STUA: Akustikkbehandling og kamuflerte tiltak! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Neida..
    Sånn sett hadde jo høyttalerprodusentene hatt to markeder vis dei kunne laget "vandlige" ht for stuer og en serie for dempet rom..men blir nok for dyrt det. 8)
    De fleste høyttalerne er vel laget for å vanlige stuer sånn sett. Men høyttalerprodusenten kan jo ikke designe for refleksjoner, da disse er forskjellige i hvert eneste rom. Hver gang jeg flytter blir lyden totalt annerledes med samme anlegg.

Forskjellen ved å flytte anlegget til et nytt rom er mye større enn å bytte utstyr. Det burde gi en ganske god indikasjon på hvor mye dette har å si.

Når jeg nå flytter til hus, kommer jeg til å få en stue som er nesten like stor som leiligheten min. Anlegget kommer til å låte helt annerledes. Det er jo ikke så lett (umulig) for høyttalerprodusenten å få høyttaleren til å håndtere dette.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne karen har lyktes godt med å skape noe som faktisk pynter opp stua av akustikkplater. Riktignok synes jeg ikke han har vært helt heldig med plasseringen:

forum.hjemmekino.no • Se emne - Snekring av rammer til akustikk plater

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis en finner på å lage slike plater.. Det skal jo vere et par cm luft bakom, så er det godt nok at det er luft mellom platenog veggen, mens ramma ligger helt inntil veggen?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis en finner på å lage slike plater.. Det skal jo vere et par cm luft bakom, så er det godt nok at det er luft mellom platenog veggen, mens ramma ligger helt inntil veggen?
    Ja.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ja.
    Oki,dama blir gladere da.
    Har jo luftet dette for ho..ikke populert da.
    Men nå i går begynte ho å tenke på bilder en kan ha utenpå.

Men kan en bruke hvilket som helst stoff, eller må en kjøre et spes type?
    Tenker på at lyden skal gå gjennom.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki,dama blir gladere da.
    Har jo luftet dette for ho..ikke populert da.
    Men nå i går begynte ho å tenke på bilder en kan ha utenpå.

Men kan en bruke hvilket som helst stoff, eller må en kjøre et spes type?
    Tenker på at lyden skal gå gjennom.
    Får masse tekstiler rundt om, noen med ferdig trykk på. En kjapp tur innom Ikea ga dette
    Metervarer og sytilbehør - Metervare & Sytilbehør - IKEA
    Ser for meg at denne kunne funke?
    CHARLOTTA TECKNING Metervare - IKEA

Hva den akustiske evnen til stoffet er, vet jeg jo ikke, men om det er slikt stoff eller ingen demping, så gjør vel dette nytten skulle jeg tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke hvitt høyttalertrekk? Sånt man lager fronter av. Og så levere inn til trykkeri.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hva med å bruke hvitt høyttalertrekk? Sånt man lager fronter av. Og så levere inn til trykkeri.
    Har tenkt på det tidligere, men vil ikke det fjerne stoffets evne til å puste?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Har tenkt på det tidligere, men vil ikke det fjerne stoffets evne til å puste?
    Trykket vil sannsynligvis ikkje dekke hele stoffet, og det kommer vell litt ann på trykkemetode.
    Det finnes jo stoff som er ferdige med trykk som er pustende. Trykkeriet har nok løsningen på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tiltak man kan gjøre som ikke syntes er å bruke en konstruksjon med doble vegger, d.v.s "rom i rommet "konstruksjon med et lag gjips på hver side av trestendere, og et luftrom mellom dette og yttervegg, gjipsen vil absorbere bass (i kombinasjon med rockwool/glava) og fungere som enslags enkel form for panelabsorbent (noe lavere absorbsjon, men dekker et stort areal).

Ulempen er at det kreves mye detalj arbeide med denne konstruksjonen for å forsikre seg om at begge siene med gjips er helt forseglet, for å ha god lydisolasjon.

Man kan bruke doble lag med gjips, men da senkes effekten med ca 50%

Det er lurt å variere høyden på bjelkene mellom stenderne, dette kan sammenlignes med trommeskin på en tromme, tettere avstand mellom bjelkene høyner frekvensen det absorberes mest på og større avstand senker frekvensen. Ved å variere avstanden på bjelkene så blir absorbsjonen gjevnere fordelt

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var lite info om hvilke stoffer en kan bruke, som er ferdigtrykket med farge og bilder, som samtidig slipper gjennom lyden..
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var lite info om hvilke stoffer en kan bruke, som er ferdigtrykket med farge og bilder, som samtidig slipper gjennom lyden..
    Er det bare høyttalerstoff som er "safe" på å slippe gjennom lyden da?
    Høyttalere:

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo ikke så dyrt med stoff, så hvorfor ikke bare finne et du liker og prøve? eneste jeg kan tenke meg er å se etter et som ikke er alt for fint vevd. litt grovere stoff kan jo sikker være lurt.
    Jeg har jo aldri laget en akustikk plate, men for meg så er det litt logisk at litt grovere stoff vil reflektere mindre enn et finere et.

Når jeg skal lage mine, lurte jeg på om jeg ikke skulle ha denne i front av platene
    MINNA Metervare - lys brun - IKEA Denne har også flere farge valg. Kan sikkert få trykk på den også.
    På baksiden så vil jeg ha denne billige her. Om den bak reflekterer litt lyd, så tenker ejg at det ikke er så farlig, siden det vil gå tilbake inn i plata.
    BOMULL Metervare - IKEA

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Foreslår at trådstarter utvider topic til å omfatte kamuflerte tiltak. Altså, tiltak som ser ut som vanlige møbler eller ikke vises. Tror nok at tråden vil få mer kjøtt på beina slik, og sannsynligvis interessere langt flere.

Gjort 8)
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt reklame - For de som er interessert i temaet kan det kanskje være interessant å følge denne tråden: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...kt-stereo.html

Her legger jeg ut måling av gjenklangstiden i rommet ved forskjellige frekvenser (fossefall og RT60) etterhvert som jeg møblerer opp min nye stue. Dette vil gi en ganske tydelig indikasjon på hvilken effekt normal møblering av stuen har. ¨

Til slutt vil jeg supplere med akustikkplater.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Litt reklame - For de som er interessert i temaet kan det kanskje være interessant å følge denne tråden: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...kt-stereo.html

Her legger jeg ut måling av gjenklangstiden i rommet ved forskjellige frekvenser (fossefall og RT60) etterhvert som jeg møblerer opp min nye stue. Dette vil gi en ganske tydelig indikasjon på hvilken effekt normal møblering av stuen har. ¨

Til slutt vil jeg supplere med akustikkplater.
    Intressant. Og takk for link.
    Stilig stue forresten. Likte utformingen. :-)
    Høyttalere:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •