DrErling bygger Speakercraft inWall - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 98
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke så mye fremdrift at det gjør noe om dagen. Jeg mangler litt deler for å komme meg videre. Det er et par ting jeg må gjøre ferdig før det "blir for trangt" på teknisk rom. Blant annet terminere alle nettverkskabler som er trukket rundt omkring i huset, samt få trukket kabler i de få tomme gjenværende rørene før det blir for trangt i det lille 10" Elko home-skapet...

Bestilte patchepanel (El-nummer 6942069 fra el-handel.no) i dag, samt kontakter og termineringsverktøy til dette.

Mangler også en HDMI-kabel i veggen, og noen kontakter for CAT6a-terminering. Jeg gjorde det litt unødvendig vanskelig for meg selv da jeg trakk to stk STP CAT6a kabler i et 20mm rør (det var trangt). Disse kablene krever jo andre kontakter enn vanlige RJ45-kontakter også, og dette må jeg også få tak i før jeg kan gå videre.

Før jeg lukker frontveggen må jeg være 100% sikker på at jeg ikke har glemt noe, og det er også noe jeg tenker litt på. Hva (av kabler) bør være tilgjengelig for fremtiden (bak tven) og i AUX-panelet...

Jeg har også ett 20mm rør ledig fra teknisk rom og til sikringsskapet... Hva i allverden skal jeg trekke her... futureproofing er en utfordring! Det første jeg kommer på er å trekke en ekstra cat5/cat6 kabel og kanskje en 2par signalkabel "for et-eller-annet"

DrE

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sette opp en tabbeboks med åpent rør. DisplayPort eller Thunderbolt kan jo bli interessant etterhvert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Plasmaskjerm!

Var på Lefdal i dag. De hadde venteliste på TXP55VT30Y. Så sånn er det...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeltrekking, merking og terminering i dag. Trakk en HDMI kabel, 2 USB kabler og minijack-kabel til aux-boksen.

DrErling bygger Speakercraft inWall-aux_box-jpg

Da gjenstår det ikke så mange kablene i tv-veggen:
    230V til plasmaskjermen
    LAN-kabel til plasmaskjermen
    USB kabel til over plasma (i tilfelle webcam eller lignende)
    3stk CAT6 til aux-boksen
    230V til aux-boksen
    høyttalerkabler til subwooferne

Ok, det var et par kabler allikevel... Bestilte patchekabler og resterende kabling til tv-veggen i dag, sammen med blindpanel og hyller til rack#2.
    Venter fortsatt på patchepanel til ELKO home skapet. I følge ordrebekreftelsen skal disse dukke opp hos elhandel.no i morgen.

Siden USB kablene er noe over 5m så har jeg brukt en aktiv 5m usb2.0 skjøtekabel fra Clas Ohlson frem til racket. Har gode erfaringer med den fra før.

ZZZzzzz...

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag våknet et noe småtrøtt Pro mod-chipset fra bluraychip.dk til live og lot meg gjøre ferdig modifiseringen av Oppo BDP-93 spilleren. Har vært litt frem og tilbake for å få det til å fungere, men nå er det good. Sonefritt og åpent.

DrErling bygger Speakercraft inWall-dsc_6610-jpg

DrE

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var tråden sin.
    Jeg er igang med å planlegge løsningene i vårt nye hus nå. Satser på å være inne på omtrent samme tid som dette neste år, og i den forbindelse vil jeg heller bygge inn både hjemmekinoen på stuen, samt takhøyttalere i entre, resten av stuen, kjøkkenet og på badet i 2.etg.

Så her må jeg følge med, et slikt AUX-panel har jeg feks ikke tenkt på.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens:

Satte opp en SFF pc med 2TB disk og installerte VortexBox v1.10 på den. VortexBox er et Fedora-basert image med Squeezebox Server, AppleTalk, Bonjour, DAAP (iTunes/Roku Soundbridge), NFS, Solaris-støtte, DLNA support (for bla smartTV og Blu-ray spillere) og back end server for XBMC.

Jeg har fra før rippet alle mine CD-plater til FLAC med dBpoweramp Reference, noe som var et meeeeeget tidkrevende prosess. Med VortexBox stapper man bare cd-platen i VortexBoxen, og vips så har cden blitt rippet til FLAC, cover-art lastet ned og klar til å bli delt ut på LAN via SqueezeBox server.

Planen er å streame til de to logitech squeezbox duet boksene som igjen er koblet til effektforsterker og kablet opp til badet og kjøkkenet). Det fine er at alle sonene (det blir 3) kan "merges"/settes i party-mode og dermed spille det samme over hele huset. Genialt når man skal vaske huset

Backup av FLAC mappen gjøres enkelt ved å koble en USB-disk i fronten på VortexBox-pcen, så kjøres backup automagisk.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Var på Lefdal i dag. De hadde venteliste på TXP55VT30Y. Så sånn er det...
    TV´en er for lengst hentet og står midlertidig plassert på gulvet i stua tilkoblet Oppo'en. Fyttirakkern for et bilde 8), dog helt ukalibrert. Etter MYE frem og tilbake med panasonic og div forum fikk jeg tak i servicemanualen til skjermen. Denne bekreftet det jeg hadde håpet, men ikke turt å tro på; nemlig at skjermen støtter 2-veis RS232 kommunikasjon. Kommandosettet var også godt forklart, så da blir det i alle fall styring på skjermen etterhvert.

Tilfeldigheter ville det slik at det ble handlet inn en liten CEN-NVS100 også. I en perfekt verden skal denne gjøre at man slipper å se opp på tven når man blar i menyer på touch-skjermen. Planen er å koble CEN-NVS100 på monitor-output på Onkyo receiveren, slik at man får streamet et preview bilde av aktiv bildekilde ut på touchpanelet. Jeg har ikke fått 100% verifisert at dette vil fungere på en iPad, men tar i allefall utgangspunkt i at det skal gå.

Elektrikeren har også vært innom og hjulpet meg med "det jeg ikke har lov å gjøre selv", så nå er det kun meg selv resten står på. Har dratt rundt på influensa i godt over en uke nå og har generelt bare krefter nok til å slenge meg på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb. Snart.... Snart...!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette her

Jeg har en leilighet(64m2) som er under bygging i Stavanger. Morsomt å se at du har valgt veldig like løsninger som jeg vil ha.

Har allerede importert 2stk AIM Cinema Five, og 1stk AIM LCR Five til fronter(bare kjipt det er 1 år til leiligheten er klar ). Litt usikker hva jeg skal ha som bakhøytalere, må mest sannsynlig ha lavtbyggende høytalere i taket grunnet betong vegg i bakkant. Her er vel det eneste muligheten Accufit serien fra speakercraft.

Jeg skal også ha et fullhøyde rackskap med all elektronikk plassert i bod, har den siste uken også begynnt å få øynene opp for Crestron Prodigy(PMCi-XP). Her virker det som det bare er lommeboken som setter stopper for hva du vil oppnå, hvilket Crestron anlegg skal du benytte av styring? Og skal det gjøre noe mer en lyd og bilde delen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATG
    Her virker det som det bare er lommeboken som setter stopper for hva du vil oppnå, hvilket Crestron anlegg skal du benytte av styring? Og skal det gjøre noe mer en lyd og bilde delen?
    Kult å se flere satse i samme retning.

Det stemmer at man kan bruke mye penger på Crestron! Jeg har ikke brukt mye, men det er pga flaks, ebay og kollegaer. Controlleren er en AV2 med card cage, ethernet kort og 4GB minne. Av touch interface har jeg litt av hvert, men kommer nok til å satse på å få opp iPad og CEN-NVS100 boksen i første omgang. Det er foreløpig bare A/V jeg skal styre, men det går noen kabler rundt forbi, så lysstyriong kan være aktuelt etterhvert.

Hele prosjektet mitt bremset opp da jeg fant ut at jeg ikke fikk trekke 16 og 20mm tomme rør engang i huset. Hadde store planer om husautomasjon, men aktet ikke å betale 900,- for hvert rør jeg ville få trukket. DET hadde blitt dyrt.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette her

Har allerede importert 2stk AIM Cinema Five, og 1stk AIM LCR Five til fronter(bare kjipt det er 1 år til leiligheten er klar ).
    Har du handlet på ebay? Eller annet sted? Ser cinema Five selges for $500/stk der, det er jo litt å spare ift mono.no priser.

Har også et hus klart til neste år som skal få høyttalere i veggen i tv-stue, med bod/teknisk rom rett bak. Har sett litt på B&W til nå, men speakercraft så interessant ut.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv elektriker, men må gå via byggmesteren for å få lagt opp elektrorør, og da blir det fort dyrt(med alt det rare jeg skal ha rundt om kring :-D ). Ser ut til å koste ca 500,-kr per punkt jeg skal ha lagt opp, noe jeg anser som en overkommelig pris.

Crestron sin Prodigy serie er mer fokusert på hjemmebrukeren og ser derfor ut til å passe meg bra. Vurderer også å importere de dyreste \ sentrale komponentene fra USA dersom dette svarer seg i stor grad.

Demo: Jeg kjøpte høytalerene i en butikk i Texas, når jeg var på besøk der borte. 1stk Aim Cinema Five betalte jeg ca 550USD for. Betraktelig biligere sammenlignet med den norske importøren ja Men da bør det kanskje være mulig å få litt rabatt her tillands?

Det jeg finner lite info om vedrørende speakercraft aim cinema serien, er hvordan veggen de skal monteres i skal utformes. Disse har jo ikke integrert backbox, og da antar jeg at veggen bør være tett og avstivet med en gitt volum? Hva tenker du her DrErling? Hva har du gjort

B&W Inwall serien har vel backbox, kanskje en fordel? Jeg vet ikke, men når jeg testet Aim Cinema høytalerene løst i rommet, hørtes det hvertfall unektelig bra ut

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da bør det kanskje være mulig å få litt rabatt her tillands?
    Ja, det er det.

Det jeg finner lite info om vedrørende speakercraft aim cinema serien, er hvordan veggen de skal monteres i skal utformes. Disse har jo ikke integrert backbox, og da antar jeg at veggen bør være tett og avstivet med en gitt volum? Hva tenker du her DrErling? Hva har du gjort
    Det jeg har hørt er at de er beregnet for å spille i det rommet som dannes mellom 60-stendere i normal høyde (240cm). Skulle bli ca 121L det. Relativt mye, men jeg vet ikke hvor mye effekt isolasjonen i veggen har.

Mine fronter spiller i hver sitt ca 100L rom, men jeg aner ikke hva som er "riktig". Jeg aner heller ikke hvor mye demping jeg eventuelt skal benytte meg av i de 100L... Savner som deg info om det!

B&W Inwall serien har vel backbox, kanskje en fordel? Jeg vet ikke, men når jeg testet Aim Cinema høytalerene løst i rommet, hørtes det hvertfall unektelig bra ut
    Jeg har montert en del B&W CWM7.3 høyttalere (med back-box) i jobbsammenheng og det er jo unektelig enklere å forholde seg til et fast volum enn å beregne/gjette seg frem til dette.

Jeg loddet i kveld 3,5mm minijack-kabelen som skal stå for RS232-styringen av tv'en. Fra før har jeg festet Accutuneboxene med skruer og Casco fugeskum. Tilkoblingspanelet for strøm, HDMI, nettverk, usb og målemic i front er også ferdig og strømsatt, så nå er neste punkt å handle gips (oh glede!) og montere denne opp.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var endel volum. Har hørt at isolasjon "lurer" høytaleren til å tro at volumet er større, om dette stemmer vet jeg ikke.

Noen spesiell grunn til du valgte Speakercraft Aim Cinema 5 over B&W CWM7.3? Disse ligger vel omtrent i det samme klasse, eller ligger CWM litt over?

Kan du styre onkyo 809 recieveren din over nettverket fra Crestron anlegget? Eller må denne kobles opp mot RS232? Har selv en 807 som jeg vurderer å bruke til multirom forsterker og en ny Onkyo til hjemmekino, men da har jeg brukt 2 av 2 RS232 porter på Crestron Prodigy PMC3 kontrolleren.

Gleder meg til å se noen bilder når veggen er på plass :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spesiell grunn til du valgte Speakercraft Aim Cinema 5 over B&W CWM7.3? Disse ligger vel omtrent i det samme klasse, eller ligger CWM litt over?
    Prisen jeg fikk ble utslagsgivende...

Kan du styre onkyo 809 recieveren din over nettverket fra Crestron anlegget? Eller må denne kobles opp mot RS232? Har selv en 807 som jeg vurderer å bruke til multirom forsterker og en ny Onkyo til hjemmekino, men da har jeg brukt 2 av 2 RS232 porter på Crestron Prodigy PMC3 kontrolleren.
    Ja, både 809 og 807 kan styres via eISCP/ethernet. Default port 60128 på receiveren. Samme koder ellers som RS232. 8)

Gleder meg til å se noen bilder når veggen er på plass :-D
    Jeg og!!!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arbeidslysten kom rekende på ei fjøl i går. Da ble det tur til Coop OBS bygg og hente gipsplater og skruer. Med et par timers god hjelp fra svoger'n så er man nå klar for sparkling!

DrErling bygger Speakercraft inWall-2011-10-26-22-27-372-jpg

oh, glede!

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Arbeidslysten kom rekende på ei fjøl i går. Da ble det tur til Coop OBS bygg og hente gipsplater og skruer. Med et par timers god hjelp fra svoger'n så er man nå klar for sparkling!

DrErling bygger Speakercraft inWall-2011-10-26-22-27-372-jpg

oh, glede!
    Se her ja... Fin start på helga det der:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å bli veldig bra deette her, selv er jeg av typen som synes store høytalere ser tøft ut men liker også tanken på helt skjult annlegg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sparklet og malt

Det har ikke skjedd veldig fort akkurat, men noe har skjedd de siste ukene. Tar en liten update:

Veggen er sparklet og malt (en liten stund siden):
    DrErling bygger Speakercraft inWall-ferdigmalt-tv-vegg-web-jpg

Siden er det kuttet ut hull for subwoofere:
    DrErling bygger Speakercraft inWall-sub-hull-web-jpg

DrErling bygger Speakercraft inWall-subb-hull-2-web-jpg

Sånn ca på dette tidspunktet bestemte jeg meg for at julegaven til meg selv i år måtte bli en Fein Multimaster, og som sagt så gjort Beste verktøyet jeg har vært borti!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subwoofer cutout ferdig

Klart for subwoofer montering:

DrErling bygger Speakercraft inWall-subwooferhull-web-jpg

Ja, jeg vet jeg har gått på en smell når jeg monterte subkassene i veggen. Jeg skulle lagt en 48-bjelke under de slik at de kom over lista. Nå kommer de... ja... midt i lista.

Man kan ikke treffe 100% hele tiden... Men det er absolutt et tidspunkt man benytter til å friske opp i nordnorske gloser som sikkert er så inni tykjhelvette sjuk at de ikke engang hadde blitt auto-corrected her...

Jeg får se hva jeg gjør her. Blir nok muligens en lavere list enn i resten av huset.

DrE

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •