STUA: Akustikkbehandling og kamuflerte tiltak!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

STUA: Akustikkbehandling og kamuflerte tiltak!

STUA: Akustikkbehandling uten akustikkplater og kamuflerte tiltak?

Fikk en glimrende ide fra Hektor, om å lage en tråd for lyddemping av stua, med ting som kanskje finnes naturlig i en stue.

Alså forslag om akustikkplater og sånt er ikke velkommen her,med mindre dei er veldig kamuflert, da det finnes haugevis med tråder som omhandler dette.
    Her vil vi samle tips som ikke omhandler akustikkplater med mer.

Målet med denne tråden er å få tips som selv fruen/mor godkjenner, og kanskje ikke nødvendigvis vet ho hva vi baler med, men tror vi bare lager det koseligt. 8)

Tror mange vi elske denne tråden etter hvert, da mange må ta hensyn til dei andre i huset og spesielt sjefen, ja jeg innrømmer det jeg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tepper, planter, gardiner, tilogmed bilder på veggen kan hjelpe. Nokon har dårlig erfaringer med skinnsofa.

Vil bare tipse deg om at akustikkplate trukket i stoff med motiv (f.eks trykk av maleri) kan være ett alternativ til bilde på veggen. Det er diverse firma som tar dette på bestilling. du kan ha brudebildet ditt på veggen over akustikkplate om du vil 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Tepper, planter, gardiner, tilogmed bilder på veggen kan hjelpe. Nokon har dårlig erfaringer med skinnsofa.

Vil bare tipse deg om at akustikkplate trukket i stoff med motiv (f.eks trykk av maleri) kan være ett alternativ til bilde på veggen. Det er diverse firma som tar dette på bestilling. du kan ha brudebildet ditt på veggen over akustikkplate om du vil 8)
    Joda, det må bli noe slikt. Men ellers vil me prøve å holde unna disse akustikkplatene i denne tråden, håper vi klarer det.

Planter i en krok f.eks, hva hva hjelper det mot, diskant,mellomtone eller bass?
    Teppe på gulvet? Noe vits med korthåret teppe kontra ingenting?

osv.. hadde vert greit å få sånne ting inn her, gjerne med en forklaring på dei forskjellige måtene en kan dempe på. IKKE akustikkplater!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dempeplater er en umulighet (selv om det er mulig å lage noe som absolutt blir godkjent dersom man er kreativ) vil jeg tro at bokhyller er bedre enn harde vegger? Kan jo da plassere disse strategisk på førsterefleksjonspunkter. Må jo være ett vanvittig marked for akustikkprodukter fordekt som (abstrakt)kunst:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man driver med vinyl, så er hyller med vinylplater ekstremt effektive. Bokyllher (MED bøker) er også bra.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Positivt:
    Alt som bryter opp harde, plane flater som gulv og vegger (bilder, bokhyller, møbler). Alt som absorberer lyd (stoffmøbler, tepper, gardiner).

Negativt:
    Store åpne og harde flater (parkett/betonggulv uten tepper, vinduer uten gardiner, nakne vegger)
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Positivt:
    Alt som bryter opp harde, plane flater som gulv og vegger (bilder, bokhyller, møbler). Alt som absorberer lyd (stoffmøbler, tepper, gardiner).

Negativt:
    Store åpne og harde flater (parkett/betonggulv uten tepper, vinduer uten gardiner, nakne vegger)
    +1

Framför allt om du har 2 parallella flator. Feks betongtak och parkettgolv.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jadda.. sånn ja.. kom med mer.. :-D
    Høyttalere:

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nye fullengdegardiner, av tykkeste sort min lommebok tillot, stort og langt teppe som går fra sofa og fremover til anlegget, og ja - dempeplater.

Vet du liker ikke dempeplater, men dempeplater kan jo gjøres fint. Du kan ha lerretsbildet med dempeplate bak/inni. Du får kjøpe spesialbygde akustikkplater med trykk. Altså et bilde som i seg selv er den dempeplate. Disse produseres i Oslo tror jeg.

De fleste på besøk hos meg tror jeg har kunst på veggen, men det er jo bare hjemmelagede dempeplater av enkleste sort med fint stoff. Også den lange jeg har fremme, fungerer som en ramme for bilder. Ser pent ut, faktisk penere enn om bildene bare hang på veggen selv.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    scenemolton gardiner montert på skinne er jo og nevnt på forumet. Dersom de henger i folder vil de kunne dempe i øvre frekvenser.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planter?
    Bilder (uten akustikkplate bak og lufttransparent lerret)?

Hvorfor gir man slike tips? De som leser slike tråder vil jo få helt insignifikante tips om tiltak...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at trådstarter utvider topic til å omfatte kamuflerte tiltak. Altså, tiltak som ser ut som vanlige møbler eller ikke vises. Tror nok at tråden vil få mer kjøtt på beina slik, og sannsynligvis interessere langt flere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stuevennlig og billig:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bestille noen bilder herfra med deres egne trykk.FOTO LERRET - Kjøp bilder på lerret online - SUMOpix.com
    Da kan mann hverfall ikke klage på utseende.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Foreslår at trådstarter utvider topic til å omfatte kamuflerte tiltak. Altså, tiltak som ser ut som vanlige møbler eller ikke vises. Tror nok at tråden vil få mer kjøtt på beina slik, og sannsynligvis interessere langt flere.
    Tja..prøve det.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elsker tråden!

Skal bygga kjellarstova no, og er ekstremt usikker på korleis eg går fram. Vil ha best mulig lyd for pengane, men er usikker på kvar eg skal investera dei. Samstundes er det viktig at kjellarstovo ser ut slik eg vil den skal sjå ut. Masse gode tips her!

Akustikkplater med bilde skal absolutt vurderast. Stor Led Zeppeling plakat som i tilleg til å sjå bra ut får Led Zeppelin til å høyrast betre ut. Sweet!

Får vel møblera godt, finna fram igjen gamle pensumbøker å fylla hyller med og laga meg ein liten barkrok, for lyden sin del

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er meningene til von schweikert om tilnærmingsmetoden til flere andre her inne.
    (Jeg har ikke hørt bedre høyttalere en Von schweikert, det gav full gåsehud over hele kroppen til og med på klassisk. F.eks lagverk var så ekte at hadde du vert blind ville du tippet det satt en mann og spilte slagverk foran deg.)

PD – How much can you design the room out of the equation when crafting a new speaker? Given all the variables involved between rooms and equipment, how does a speaker designer start to make choices and what are the various weightings on key variables?

AVS – I am still shocked at how many “experts” state that since rooms are “bad” (i.e. reflective), a good speaker should be highly directional. What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room. If you were to block off the sound of the piano, using baffles to direct the sound directly at both of your ears, you would hear a gross misrepresentation of a piano that has no basis in reality. In addition, concert hall design takes advantage of room reflections in order to enable the orchestra to sound full and rich, so your own listening room can be treated very slightly to reduce any deleterious effects that slight reverb might cause to the timbral response of the speaker system.

We use three different rooms with varying acoustics and dimensions, an “Average Small Room,” an “Average Medium Room,” and an “Average Large Room.” We can change the furnishings, rugs, wall treatment and so forth, in order to change the acoustics of the room. However, we start the design in the computer and design the various sub-assemblies by simulation (remember my aerospace background at Cal Tech). Then we test the concept in an anechoic chamber. Last, we do the final tweaking by ear in the three different rooms, making sure that the speaker will work well in any of the rooms. Even though we designed our UniField Model Three in the Average Small Room, all five of the reviewers, including Jonathan Valin of The Absolute Sound, wrote that the UniField Model Three sounded fantastic in any sized room. This is due to our “averaging” of the three different rooms’ acoustic response to the speaker’s radiation pattern.

Google oversetter:

PD - Hvor mye kan du designe rommet ut av ligningen når lage en ny høyttaler? Gitt alle variablene involvert mellom rom og utstyr, hvordan en høyttaler designer begynner å gjøre valg og hva er de ulike vekter på viktige variabler?

AVS - Jeg er fortsatt sjokkert over hvor mange "eksperter" sier at ettersom rommene er "dårlig" (dvs. reflekterende), bør en god speaker være svært retningsbestemt. Hva disse stipendiater ikke forstår er at et piano eller et annet instrument er ikke retningsbestemt og lyder fantastisk i de fleste ethvert rom. Hvis du var å blokkere ut lyden av piano, med Bafflene å dirigere lyden direkte på begge ørene, vil du høre en grov feiltolkning av et piano som ikke har noen rot i virkeligheten. I tillegg tar konsertsalen utforming nytte av rommet refleksjoner for å aktivere orkesteret til lyden full og rik, så ditt eget lytterom kan behandles veldig lett for å redusere eventuelle skadelige effekter som liten reverb kan føre til timbral responsen fra høyttaleren system.

Vi bruker tre forskjellige rom med ulik akustikk og dimensjoner, en "Average Small Room", en "Average Medium Room" og en "gjennomsnittlig stort rom." Vi kan endre møbler, tepper, vegg behandling og så videre, for å endre akustikken i rommet. Men begynner vi design i maskinen og design ulike underenheter ved simulering (husk min luftfart bakgrunn ved Cal Tech). Da kan vi teste konseptet i et ekkofritt rom. Sist, gjør vi det endelige tweaking av øret i tre forskjellige rom, noe som gjør at høyttaleren vil fungere godt i noen av rommene. Selv om vi laget vår UniField Model Three på Gjennomsnittlig Small Room, alle fem av anmeldere, deriblant Jonathan Valin av The Absolute Sound, skrev at UniField Model Three hørtes fantastisk ut i ethvert sized room. Dette skyldes vår "gjennomsnitt" av de tre ulike rommenes akustiske svar på talerens stråling mønster.
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lovemusikk

Det der forandrer jo ikke det faktum at samtlige høyttalere låter dritt i et rom med mye gjenklang.

Har du for mye gjenklang må du behandle rommet (gjerne med naturlige midler som tepper/gardiner/møbler) uansett hva denne høyttalerprodusenten sier. Og det tror jeg nok ikke han er uenig i heller.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det der forandrer jo ikke det faktum at samtlige høyttalere låter dritt i et rom med mye gjenklang.

Har du for mye gjenklang må du behandle rommet (gjerne med naturlige midler som tepper/gardiner/møbler) uansett hva denne høyttalerprodusenten sier. Og det tror jeg nok ikke han er uenig i heller.
    Neida..
    Egentlig er det ikke så gale med gjenklang her tror jeg da.. ikke målt..
    Men la bare inn disse uttalelsene, for å vis at alle ikke tenker mye demping er tingen. Er rart egentlig syns eg at flesteparten (med en del merker utenom) spiller best i et dempet rom. Sånn sett hadde jo høyttalerprodusentene hatt to markeder vis dei kunne laget "vandlige" ht for stuer og en serie for dempet rom..men blir nok for dyrt det. 8)
    Høyttalere:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Neida..
    Egentlig er det ikke så gale med gjenklang her tror jeg da.. ikke målt..
    Men la bare inn disse uttalelsene, for å vis at alle ikke tenker mye demping er tingen. Er rart egentlig syns eg at flesteparten (med en del merker utenom) spiller best i et dempet rom. Sånn sett hadde jo høyttalerprodusentene hatt to markeder vis dei kunne laget "vandlige" ht for stuer og en serie for dempet rom..men blir nok for dyrt det. 8)
    Skal du diskutere akustiske tiltak må du snart få øynene opp for at det er ikke kun absorberende tiltak, demping som du sier, som gjelder. Det er masser av tiltak man kan gjøre. Men et soleklart faktum er at man kan ikke få god lyd i et "nakent" rom, uansett utstyr.

For å få best mulig lyd i en stue uten å bruke noen akustikk produkter må man ha endel møbler som kan bryte opp både på gulv og vegg da gjerne ende bokhyller med bøker i, tepper eller vegg-ti- vegg teppe på gulvet, tykke gardiner man har mulighet for å dekke vinduer med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •