Akustikkjaget for voldsomt? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 332
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Går vel ann bruke EQ for å jevne ut?

Men skal man vel også være forsiktig med da den sikkert kan fikse litt jevnere i sweetspot men en veldig økning på frekvenser kan vel gjøre at det kan bli altfor høyt andre steder i rommet, som ikke er helt gunstig?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Går vel ann bruke EQ for å jevne ut?

Men skal man vel også være forsiktig med da den sikkert kan fikse litt jevnere i sweetspot men en veldig økning på frekvenser kan vel gjøre at det kan bli altfor høyt andre steder i rommet, som ikke er helt gunstig?
    Øker du f.eks bassen 10 db belaster du forsterker og høyttalerene over 3 ganger så mye som hvis det hadde stått i 0.Da kneler utsyret ditt fort.

Liker selv å dempe diskanten 2 db på endel musikk,så eq har nok noe for seg innenfor små justeringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Øker du f.eks bassen 10 db belaster du forsterker og høyttalerene over 3 ganger så mye som hvis det hadde stått i 0.Da kneler utsyret ditt fort.

Liker selv å dempe diskanten 2 db på endel musikk,så eq har nok noe for seg innenfor små justeringer.

Øker du med 10dB så 10dobbler du belastningen.

-Tim

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nei, nei ingen hifi butikker.
    Og nei, ingen butikker, men inne på forumet her f.eks, når en spør om tips er det kun demping det går i..
    Sorry for manglende støtte her, kompis... Men hvis du spør om råd og får tips om demping av Gud og hvermann, så ligger det vel kanskje noe i det da??? Dersom "alle" sier det samme, så er det stor sannsynlighet at "alle" har rett tenker jeg. Personlig så syns jeg det er genialt, og superinteressant, selvom jeg er blodfersk i faget. Greit at du syns det er overdrevet, men jeg blandt mange andre vil nok bruke laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid for å bli enig med deg her sånn. Uansett så blir dette jo en smakssak.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette var en interessant tråd, selv om jeg ikke er så veldig enig med trådstarter. Jeg skjønner f.eks ikke helt poenget med å nevne hørbar forskjell på kabler (gjerne dyre sådanne på dyrt hifi utstyr) i sammenheng med at man ikke ønsker å bruke så mye resurser på å forbedre lytterommet.

Det blir på en måte litt for dummt synes jeg, om man er kabel troende eller ei.
    For hvordan går det ann å sette opp et hifi anlegg og "finlytte" uten å ha oppdaget de mye større forskjellene man helt klart kan oppleve pga. de akustiske egenskapene til et lytterom.?

Er ellers enig i at det finnes forskjell på å få stua til å se ut som et studio, et lyddødt rom for måling av høytalere i forhold til en "normalt møblert" stue. I den forbindelse lurer jeg litt på hva er egentlig en normalt møblert stue?.

Det finnes vel ganske klare sammenhenger mellom materialvalg osv for hva møbler, tepper, gardiner osv er laget av, plassering og hva dette vil ha å si for akkustikken i rommet også.

Har vel et intrykk av at man kan komme et godt stykke på vei med rom akustikk hvis man velger materialer i interiøret som kan virke som absorbenter og diffusorer, og sette opp høytaler oppsettet litt fornuftig i forhold til dette.

Det blir selfølgelig et kompromiss i forhold til å ha et dedikert lytterom som kan tweakes til å yte best mulig for de høytalerne man benytter, men et litt tykkere teppe, gardiner, duk på bordet osv burde utgjøre mye større hørbare egenskaper for lydbølge energien i et romm enn valget mellom f.eks biltema vs nordost høytaler kabler.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn rent bortsett fra bedre lyd fra anlegget så er god akustikk i rommet faktisk nyttig til hverdags også. Men kan f.eks ha mange til middag uten å bli sliten i hodet av masse gjenklang, man hører hva alle rundt bordet sier - med god demping blir til og med sjansen for hodepine av hylingen fra babyen redusert.

For de som har vært innom noen restauranter har de antageligvis opplevd endel eksempler på god og dårlig akustikk og hvor utrolig mye det har å si for hvordan lydkilder oppfattes.

Noen steder kan du helt fint prate med og høre de du sitter på bord sammen med forteller deg, og hører lite eller ingenting av hva de på andre bord sier. Andre steder er det bare masse støy: Du hører gjenklangen av absolutt alle stemmer i rommet, men klarer knapt å få med deg hva han ved siden av deg sier.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Lurer på hvordan formeninger rundt matching av kompononter hadde vært, dersom alle verdens hifi-people hadde alle hatt et 100% optimalt rom. Sikkert 10 000'r av kroner spart, og ikke minst hadde fort hifi-bransjen fort gått konkurs om alle var fornøyde med lytteopplevelsen på første og siste komponent-match.

Spørsmålet er hvor mye aktivitet det hadde vært her på forumet - og om det i hele tatt hadde vært nødvendig med avforum. Hadde fort blitt en kjedelig hobby, eller hva?

Interessant diskusjon. Ingen tvil om det!
    Da hadde vi kanskje primært diskutert musikk. Slikt er farlig for bransjen. For bransjen og blader er det viktig å holde hjulene i gang med stadig utskiftninger.

Lyd i førsteklasse krever dedikert rom med store tiltak. Bygger man det fra grunnen av man kan dog gjøre mye skjult. En stue uten tiltak hvor samboeren/konen bestemmer og hvor man ikke får gjøre noe ting, vil alltid være et stort kompromiss. En del litt mindre tiltak kan fint gjøres veldig pent og diskré. Akustiske lammelgardiner, noen absorbenter med trykk på, tykt ullteppe mellom høyttaler og lytter og bassfeller som er pene. Diffusorer kan også se veldig bra ut. Alt slikt får man kjøpt, men jeg er lei av å linke.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sånn rent bortsett fra bedre lyd fra anlegget så er god akustikk i rommet faktisk nyttig til hverdags også. Men kan f.eks ha mange til middag uten å bli sliten i hodet av masse gjenklang, man hører hva alle rundt bordet sier - med god demping blir til og med sjansen for hodepine av hylingen fra babyen redusert.

For de som har vært innom noen restauranter har de antageligvis opplevd endel eksempler på god og dårlig akustikk og hvor utrolig mye det har å si for hvordan lydkilder oppfattes.

Noen steder kan du helt fint prate med og høre de du sitter på bord sammen med forteller deg, og hører lite eller ingenting av hva de på andre bord sier. Andre steder er det bare masse støy: Du hører gjenklangen av absolutt alle stemmer i rommet, men klarer knapt å få med deg hva han ved siden av deg sier.
    Dette er det nok ikke mange som tenker på når drømmehuset skal bygges. Imidlertid vil de fleste rom ikke oppfattes som ubehagelige når møblementet er kommet på plass, men det er mye å gå på i forhold til gjennomtenkte løsninger. Tror nok at det er mest vanlig i næringslivet å ta akustikk inn i planleggingen. Opplever stadig å komme inn i kontorlokaler som oppleves behagelige til tross for åpne løsninger og mange mennesker.

For min egen del kommer det noen hvite plater i stua og sorte i kinoen i løpet av sommeren. Jeg har diverse utstyr som jeg ikke er fornøyd med, men jeg bytter ikke ut noe før jeg har gjort noe med rommene. Det ville vært galskap.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Sorry for manglende støtte her, kompis... Men hvis du spør om råd og får tips om demping av Gud og hvermann, så ligger det vel kanskje noe i det da??? Dersom "alle" sier det samme, så er det stor sannsynlighet at "alle" har rett tenker jeg. Personlig så syns jeg det er genialt, og superinteressant, selvom jeg er blodfersk i faget. Greit at du syns det er overdrevet, men jeg blandt mange andre vil nok bruke laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid for å bli enig med deg her sånn. Uansett så blir dette jo en smakssak.
    Joda, det er jo ikke det, men jeg vil ikke ha noe lydstudio i stua, det er poenget mitt.

Om eg syns noen overdriver for vere opp til andre å bedømme, men mente på generell basis.

Ellers som jeg har skrevet mange ganger, vil selv eg ha et par plater på siden og bak høyttalerne på sikt.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den boken var dyr
    Tenker du på Fundamentals? Helt vanlig fagbokpris for ett spesialemne.

Denner dyr: "Formulas of acoustics" av F.P. Mechel. Har kjøpt denne selv etter å ha lånt den av en kollega noen dager. Fantastisk oppslagsverk. Det er ett formelhefte, men samtidig utleder den og forklarer formlene, og de matematiske sammenhengene.

Fant mitt eksemplar for 360NOK ny i plast

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Øker du med 10dB så 10dobbler du belastningen.

-Tim
    For hver dobling i lydtrykk, firedobles effekten som må til for å produsere lyden.

0dB= 1w
    3dB= 4w
    6dB= 16w
    9dB= 64w
    10dB= 71w

så, 70 ganger høyere belastning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    For hver dobling i lydtrykk, firedobles effekten som må til for å produsere lyden.

0dB= 1w
    3dB= 4w
    6dB= 16w
    9dB= 64w
    10dB= 71w

Dette er feil. Du blander lydtrykk og effekt.

Effekt dobbles for hver 3dB, og lydtrykket dobles for hver 6dB.

3db SPL = x2 Effekt
    6dB SPL = x4 Effekt
    10dB SPL = x10 Effekt
    20dB SPL = x 100 Effekt

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

0dB= 1w
    3dB= 4w
    6dB= 16w
    9dB= 64w
    10dB= 71w

Feil, dobling av effekt gir 3 db, som er dobbel "lydmengde",
    tidobling av effekt gir 10 db, som er dobbel lydstyrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Feil, dobling av effekt gir 3 db, som er dobbel "lydmengde",

Det er lineært, og ikke rett. Mulig mine regnestykker var feil (og utgangspunkt) men jeg !vet! at forholdet mellom effekt og lydtrykk ikke er lineært. Men eksponensielt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er 6dBSPL som er dobbling av lydtrykket.

10dBSPL oppleves SUBJEKTIVT omtrent dobbelt så høyt.

Edit: Endret bittelitt da formuleringen ikke ble helt presis. Det er 6dB økning i lydtryksNIVÅ som tilsvarer en doblling av lydtrykket. Endret også teksten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den boken var dyr
    Tenker du på Fundamentals?
    Ja, jeg håper virkelig ikke det var "Master Handbook of Acoustics", for den er for gratis å regne i forhold til hva man får tilbake!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men eksponensielt.
    Nei. Det er logaritmisk.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 6dB som er dobbling av lydtrykksnivå.

10dB oppleves SUBJEKTIVT omtrent dobbelt så høyt.
    Regner med at du kan dette siden du presenterer deg som akustiker

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, jeg håper virkelig ikke det var "Master Handbook of Acoustics", for den er for gratis å regne i forhold til hva man får tilbake!
    For de som bor i Trondheim, så finnes mange av disse bøkene på det tekniske hovedbiblioteket på hovedbygget. Jeg vil anta at UiO også har en del bøker i sitt fagbibliotek

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du kan dette siden du presenterer deg som akustiker
    Jeg kan ikke veldig mye, men akkurat i denne saken er jeg solid.

Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •