Akustikkjaget for voldsomt? - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17
Viser resultater 321 til 332 av 332
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det finnes høyttalerkabler til 100,000 også, man kommer da ikke drassende med det som argument for at høyttalerkabler er meningsløst når noen diskuterer det?

Akustiske tiltak kan gjøres helt gratis med fornuftig møblering, nesten gratis med rimelige akustikkplater, relativt rimelig med pene, ensfargede absorbenter, eller dritdyrt hvis du TAPETSERER hele rommet ditt med akustiske rammer med motiv, som tydeligvis er ditt forslag.

Grunnen til at folk til stadighet blir provosert av dine innlegg er at du overdriver så JÆVLIG i samtlige uttalelser. I ditt eksempel skal du altså ha absorbenter med motiv I TAKET? Hvem har bilder i taket da mann? Forsøk i det minste å være litt realistisk. Prisene dine er også sterkt overdrevet.
    Jo, pris på dyre kabler blir nå ofte nemt, og nesten hele tiden.
    F.eks: Dei syre kablene er ikke verdt prisen, kjøp heller akustikk.

Kommer an på hvor en kjøper plater hen, f.eks hos hifi butikker, er det ofte dyrt. F.eks 4-6000 med bilder har jeg sett.
    Men ja, en får også slikt rimligere andre plasser.

Men ja, vet en kan lage dei nesten gratis og.

Skal jekke meg ned.
    Grunnen til overdrivelse, er litt for at en i en kabeltråd, så blir en litt lei når en aldrig kan diskutere kabler, uten at noen skal overta kabeltrådene.

Dette har jeg vel dratt med meg inn her også, så det får en bare beklage.

Men uansett syns jeg det er viktig, som i en kabeltråd å sette littegrann fokus på om det kan vere overdrevet fokus på akustikkbehandling.
    sier ikke at du eller andre har dempet for mye, men bare lufter tanken, og kanskje litt heftig, men føler ikke noe anger på det.

:-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hotell lanserer anti-snorke-rom - VG Nett om Reiseliv

Alle motstandere av akustiske tiltak kan merke seg navnet på hotellet så ferien ikkje blir ødelagt 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Setter Lovemusikk til sides og beveger meg tilbake til tema, 'akustikkjaget'.

Det er svært sjelden jeg har sett en diskusjon på om akustikktiltak har vært hørbare og målbare. Om de er rett, kosteffektive eller pene er det MYE diskusjon om.

Jeg mener det ikke er NOK akustikkjag. De som har hørt et godt rom er alle enige om at dette har noe for seg. De som ikke har hørt et godt rom er de som argumenterer at akustikk er bortkastet, og heller bytter kabel.
    Kan godt hende at jeg ikke har hørt eit godt rom, at det er difor jeg har kommet med så mye "motbør" ?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Igjen, så er det INGEN diskusjon på om dette faktisk er nødvendig, har en hensikt eller er hørbart, men om hva man får lov til av kona eller egne estetiske prinsipper. Hadde man fått lov av kona eller fått det til innen egne estetiske prisnipper hadde ALLE gjort dette, det er jeg sikker på.
    +1
    Får litt lov..begynt å tilvenne ho 1 refleks på siden og bak. :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Og grunnen til det er vel at det ikke finnes en enkel fasit som gir svaret på om det er nødvendig med store små eller ingen ekstra akustiske tiltak i et lytterom. Møblering, tepper, rommets geometri og krav lytteren setter til lytterommet er vel andre faktorer som spiller inn her.

Synes forøvrig at de som er interessert i Hifi og god lyd i sweet spot, oppgraderer hifi komponenter og Høyttalere, tester ut forskjellige høytaler plasseringer osv, de burde også oppfordres til sette seg inn i prinsippene for akkustiske tiltak og teste dette selv.

Mener å ha lest om Lovemusikk sine opplevelser rundt høytaler plasseringer tidligere. Dette er også et akkustisk tiltak.....
    Får man ikke "lov" til å sette høytalerne der de yter best, da nytter det f.eks ikke å bytte CD spiller og DAC for å bedre på dette.

Hvor hørbart akustikk i et rom er kan være, kan man jo merke seg slike ting i mange andre ammenhenger.
    Pusser man opp et rom, slik at man har bare harde vegger gulv og tak og veldig lite lydabsorberende materialer i rommet, da kan man ta klappetesten og bruke ørene for å merke seg rom akkustikken. Lydrefleksjonene man da opplever er såpas intense og kommer tidsmessig såpass tett på direktelyden at det nesten ikke høres ut som klapping.

Fylles/møbleres dette rommet med en moderem minnimalistisk stil (glass, harde flater osv), gjør vel ikke det akkurat underverker for akustikken og ytlesene til et godt hifi anlegg.

Her må jo en hver bestemme ( i sammarbeid med dragen) om hvor mye hifi interessen er verd, og om man kan leve med denne situasjonen.
    Kan svare for min del.
    Jeg har som prio 1, byttet mye utstyr oppover til der jeg er i dag og dette pga at det ikke spilte godt nok. Jeg mener det har med anlegget og at akustikk er noe annet enn kvaliteten jeg vil ha, og som jeg først nå gidder å prioritere.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    I det nye huset har jeg 50 kvadrat stue som i øyeblikket står tomt. Når vi var innom forrige dagen så bjeffet plutselig bikkja inne i stuen.

Da var det ikke mye tvil om at rommet trengte demping, for å si det slik.
    Jeg har vel aldrig nektet på at et tomt rom treng demping, for det skjønner selv mor. 8)
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kan svare for min del.
    Jeg har som prio 1, byttet mye utstyr oppover til der jeg er i dag og dette pga at det ikke spilte godt nok. Jeg mener det har med anlegget og at akustikk er noe annet enn kvaliteten jeg vil ha, og som jeg først nå gidder å prioritere.
    Man er selfølgelig fri til å prioritere akkurat som man vil i sitt eget hifi oppsett, men jeg synes det er litt rart at du ikke ser gevinsten av å prioritere hele lydkjeden, men nermest stopper i det elektroniske domene.

Nå vet jeg jo selfølgelig ikke hvordan lytterommet ditt er å bruke slik det er i dag, men etter en del år som hifi interessert 20+ og med å ha hatt diverse hifi oppsett i diverse rom, så må jeg si jeg stusser ganske mye på din motvilje mot akkustiske tiltak. Har du f.eks reflektert over hvor godt dine forrige anlegg ville kunne yte, hvis de hadde fått bedre akkustiske arbeidsbetingelser i lytterommet.

Det blir for meg helt meningsløst å prioritere high end utstyr og fremfor alt diskutere lydmessige egenskaper til kabler (som har en så marginal påvirkning om noen) hvis ikke man tar med lytterommets egenskaper i kjeden man lytter til.

Må vel ellers inrømme at jo lenger jeg har holdt på med Audio og Video, så har jeg insett at det er så uendelig mange parametere som spiller inn, slik at jeg etter hvert heller velger å prioritere de faktorene som betyr mest for resultatet. i det regnestykket er lytterommets akustiske egenskaper, høytalerne og effekt forsterker etter min mening de tre viktigste, da disse på en måte må tilpasses hverandre. Resten av kilde elektronikk må selfølgelig også prestere, men der blir de hørbare forskjellene straks vanskelige å legge merke til.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Man er selfølgelig fri til å prioritere akkurat som man vil i sitt eget hifi oppsett, men jeg synes det er litt rart at du ikke ser gevinsten av å prioritere hele lydkjeden, men nermest stopper i det elektroniske domene.

Nå vet jeg jo selfølgelig ikke hvordan lytterommet ditt er å bruke slik det er i dag, men etter en del år som hifi interessert 20+ og med å ha hatt diverse hifi oppsett i diverse rom, så må jeg si jeg stusser ganske mye på din motvilje mot akkustiske tiltak. Har du f.eks reflektert over hvor godt dine forrige anlegg ville kunne yte, hvis de hadde fått bedre akkustiske arbeidsbetingelser i lytterommet.

Det blir for meg helt meningsløst å prioritere high end utstyr og fremfor alt diskutere lydmessige egenskaper til kabler (som har en så marginal påvirkning om noen) hvis ikke man tar med lytterommets egenskaper i kjeden man lytter til.

Må vel ellers inrømme at jo lenger jeg har holdt på med Audio og Video, så har jeg insett at det er så uendelig mange parametere som spiller inn, slik at jeg etter hvert heller velger å prioritere de faktorene som betyr mest for resultatet. i det regnestykket er lytterommets akustiske egenskaper, høytalerne og effekt forsterker etter min mening de tre viktigste, da disse på en måte må tilpasses hverandre. Resten av kilde elektronikk må selfølgelig også prestere, men der blir de hørbare forskjellene straks vanskelige å legge merke til.
    Prøver å si at joda jeg ser gevinsten og at dette kommer etter hvert, når fruen er klar. Holdes på å tilvenne ho tanken på plater på sidevegg og bakvegg. Tak ble totalt uaktuelt, sa ho, men det er greit, overlever det.
    Og det finnes ikke motvilje hos meg til akustikk, men vil ikke overdrive når jeg evnt setter igang. Skal tross alt vere i en stue, men tenker også på foldegardiner? Alså noe markiselignende som også demper lyd. koster litt, men kommer nok i hvinduet(ene).
    Tykkere teppe, men litt usikker på om det demper noe mer enn eit vandlig tett "tynt" teppe. Ser problemene med tykt teppe også, med en 3 åring i huset og diverse søl.
    Mer planter skal jo også gjøre seg, så det er en ting.
    Disse rimlige platene en kan lage selv, er det like bra, som disse ferdige proffe,en kjøper fra hifi butikkene?
    Høyttalere:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at du har tenkt å forsøke før du avfeier alt som vås. Det har aldri, fra min side, vært tenkt at du skal lage stua om til et utrivelig boligrom fullt av dempemateriale. Men et visst fokus på demping av førsterefleksjoner, som du selv har åpnet for, er positivt.

Nå er riktignok Martin Logan sine elektrostater en annerledes teknologisk utført høyttaler enn dine, men noen av refleksjonene i denne videoen er verdt å se på, for de illustrerer et godt poeng med tradisjonelle dynamiske høyttalere som du selv har:

[YOUTUBE]ckoqpBmS_mw&feature[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Godt at du har tenkt å forsøke før du avfeier alt som vås. Det har aldri, fra min side, vært tenkt at du skal lage stua om til et utrivelig boligrom fullt av dempemateriale. Men et visst fokus på demping av førsterefleksjoner, som du selv har åpnet for, er positivt.

Nå er riktignok Martin Logan sine elektrostater en annerledes teknologisk utført høyttaler enn dine, men noen av refleksjonene i denne videoen er verdt å se på, for de illustrerer et godt poeng med tradisjonelle dynamiske høyttalere som du selv har:

[YOUTUBE]ckoqpBmS_mw&feature[/YOUTUBE]
    Faktisk tenkt på to plater på sidevegg.. 8)
    Høyttalere:

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste vil se på det som en oppgradering av bildekvaliteten, om man har rimelig god lyskontroll i et rom. Ingen betviler dette! I samme tilfelle vil de fleste med PJ og lerret ta hensyn til eventuelle lysrefleksjoner fra blanke og/eller lyse flater, og prøve å unngå slike ved bruk av mørke og matte overflater.
    Det kan dras en direkte parallell når det gjelder lyd i et rom, men metodene og teknikkene er jo selvsagt forskjellige. Poenget mitt er at man tilpasser rommet etter hva man skal oppnå/bruksområde.

Å betvile måbare, hørbare og vitenskapelig påviste teknikker blir bare for dumt!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    De fleste vil se på det som en oppgradering av bildekvaliteten, om man har rimelig god lyskontroll i et rom. Ingen betviler dette! I samme tilfelle vil de fleste med PJ og lerret ta hensyn til eventuelle lysrefleksjoner fra blanke og/eller lyse flater, og prøve å unngå slike ved bruk av mørke og matte overflater.
    Det kan dras en direkte parallell når det gjelder lyd i et rom, men metodene og teknikkene er jo selvsagt forskjellige. Poenget mitt er at man tilpasser rommet etter hva man skal oppnå/bruksområde.

Å betvile måbare, hørbare og vitenskapelig påviste teknikker blir bare for dumt!
    Hadde kaffiselskap og inkl unger på lørdagen.
    Fytti grisen så akustikkproblemer jeg har, det er ikke lite.
    Viste hele tiden det, men kanskje ikke at det var så mye.
    Vart rimelig hodelei og sliten da dei drog. Tror nok det kan dempes ned en del.
    Fikk og en grunn for å prøve å få fruen med på dette med 1 refleksjon.

Vet at når det blir husbygging, skal hele taket i stuen lyddempes.

Men noen som vet om denne støyen med mange folk som prater i kjeften på hverandre, om dette i hovedsak skyldes mangel på takdemping, eller vil en få det redusert ved kun å dempe 1 refleks utenom tak?
    Høyttalere:

Side 17 av 17 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •