DrErling bygger Speakercraft inWall - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 98
    Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du setter fast høytalerne i bakvegg med silikon el lign? Antar dette er fordelaktig over en "flytende løsning" eller hardkoblet. Kun spekulasjoner.

Glassvatt el lign funker jo greit.

Mdf for å få så mye diffraksjon som mulig, og heller noe gips utenpå og så noe stoff utenpå der igjen. Tar du elementhullene litt for store så kan du skjene ut med sparkel eller noe.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å bruke standard-festene på høyttalerne, altså "L-formede" fester som roterer og strammer når man skrur. Jeg har brukt 96x48 stendere og høyttalerne bygger så mye at det blir noen få mm til overs bak.

Du nevner difraksjon ja. Godt poeng å ha to typer plater med forskjellig egenresonans. Kanskje en tynn mdf-plate (8mm-isj??) med gips (16mm) utenpå. De blir såpass godt koblet mot hverandre siden jeg skal skru både høyttalere og TV i de, at jeg regner med det ikke har noe for seg å smøre på med GreenGlue mellom mdf og gips?

Tviler på at det blir stoff-front, men skal lufte det for regjeringa

DrE

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvis du ikke sier "høytalerstoff" eller forklarer akustikk i detalj så er det jo muligheter. "Mykere rom" ,"snasent" og "gøyt" tror jeg er ting som går igjennom.

Når jeg ser på bildet så har du jo en vegg bak der. Skjønner ikke helt poenget med gips annet enn å skjerme rommet bak fra støy. Da er det litt merkelig å begynne der og ikke bak høytalerne.

Kjør MDF og stoff utenpå, gips er, og har alltid vært, noe herk. Med alt for mye så blir det jo i beste fall hornvirkning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei ser bra ut dette. ser ut til og bli knall.
    ser ut som jeg også må ty til en slik løsning snart også.
    men hva er ca prisen på høytalerne og subbene?
    har du hørt speaker craft før du kjøpte de?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Hvis du ikke sier "høytalerstoff" eller forklarer akustikk i detalj så er det jo muligheter. "Mykere rom" ,"snasent" og "gøyt" tror jeg er ting som går igjennom.

Når jeg ser på bildet så har du jo en vegg bak der. Skjønner ikke helt poenget med gips annet enn å skjerme rommet bak fra støy. Da er det litt merkelig å begynne der og ikke bak høytalerne.

Kjør MDF og stoff utenpå, gips er, og har alltid vært, noe herk. Med alt for mye så blir det jo i beste fall hornvirkning.
    Tenkte gips for å få overgangen til eksisterende vegg finest mulig. Men det er klart det går an å bryte opp litt. Jeg lekter som du kommenterte ut en eksisterende vegg. Det er ikke plass til mer i den veggen, da det blir teknisk rom på baksiden, og alle rør (både vann og elektro) går i den veggen.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quoter meg selv litt og jeg...

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg var innom Soundgarden i går, og de sendte meg til Bilradiospesialisten. Her fant jeg noen geniale bananplugger fra Stinger. De sitter som støpt, så jeg tror bare jeg handler noen flere av disse.
    Har kjøpt inn 12stk slike:
    DrErling bygger Speakercraft inWall-stingerbananaplu-jpg

Veldig greit at de kommer parvis. Mindre sjans for å mikse om på hva som skal hvor.

Tror ikke spader passer på Onkyo receiveren uansett?
    Har konkludert med at det ikke passer.

Fremdriften på lyd og bilde-fronten preges for øvrig av at vi nettopp har flyttet inn, og at det er ca 28stk plissègardiner, 8stk 60cm skuffer og 6stk 80cm skuffer på kjøkkenet, diverse skap på vaskerommet, elfa-hylleløsning i boden, skyvedørsgarderobe i gangen, sentralstøvsuger i uteboden og kjøkkenventilator som skal monteres. Phuhh, godt man har tre uker "ferie"!

Har dog "sneket meg unna" innimellom og fått montert Crestron controller, Onkyo TX-NR809 og 2stk Speakercraft Bass Power 250W monoblokker i 19" rack :twisted:

Det blir altså på et tidspunkt noe styring via en kontroller-løsning. Det ble straks vanskeligere å bestemme seg for hva, i og med at Extron kommer med en app til iPad og Crestron allerede har en...

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens oppgave: Slissekanaler på teknisk rom.

DrErling bygger Speakercraft inWall-slissekanaler1-jpg

DrErling bygger Speakercraft inWall-slissekanaler2-jpg

Det første racket er ferdigbygget:
    DrErling bygger Speakercraft inWall-rack1-jpg

Inneholder kontrollprosessor, surround-receiver og 2stk sub mono effektforsterkere.

Bare resten igjen nå...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens siste status-update:

DrErling bygger Speakercraft inWall-kryssfinerplate-jpg

Etter timesvis med hogghjern ligger nå kryssfinèrplaten i flukt med stenderverket. Det var liksom hoggjern jeg hadde tilgjengelig i dag... :-D

"Aux-panelet" skal stå nede mellom sub-kassene. Her blir det tilkobling for HDMI-kilder, 3stk cat6-kontakter for div (LAN, cresnet, etc...), 2stk usb og 1stk 3,5mm minijack for div (f.eks målemikrofonen til Onkyo receiveren). Merket på kanal og kontakter er Legrand. Den skal felles inn i gipsen, slik at kanalen går i flukt med gipsen med en liten acryl-fuge rundt tenkte jeg.

LOTR triologien i extended version på Blu-ray ligger som en motivasjonsfaktor nede i venstre hjørne...

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sand19
    hei ser bra ut dette. ser ut til og bli knall.
    ser ut som jeg også må ty til en slik løsning snart også.
    men hva er ca prisen på høytalerne og subbene?
    har du hørt speaker craft før du kjøpte de?
    Dyktig sent å svare på posten din, men den gikk meg hus forbi tidligere.

Veil priser ligger på nettsiden til mono.

AIM Cinema Five: 9995,- pr stk
    AIM Dipole Three: 6995,- pr stk
    AIM LCR Five: 8995,- pr stk
    Cinema Sub 10 System: 15995,- pr stk

Jeg har ikke hørt speakercraft selv, så jeg trår sånn sett på tynn is. Men jeg støtter meg også til råd fra folk jeg har tillit til og det faktum at speakercraft er så store i markedet "over there". Det hjalp også at jeg fikk god samlet pris på systemet... Jeg (som mange andre) har vært nødt til å kikke lenge og vel for å finne noe til riktig pris. Har lett (og spart) i over ett år etter løsning nå. Utenlandsoppdrag på jobb, mange overtidstimer og ett år uten stereoanlegg (bortsett fra Tivoli-radioen da). Håper og tror at det blir bra.

Det eneste som plager meg litt er at det kommer til å se stusslig ut med den gamle 1024x768, 42" panasonic plasmaen min på veggen :neutral:

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann, tøft prosjekt du har her.
    Ser du lurer på om du skal dempe inne i kassene eller ikke. Jeg bruker også dipole three som suround kanaler, og jeg bruker rokwoll i kassene. Har bare noen mm klaring bak ellementene jeg også, så har ikke noe isolasjon bak. Skar ut et hull i issolasjonen som er like stort som hullet i veggen. Issolasjonen er forøvrig 75mm og veggen 2x gips og 1 lag mdf plater. Skal ikke påstå at dette nødvendig vis er den beste løsningen, men høytalerene er konstruert for å sitte i standard vegger som det jo normalt er issolasjon i. Mine sitter i ytterveggen i kjellerrom slik at jeg uansett er avhengig av litt issolasjon. Jeg ble ivertfall veldig fornøyd med høytallerene og denne løsningen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også har bakhøyttalerne i yttervegg, så der er det uansett isolasjon. Jeg dro bort litt av isolasjonen bak høyttalerne, så de har kanskje et par-tre liter "luft", og resten (fra tak til gulv i 60-60) med glava. Ytterveggen er også tykk som fy, så det er plenty isolasjon bak høyttaleren. Regner med det er volum nok.

Når det gjelder frontveggen er jeg fortsatt litt i tvil. Tenker litt på hvordan det blir seende ut når jeg har malt veggen også. Veggen skal males i en farge som bryter med resten, så sånn sett gjør det ikke noe om det ikke er gips. Kanskje et lag gips og så mdf utenpå hadde vært en perfekt løsning. Hiver sikkert litt rockwool inni jeg også, men usikker på hvor mye luft og hvor mye isolasjon...

Godt å høre at du er fornøyd med speakercraft!

DrE

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ut til å bli veldi fint, DrErling

Ryddig og pent teknisk rom også, hos meg ser det mer slik ut i forhold ops:

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var da ikke så ille tols1... håper bare for din del at du aldri må feilsøke bak der. Ser ut some det kan bli en utfordring når alt er så rotete og ingen tin ser merket ut! :P

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkilde er på vei over dammen, takket være Amazon sitt geniale opplegg med rimelig pris, kjapp sending (3dager DHL) og forhåndsbetaling av moms/tull/toll. Et lite tilleggskort til signalkilden er også bestilt fra bluraychip.dk

Har trukket høyttalerkabler og tettet igjen rundt hullene i høyttalerkassene i dag. Kablene er terminert med bananplugger på teknisk rom:
    DrErling bygger Speakercraft inWall-dsc_6583-jpg

og behørlig merket slik at de lett kan kobles til racket når den tid kommer:
    DrErling bygger Speakercraft inWall-dsc_6582-jpg

Kablene er nitidig lagt fra "tv-veggen" og inn til teknisk rom, løst stripset, men allikevel "bundlet" tett. Adjø kabelkaos! (Muligens velkommen litt crosstalk av den typen som er hørtbart på div HiFi-asyler, men ikke IRL):
    DrErling bygger Speakercraft inWall-dsc_6585-jpg
    Den runde bajasen i midten der er forresten ikke et sonosub-selvbygg, men varmtvannsberederen i tilfelle noen skulle lure. Får håpe den er tett. For alltid!

Fremdeles bare resten igjen!

(Dette blant annet
    DrErling bygger Speakercraft inWall-dsc_6586-jpg

God natt!

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasten?

Jeg også har bakhøyttalerne i yttervegg, så der er det uansett isolasjon. Jeg dro bort litt av isolasjonen bak høyttalerne, så de har kanskje et par-tre liter "luft", og resten (fra tak til gulv i 60-60) med glava. Ytterveggen er også tykk som fy, så det er plenty isolasjon bak høyttaleren. Regner med det er volum nok.

Når det gjelder frontveggen er jeg fortsatt litt i tvil. Tenker litt på hvordan det blir seende ut når jeg har malt veggen også. Veggen skal males i en farge som bryter med resten, så sånn sett gjør det ikke noe om det ikke er gips. Kanskje et lag gips og så mdf utenpå hadde vært en perfekt løsning. Hiver sikkert litt rockwool inni jeg også, men usikker på hvor mye luft og hvor mye isolasjon...

Godt å høre at du er fornøyd med speakercraft!

DrE

Bare lurte på om du laget hull i plasten når du fjernet isolasjon i yttervegg for bakhøyttalerne dine jeg?

Eller har du veggen bygget opp med utlekting og isolasjon innenfor difusjonssperra di?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Bare lurte på om du laget hull i plasten når du fjernet isolasjon i yttervegg for bakhøyttalerne dine jeg?

Eller har du veggen bygget opp med utlekting og isolasjon innenfor difusjonssperra di?
    Plasten er for tiden fjernet (og difusjonssperra således defekt). Planlegger snarlig fix på dette, da jeg ønsker å ha nevnte sperre intakt...

DrE

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok

Plasten er for tiden fjernet (og difusjonssperra således defekt). Planlegger snarlig fix på dette, da jeg ønsker å ha nevnte sperre intakt...

DrE
    Da har du kontroll 8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amazon.com var så snille at de sendte meg en Oppo BDP-93. Det gikk superfort forresten. Bestilte den 17 på kvelden. Så var den her på morgenen den 20. Til alt overmål ser det ut som om bluraychip.dk også sender meg en liten pakke. Så da blir det mulighet for blåstrålefilm fra alle verdens kanter. RS232 styring på både BDP-93 og støtte for styring av sonevalg på chipen via RS232 :grin:

DrE

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du fått tak i de klistremerkene for merking av kabler?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Hvor har du fått tak i de klistremerkene for merking av kabler?
    Skrev de ut på jobb på en Rhino 6000 labelprinter.

DrE

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •