mtp lydisolering:
    Rive tak og vegger
    kappe til gipsplater som jeg legger imellom reisverket hvis dere skjønner? Tenkte på ihvertfall 2 lag imellom og til slutt 1 eller 2 lag utenpå der før veggpanel blir lagt på igjen. I taket tenkte jeg på 2 lag mellom takbjelker og lydbøyler og ett eller 2 lag med gips før takplater igjen. Tror dere dette vil dempe tilfredstillende? Og selvsagt lyddør skal settes inn.

Eller er det en annen måte jeg burde gjøre dette på? Det blir antagligvis ikke noe bygging før litt utpå høsten/tidlig vinter men det er greit å ha planene klare, så kansje det går ann å handle inn litt materialer etterhert også Gjerne tips til hvor det er billig å handle lydbøyler og annet jeg trenger.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tid til å skrive et langt innlegg, men gratulerer med nytt hus!

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!
    Overtagelse blir ca midten av august så det kommer bilder av rommet da.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nytt hus!

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er gamle huset solgt og vi får det andre 12 august! Da drar vi selvsagt til syden så vi flytter ikke inn før i slutten av august....

Har derimot fått målt opp det som skal bli kinorom i dag og det er 3,2m x 3,6m så jeg tror det kan bli helt kurant.
    Det er ikke mer enn 200-205cm oppunder taket så det blir lavt nok når lydbøyler er på plass. Men håper jeg kan ende på ca 195 til slutt.
    Døra er 80x180 så lyddør blir bestilt når vi flytter dit regner jeg med.

Det er en dør til i rommet som går inn til ett bad men dette badet har dør ut i gangen også så døra som er i rommet blir tettet igjen.
    Det største problemet blir derimot at det er pipe i det ene hjørnet. Er spent på hvor mye lyd som blir med den opp....Det er murt pipe såvidt jeg kunne se og det er vel ganske strenge krav til hva man kan gjøre rundt ei pipe?

Jeg kommer til å lage en ordentlig byggetråd bare jeg komemr igang men det er fint å ha en tråd å kunne lufte litt ideer i så lenge

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Jeg kommer til å lage en ordentlig byggetråd bare jeg komemr igang men det er fint å ha en tråd å kunne lufte litt ideer i så lenge
    Og den byggetråden ser jeg frem til å følge

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det kan bli en interessant tråd å følge med på. Er ikke akurat snekker så alle tips og ideer tas imot med takk. Har hentet mye inspirasjon fra alle de gode trådene her inne

Regner med riving av rommet begynner så fort vi er "innflyttet". Noe jeg håper jeg kommer i gang med tidlig i september. I mellomtiden leser jeg meg opp på lydbøyler, lyd isolering osv for å ha mest mulig kunnskap om emnet til jeg begynner

EDIT: noen som vet hvor mange lydbøyler jeg trenger i ett rom på denne størrelsen? Kjekt å kunne kjøpe inn litt i forkant

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg veldig til å lese om hvordan du løser dette rommet.
    Når jeg leste din beskrivelse av rommet lurte jeg en stund på om kjerringen hadde solgt huset vårt uten å si noe til meg

Jeg bygger så klart min kino i feil rekkefølge, utstyr først, isolasjon sist, fordi det er det enkleste. Jeg har også vært redd for å miste mye plass i et rom som i utgangspunktet ikke er så alt for stort.

Dette skal bli spennende å følge med på.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke minst mulig plass er også viktig for meg da rommet ikke er større enn snaue 12 kvm. Blir spennende å se hvor mye/lite isolering av taket bygger. Håper i allefall at jeg holder meg over 195, hvis ikke kan det fort virke litt klaustrofobisk kan jeg tenke meg.
    Veggene er kledd med panelplater så spørsmålet er om jeg burde lekte ut litt fra betongveggen før jeg legger på 2 lag gips. Kan sikkert ikke legge papp og så 2 lag gips rett på betong vegg? Og lyddempingen vil sikkert bli bedre med 5cm isolasjon så gips enn bare 2 lag med gips?

Det ligger en gang utenfor rommet og rett over gangen ligger ett soverom så det hadde vært greit å dempe så mye som mulig den veien også siden jeg regner med at junior blir flytta ned dit etterhvert.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nytt hus! Nettopp kjøpt selv, så dette vet jeg er stas! Blir gøy å følge prosjektet ditt!
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det hybris Regner med det kommer byggetråd fra deg også da?:-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Takk for det hybris Regner med det kommer byggetråd fra deg også da?:-D
    Jeg skal ikke akkurat bygge rom fra grunnen, men har tråd allerede her http://avforum.no/forum/av-rom-konst...minihjemmekino
    --
    Thorbjørn

Newcomer Infocus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hus

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Infocus

Jeg sitter her og tenker litt på dette rommet. Det er jo allerede veldig lavt under taket og med lydbøyler må jeg sikkert regne med 5-7 cm lavere.

Hvor stor forskjell vil det bli i dempingen om jeg ikke bruker lydbøyler? Kommer fremdeles til å legge gips imellom takbjelkene (som beskrevet i første post) men kansje jeg øker dette til 3 lag istedenfor 2. Vil det være mulig å kompansere for lydbøyler med å øke antall gips lag?
    Hvis jeg har 3 lag i mellom (hvis det lar seg gjøre) og 2 lag som jeg skrur fast før jeg har på takplatene igjen så vil jeg jo få totalt 5 lag med gips og det burde jo dempe en god del?

Er veldig glad for innspill fra folk som har erfaring med dette og alle tips tas imot med takk

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe erfaring eller noe mtp å bruke ett lag til med gips istedenfor lydbøyler?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •