Akustikkjaget for voldsomt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 332
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er undervurdert, og mindre lett å finne god informasjon, og gode produkter til det. Objektive målinger viser jo at akustikk har ekstremt mye å si, uansett høyttaler, forsterker, eller hva det må være.

Er det en ny trend? Ja, kanskje folk henger seg på, ser at det virkelig har noe for seg. Er det en dårlig trend? Absolutt ikke. Enkle tiltak som ikke er sjenerende gjør ofte susen for de fleste.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at det er ikke NOK tråder om akustikk!
    Jeg har ikke tenkt på slike tiltak før, men så fikk jeg meg hus og et dedikert kino rom.
    Hadde jeg ikke kjent min RF 83 fra før, så ville jeg trodd de ikke var for meg. nesten all bass er borte! Siden jeg har null peiling på akustikk, så må jeg søke hjelp, men jeg syns det er veldig interessant og lese om det og folks erfaring.

Det kan jo hende at ditt lytte rom faktisk er ganske bra, men jeg tror du hadde reagert om høyttalerne dine skulle mangle noe vesentlig for at du skulle like lyden.

Og det med kabler... Er bare tull. Man har gjennomført blindtester og man klarer ikke høre om kabelen er dyr eller billig. Det eneste, slik jeg ser det, er at man må ha riktig tverrsnitt og god skjerming på signal kabler.
    Med prisene som er på "gode" kabler, kunne man heller oppgradert elektronikk å få en mye større følelse av kvalitets økning pr kr enn med en kabel.

På 90 tallet, hadde lyd og bilde en kabel test. En lampett ledning kom bedre ut en mange av de dyre, hva sier det?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og en ting med kabler.... Jeg tror mange lytter med øynene når det kommer til dette punktet.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss droppe kabel debatten denne gangen, jeg kan slette mine kommentarer om kabling om det bidrar til å stoppe den debatten. Dette er ihjeldebatert.

Jeg syntes Lovemusikk spørsmål er fair nok: er fokuset på akustikktiltak overdrevet? Jeg mener nei, men har forståelse for at andre mener noe annet. Jeg bare ser ikke så mange gode argumenter for det, bortsett fra at det kan være vanskelig å gjøre store inngrep i en vanlig stue.

Det finnes jo enkelte som hevder at man hører "forbi" akustikken i lytterommet fordi hjernen venner seg til rommet og automatisk kompenserer for dette.
    Jeg tror det er feil, selv om jeg er enig til at man kompenserer en hel del.
    Derfor er det ofte nødvendig med tilvenning, både til nye lytterom og nye høyttalere. Innspilling f.eks tror jeg handler 80% om innspilling av folks hjerne og 20% om effekten det har på de mekaniske komponentene. Selv om jeg selv har vært borti tilfeller hvor nivået i bassen har økt med flere db etter innspilling.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    og en ting med kabler.... Jeg tror mange lytter med øynene når det kommer til dette punktet.
    Med kabler har du sikkert rett i det meste, men det er faktisk målt forskjeller så kabelskeptikerne måtte krype til korset :-)
    Jeg motsier deg ikke, og er enig at i prisklassene for oss dødlige,for å si det på den måten,vil 10.000 ha mer å si på en forsterker.

Men vis vi tenker oss at vi hadde en helt annen prisklase på anlegget vårt,flere millioner,da ville det vert helt greit å kjøpe dyreste nordost ikke sant?
    Nordost er jo et kapittel for seg selv da dei dyre ikke passer middelsmådige anlegg,dei er for avslørende, og der fikk jeg sakt det og..hehe
    Nei alså, for oss er det bedre å legge ut 10.000 på bedre spiller eller forsterker ja. 8)

Ja vi dropper kabeldebatten,fy..har redigert pungta mine og jeg lar ver å svare mer på kabler.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett, så må jeg si at jeg har fått øynene opp for akustikk etter at ejg fikk problemer med rommet mitt. Tidligere syns jeg det bare var tull og over the top, så lite viste jeg...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    La oss droppe kabel debatten denne gangen, jeg kan slette mine kommentarer om kabling om det bidrar til å stoppe den debatten. Dette er ihjeldebatert.

Jeg syntes Lovemusikk spørsmål er fair nok: er fokuset på akustikktiltak overdrevet? Jeg mener nei, men har forståelse for at andre mener noe annet. Jeg bare ser ikke så mange gode argumenter for det, bortsett fra at det kan være vanskelig å gjøre store inngrep i en vanlig stue.

Det finnes jo enkelte som hevder at man hører "forbi" akustikken i lytterommet fordi hjernen venner seg til rommet og automatisk kompenserer for dette.
    Jeg tror det er feil, selv om jeg er enig til at man kompenserer en hel del.
    Derfor er det ofte nødvendig med tilvenning, både til nye lytterom og nye høyttalere. Innspilling f.eks tror jeg handler 80% om innspilling av folks hjerne og 20% om effekten det har på de mekaniske komponentene. Selv om jeg selv har vært borti tilfeller hvor nivået i bassen har økt med flere db etter innspilling.
    Joda demping er flott deeee..til en viss grad, men dempet for mye er nedsig på lydsiden.
    Og så syns jeg det blir for enkelt og alltid skylde på fantasien, f.eks det du nemte over med innspilling. Men nå skal vi ikke spore helt av, men hvor er alle dei andre tinga vi fikk høre om før denne dempingen kom?
    For det var jo en hel del..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer måle hørbar forskjell på kabler så får du en million dollar av en dude i USA som har lovet dette til vedkommende som klarer dette husker ikke linken til den siden, sikkert noen andre som har den.

Ja det finnes "målbare forskjeller" på kabler men det er bare snakk om strømstyrke som ikke har noe si da selv de minste veldig små kabler klarer levere den strømmen som skal til for et hifi anlegg. eller frekvenser som ligger oppi megahertz som er LANGT utenfor mennesker hørsel så har ingen betydninger på lyden.

Feks en ferritkjerne puttes på ledninger så de ikke kan brukes som antenne eller hva det er, men det er snakk om mange megahertz som ikke har noenting å si på lyden, i tillegg kan man jo diskutere hva som leder strøm best av sølv, kobber, og gudene vet hva de putter inn i disse kablene, men er ikke hørbart forskjell da det ikke skal mer en litt kobber til, strømmen som trengs kommer fram uansett

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hvis du klarer måle hørbar forskjell på kabler så får du en million dollar av en dude i USA som har lovet dette til vedkommende som klarer dette husker ikke linken til den siden, sikkert noen andre som har den.

Ja det finnes "målbare forskjeller" på kabler men det er bare snakk om strømstyrke som ikke har noe si da selv de minste veldig små kabler klarer levere den strømmen som skal til for et hifi anlegg. eller frekvenser som ligger oppi megahertz som er LANGT utenfor mennesker hørsel så har ingen betydninger på lyden.

Feks en ferritkjerne puttes på ledninger så de ikke kan brukes som antenne eller hva det er, men det er snakk om mange megahertz som ikke har noenting å si på lyden, i tillegg kan man jo diskutere hva som leder strøm best av sølv, kobber, og gudene vet hva de putter inn i disse kablene, men er ikke hørbart forskjell da det ikke skal mer en litt kobber til, strømmen som trengs kommer fram uansett

INGEN KABELDEBATT FUSJ...
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Han duden der tror jeg vi skal legge fra oss en gang for alle. Alt som foregår der er på hans premisser, det finnes ingen dokumentasjon på at pengene finnes, og den kabeltesten han har lagt frem er mellom to relativt kostbare kabler, so de færreste vil påstå at gir stor forskjell. Etter det jeg har lest meg til er hele mannen en eneste stor bløff, som har viet livet sitt til å forsure andres.
    Problemet med å bevise "overnaturlige" fenomener er at når de er bevist er de ikke lenger overnaturlige.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går over alle støvleskaft! Til og med i konsertsaler og studioer tenker de på akustikk, dette er tydeligvis et problem som omfatter andre grupper enn audiofile. Det at det er utarbeidet normer for akustikk innen alt fra byggnæringen til HMS-krav fremstår for meg som komplett urimelig all den tid de burde fokusert på noe som faktisk gir resultater fremfor noe som bare er i vinden for tiden.

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er målt forskjeller, men det er svært få som hører forskjell så lenge kabelen er tykk og lang nok til å matche høyttaler med forsterker.

Interesant lesning om høyttalerkabel
    Høyttalerkabel

Høre forskjell på en høyttalerkabel og en kleshenger? LINK

Knapt målbar, ikke hørbar på de frekvensene øret kan høre. (jøss, rim)
    Link

Leser gjerne informasjon / forskning som støtter opp om at mer eksotiske kabler er bedre.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkustikk er definitivt viktig, men jeg regner med at de fleste høyttalere i hifi-kategorien er laget for å låte best i et normalt bebodd rom, ikke i et helt lyddødt rom. Men, etter å ha drevet å flyttet litt, og hatt samme anlegg i flere frskjellige rom og hus, så er det alltid like spennende å høre hvordan det blir. Nesten som å få et nytt anlegg for hver gang. For ikke å snakke om møblert kontra tomt rom. Stua mi gikk nesten ikke an å snakke i da den var tom, men med allminnelig møbling og tepper så ble det greit, men skulle nok gjort en jobb. Problemet for de fleste av oss, inkludert meg, er at vi er utstyrsfreaker. Hvis noen her kan si med hjertet på hånden at de ikke er utstyrsfreak så blir jeg meget overrasket.

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At aukustikk har noe for seg er det liten tvil om, men det blir vel en slags punkt der man må måle nytteverdi opp mot estetikk. Har man dama /m familie blir det vanskelig å implementere store akustiske inngrep i stue / tvrom.

Men som nevnt tidligere, tepper og gardiner er vel noe de fleste vill godta?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at akustiske tiltak har noe for seg, men kan ikke det og ha en placebo effekt som ytterligere forsterker? Denne er for øvrig litt artig: YouTube - ‪Try The McGurk Effect! - Horizon: Is Seeing Believing? - BBC Two‬‏ Litt artig hvor mange år av sitt liv han har studert fenomenet..

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul debatt, og jeg skjønner poenget med tråden. Jeg tenker sånn at vi her på forumet kanskje er over snittet interessert i å få glimrende lyd hjemme. Dette er jo en hobby, og så lenge vi kan plundre og vidreutvikle oss så er det jo gøy.

Personlig så syns jeg ikke akustikk er overvurdert, det kan gjøres pent, og det behøver ikke å bare gjelde demping, og det kan også gjøres rimelig. Se bla diffusorene til BEF! Det at det kan gjøres selv gir jo også mye glede.

Alt i alt så syns jeg at akustiske tiltak burde stått i mer fokus, og det er verdt de ekstra kronene. Og jeg må si det at det er vel heller få rom som det er lagt syke summer i tiltakene??? Og i og med at det er en hobby, så mener jeg at dersom du har plass, råd og lyst til å legge tid og penger i et dedikert rom, så er det en ren investering i glede som absolutt bør realiseres.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ja, det går over alle støvleskaft! Til og med i konsertsaler og studioer tenker de på akustikk, dette er tydeligvis et problem som omfatter andre grupper enn audiofile. Det at det er utarbeidet normer for akustikk innen alt fra byggnæringen til HMS-krav fremstår for meg som komplett urimelig all den tid de burde fokusert på noe som faktisk gir resultater fremfor noe som bare er i vinden for tiden.
    Jeg jobber på telefonen og når 18 stykker sitter i ett rom uten noen form for demping og med store vinduer på tre av fire vegger, blir det ganske slitsomt for hodet:neutral:

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at akustiske tiltak kan gjøre underverker. Har hørt klipsch rf-63 i et nesten perfekt lytterom og det låt vannvittig mye bedre enn det gjør i mitt rom.

Elektronikken var temmelig lik også. A21 mot A23 som jeg har.

Problemet er vel at de fleste av oss har en til i leiligheten som lager ramaskrik når vi slenger opp svære plater på veggene.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Joda demping er flott deeee..til en viss grad, men dempet for mye er nedsig på lydsiden.
    Og så syns jeg det blir for enkelt og alltid skylde på fantasien, f.eks det du nemte over med innspilling. Men nå skal vi ikke spore helt av, men hvor er alle dei andre tinga vi fikk høre om før denne dempingen kom?
    For det var jo en hel del..
    Jeg snakker ikke spessifikt om demping som i absorbsjon. Man kan f.eks diffussere for å bevare totalenergien i rommet mer eller mindre inntakt, men samtidig unngå forstyrrende flutter echo og jevne ut energiresponsen. Enkelte foretrekker kun diffusjon, andre kun absorbsjon, og de fleste en kombinasjon.

Alt det andre man hørte om i gamle dager: min teori er at mye av alt det andre vi hørte om før stammer tilbake fra tiden hvor utstyr var mye dårligere og mer sensitivt i dag. Da snakker jeg om platespillere som påvirkes av alle mulige faktorer og som kan tweakes til det uendelige.
    Rørforsterkere også; når dette var det eneste man hadde var det viktig å tenke nøye igjennom matching av komponenter og høyttalere for å få et vellfungerende anlegg. Disse var også skjøre og var gjenstand for ting som mikrofoni. Dette gjorde at audiofile ble ekstremt nøye med vibrasjonsdemping av komponentene sine. Tuberolling var datidens EQ og er en måte å klangbalansere anlegget på. I dag har vi andre verktøy som er langt mer presise og mindre forvrengte. Hva man foretrekker viser seg vel ofte å være en smakssak.

Ellers har ikke de akustiske lovene forandre seg en døyt siden dengang og gode høyttalerkonstruksjoner og gode lytterom låter fortsatt bra den dag i dag. Ingeniørene viste mye om lydgjengivelse lenge før andre verdenskrig.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at litt demping kan gjøre under.
    Men samtidig må en da og dempe bassen og ikke bare mellomtonen og diskant..for ellers vil det jo låte dårligt kanskje.
    Og bassen krever større ting for å dempe.. og ikkje minst må det skrives søknad til fruen som neppe blir innvilget i en stue.
    Heller ikke vil en ha mindre trøkk i bassen vis det spiller knallbra.

Hvordan er det med f.eks å sette større blomster i hjørnene, har det noe merkbar virkning?
    Eller smale glasskap som ikke klirrer, kan det hjelpe?

Jeg søker litt mer å bruke noe som kan få godkjenning av den andre part og.
    8)
    Høyttalere:

Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •