Akustikkjaget for voldsomt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 332
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner har litt de samme begrensningene selv. Lytterommet er stuen, anlegget kan ikke stå symetrisk, vindu på en side, bettongvegger. Listen med problemer er lang.....

Det jeg har gjort:

3 stk 10cm rockwoolplater på frontvegg, 1 bak hver høyttaler og 1 bak tven i samme farge som veggen. Tiltrekker seg ikke oppmerksomhet fra folk på besøk i det hele tatt. De demper ned til mellombassen sånn ca, 250-300hz et sted.

Det andre: jeg har latt damen velge noen store flott veggmalerier på lerret. Disse har jeg fylt med akustikkplater. Ikke idielt, men bedre enn naken betong.

Bassen får jeg som deg ikke gjort noe med dessverre, men jeg har DSP i anlegget og har ihvertfall ryddet opp i frekvensresponsen så jeg slipper topper på 15 db under 100hz.

Totalt sett en stor forbedring, selv om jeg er langt unna det jeg vet anlegget kan prestere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Vet at akustiske tiltak har noe for seg, men kan ikke det og ha en placebo effekt som ytterligere forsterker?
    Jo, det skal jeg love deg! Men det betyr ikke at det ikke har noe for seg.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig vært kjekt med en egen tråd som tar for seg alt innenfor akustisk behandling av lytterom, være seg stue du deler med familien eller dedikert lytterom. Har googlet mye på tema og kommet over gode tips og råd, men er utrolig spredt rundt på forumet og følgelig vanskelig å finne tilbake til tips du fant nyttige den torsdags kvelden. WAF er og viktig for mange, kjekt å dele kreative løsninger på det planet.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Skjønner har litt de samme begrensningene selv. Lytterommet er stuen, anlegget kan ikke stå symetrisk, vindu på en side, bettongvegger. Listen med problemer er lang.....

Det jeg har gjort:

3 stk 10cm rockwoolplater på frontvegg, 1 bak hver høyttaler og 1 bak tven i samme farge som veggen. Tiltrekker seg ikke oppmerksomhet fra folk på besøk i det hele tatt. De demper ned til mellombassen sånn ca, 250-300hz et sted.

Det andre: jeg har latt damen velge noen store flott veggmalerier på lerret. Disse har jeg fylt med akustikkplater. Ikke idielt, men bedre enn naken betong.

Bassen får jeg som deg ikke gjort noe med dessverre, men jeg har DSP i anlegget og har ihvertfall ryddet opp i frekvensresponsen så jeg slipper topper på 15 db under 100hz.

Totalt sett en stor forbedring, selv om jeg er langt unna det jeg vet anlegget kan prestere.
    Ja sånne plater tenkte jeg og på.
    Har en vegg på ene siden og hvindu på den andre siden, men lurte på noe greier fruen snakte om, stoffmatriser eller noe..var vist dyre, men då skal ho få lov :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig vært kjekt med en egen tråd som tar for seg alt innenfor akustisk behandling av lytterom, være seg stue du deler med familien eller dedikert lytterom. Har googlet mye på tema og kommet over gode tips og råd, men er utrolig spredt rundt på forumet og følgelig vanskelig å finne tilbake til tips du fant nyttige den torsdags kvelden. WAF er og viktig for mange, kjekt å dele kreative løsninger på det planet.
    Ja det må vi få til,en egen tråd til stua, da uten dempeplater og sånt. For det finnes haugevis med tråder om.
    Men hva som vi kan bruke ellers av møbler, og sånt som hører hjemme i stuen.
    Skal se om jeg kan lage til en slik tråd i morgen som omhandler akustikk i stuen og demping uten akustikkplater.
    Hadde vert ganske så intressant. 8)
    Tusen takk for god ide!

Lager til en nå jeg..klarte ikke vente.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom du hadde byttet ut akustikk med WAF tror jeg diskusjonen hadde blitt mye bedre, og raskere voksende.

"WAFjaget for voldsomt?"

Da hadde jeg vært enig med deg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når rommet kan påvirke lyden opptil 70% så vil jeg si at akustiske tiltak er den største forbedringen du kan gjøre med et anlegg. Da er et kabel bytte nada i forhold. Du kan kjøpe så mye dyrt utstyr du bare vil, men du vil aldri få god lyd så lenge rommet er dårlig.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en tråd her på forumet som kan brukes slik som du ønsker...
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-vidunder.html

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser oppsumeringen din for tråden Lovemusikk at du synes dette har tatt for mye av. Det som er problemet er at ingen butikker vil snakke med deg om det, de vil heller selge deg masse dyrt utstyr og si at det er nøkkelen til Nirvana. Du sier også at du liker bedre vis lyden kommer fra et punkt, liker du ikke å oppleve musikken slik den er skapt? Målet man hele tiden ønsker å oppnå er vel å få gjengitt musikken like bra som produsenten produserte lyden laget. Da kan man ikke bombastisk si at lyden skal komme fra et punkt, da kan den være rundt hele deg vis det var tanken for produksjonen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ser oppsumeringen din for tråden Lovemusikk at du synes dette har tatt for mye av. Det som er problemet er at ingen butikker vil snakke med deg om det, de vil heller selge deg masse dyrt utstyr og si at det er nøkkelen til Nirvana. Du sier også at du liker bedre vis lyden kommer fra et punkt, liker du ikke å oppleve musikken slik den er skapt? Målet man hele tiden ønsker å oppnå er vel å få gjengitt musikken like bra som produsenten produserte lyden laget. Da kan man ikke bombastisk si at lyden skal komme fra et punkt, da kan den være rundt hele deg vis det var tanken for produksjonen.
    EN stemme fra eit punkt..sa jeg musikken? Det tror jeg ganske sikkert at jeg ikke sa.
    Målet mitt er ekte lyd ja.
    Butikkene vil ikke snakke med meg om det?
    Joda, dei som selger dempeting, og dei er det blitt mange av nå i dag.
    Høyttalere:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt noen på hfk snakke noe om akustikk. Jeg spurte en gang, og da fikk jeg et visitkort til et firma. Thats it.

Soundgarden har heller ikke sagt noe.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Butikkene vil ikke snakke med meg om det?
    Joda, dei som selger dempeting, og dei er det blitt mange av nå i dag.
    Jeg vet ikke hvilke alle disse butikkene du har rundt deg har av akustiske tiltak inne,men jeg kjenner butikkene rundt på hele sentrale Østlandet relativt godt og jeg tror jeg bare kjenner til 2-3 som har noen som helst akustiske produkter inne. Noee alle butikkene har inne er det ekstremt dyre produkter og masse snakeoil å behandle produktene sine med. Så påstanden din om at alle butikker prøver å prakke på deg akustiske tiltak synes jeg høres merkelig ut.

Men de som selger akustiske tiltak fremmer dette er meget positivt, da det er det største du kan gjøre for oppsette ditt.

Newcomer Nimkazo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at folk velger og ha egende lytte rom sier jo seg selv at de vil ha ett rom og spille på behaglig høyt volum, når du vil ønske det uten ta hensyn til unger som sover eller dama. og er ikke ofte fruen og herren i huset liker samme musikk

Tenk om fruen i huset satte på F.eks. Dimmu Borgir og skrudde opp det annlegge er godt for og ungen og herren heller vil se tv ell mer rolig musikk.

Vet at ikke alle har mulighet til og ha egne rom til alt de vil men kino/musikk rom, er ett must om en har grovt utstyr.....

Er ihvertall min mening, jeg jobber 3skift stortsett og er da oppe til alle tider i døgnet, litt leit og spella musikk i stua da alle andre sover

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye rart....Mye rart.....

Dere må skille på to ting her.

1: Hvilken akustikk hver enkelt foretrekker.
    2: Hvordan opnå denne akustikken.

1 er høyst subjektiv.
    2 er veldig objektiv. Det kan dog finnes mange veier til målet.

Når det gjelder forslaget om å samle "alt om akustikk" i en tråd, så bare glem det. Skulle noen gjort det, så hadde den personen hatt jobb i 50 år. Det er snakk om enorme mengder. Bare på lunsjrommet vårt har vi sikkert borti 30 hyllemeter med journaler. Og da mangler ALT fra de siste 10 årene (det har vi på CD).

Dersom man virkelig er interessert så er boken "Master handbook of acoustics" av Alton Everest, ett fint sted å begynne. Når man har gått gjennom den, så kan man lese "Acoustics" av L. L. Beranek, eller "Fundamentals of acoustics" av Kinsler & Frey. Da er man i gang.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan formeninger rundt matching av kompononter hadde vært, dersom alle verdens hifi-people hadde alle hatt et 100% optimalt rom. Sikkert 10 000'r av kroner spart, og ikke minst hadde fort hifi-bransjen fort gått konkurs om alle var fornøyde med lytteopplevelsen på første og siste komponent-match.

Spørsmålet er hvor mye aktivitet det hadde vært her på forumet - og om det i hele tatt hadde vært nødvendig med avforum. Hadde fort blitt en kjedelig hobby, eller hva?

Interessant diskusjon. Ingen tvil om det!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Mye rart....Mye rart.....

Dere må skille på to ting her.

1: Hvilken akustikk hver enkelt foretrekker.
    2: Hvordan opnå denne akustikken.

1 er høyst subjektiv.
    2 er veldig objektiv. Det kan dog finnes mange veier til målet.

Når det gjelder forslaget om å samle "alt om akustikk" i en tråd, så bare glem det. Skulle noen gjort det, så hadde den personen hatt jobb i 50 år. Det er snakk om enorme mengder. Bare på lunsjrommet vårt har vi sikkert borti 30 hyllemeter med journaler. Og da mangler ALT fra de siste 10 årene (det har vi på CD).

Dersom man virkelig er interessert så er boken "Master handbook of acoustics" av Alton Everest, ett fint sted å begynne. Når man har gått gjennom den, så kan man lese "Acoustics" av L. L. Beranek, eller "Fundamentals of acoustics" av Kinsler & Frey. Da er man i gang.
    Hehe, ventet på at du skulle komme og tenke hjelpe meg hva er det som skjer her :P

Den boken var dyr

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg vet ikke hvilke alle disse butikkene du har rundt deg har av akustiske tiltak inne,men jeg kjenner butikkene rundt på hele sentrale Østlandet relativt godt og jeg tror jeg bare kjenner til 2-3 som har noen som helst akustiske produkter inne. Noee alle butikkene har inne er det ekstremt dyre produkter og masse snakeoil å behandle produktene sine med. Så påstanden din om at alle butikker prøver å prakke på deg akustiske tiltak synes jeg høres merkelig ut.

Men de som selger akustiske tiltak fremmer dette er meget positivt, da det er det største du kan gjøre for oppsette ditt.
    Nei, nei ingen hifi butikker.
    Og nei, ingen butikker, men inne på forumet her f.eks, når en spør om tips er det kun demping det går i..
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nei, ingen butikker, men inne på forumet her f.eks, når en spør om tips er det kun demping det går i..

Synes du virkelig det er rart, når du ser diverse frekvensresponser som blir postet rundt omkring? Det er jo ofte snakk om avvik på +- 10-15dB. Da vil annbefaling av noe annet rett og slett være tull.

Alternativet er RK, men å justere mer enn +- 3-6dB med en RK er ikke noe særlig. Grunnen er at de aller fleste ikke sitter med hverken forsterker eller høyttalere, som vil trives med en +6dB justering.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker du selv hva du skriver? Sitat: Butikkene vil ikke snakke med meg om det? Joda, dei som selger dempeting, og dei er det blitt mange av nå i dag.

Så kommentaren din faller jo på sin egen urimelighet.

At det skrives mye om det på forum, er jo for at det gir anlegget mye mere enn hva noen andre tiltak kan gi. Som sagt rommet kan påvirke lyden inntil 70%. Refererer timc som skriver inntil +/- 15db, det er egentlig litt smilt sagt. Har vært ute for rom som har hatt avvik på inntil +/- 30db, dette er ikke ting man kan justere på plass på noen måte.

Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •