Akustikkjaget for voldsomt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 332
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkjaget for voldsomt?

Akustikk behandling har tatt altfor mye av, syns jeg.

Det blir mye dyrere med fokus på akustikk når en samtidig velger å skjule det, med mindre noen vil ha en stue
    som ser ut som et lydstudio.
    Mange velger å bygge eget lydrom, men hvor koselig blir det å sitte der alene da?

Her klages det til stadig over alle som mener det er forskjell på kabler. Og en blir stemplet som tulling, og en som fantaserer, vis en mener det er forskjell. Det er blitt målt flere ganger at det er forskjell,så det er ikke
    så mye mer å diskutere.

Men hvor går grensen for å bli stemplet som tulling på dette akustikk jaget???1.000,- 10.000,- 100.000 eller 3 millioner kr?

Det er rart at ingen, som jeg har sett, har stilt det spørsmålet:

Er det hørbar forskjell:

Vi snakker da om videre demping utover 1 refleks.

Jeg syns dette tar altfor mye av, og er nok overbevist at mange tar lån for å bygge "lydrom" som dei skal sitte alene i, for å lytte på musikk. Ganske overbevist at rommene kommer til å bli lite brukt på sikt.
    Ivertfall hadde det blitt sånn med meg. Då vil eg heller sittet i stuen å kost meg, med f.eks fruen, og et glass vin eller en øl, mens anlegget flommer ut godlyd.

Noen som har noen tanker om dette?

For dere som ikke skjønner poenget med tråden..

1: Vil sette dette på dagsorden, for det kan ta for mye av føler jeg, eller kan det det?
    2: Jeg vet det er mye å hente på demping.
    3: Jeg liker det bedre vis lyden fra en stemme kommer fra eit pungt.
    4: Disser ikke flotte kinoer eller flotte lydrom, men bare stiller spørsmålet om dette har tatt
    for mye av, og hvor er alle dei andre tipsa en kunne få før???
    5: Syns det kan vere intressant å høre andres meninger.

Er akustikkjaget for voldsomt?

Hvorfor er det slik, og evnt hvorfor ikke?

Etter mange sider her, kan en jo få inntrykk av at det er for voldsomt, da ingen leser at f.eks stua mi er normalt møblert med frue i huset. (minus veggen rundt anlegget)
    En får inntrykk av at det nesten bare er ungkarer som tror det ser likt ut hos meg, som hos dei, med nakne vegger og lite møbler,bilder,gardiner osv.
    Men sånn ser det ikke ut her.
    Har dere som ikke skriver her, giddet å følgt med i tråden, vil dere ha sett jaget etter å påtrykke meg masse lyddemping for å få "godkjent" hos disse folka, som kanskje ikke får til lyden sin selv, og måtte flytte ut på eget rom, der dei kunne dempet ned rommet som dei har lest seg til og sånt. Ver ikke vondt ment, men en tanke fra meg.

Snakker vi hjernefantasi, som ofte dei samme personene snakker om, finnes under kabelbytting??

Tja. jeg tror det og kan hende her og, at ikke alt, gjør noe med lyden, men at dei fantaserer, som dei selv sier eg gjør når jeg skifter kabel.

===================================

Men det kan hende jeg tar 100% Feil, da jeg ikke selv har testet ut hjemme.
    Så er mye synsing fra meg, men syns noen burde stille spørsmålet, uansett hvor lite
    populert det må bli.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første så er det ikke skikkelig dokumentert i noen sammenhenger at to ålreite kabler låter forskjellig, så da må jo det argumentet trekkes.

Deretter er det helt klart at akustikk har voldsomt mye å si for lyden og å tro noe annet vil være naivt og banalt. Hvorfor er det slik at noen har for mye bass eller for lite bass? Skrikende diskant og udefinert mellomtone? Jo! Akustikk! Den er i høyeste grad målbar, noe kabelforskjeller ikke er.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Measure what is measurable, and make measurable what is not so.
    Galileo Galilei.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler blir aldri bedre enn rommet den står i da. Så alt har med hva utstyr du har, og hvor bra resultat du ønsker. Jeg vil heller si at det er alt for få tråder med akustikk. Akustikk er undervurdert etter min mening.

Det kommer daglig tråder med folk som i bunn og grunn har gode nok høyttalere og forsterkere til å få gode opplevelser. Men ønsker allikevel å bytte i den tro at alt blir bedre med annen elektronikk. Selv om de kommer til å ha høyttalerene i akkurat samme rom og samme akustikk. Det er jo bare å søke etter tråder som begynner med "hvor er bassen min blitt av" eller "mitt L formede rom tar all bass" etc. Så i stedet for å flytte på høyttalere, og gjøre det beste ut av rommet de har så kjøper de bare andre forsterkere, og kommer tilbake 6mnd etterpå.

Jeg sier ikke at matching ikke har noe å si, men akustikk er også veldig viktig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør ikke komme med noen sterke meninger, enda.

Men jeg og føler at det har blitt en akustikk-trend som "alle" må følge! Om ikke frivillig, så er det dette man må skaffe/fikse om man ikke er fornøyd med sitt anlegg, være seg alt fra skjærende diskant til litt difus bass (i følge forumet).

Rommet mitt trengte så absolutt mye demping, for var tynne vegger med store flater (skråtak). Var så skarp og skrikende at dette var viktigste oppgraderingen min så langt.

Men har vært på demo i flere rom som er bra i utgangspunktet, men som så har blitt overdempa litt etterpå, nesten som om mange ønsker lydstudio-platene på veggen bare for å ta sin del i akustikk-trenden

EDIT: Men ja, Ostemannen har så rett!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ....

Hva tenkte du her. At vi skal diskutere dette på sentralen?
    Vil du ha en diskusjon rundt temaet her er det bedre om du kopierer teksten over i startinnlegget, så blir det ikke så rotete
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del fikk en helt annen lyd med tre stk gik dempeplater i førsterefleksjon og bak sofaen, men den råeste oppgraderingen til dags dato er min kjære elskede jc2 :-D må jo være mye rimeligere, og kan faktisk være ganske dekorativt også med et par pene dempeprodukter enn å bygge om hele rommet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hva tenkte du her. At vi skal diskutere dette på sentralen?
    Vil du ha en diskusjon rundt temaet her er det bedre om du kopierer teksten over i startinnlegget, så blir det ikke så rotete
    Fikset. :grin:

Alså eg sier ikke det er forskjell, men...
    Det finnes høyttalere som spiller bra i en stue med vandlig møblemang.
    F.eks Triangle jeg hadde før, spilte knallflott med nøyaktig bass uten noe utflyting i tonene.

Det mases på målinger over alt, til og med hifi blader.. F.eks hjemmkino måtte til slutt ha noen sider om måling, og en får inntrykk av at høyttalerne ikke er bra vis dei ikke spiller best i et lyddempet rom kontra stuen, der tross alt dei fleste har stereoanlegget sitt.
    Så hvorfor er det blitt slik at mange hyttalere spiller elendig i stua,mens dei spiller flott i et neddempet rom?
    Jo alt maset om demping og at dei skal måle perfekt før dei er gode, men det er det samme med elektronikken og, for er det ikke målt perfekt er det heller ikke så bra,selv om det kanskje spiller ringer rundt noe dyrt bra noe.
    Nei da er en dust vis en mener noe rimeligt spiller bedre enn noe som er mye dyrere. Dog skal det sies at jeg vet bare om en forsterker som spiller bedre en mange dyre, men nå ble det litt avsporing.
    Tilbake til akustikk...
    Er det verdt alle pengene å bygge på huset f.eks og bruke enda mer til lyddempe påbygget?
    Jeg bare spør,da det er et intresangt spørsmål.

1: Vil sette dette på dagsorden, for det kan ta for mye av
    2: Jeg vet det er mye å hente på demping
    4: Jeg har erfaring med kabler og vet det er forskjell,også målbart,så kabeldebatt er ikke aktuelt her.
    5: Jeg mener ikke noen få tusen kr, men mange.
    6: Disser ikke flotte kinoer eller flotte lydrom, men bare stiller spørsmålet om dette har tatt
    7: Syns det kan vere intressant å høre andres meninger.
    8: Måtte lage en ny diskusjonstråd,så jeg har noe å gjøre på til jeg får nytt anlegg. :-)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal jo selvfølgelig få lov å mene at det
    har mer for seg å bruke penger på kabler
    kontra å legge ekstra kroner i akustikk. Men hvis
    du har besøkt noen med hjemmekino hvor dette er vektlagt så skjønner du kanskje hvorfor
    flere og flere prioriterer dette.

Jeg tror vi vil se mer og mer av dette fremover.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikset. :grin:
    Flott
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke et gyldig eller logisk argument noe sted i første post.

Det er MYE flere tråder om kabler, forsterkere, rør, matching, valg av høyttaler osv enn det er tråder med seriøs info om akustikk.

En stor del av lyden du hører fra anlegget er reflektert lyd og dermed er det veldig viktig at denne holder bra kvalitet. Det handler ikke bare om rommet, men også om hvordan forskjellige typer høyttalere interagerer med rommet. (spredningsmønster)

Det er ingen som tvinger noen til å ha akustikkprodukter om de ikke ønsker det. Det som er tøys er alle postene hvor folk prøver å overbevise om at de må ha komponent X til så så mange tusen for å oppnå god lyd.

Hvor mange ganger har du ikke hørt begrepet "messe lyd", komponenter til flere hundre tusen som er lovprist i alle audiofile fora som spiller rett og slett dritt. Hva tror du det skyldes? Komponentene er akuratt de samme.

Når det er sagt er det ingen sannhet at du foretrekker den type akustiske tiltak som ofte anbefales, kanskje liker du mye romklang osv. Jeg tror veldig mange er glad i lyden av sitt eget lytterom og savner denne klangen i andre oppsett når de er rundt og lytter.

Det det handler om er best mulig lydgjengivelse, og for mange av oss best mulig lydgjengivelse til minst mulig penger. Du sier akustikk er dyrt, jeg syntes det er grisebillig sammenliknet med andre komponenter i denne hobbyen. Klart skal du bygge et skikkelig high-end lytterom fra bunn av koster det en del, men jeg legger heller pengene mine der enn i henda på de aller fleste levrandører av hi-fi stereoutstyr.

Har du foresten prøvd å flytte anlegget ditt i forskjelige typer akustiske miljøer? F.eks et veldig stort rom, ute, et veldig lite rom, et rom med bare harde flater eller rom med bare myke flater. Har du hørt hvordan opplevelsen forandrer seg? Det har jeg. Har lyttet til mine nåværende høyttalere utendørs, innendørs i tre forskjellige rom. Opplevelsen og kvaliteten er veldig forskjellig, mye mer forskjellig enn andre komponenter i kjeden.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også si at det finnes mange høyttalerkonstruksjoner som fungerer bra i normalt møblerte rom uten spesielle akustiske tiltak. Men slike høyttalere har ikke de fleste. Det er også mulig å gjøre enkelte grep med det elektriske signalet for å tilpasse det rommet. F.eks senke energien i områder hvor rommet forsterker lyden, men det er kun behandling av symptomene, ikke en kur i de fleste tilfeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte nettopp 800kr på 8stk Rockwool 50mm Akustik plater. Disse platene ble plassert rundt i rommet. (Svarte)

Har aldri hørt anlegge spille så bra. Så at man bør bruke noen tusen kroner på akustik tiltak om man har Høytalere for mange titalls tusen kroner. Er helt nødvendig for å få utnyttet de best.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk er jo absolutt noe det burde prates mer om her, og er ikke noen "trend". Er jo den beste måten og forbedre lyden i rommet ditt på enkelt og greit. Akustikk er jo fysikk (naturlover) er jo like sikkert som at det finnes gravitasjon. Kabler derimot er bare inni hodet, og din psykiske oppfatning av lyden bestemmer om kabler er bra eller ikke. Finnes ingen tester/målinger på at kabler gjør noe som helst bedre med lyden, det er kun subjektive meninger.

Finnes mange målinger hvor akustikk gjør forferderlig mye bra med lyden, og trenger ikke koste skjorta gjøre noen små akustiske tiltak. Et teppe, noen gardiner så er du allerede igang.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal foresten moderer meg til å si at jeg er enig med Lovemusikk på følgende området; det er mange typer akustikktiltak som ikke er spessielt vakre og særlig ikke i en hverdagsstue. Og at dedikerte lytterom kanskje blir brukt skjeldnere, særlig av de andre i familien.

Det gjelder da å lage et kompromiss man kan leve med: finne høyttalere som fungerer bra i rommet, gjøre de tiltakene man kan på en mest mulig elegant og diskre måte. Men å disse folk som bygger seg dedikerte lytterom på et forum som dette blir jeg ikke med på

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4: Jeg har erfaring med kabler og vet det er forskjell,også målbart,så kabeldebatt er ikke aktuelt her.
    6: Disser ikke flotte kinoer eller flotte lydrom, men bare stiller spørsmålet om dette har tatt
    8: Måtte lage en ny diskusjonstråd,så jeg har noe å gjøre på til jeg får nytt anlegg. :-)
    Høyttalere:

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nekter forsåvidt og tro at noen av de råeste kinoene vi har her på forumet blir "lite" brukt :P

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Skal foresten moderer meg til å si at jeg er enig med Lovemusikk på følgende området; det er mange typer akustikktiltak som ikke er spessielt vakre og særlig ikke i en hverdagsstue. Og at dedikerte lytterom kanskje blir brukt skjeldnere, særlig av de andre i familien.

Det gjelder da å lage et kompromiss man kan leve med: finne høyttalere som fungerer bra i rommet, gjøre de tiltakene man kan på en mest mulig elegant og diskre måte. Men å disse folk som bygger seg dedikerte lytterom på et forum som dette blir jeg ikke med på
    Nei nei,det gjør eg ikke i det hele.
    Her var poenget mer at dette har tatt litt av og at en får nesten ikke noe annet tips enn å dempe lenger fra dei som og har mye annet flott å komme med.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4: Jeg har erfaring med kabler og vet det er forskjell,også målbart.
    5: Syns det kan vere intressant å høre andres meninger.
    Regner med den var ment til meg så here goes:

1.
    Jeg skjønte poenget med tråden, jeg bare syntes ikke argumentasjonen din var logisk eller godt begrunnet.

2.
    OK, men man begynner å lure når du sier:
    "Her klages det til stadig over alle som mener det er forskjell på kabler. Og en blir stemplet som tulling, og en som fantaserer, vis en mener det er forskjell. Det er blitt målt flere ganger at det er forskjell,så det er ikke
    noe mer å diskutere." Hvis du sammenlikner disse to tingene har jeg vanskelig for å forstå at du har opplevd skikkelig gode lytterom.

3. OK, det pleier å være greit å få til. Men pinpointing er et området det ofte er svært mye å hente på når det gjelder akustiske tiltak. I motsetning til bytte av elektronikk eller enda værre: kabler.

4. NB: dette punktet kan vi godt hoppe over, ønsker ikke å lage nok en kabeldebatt.
    Du opplever forskjeller ja, men kan love deg på verdensbasis er dere kabelnisser i stort mindretall. Å høre forskjeller på akustiske miljøer dog tror jeg veldig få har problemer med. Tror de fleste greier å beskrive akustikken i en opera, men ikke forskjellen mellom kabler. Det finnes ingen troværdig dokumentasjon på at forskjellene er hørbare. Ja det er målbare forskjeller på enkelte typer kabler, men disse variasjonene i enkle elektriske variabler kan gjenskapes for noen få kroner meteren, helt unødvendig å handler kabler til tusenvis av kroner om det er de målbare forskjellene man er opptatt av.

5. Bra , der er vi enige

Min mening: akustikktiltak er ikke hypet. Gevinsten i ytelse pr krone er kanskje den høyeste av noen komponent i anlegget. Akustikk er som mye annet, en smakssak, vi har ikke alltid de samme preferansene. Høyttalere og rommet må ses på som deler av det samme systemet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Regner med den var ment til meg så here goes:

1.
    Jeg skjønte poenget med tråden, jeg bare syntes ikke argumentasjonen din var logisk eller godt begrunnet.

2.
    OK, men man begynner å lure når du sier:
    "Her klages det til stadig over alle som mener det er forskjell på kabler. Og en blir stemplet som tulling, og en som fantaserer, vis en mener det er forskjell. Det er blitt målt flere ganger at det er forskjell,så det er ikke
    noe mer å diskutere." Hvis du sammenlikner disse to tingene har jeg vanskelig for å forstå at du har opplevd skikkelig gode lytterom.

3. OK, det pleier å være greit å få til. Men pinpointing er et området det ofte er svært mye å hente på når det gjelder akustiske tiltak. I motsetning til bytte av elektronikk eller enda værre: kabler.

4. NB: dette punktet kan vi godt hoppe over, ønsker ikke å lage nok en kabeldebatt.
    Du opplever forskjeller ja, men kan love deg på verdensbasis er dere kabelnisser i stort mindretall. Å høre forskjeller på akustiske miljøer dog tror jeg veldig få har problemer med. Tror de fleste greier å beskrive akustikken i en opera, men ikke forskjellen mellom kabler. Det finnes ingen troværdig dokumentasjon på at forskjellene er hørbare. Ja det er målbare forskjeller på enkelte typer kabler, men disse variasjonene i enkle elektriske variabler kan gjenskapes for noen få kroner meteren, helt unødvendig å handler kabler til tusenvis av kroner om det er de målbare forskjellene man er opptatt av.

5. Bra , der er vi enige

Hehe neida bare til alle :-)

1: Det er greit. 8)

2: Det er blitt bekreftet flere ganger også på forumene,hugser ikke hvor,men det er målbar forskjell på kabler. Men en må ha utstyr for å måle det vis jeg ikke husker feil.

3: Enig, men det var dette med å få det til uten for store inngrep, og en får litt inntrykk av at en må gjøre en hel del og aller helst på det vere tykke dempeplater som fy.. og en ikke kan gjøre noe annet en demping, for det er kun det som er "in"

4: Se svar i pungt 2

5: 8)
    Høyttalere:

Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •