Akustikkjaget for voldsomt? - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 17 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 332
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Lovemusikk:
    Før du lirer av deg flere kommentarer. Kan du ikke ta å lese noen tråder som har med akustikk ?? Og lese denne tråden igjen. Mange som sikkert kan gi deg tonn med fagstoff. Minner meg veldig om LM1H. Lirer av noen kommentarer som bare skaper mer rabalder, uten å lese og forstå det de du snakker med sier.

Ikke ment negativt. Men det er ikke så enormt gøyt å diskutere med folk som ikke leser det du skriver, og bare poster noe som konfronterer noe du akkurat hadde skrevet. Slik at du må gjenta poengene dine hele tiden.
    Ok, skal pløye gjennom mye i morgen etter jobb.
    Men skjønner viktigheten av det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hehe...ja det er viktig? At det er enkelt å måle,påvise og forklare, for da er det godkjent?

Jeg bare spør.

Skal en ha plater som er skikkelig futt i og som ser ut som bilder eller noe, koster det penger!!!
    Ofte mye mer en kabler av normalt prisete kabler ivertfall.

En plate på hver side, inkludert bilde og som ikke lyser selvbygd, men er griselækkert, koster da minst 4-6000 pr plate.
    + 2 på frontvegg + 2 i taket, tja må sikkert ha mange flere plasser..

skal vi se.. 5000 x 6 = 30.000,- kr + dei andre plassene + hjørnedemping..

Hehehe.. billigt?

Lager en selv ja, og kan se ok ut, men skal en ha noe lækkert, ja så koster det.
    Nå får du roe ned noen hakk her! Du trenger ikke spille eple kjekk ovenfor andre brukere og "rope" til dem. Jeg tror de fleste her inne forstår poenget hva akustiske tiltak gjør, det er nok heller du som bør prøve å vise en vis forståelse for temaet. De prisene du ramser opp vet jeg ikke hvor du har fra, men en fornuftig og god akustisk løsning kan koste langt mindre enn det du nevner.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...ja det er viktig? At det er enkelt å måle,påvise og forklare, for da er det godkjent?

Jeg bare spør.
    Nei nå må du gi deg! Forstår du ikke at ved og kunne måle store forskjeller før og etter, så vil du faktisk også høre det? Det igjen gjør det enkelt for de som kan dette og forklare deg hva som er problemet og hvor, slik at du kan ta de tiltakene som trengs for å få en bedring i lyden som ingen kabler kan gi deg kr for kr....

Det virker som om det og provosere folk ligger naturlig for deg...

ps. du snakker om akustikk jag og at det er for stort, men når du selv lager et eksempel på hva man må ha, i følge deg, så må man ha paneler med futt i som koster 5-6000 pr stykk. for en som syns dette maset er for stort, klarer seg vel med billigere og fortsatt få et bedre resultat enn et nakent rom? det finnes noe mellom himmel og helvte vet du, man må ikke ta ytterpunktene

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse trådene engasjerer og provoserer, ikke så mye annet. Med én gang det kommer et fornuftig svar på et av de absurde spørsmålene(hvis det egentlig er spørsmål da) så blir det stilt det samme spørsmålet igjen. Fornuftige, velmenede svar blir nærmest ledd bort og avfeid med merkelige nye spørsmål og absurde teorier. Gang på gang på gang kjører trådstarter ut i off topic og hvis noen prøver å svare på en hans off topic-kommentarer blir man bedt om å holde seg til tema av trådstarter. Hvis trådstarter i det hele tatt leser svarene(noe jeg ikke tror skjer), overser han dem uansett glatt, noe som tyder på at vedkommende bare er ute etter å provosere, intet annet. Trolling.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til siste innlegg: Enig, trolling heter det. Vil tilføye at tråder som denne irriterer vel så mye som de engasjerer/provoserer.

Akustikk er forøvrig et eget studium på universitetsnivå, som f.eks her ved NTNU.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare et eksempel på at det kan vere dyrt også vis en vil ha noen pene og en vil kjøpe ferdig nytt.

Hjelpe meg hvor hårsår dere er da.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Til siste innlegg: Enig, trolling heter det. Vil tilføye at tråder som denne irriterer vel så mye som de engasjerer/provoserer.

Akustikk er forøvrig et eget studium på universitetsnivå, som f.eks her ved NTNU.
    Trolling..jaja.. hva gjør skeptikerne når dei alltid blander seg inn i en kabeltråd og maser om det er ikke forskjell, kjør akustikk?

Det er mer trolling.

Skjønner godt at jeg blir kalt for troll..
    Det er ingen andre som tør motsi dere, da ingen gidder det. Snart lei jeg og, så da har dere vunnet igjen..sett fra deres ståsted.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en grei og forståelig innføring i akustikk.
    Akustikk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er at de som 'blander seg inn' i en kabeltråd som regel har prøvd og funnet ut at de ikke hører forskjell. Det motsatte er ofte ikke tilfelle i akustikktrådene.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare et eksempel på at det kan vere dyrt også vis en vil ha noen pene og en vil kjøpe ferdig nytt.

Hjelpe meg hvor hårsår dere er da.
    Det finnes høyttalerkabler til 100,000 også, man kommer da ikke drassende med det som argument for at høyttalerkabler er meningsløst når noen diskuterer det?

Akustiske tiltak kan gjøres helt gratis med fornuftig møblering, nesten gratis med rimelige akustikkplater, relativt rimelig med pene, ensfargede absorbenter, eller dritdyrt hvis du TAPETSERER hele rommet ditt med akustiske rammer med motiv, som tydeligvis er ditt forslag.

Grunnen til at folk til stadighet blir provosert av dine innlegg er at du overdriver så JÆVLIG i samtlige uttalelser. I ditt eksempel skal du altså ha absorbenter med motiv I TAKET? Hvem har bilder i taket da mann? Forsøk i det minste å være litt realistisk. Prisene dine er også sterkt overdrevet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gang gikk det ut en melding på radio om at det var en tulling som hadde forvillet seg ut på motorveien og kjørte i feil retning. Etter en liten stund ringte en det en kar inn til studioet. "En? Det er ALLE som kjører i feil retning her!!"

Trådstarter i et nøtteskall.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Undødvendig fokusering på person fra meg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter Lovemusikk til sides og beveger meg tilbake til tema, 'akustikkjaget'.

Det er svært sjelden jeg har sett en diskusjon på om akustikktiltak har vært hørbare og målbare. Om de er rett, kosteffektive eller pene er det MYE diskusjon om.

Jeg mener det ikke er NOK akustikkjag. De som har hørt et godt rom er alle enige om at dette har noe for seg. De som ikke har hørt et godt rom er de som argumenterer at akustikk er bortkastet, og heller bytter kabel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Setter Lovemusikk til sides og beveger meg tilbake til tema, 'akustikkjaget'.

Det er svært sjelden jeg har sett en diskusjon på om akustikktiltak har vært hørbare og målbare. Om de er rett, kosteffektive eller pene er det MYE diskusjon om.
    En grunn til at ikke "alle" kaster seg på bølgen er vel dels det estetiske, og dels det faktum at det kanskje kan kreve endel innsikt og studier for å gjøre det på rett måte. Jeg skal selv opp med ny stue og muligens separat kinorom i nytt hus nå, og kjenner at jeg ikke har full kontroll.

Problemet er at hvertfall i stuen så må de akustiske tiltakene godkjennes estetisk av familiens overhode (kona), og da blir det litt sånn sleng-absorbenter-der-de-ikke-synes-så-godt snarere enn å sette de strategisk i første refleksjoner etc.

Jeg vil jo tro at den totale gjenklangen i rommet uansett reduseres, men den faktiske effekten er vanskelig å forutse før man har testet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, så er det INGEN diskusjon på om dette faktisk er nødvendig, har en hensikt eller er hørbart, men om hva man får lov til av kona eller egne estetiske prinsipper. Hadde man fått lov av kona eller fått det til innen egne estetiske prisnipper hadde ALLE gjort dette, det er jeg sikker på.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, så er det INGEN diskusjon på om dette faktisk er nødvendig, har en hensikt eller er hørbart, men om hva man får lov til av kona eller egne estetiske prinsipper. Hadde man fått lov av kona eller fått det til innen egne estetiske prisnipper hadde ALLE gjort dette, det er jeg sikker på.
    Og grunnen til det er vel at det ikke finnes en enkel fasit som gir svaret på om det er nødvendig med store små eller ingen ekstra akustiske tiltak i et lytterom. Møblering, tepper, rommets geometri og krav lytteren setter til lytterommet er vel andre faktorer som spiller inn her.

Synes forøvrig at de som er interessert i Hifi og god lyd i sweet spot, oppgraderer hifi komponenter og Høyttalere, tester ut forskjellige høytaler plasseringer osv, de burde også oppfordres til sette seg inn i prinsippene for akkustiske tiltak og teste dette selv.

Mener å ha lest om Lovemusikk sine opplevelser rundt høytaler plasseringer tidligere. Dette er også et akkustisk tiltak.....
    Får man ikke "lov" til å sette høytalerne der de yter best, da nytter det f.eks ikke å bytte CD spiller og DAC for å bedre på dette.

Hvor hørbart akustikk i et rom er kan være, kan man jo merke seg slike ting i mange andre ammenhenger.
    Pusser man opp et rom, slik at man har bare harde vegger gulv og tak og veldig lite lydabsorberende materialer i rommet, da kan man ta klappetesten og bruke ørene for å merke seg rom akkustikken. Lydrefleksjonene man da opplever er såpas intense og kommer tidsmessig såpass tett på direktelyden at det nesten ikke høres ut som klapping.

Fylles/møbleres dette rommet med en moderem minnimalistisk stil (glass, harde flater osv), gjør vel ikke det akkurat underverker for akustikken og ytlesene til et godt hifi anlegg.

Her må jo en hver bestemme ( i sammarbeid med dragen) om hvor mye hifi interessen er verd, og om man kan leve med denne situasjonen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det nye huset har jeg 50 kvadrat stue som i øyeblikket står tomt. Når vi var innom forrige dagen så bjeffet plutselig bikkja inne i stuen.

Da var det ikke mye tvil om at rommet trengte demping, for å si det slik.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    I det nye huset har jeg 50 kvadrat stue som i øyeblikket står tomt. Når vi var innom forrige dagen så bjeffet plutselig bikkja inne i stuen.

Da var det ikke mye tvil om at rommet trengte demping, for å si det slik.
    Flå bikkja og lag en pelshatt med store ørelapper av den. Den bør dempe godt
    Hadde akkurat samme oppfatning av min stue. Gikk nesten ikke an å snakke her når det var tomt, men vanlig møblering gjorde susen, og nå har jeg fin lyd, selv om det ikke er optimalt. Hadde en liten "plingelyd" fra venstre høyttaler tidligere, og hengte opp en dempematte fra biltema i vinkel høyttaler-vegg-lytteposisjon bare for å prøve. Resultatet var at den markante plingelyden forsvant, og lyden ble mer som den skal være, med en tydelig S-aktig diskant, som i høyre høyttaler. Hva sier dette meg; at lyden i et "normalt" møblert rom ofte er ganske bra, og at man ikke trenger doktorgrad for å kunne forbedre, selv om man vil få bedre resultat jo mer knowhow, tid og ressurser man hiver inn i det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er at de som 'blander seg inn' i en kabeltråd som regel har prøvd og funnet ut at de ikke hører forskjell. Det motsatte er ofte ikke tilfelle i akustikktrådene.
    Joda.. men det er jo ikke nødvendig tenker jeg.. 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    Her er en grei og forståelig innføring i akustikk.
    Akustikk
    Veldig grei den. 8)

"Stoffsofaer, tunge gardiner, ryer og denslags kan ved overdreven benyttelse fort stoppe refleksjonene for effektivt. Etterklangstiden er også avhengig av temperatur og luftfuktighet (jo høyere luftfuktighet, jo lavere etterklangstid), slik at problemet eventuelt kan begrenses ved hjelp av grønne planter/luftfukter"

Dette var jo litt intressant også.. trodde, eller ikke tenkt på at tepper og slikt kan dempe formye.
    Godt at blomster gjør noe nytte også, utenom å friske opp. :-D
    Høyttalere:

Side 16 av 17 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •