Akustikkjaget for voldsomt? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 332
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Bilder har vel også noe begrenset effekt da de tross alt har relativt begrenset flate? Sammenlignet med å dekke større flater med akustikkplater mener jeg.
    Ja det vil ha litt å si hvordan platene er målt. Dersom de er målt etter standard så er det målt med en ganske stor sammenhengende flate. Typisk 10-15kvm.

En enkelt mindre plate vil faktisk ha en relativt kraftigere demping.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Poenget er vel at når en spør om hva som kan gjøres får en stort sett bare høre demping med akustikkplater..greit nok det, men hva med alt det andre?
    Også så går kv en kvaliteten opp til bedre utstyr en kjøper, men en får inntrykk av at det hjelper lite vis en ikke har en haug med akustikkplater.
    Nå har jeg og planer om en plate-to på sidevegg og bak høyttalerne, men tja..

Ja ta noen bilder og legg dei ut, hadde vert hyggeligt. :-D (sett noen bilder av rommet ditt og det ser veldig bra ut)
    Skal selv pusse litt opp til sommeren, så i ettertid får vi se hva jeg vil gjøre her. Men det blir ikke mye dempet med akustikkplater..en leser jo at en må dempe helt ned og får å få en ren demping så en ikke senker nivået på mellomtone og diskanten iforhold til bassen. For jeg vil ikke ha noe redusering av noen frekvenser og andre ikke. Må vere likt som på plata.
    Er faktisk livredd for å dempe for mye på noe.
    Da tror jeg du må lese innlegget mitt en gang til, litt nøyere. Når jeg beskriver akustisk behandling av et rom er det ikke kun demping, dette er med helt vanlige tiltak akustiske behandlingstips av et rom. Jeg nevner ikke dempeplater (selv om jeg har et par selv).

Akkurat dette tror (vet) jeg at mange ville hatt nytte av. Det, og å få plassert anlegget optimalt i det rommet du har tilgjengelig. Det er det også mange som bommer veldig på, og da hjelper jo heller ikke akustisk behandling av rommet, heller ikke dempeplater... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du lest det? Tull. Det du ønsker å dempe er refleksjoner i mellomtone/diskantområdet. Dette er i utgangspunktet informasjon som er "for mye" allerede.

Har aldri hørt om noen som har dempet rommet sitt med absorbenter og endt opp med for mye bass.
    Det er faktisk verdt å merke seg. Dersom man demper for mye i ett frekvensområdet, så vil lyden bli rar. Dette skjer fordi man får en veldig ujevn etterklang. I en slik settting går det fint an å oppleve lyden som lukket, og med tilsynelatende for mye bass.

Det er dog viktig å ta med at vi subjektivt tollererer mye høyere etterklang i bassen enn i mellomtone/diskant.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Sjønner bekymringen, men husk at det er bare refleksjonene du demper. Den lyden som går direkte fra høyttaler til øret blir ikke dempet.
    Oki :-D

Hvor har du lest det? Tull. Det du ønsker å dempe er refleksjoner i mellomtone/diskantområdet. Dette er i utgangspunktet informasjon som er "for mye" allerede.

Har aldri hørt om noen som har dempet rommet sitt med absorbenter og endt opp med for mye bass.
    Nja, for mye bass, hugser ikke men tror det og, men dei skrev noe om at en måtte ta med lavere frekvenser også, og ikke bare dei øvre, da det ville bli en litt for tilbakelent diskant og evnt mellomtone.. var noe slikt..lest flere plasser..
    Var sikkert for dårlig forklart av meg før..
    =====
    Se innlegget over f.eks
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki :-D

Nja, ikke for mye bass direkte tror eg, men dei skrev noe om at en måtte ta med lavere frekvenser også, og ikke bare dei øvre, da det ville bli en litt for tilbakelent diskant og evnt mellomtone.. var noe slikt..lest flere plasser..
    Var sikkert for dårlig forklart av meg før..

Dette stemmer. Det bør være en viss sammenheng. Men som sagt, så er det ikke noe problem om ettreklangen blir noe lengre nedover i frekvens (under 2-300)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Da tror jeg du må lese innlegget mitt en gang til, litt nøyere. Når jeg beskriver akustisk behandling av et rom er det ikke kun demping, dette er med helt vanlige tiltak akustiske behandlingstips av et rom. Jeg nevner ikke dempeplater (selv om jeg har et par selv).

Akkurat dette tror (vet) jeg at mange ville hatt nytte av. Det, og å få plassert anlegget optimalt i det rommet du har tilgjengelig. Det er det også mange som bommer veldig på, og da hjelper jo heller ikke akustisk behandling av rommet, heller ikke dempeplater... ;-)
    Nei, med på den. 8)
    Høyttalerplassering da du tenker på med å plassere anlegget,eller noe mer?
    Høyttaler plassering var noe jeg sleit noe jev.. med med Mozart følte jeg. Bare meg eller er dei litt gruggen på plassering?
    På Triangle jeg hadde før, var dei flott.

Skulle hatt en "fasit" på hvordan en plasserer anlegget (og ja vet det ikke finnes pga rommene) sånn ca..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette stemmer. Det bør være en viss sammenheng. Men som sagt, så er det ikke noe problem om ettreklangen blir noe lengre nedover i frekvens (under 2-300)
    Får inntrykk av at vis en skal ha plater på veggen bli dei så jev.. tykke..noe i det vis en skal dempe ned til ca 300hz som du nevner?
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir egentligen inte samma fråga besvarat flera gånger i denna tråd?
    Vad har egentligen denna tråd att göra i AV-rom konstruksjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får inntrykk av at vis en skal ha plater på veggen bli dei så jev.. tykke..noe i det vis en skal dempe ned til ca 300hz som du nevner?
    Du skal ikke ha tykke greiene for å ta ned til 250Hz nei. 10cm eller deromkring. 5-7cm plate, og 3-5cm luft bak.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke ha tykke greiene for å ta ned til 250Hz nei. 10cm eller deromkring. 5-7cm plate, og 3-5cm luft bak.
    Oki,takk.

Tilbake til temaet ja..

Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk verdt å merke seg. Dersom man demper for mye i ett frekvensområdet, så vil lyden bli rar. Dette skjer fordi man får en veldig ujevn etterklang. I en slik settting går det fint an å oppleve lyden som lukket, og med tilsynelatende for mye bass.

Det er dog viktig å ta med at vi subjektivt tollererer mye høyere etterklang i bassen enn i mellomtone/diskant.
    Sikkert i en studiosetting, men tror ikke dette er noe mange opplever som et stort problem i en stue hvor man eksperimenterer med lyddemping med møbler og "akustiske billedrammer"(?) Vil tro man må dempe relativt mye for å få en slik effekt.

Nå spørs det vel kanskje litt hvordan frekvensresponsen er i bassområdet er i utgangspunktet også da, de fleste har jo en peak eller to der.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal faktisk ikke så mye til, selv i ett vanlig rom. Har vært i flere rom der 2-4 60x60cm plater gjorde stor forskjell.

Det avhenger av romgeometri, og spredningen til til høyttalerne. Frekvensresponsen er en sum av både direkte og reflektert lyd.

Akkurat i dette innlegget var det mer spesifikt etterklangen jeg tenkte på.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal faktisk ikke så mye til, selv i ett vanlig rom. Har vært i flere rom der 2-4 60x60cm plater gjorde stor forskjell.

Det avhenger av romgeometri, og spredningen til til høyttalerne. Frekvensresponsen er en sum av både direkte og reflektert lyd.

Akkurat i dette innlegget var det mer spesifikt etterklangen jeg tenkte på.
    Ja, men har reduksjonen i etterklang så mye å si på opplevd frekvensrespons også altså?

Dette skal bli interessant i min nye, store stue. Har en halv vegg (halve stua er høyere under taket enn resten) på 8 meter - den vil da ha plass til 10-12 60x60cm plater. Får begynne med å måle uten plater og se hvordan utgangspunktet er.

Veggen er riktignok slikt plassert at jeg vil tro at det primært er tredjerefleksjoner og utover som treffer den, så litt usikker på reell effekt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men har reduksjonen i etterklang så mye å si på opplevd frekvensrespons også altså?
    Vel, tja. Etterklangen er jo ett resultat av refleksjoner. Når du måler frekvensresponsen er det vanligste, å måle impulsresponsen og så transformere over til frekvensplanet.

Når dette gjøres, så bruker man noe som kalles ett tidsvindu. Man transformerer ett utsnitt av impulsresponsen (eventuelt hele). Så i denne sammenheng vil kraftige refleksjoner (og dermed ofte også etterklang ved disse frekvensene) påvirke frekvensresponsen.

Jeg er ikke sikker på om det er en direkte matematisk sammenheng mellom etterklang og refleksjon, men ofte i vanlige små rom, så henger de i allefall løst sammen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort beste oppgradering av stuen på lydsiden. :-D

Og det var...trommevirvel......
    Selge anlegget og kjøpe nytt.

Se her og ivere bilder utover..

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1692388

Så det er det viktigste.
    Så får vi se på demping senere.
    Men en mister ikke noe ved å dempe? Tenker på klang,rom,djupne,bredde osv..?
    Høyttalere:

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så det er det viktigste.
    Du får med av det du nevner på slutten:-P. Grattis foresten!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Du får med av det du nevner på slutten:-P. Grattis foresten!
    mer? du og du..

takker forresten. 8)
    Høyttalere:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så det er det viktigste.
    Går sikkert ikke lang tid før du bytter noe igjen. Er redd du er havnet på hifi kjøret hvor man tror bytting av komponenter er det som skal til for å ta en til hifi himmelen. Hva blir den neste spennende oppgraderingen? Strømkabler?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr Lovemusikk, foreslår at du snekrer sammen 6 plater og henger dem opp med kroksystem. På den måten kan du enkelt ta de ned når fruen er i hjemme.
    Er jo uansett ikke store utlegget med tanke på hvilke summer du bruker i din jakt på nirvana.

Om ikke annet får du i hvertfall tilfredsstilt din veldig tydelige nysgjerrighet:-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Går sikkert ikke lang tid før du bytter noe igjen. Er redd du er havnet på hifi kjøret hvor man tror bytting av komponenter er det som skal til for å ta en til hifi himmelen. Hva blir den neste spennende oppgraderingen? Strømkabler?
    Blir ikke byttinger mer nå. For nå har jeg fått lyden som er himmelhøyt over det som jeg har hatt i hus hittil.
    Og det viktigaste, lydkvaliteten og ekte lyd.

Kanskje en gang i fremtiden, da større og bedre høyttalere innen samme merke + evnt en dyrere cd spiller innen samme merke med mange digitalinnganger.

Så nei, må skuffe deg der.

Kabler..tja.. vi får se, men der og kommer det ikke an på prisen, men er det bedre så er det velkommen i oppsettet mitt ja. 8)
    Men for å sei det med en gang, forventer du dyre oppgraderinger i kabler så blir du snytt der. :-D
    Blir evnt kun handlet brukt så jeg evnt får det igjen vis det ikke er bedre.

Men nå kaver jeg ikke med det, bare nyter.. :-D
    Høyttalere:

Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •