Akustikkjaget for voldsomt? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 17 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 332
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har ikke klaget og er derfor pr. def. ingen surpomp. Til det kreves bare 1/4 av mine innlegg...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det jeg irriterer meg over er at det ikke finnes en skikkelig nettside for akustikkprodukter med gode produktomtaler, bilder og en nettbutikk hvor du faktisk kan bestille produktene.

Per i dag har ingen av nettsidene jeg har funnet priser, de er uoversiktlige, svært tekniske og de fleste systemene har relativt komplekse monteringssystemer. Helt tydelig at det meste er beregnet for byggebransjen snarere enn privatpersoner.
    Helt enig:???:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke å være frekk, men å klage på at folk gir deg råd om akustike tiltak som faktisk gjør noe med lyden til anlegget ditt er som å klage over at fastlegen din maser om røykeslutt og forandringer i kosthold når du stiller spørsmålet: "Hva skal til for å unngå hjerteinfarkt?" Mest effektive tiltak blir nevnt. Ikke fornøyd med det? Snakk med din homeopat.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Skreiv innlegg her i går, men det er forsvunne...

Uansett, Syns tråden er ein kjempeide! Akkurat ute etter det same.

Løysinga med akustikkplater som bilder skal i alle fall testast! Elles er det vel berre å fylla opp med skrot.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Skreiv innlegg her i går, men det er forsvunne...

Uansett, Syns tråden er ein kjempeide! Akkurat ute etter det same.

Løysinga med akustikkplater som bilder skal i alle fall testast! Elles er det vel berre å fylla opp med skrot.
    Man får jo kjøpt ferdige akustikkplater med bilde på som ikke koster skjorta, men de jeg har funnet har ikke de mest interessante motivene. Man kan få de motivene man ønsker seg, bare og levere bilder til fabrikken. Har aldri helt funnen ut hva det koster, men billig er det ikke!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Man får jo kjøpt ferdige akustikkplater med bilde på som ikke koster skjorta, men de jeg har funnet har ikke de mest interessante motivene. Man kan få de motivene man ønsker seg, bare og levere bilder til fabrikken. Har aldri helt funnen ut hva det koster, men billig er det ikke!
    Ja, her.. med priser FOTO LERRET - Kjøp bilder på lerret online - SUMOpix.com
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    De der hadde en elendig dempingskarakteristikk. De demper jo neste bare eksklusivt i ett lite område. Dette kan tyde på at Lerrete de bruker reflekterer mye ved høyere frekvenser.

STØYDEMPING - Kjøp bilder med støydemping online - SUMOpix.com

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er meningene til von schweikert om tilnærmingsmetoden til flere andre her inne.
    (Jeg har ikke hørt bedre høyttalere en Von schweikert, det gav full gåsehud over hele kroppen til og med på klassisk. F.eks lagverk var så ekte at hadde du vert blind ville du tippet det satt en mann og spilte slagverk foran deg.)

PD – How much can you design the room out of the equation when crafting a new speaker? Given all the variables involved between rooms and equipment, how does a speaker designer start to make choices and what are the various weightings on key variables?

AVS – I am still shocked at how many “experts” state that since rooms are “bad” (i.e. reflective), a good speaker should be highly directional. What these fellows don’t understand is that a piano or other instrument isn’t directional and sounds fantastic in most any room. If you were to block off the sound of the piano, using baffles to direct the sound directly at both of your ears, you would hear a gross misrepresentation of a piano that has no basis in reality. In addition, concert hall design takes advantage of room reflections in order to enable the orchestra to sound full and rich, so your own listening room can be treated very slightly to reduce any deleterious effects that slight reverb might cause to the timbral response of the speaker system.

We use three different rooms with varying acoustics and dimensions, an “Average Small Room,” an “Average Medium Room,” and an “Average Large Room.” We can change the furnishings, rugs, wall treatment and so forth, in order to change the acoustics of the room. However, we start the design in the computer and design the various sub-assemblies by simulation (remember my aerospace background at Cal Tech). Then we test the concept in an anechoic chamber. Last, we do the final tweaking by ear in the three different rooms, making sure that the speaker will work well in any of the rooms. Even though we designed our UniField Model Three in the Average Small Room, all five of the reviewers, including Jonathan Valin of The Absolute Sound, wrote that the UniField Model Three sounded fantastic in any sized room. This is due to our “averaging” of the three different rooms’ acoustic response to the speaker’s radiation pattern.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det reneste bullshit.

Dersom han ikke drar ett klart skille mellom produksjon og REproduksjon, er han langt ute på viddene.

Men det er klart. Han MÅ jo fremme et syn som er forrenelig med produktene han skal selge.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette er det reneste bullshit.

Dersom han ikke drar ett klart skille mellom produksjon og REproduksjon, er han langt ute på viddene.

Men det er klart. Han MÅ jo fremme et syn som er forrenelig med produktene han skal selge.
    Det er det ja.. rart han lager verdens beste høyttalere og alle dei andre, må en dempe rommet før det blir noe bra???
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det ja.. rart han lager verdens beste høyttalere og alle dei andre, må en dempe rommet før det blir noe bra???
    Verdens beste.........i forhold til hva?

Verdens beste høyttaler er et tullete begrep. Hvorfor? Jo, fordi man ikke kan få opptimalisert alle egenskaper på en gang. Det er ikke mulig med dagens teknologi.

Uansett samme hvordan du snur på det, så er det å designe en konsertsal, noe heeeelt annet enn å lage ett lite lytterom. Du kan ikke engang bruke samme reglene. Altså, formelverket for store rom, kollapser i små rom. Vet han ikke slikt bør han ikke snakke for høyt.

Du bør lese litt hva folk som Toole, Geddes, Linkwitz, Moore, M.fl. sier om saken. Litt mer tyngde og troverdighet der i gården.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke snakk om at en MÅ dempe rommet for at det skal bli bra, men det er klart det blir bedre.

Dette er en litt merkelig tråd egentlig. At akustikkjaget har tatt helt overhånd er jo så til dels ikke tilfelle. Det er langt flere tråder her inne som omhandler temaer som har langt mindre effekt enn å teke nøye over rommet som du sitter i. Det er langt flere som driver og bytter kabler, strømforsyninger og romkorreksjoner enn det er folk som faktisk gjør noen enkle grep med hele rommet. Og det er ikke snakk om å gjøre rommet om til et lydstudio, Lovemusikk.

Det holder med, som sikkert andre har påpekt tidligere i tråden, teppe på gulv, tapet/panel på vegger fremfor gips, CD-hyller (med CDer i selvfølgelig), bokhyller (med bøker i), gardiner ved vinduene og ikke bare rullgardiner m.m. Finnes nok av eksempler på dette, men skal gjerne ta noen bilder av rommet mitt og legge ut i den andre tråden din. Rommet mitt er godt "nok" dempet, og det er en helt annen stemning og klang i rommet enn om det bare skulle vært flisegulv, gipsvegger og store glassflater.

Og det er ikke dunkelt, mørkt og uappetittelig som et gammelt slitt lydstudio. Det benyttes faktisk av hele familien hver dag og er det mest brukte rommet i huset. Av alle.....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der hadde en elendig dempingskarakteristikk. De demper jo neste bare eksklusivt i ett lite område. Dette kan tyde på at Lerrete de bruker reflekterer mye ved høyere frekvenser.

STØYDEMPING - Kjøp bilder med støydemping online - SUMOpix.com
    Bilder har vel også noe begrenset effekt da de tross alt har relativt begrenset flate? Sammenlignet med å dekke større flater med akustikkplater mener jeg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdens beste.........i forhold til hva?

Verdens beste høyttaler er et tullete begrep. Hvorfor? Jo, fordi man ikke kan få opptimalisert alle egenskaper på en gang. Det er ikke mulig med dagens teknologi.

Uansett samme hvordan du snur på det, så er det å designe en konsertsal, noe heeeelt annet enn å lage ett lite lytterom. Du kan ikke engang bruke samme reglene. Altså, formelverket for store rom, kollapser i små rom. Vet han ikke slikt bør han ikke snakke for høyt.

Du bør lese litt hva folk som Toole, Geddes, Linkwitz, Moore, M.fl. sier om saken. Litt mer tyngde og troverdighet der i gården.
    Ja, men i min verden forløbig er det klart det beste høyttalerne jeg har hørt. Så kan en jo spørre om hvorfor ikke jeg har dei da? Jo det er svindyre.

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Er vel ikke snakk om at en MÅ dempe rommet for at det skal bli bra, men det er klart det blir bedre.

Dette er en litt merkelig tråd egentlig. At akustikkjaget har tatt helt overhånd er jo så til dels ikke tilfelle. Det er langt flere tråder her inne som omhandler temaer som har langt mindre effekt enn å teke nøye over rommet som du sitter i. Det er langt flere som driver og bytter kabler, strømforsyninger og romkorreksjoner enn det er folk som faktisk gjør noen enkle grep med hele rommet. Og det er ikke snakk om å gjøre rommet om til et lydstudio, Lovemusikk.

Det holder med, som sikkert andre har påpekt tidligere i tråden, teppe på gulv, tapet/panel på vegger fremfor gips, CD-hyller (med CDer i selvfølgelig), bokhyller (med bøker i), gardiner ved vinduene og ikke bare rullgardiner m.m. Finnes nok av eksempler på dette, men skal gjerne ta noen bilder av rommet mitt og legge ut i den andre tråden din. Rommet mitt er godt "nok" dempet, og det er en helt annen stemning og klang i rommet enn om det bare skulle vært flisegulv, gipsvegger og store glassflater.

Og det er ikke dunkelt, mørkt og uappetittelig som et gammelt slitt lydstudio. Det benyttes faktisk av hele familien hver dag og er det mest brukte rommet i huset. Av alle.....
    Poenget er vel at når en spør om hva som kan gjøres får en stort sett bare høre demping med akustikkplater..greit nok det, men hva med alt det andre?
    Også så går kv en kvaliteten opp til bedre utstyr en kjøper, men en får inntrykk av at det hjelper lite vis en ikke har en haug med akustikkplater.
    Nå har jeg og planer om en plate-to på sidevegg og bak høyttalerne, men tja..
    Ja ta noen bilder og legg dei ut, hadde vert hyggeligt. :-D (sett noen bilder av rommet ditt og det ser veldig bra ut)
    Skal selv pusse litt opp til sommeren, så i ettertid får vi se hva jeg vil gjøre her. Men det blir ikke mye dempet med akustikkplater..en leser jo at en må dempe helt ned og får å få en ren demping så en ikke senker nivået på mellomtone og diskanten iforhold til bassen. For jeg vil ikke ha noe redusering av noen frekvenser og andre ikke. Må vere likt som på plata.
    Er faktisk livredd for å dempe for mye på noe.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at når en spør om hva som kan gjøres får en stort sett bare høre demping med akustikkplater..greit nok det, men hva med alt det andre?
    Dette er et noenlunde relevant poeng - helt normal møblering kan gjøre mye (og ofte nok) til å få et hyggelig dempet rom. Det bør kanskje nevnes oftere i denne type tråder.

Litt av problemet er vel at "normal møblering" har endret seg litt de siste 20 år. På 80-90tallet hadde folk masse møbler, tepper og gardiner - mens i dag er det helt normalt å ikke ha gardiner, dama er gjerne motstander av tepper - og man har generelt en minimalistisk stil med mye færre møbler enn før.

Følger man disse trendene blir behovet for kunstig demping mye større enn tidligere. Har en kamerat som bor slik, og ved hjelp av akustikkplater dempet vi gjenklangen i mellomtoneområdet fra 0.6 til 0.4s, dette gjorde underverker for akustikken. Ikke bare for musikk men også for samtale under middagsselskaper, fest og lignende (som faktisk var hovedmålet).

En gjengklangstid på rundt 0.3s regnes vel som fornuftig i en normal stue, da har du gode forutsetninger for at anlegget skal låte bra.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et noenlunde relevant poeng - helt normal møblering kan gjøre mye (og ofte nok) til å få et hyggelig dempet rom. Det bør kanskje nevnes oftere i denne type tråder.

Litt av problemet er vel at "normal møblering" har endret seg litt de siste 20 år. På 80-90tallet hadde folk masse møbler, tepper og gardiner - mens i dag er det helt normalt å ikke ha gardiner, dama er gjerne motstander av tepper - og man har generelt en minimalistisk stil med mye færre møbler enn før.

Følger man disse trendene blir behovet for kunstig demping mye større enn tidligere. Har en kamerat som bor slik, og ved hjelp av akustikkplater dempet vi gjenklangen i mellomtoneområdet fra 0.6 til 0.4s, dette gjorde underverker for akustikken. Ikke bare for musikk men også for samtale under middagsselskaper, fest og lignende (som faktisk var hovedmålet).

En gjengklangstid på rundt 0.3s regnes vel som fornuftig i en normal stue, da har du gode forutsetninger for at anlegget skal låte bra.
    Ja, der har du et godt poeng.. Dagens folk (gjerne litt yngre som oss) har ofte mindre stasj, enn f.eks foreldra mine, som har en haug med planter,et par større tepper og mer av alt egentlig.
    Men hva med det jeg er livredd for, å dempe for mye/feil, slik at en får redusert nivået på lyden, vis du skjnner meg?
    Nå skal jeg riktignok først få testet nye anlegget som kommer inn etter hvert før jeg i det hele tatt gjør noe, men greit å få luftet mine tanker på forhånd. 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med det jeg er livredd for, å dempe for mye/feil, slik at en får redusert nivået på lyden, vis du skjnner meg?
    Det klarer du ikke i praksis, så det behøver du ikke bekymre deg for. Du vil aldri klare å dempe så mye at du får for liten forsterkereffekt, hvis det er det du tenker på.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det klarer du ikke i praksis, så det behøver du ikke bekymre deg for. Du vil aldri klare å dempe så mye at du får for liten forsterkereffekt, hvis det er det du tenker på.
    Nja, det og, men mest at en leser en demper i diskant og mellomtone,så må en og dempe basen for å få lik db kurve eller noe slikt..?
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det og, men mest at en leser en demper i diskant og mellomtone,så må en og dempe basen for å få lik db kurve eller noe slikt..?
    Sjønner bekymringen, men husk at det er bare refleksjonene du demper. Den lyden som går direkte fra høyttaler til øret blir ikke dempet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du lest det? Tull. Det du ønsker å dempe er refleksjoner i mellomtone/diskantområdet. Dette er i utgangspunktet informasjon som er "for mye" allerede.

Har aldri hørt om noen som har dempet rommet sitt med absorbenter og endt opp med for mye bass.
    --
    Thorbjørn

Side 7 av 17 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •